Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Ombouw Giant Pacer ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fixed gear Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Mitch_s

BerichtGeplaatst: Zo Jan 29, 2012 10:01 pm    Onderwerp: Ombouw Giant Pacer Reageer met quote

keek al een paar weken te kijken naar een fixed gear.. nu is het eindelijk zover, kheb een Giant Pacer opgehaald.

Inmiddels ligt ie bijna helemaal uit elkaar, godzijdank zijn alle lagers dik in orde en is er genoeg vet aanwezig.

Nu stuit ik alleen op 3 problemen:
Buitje die door mn voorvork zit o de rem op te plaatsen is volledig verrot en ook dol gedraait, ik krijg hem dr niet meer af, iemand nog ideeën om hem dr af te kijgen?

en op het stuur (wat ik uit grote frustatie) maar door midden heb gezaagd Angel... zit een stukje metaal heen, om het stuur dikker te maken, nou wil ik die plaatsen over een hardhouten stok, en dat als stuur te gebruiken Evil iemand nog ideeën om hem dr af te krijgen? kheb het stuur er naast door de midden gezaagd dus heb geen problemen met krommingen.

En weet iemand in vredesnaam de diameter van de zadelpen? :laugh:

Laat ik alvast vooraf zeggen voordat uberhoubt iemand begint te bitchen over dat houten stuur: I dont care! Arms wide open

Foto's volgen nog
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
nutsjesmoar

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2012 7:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

Is deze 105 afgemonteerd?
Of 400ex of iets in de trant daarvan?

Als dat zo is kun je het crankstel in ieder geval makkelijk hergebruiken.

Diameter zul je toch echt op moeten meten, zal 27 of 27.2 zijn denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Mitch_s

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2012 12:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

nutsjesmoar schreef:
Is deze 105 afgemonteerd?
Of 400ex of iets in de trant daarvan?

Als dat zo is kun je het crankstel in ieder geval makkelijk hergebruiken.

Diameter zul je toch echt op moeten meten, zal 27 of 27.2 zijn denk ik.

Crankstel is zeker te herbruiken, dat is geen probleem.. geen idee hoe die afgemonteerd is.

Net wel bijna alle onnodige bevestigingspunten van het frame gehaald.. Zag net dat ik nog 2 dingetjes vergeten ben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2012 12:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wat is de diameter van die stok?

JJ
Mitch_s

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2012 12:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

29mm, dus te dik, ik weet het Wink maar mn opa heeft een draaibank staan dus dat is geen probleem Wink
Naar boven
nutsjesmoar

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2012 4:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Watvoor hout gebruik je, Ik bedoel watvoor hardhout. Want bezemstok hardhout is niet verstandig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2012 5:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

nutsjesmoar schreef:
Watvoor hout gebruik je, Ik bedoel watvoor hardhout. Want bezemstok hardhout is niet verstandig.

Meranti lijkt me cool Angel...
Mitch_s

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2012 5:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

nutsjesmoar schreef:

Naaldhout, vervolgens komt er rond het midden nog een stuk metaal om heen, en daar dan de stem, om de druk nog een beetje te verdelen Wink

Wanneer het hout op juiste maat is wordt ie ook behandeld met bangkiray olie Wink
Naar boven
bighit76

BerichtGeplaatst: Di Jan 31, 2012 9:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

naaldhout is geen hardhout en ik raad je echt af om dit te gebruiken als je een beetje zuinig op je tanden bent.
naaldhout droogt veel te snel uit en breekt daardoor sneller.
neem in elk geval een stuk beuken, meranti, iroko of desnoods eiken. hiermee heb je nog enige kans dat je komend weekend niet op de eerste hulp ligt.

verders, succes met bouwen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Xcross

BerichtGeplaatst: Wo Feb 01, 2012 1:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bighit76 schreef:
naaldhout is geen hardhout en ik raad je echt af om dit te gebruiken als je een beetje zuinig op je tanden bent.
naaldhout droogt veel te snel uit en breekt daardoor sneller.
neem in elk geval een stuk beuken, meranti, iroko of desnoods eiken. hiermee heb je nog enige kans dat je komend weekend niet op de eerste hulp ligt.

verders, succes met bouwen!

Wou net zeggen. Als je naaldhout naar de gallemiezen gaat heb je wel meteen genoeg tandestokers en sateprikkers voor de komende maanden...
Naar boven
nutsjesmoar

BerichtGeplaatst: Do Feb 02, 2012 7:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat stuk metaal erom is wel vet! dat heb ik een ergens gezien, maar inderdaad, gebruik iets anders als hout.
Naar boven
Hotsnail

BerichtGeplaatst: Do Feb 02, 2012 9:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@bighit: hardhout heet hardhout omdat het hard is, niet omdat het taai is. Meranti en eiken zijn beide kort dradig en dus niet erg breuk vast. Iroko is redelijk breukvast, maar ik zou zelf liever Grenen (naaldhout) of essen (loofboom) nemen omdat dat taaie langdradige houtsoorten zijn. Masten van schepen (een helle lange bezemsteel) werden niet voor niets van grenen gemaakt en niet van eiken....
Mitch_s

BerichtGeplaatst: Vr Feb 17, 2012 12:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Goed, na een paar weken stil te hebben gezeten heb ik weer wat vooruitgang geboekt.

Frame weg gebracht naar de lbs voor het verwijderen van crankstel en lagers.. Was maar goed ook, het lagervet was helemaal zwart en hard?! geworden ondertussen de vork in 2 lagen met Motip primer gezet en daarna 2 lagen zwarte lak, de 1ste laag dekte net niet helemaal naar m'n wens.

Vervolgens vandaag mn frame weer opgehaald, nog verder opgeschuurd en in de 1ste laag met primer gezet:

Nu wachten totdat deze laag is uitgehard en dan morgen de 2e laag primer aanbrengen, en dan hoop ik dat ik 'm zondag zwart kan spuiten Very happy
Naar boven
nutsjesmoar

BerichtGeplaatst: Vr Feb 17, 2012 11:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je spuit over het balhoofd en balhoofdplaatje heen? zullen je lagers niet leuk vinden.
Naar boven
de lachende derde

BerichtGeplaatst: Zo Feb 19, 2012 7:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

waarom gebruik je geen bamboe? Dat dempt de schokken een stuk beter denk ik (om die reden wordt het ook voor longboards gebruikt).

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Mitch_s

BerichtGeplaatst: Ma Feb 20, 2012 9:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

nutsjesmoar schreef:
Je spuit over het balhoofd en balhoofdplaatje heen? zullen je lagers niet leuk vinden.

Ik had geen zin om het af te plakken omdat met vorige ervaringen het verf er toch altijd onder komt. Als straks het frame helemaal klaar is qua lagen verf dan haal ik het verf weer weg met tinner en schuurpapier Wink
Naar boven
nutsjesmoar

BerichtGeplaatst: Ma Feb 20, 2012 10:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer.. Want het is een kleine moeite die cups er even uit te tikken en het balhoofdplaatje los te halen.. en toch 10x netter.
Naar boven
Mitch_s

BerichtGeplaatst: Di Feb 21, 2012 9:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

nutsjesmoar schreef:
Jammer.. Want het is een kleine moeite die cups er even uit te tikken en het balhoofdplaatje los te halen.. en toch 10x netter.

Kleine moeite? ik had nieuwe lagers nodig en een nieuwe sluitring voor de headset, uit eindelijk was een hele nieuwe headset bij de lbs goedkoper, dus ik heb het nog geprobeerd om de cups dr uit te tikken, ging voor geen ene meter, toen maar naar het schuurpapier gegrepen :P

Imniddels zitten alle lagers in het frame, fixie wiel dr vandaag ingezet, ketting lijn uitgemeten etc etc kheb nu iig een rollend chassis Very happy

Moet nu alleen nog het volgende:

1x buitenband
1x binnenband
1x stuurtje (wordt uiteindelijk toch metaal)
1x setje handvatten
1x complete rem

En nu weer wachten tot mn volgende salaris, aangezien ik maandelijks wat geld apart hou voor de fiets.. rond 15 maart hoop ik dat ie af is Smile zal morgen nog ff een paar fotos maken :P

Zadelpost en de andere trap arm zit er nu ook in, iemand nog een smal brooks zadel liggen? in zwart leer? Zonder veren uiteraard :p
Naar boven
Oranje

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2012 10:32 am    Onderwerp: Nooit eiken gebruiken! Reageer met quote

Eiken en metaal reageren sterk op elkaar en de zuren uit het hout vreten in op metaal en het hout verkleurt dan zelf ook lekijk. Wellicht is het voor de veiligheid handig er een draadeind in te monteren over de hele lengte..
Naar boven
nutsjesmoar

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2012 4:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

lezen van het verhaal is een kleine moeite Wink

" 1x stuurtje (wordt uiteindelijk toch metaal) "
Naar boven
Mitch_s

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2012 6:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dinsdag komen de laatste onderdelen binnen, wanneer ze eropzitten zal ik even een foto's mkane.. vandaag wel al gereden met de pedalen van mn normale fiets, buitenbanden en zadel zitten dr al op
Naar boven
Mitch_s

BerichtGeplaatst: Ma Jun 25, 2012 4:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Fixie zit inmiddels al een paar weken/maanden in elkaar.. hier wat fotos hoe hij er nu bij staat.. dinsdag komt er een een zadel binnen met meer vulling.. dit zit wel erg onprettig.. Diameter van mn seatpost bleek uiteindelijk 26mm te zijn.. dus heb er een 25.4 pivotal in gemikt en er Schwalbe Durano's opgezet.. Anti-lek stuff

Naar boven
Mitch_s

BerichtGeplaatst: Za Sep 08, 2012 10:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

na verloop van tijd werdt de lak toch slechter en slechter, door gebruik zijn er ook genoeg krassen in de lak gekomen.. ik ben 'm momenteel aan het herspuiten...

Frame helemaal opgeschuurd naar de fabriekslak en daar de eerste paar lagen vanaf... die lak is té hardnekkig... vervolgens ontvet en in de primer gezet, toch nog genoeg plekjes tegen gekomen...

Alle plekjes opgeschuurd en/of gevijld.. vervolgens met een natte doek alle deeltjes stof van het schuren weggepoetst.

Toen heb ik een kleine spuitcabine gemaakt met een grote rol afdek plastic..

(Schroefdraad v/d crank is versleten, vandaar hat hij afgeplakt is, ik krijg m er niet uit. andere kant was een ander verhaal :P)

Vervolgens de achterbrug zwart gespoten en de vork in de primer gezet... Morgen weer de laatste plekjes uit de vork halen en zwart spuiten, en de voorkant van mn frame spuiten...

Voor de nieuwsgierige, de verf die ik gebruik:
Motip primer
Dupli-Color spuitbus op acryl basis (autolak)

Wordt vervolgt!
Naar boven
Mitch_s

BerichtGeplaatst: Zo Sep 09, 2012 5:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vervolg:

Naar boven
Hotsnail

BerichtGeplaatst: Zo Sep 09, 2012 6:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ziet er goed uit! voor een volgende keer: het is vaak makkelijker om het dekkend te krijgen als je eerst de lichte kleuren doet (wit en rood) en dan het zwart er pas op. Zwart dekt vaak wat seneller
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fixed gear Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: