Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Ervaring met MagicShine verlichting? ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Cross country / Marathon Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
ColinStoltzLTD

BerichtGeplaatst: Vr Nov 25, 2011 11:21 pm    Onderwerp: Ervaring met MagicShine verlichting? Reageer met quote

Hallo!

Wie van jullie rijd weleens 'savonds of 'smorgens wanneer het donker is.. ?

En dan heb ik het wel over door het bos heen knallen met je XC fiets.. Welkke lamp gebruik je daarvoor en zie je dan genoeg? Hoeveel meter zicht heb je en hoe is de ervaring uberhaupt in het donker, ik bedoel geeft het een extra dimensie of iets dergelijks..

Ben benieuwd!

Laatst aangepast door ColinStoltzLTD op Zo Nov 27, 2011 1:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
fredo

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 11:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

xc'n in het donker is zalig! Het maakt je saai gereden local tracks weer eens leuk Smile

Ik rij zelf met een hoofdlamp, iets in de aard van een petzl, dus niets specifiek voor bikes. Ik raad een lamp op je hoofd aan ipv op je bike, dan kan je ook om een hoekje kijken voordat je een bocht neemt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
fucalot

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 12:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Neem er 2, 1 op je hoofd en 1 op je fiets.
http://www.dealextreme.com/p/t6-assault-crown-waterproof-xml-t6-3-mode-1200-lumen-white-led-bike-light-with-battery-pack-set-82508
Superaanrader!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
nut-case

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 12:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik rijd altijd van mijn werk naar huis door het bos, in het donker 90% van de tijd.
erg leuk inderdaad. maar zorg wel voor een goede koplamp.

ik heb er zelf al 4 jaar een van petzl

\_/ team roekeloos \_/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 1:24 pm    Onderwerp: Re: ervaring in het donker.. Reageer met quote

ColinStoltzLTD schreef:
Hallo!

En dan heb ik het wel over door het bos heen knallen met je XC fiets.. Welkke lamp gebruik je daarvoor en zie je dan genoeg? Hoeveel meter zicht heb je en hoe is de ervaring uberhaupt in het donker, ik bedoel geeft het een extra dimensie of iets dergelijks..

Ben benieuwd!

1) er zijn een boel bossen waar je in het donker niet in mag
2) beperk je tot singletrack dat je kent, dan nog is het moeilijk genoeg die 10 cm boven de grond afgezaagde stompjes te vermijden
Embarassed
fucalot

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 3:23 pm    Onderwerp: Re: ervaring in het donker.. Reageer met quote

marten schreef:
ColinStoltzLTD schreef:
Hallo!

Ben benieuwd!

2) beperk je tot singletrack dat je kent, dan nog is het moeilijk genoeg die 10 cm boven de grond afgezaagde stompjes te vermijden
Embarassed

snelheidsrecords ga je zoiezo niet verbreken en de echt technische tracks zou ik ook enkel met een angepaste snelheid doen
Naar boven
vinay

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 3:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Houd er ook rekening mee dat je met zo'n lampje wellicht goed kan zien waar je rijdt, maar niet waar je valt. Onbewust vermijd je bij een crash altijd die gekke kleine wortels en stronken die langs het pad uit de grond steken. Gewoonlijk zie je deze dan vanuit een ooghoek, in het donker zie je deze niet. Ik ben vaak genoeg die wortelige afdaling terug omhoog gekrabbeld om uit te zoeken wat ik nou toch in m'n ribben voelde. Op sommige plekken moet je dus gewoon iets meer vermijden om onderuit te gaan. Verder is het wel heel leuk. Je rijdt iets geconcentreerder en dat geeft altijd een fijn gevoel.

Ik begon ooit met een Sigma set met 5W halogeenspot en 6V loodzuur accu (die in een bidonhouder mee moest). Later heb ik deze vervangen door een Niteflux Enduro lamp met halogeenspot (geen idee welk vermogen) en Li-Ion staafbatterij. Deze gebruikte ik op m'n helm, met batterij in de Camelbak. Van het voorjaar kreeg ik een Lupine Piko U3 (dus met bijbehorende helm), de Niteflux gaat soms dus nog wel mee op het stuur.

Met wat er nu beschikbaar is zou ik niemand nog zo'n oude Sigma aanraden. De Lupine heeft LED lampjes met een lager vermogen en heeft daardoor een kleinere batterij nodig dan de Niteflux. Voor mij maakt dat niet zoveel uit, maar als je weinig ruimte hebt in je Camelbak of als je je batterij op je helm mee wilt nemen dan is dat wel een voordeel.

Ik denk dat je tegenwoordig wel veel felle lampjes kunt krijgen. Het grote verschil zit 'm in de reflector en de electronica. Zo'n moderne Li-Ion batterij gaat langer mee als deze goed behandeld wordt door de electronica, datzelfde geldt voor de lamp. Als je ook kunt nagaan hoe vol de batterij is en of je 'm moet laden (de Lupine geeft het met een kleine LED aan op het moment dat je 'm aansluit) voorkom je dat je 'm te vroeg oplaadt of juist te leeg rijdt. De Niteflux ontziet de halogeenlamp door rustig op te starten als je 'm aandoet. Gewoonlijk vind ik metaal niet zoveel beter dan plastic, maar een metalen behuizing van de lamp is wel goed. Deze zorgt ervoor dat je lampje minder snel oververhit.

Maar goed, je kunt overal uitgebreide lampentests vinden rond deze tijd van het jaar.

Vroeger reed ik ook wel eens 's-avonds met zo'n setje, tegenwoordig bijna alleen maar vroeg 's-ochtends. Qua planning komt dat voor mij beter uit. En rond deze tijd van het jaar kun je dan eigenlijk niet zonder zo'n lampje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
fucalot

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 4:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat lampje in m"n link geeft 600 lumen en da's VEEL, maar voor in het bos raad ik er 2 aan, een voor op het stuur (recht vooruit licht) en 1 op je helm om om het hoekje te kijken. Ik heb er voor onze fietsgroep een stuk of 8 besteld voor onze avondtrainingen en wij gebruiken ze maar op half vermogen. Lampen geven genoeg om auto's te verblinden.
Naar boven
ColinStoltzLTD

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 11:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Super!

Ik heb zelf een 200Lumen veiligheidslampje, zo'n kleintje die de politie vaak ook heeft, dat is al extreeeeeeem fel laat staan 600Lumen!

Ik ga even rondneuzen, ik ben in ieder geval erg enthousiast geworden door jullie verhalen!

Ik zal even mijn waardering laten blijken! bij deze: Arms wide open dikke knuffel! :P...
marten

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 8:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

ColinStoltzLTD schreef:
Super!

Ik heb zelf een 200Lumen veiligheidslampje, zo'n kleintje die de politie vaak ook heeft, dat is al extreeeeeeem fel laat staan 600Lumen

hoe feller de lichtbundel, des te minder je er net naast kunt waarnemen. Een egaal verlicht vlak om over heen te rijden werkt een stuk beter
fucalot

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 8:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Da's ook voor een groot deel afhankelijk van de lens.
Naar boven
ColinStoltzLTD

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 1:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

verandering van de titel!! Surprised
Brum.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 9:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

fredo schreef:
xc'n in het donker is zalig! Het maakt je saai gereden local tracks weer eens leuk Smile

Ik rij zelf met een hoofdlamp, iets in de aard van een petzl, dus niets specifiek voor bikes. Ik raad een lamp op je hoofd aan ipv op je bike, dan kan je ook om een hoekje kijken voordat je een bocht neemt.

Petzl is wel heeeel erg krap om te fietsen, eender welk type.

ColinStoltzLTD schreef:
Hallo!

Alles van een enkele Luxeon III zaklamp t/m 6 MC-E (5400 lumen). Meestal met een triple XP-G (1330) op het hoofd en een 3 MC-E (2200lm) op het stuur.
marten schreef:

Embarassed

Dan heb je niet genoeg licht...

En verboden, klopt. Maar een heel stuk goedkoper dan een keer toeteren in de auto...

fucalot schreef:

snelheidsrecords ga je zoiezo niet verbreken en de echt technische tracks zou ik ook enkel met een angepaste snelheid doen

Hahaha, echt niet! GAS EROP!
Je zal nooit zoveel zien als overdag, maar zodra de lampen mij in snelheid terughouden is het tijd om weer het schuurtje in te duiken. En nee, daar heb je niet mijn eerder aangehaalde 5400 of 2000 lumen lampen voor nodig. 1000lm (echte lumens, dus niet de magicshine lumens) is een mooi startpunt om lekker door te kunnen rijden.

vinay schreef:
Houd er ook rekening mee dat je met zo'n lampje wellicht goed kan zien waar je rijdt, maar niet waar je valt. Onbewust vermijd je bij een crash altijd die gekke kleine wortels en stronken die langs het pad uit de grond steken. Gewoonlijk zie je deze dan vanuit een ooghoek, in het donker zie je deze niet. Ik ben vaak genoeg die wortelige afdaling terug omhoog gekrabbeld om uit te zoeken wat ik nou toch in m'n ribben voelde. Op sommige plekken moet je dus gewoon iets meer vermijden om onderuit te gaan. Verder is het wel heel leuk. Je rijdt iets geconcentreerder en dat geeft altijd een fijn gevoel.

Je rijdt inderdaad veel geconcentreerder.. Qua vallen kan ik niet veel zeggen, is me eigenlijk nog nooit overkomen. Maar heb ook nog maar 2x ´s nachts in de Ardennen gereden en 1x de DH van Winterberg.
Brunssum/Heerlen en Nijmegen zijn vaste kost, da´s gewoon gas erop.

vinay schreef:

Met wat er nu beschikbaar is zou ik niemand nog zo'n oude Sigma aanraden. De Lupine heeft LED lampjes met een lager vermogen en heeft daardoor een kleinere batterij nodig dan de Niteflux. Voor mij maakt dat niet zoveel uit, maar als je weinig ruimte hebt in je Camelbak of als je je batterij op je helm mee wilt nemen dan is dat wel een voordeel.

Ik denk dat je tegenwoordig wel veel felle lampjes kunt krijgen. Het grote verschil zit 'm in de reflector en de electronica. Zo'n moderne Li-Ion batterij gaat langer mee als deze goed behandeld wordt door de electronica, datzelfde geldt voor de lamp. Als je ook kunt nagaan hoe vol de batterij is en of je 'm moet laden (de Lupine geeft het met een kleine LED aan op het moment dat je 'm aansluit) voorkom je dat je 'm te vroeg oplaadt of juist te leeg rijdt. De Niteflux ontziet de halogeenlamp door rustig op te starten als je 'm aandoet. Gewoonlijk vind ik metaal niet zoveel beter dan plastic, maar een metalen behuizing van de lamp is wel goed. Deze zorgt ervoor dat je lampje minder snel oververhit.

De Piko is inderdaad wel volgens een iets anders concept dan de meeste lampen.
Bijna alle lampen worden op spec gebruikt en persen er alles uit wat de LEDs volgens de fabrikant mogen leveren.
De Piko wordt echter maar heel rustig aangestuurd waardoor hij veel effienter en koeler loopt dan een lamp met vergelijkbare lichtopbrengst met 1 of oudere LEDs.
Dat zie je dan weer terug in het benodigde koeloppervlak en de compacte accu.

Qua behuizingsmateriaal kun je LED en halogeen/HID niet vergelijken, LED MOET gekoeld worden en heeft dus een aluminium behuizing, voor halogeen is dat niet zo´n probleem en kan een kunststof behuizing ook.
ColinStoltzLTD schreef:
Super!

Ik heb zelf een 200Lumen veiligheidslampje, zo'n kleintje die de politie vaak ook heeft, dat is al extreeeeeeem fel laat staan 600Lumen

Fel wil niet zoveel zeggen, een goede enkele 5mm LED is ook extreem fel, dat wil echter nog niet zeggen dat er ook veel licht uit komt.

600 lumen (reeel dan, Magicshine word afentoe ruim 2x overdreven, met de nieuwere series is het beter) is aardig om mee te beginnen.

marten schreef:

hoe feller de lichtbundel, des te minder je er net naast kunt waarnemen. Een egaal verlicht vlak om over heen te rijden werkt een stuk beter
?
Ik weet niet of ik je punt helemaal snap, maar als je de typische zaklampreflectorbundel bedoelt: smalle hotspot met een flinke ring strooilicht eromheen dan snap ik het wel.
Je ogen hebben moeite met de 2 overgangen, van hotspot naar strooitlicht, en daarna naar buiten de bundel, het is dan inderdaad beter om enkel 1 egale bundel te hebben en daarbuiten niets.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
ColinStoltzLTD

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 10:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

conclusie als ik niet meer dan 300,- kwijt wil zijn aan lamp voor helm en stuur...

Wat raad je dan aan?

Halogeen is wel warmer licht toch? en prijziger..

Led is zo kil en koud niet gezellig :P ahaha
Brum.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 11:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ColinStoltzLTD schreef:
conclusie als ik niet meer dan 300,- kwijt wil zijn aan lamp voor helm en stuur...

Wat raad je dan aan?

Halogeen is wel warmer licht toch? en prijziger..

Led is zo kil en koud niet gezellig :P ahaha

Halogeen kun je gewoon vergeten. 10 jaar geleden leuk, geloof dat er ook niet veel meer te koop is.

LED kil en koud? Als je een Magicshine koopt wel ja, maar als jij er eentje in halogeen kleur wilt, kan dat gewoon.

Pure lichtopbrengst is niet alles, alle lampen die ik bouw lever ik liever 10% op lichtopbrengst in om er LEDs met een wat neutralere kleur in te zetten.

Voor EUR300 heb je belachelijk mooie lampen, met CNC zelf(laat)bouw.
Ook fabriekslampen zijn er voor dat geld, maar dan zit je weer met kil & grauw te kijken, alhoewel het niet zo erg zal zijn als bij de Magicshines.
Naar boven
fucalot

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 11:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Koop gewoon die magicshine lampjes. Ze worden verkocht voor een 900 of 1200 lumen lamp, maar reken gewoon op 600. Voor 40 euro voor een lampje, koop je er gewoon 3. Ik heb de mijne via China gehaald (ebay) en dan moet je rekening houden met een verzendtijd van een maand. Het kan ook sneller, maar dan betaal je het dubbele.
Je mag voor mijn part ook knallen in het bos, maar als je ook voor de conditie gaat rijden, vind ik hier en daar een boompje meepikken of over een wortel op je zak gaan, niet relax op je XC fiets. Een schuiver is natuurlijk niet uit te sluiten. Ieder kent z'n grens wel. Traag rijden is natuurlijk not done.
En eigenlijk zijn het ook geen Magicshine lampjes. Er zit een klein verschil in de stekker met deze anonieme fietslampen. Ooit gemerkt toen ik een magicshine achterlicht bijkocht. De Magicshines zijn een fractie duurder.
Naar boven
ColinStoltzLTD

BerichtGeplaatst: Ma Nov 28, 2011 2:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

magicshine valt dus af..
dale c

BerichtGeplaatst: Ma Nov 28, 2011 4:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
heb de mijne via China gehaald (ebay) en dan moet je rekening houden met een verzendtijd van een maand

16e nov lampje besteld, 24ste nov in huis. Hangt dus beetje af waar je de order plaatst.

Zou de magicshine niet 123 afschrijven. Ik rij er nu ~2 jaar mee (MJ808 en sinds vorige week de 808E), en nooit problemen mee gehad en prima licht voor de standaard tractorpaden, singletracks etc.
Bij onder nul temperaturen kan ik er een rit van 2-2.5 uur mee maken dus batterij technisch ook geen klagen.

Voor het geld is het m.i. een hele goede deal.

oh ja, afgelopen doda nog 3 reeen, een paar konijnen en 25+ wilde zwijnen mee beschenen Idea
dickie

BerichtGeplaatst: Vr Dec 02, 2011 10:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Voor die konijnen moet je wat oppassen met een felle lamp.
Ze hebben zo'n zigzag patroon om voor je weg te vluchten, maar als ze zich focussen op de felle lichtspot op de grond durven ze plots voor/onder de wielen springen, net op het moment dat je denkt dat het beest in veiligheid is aan de rand van het pad.
Je merkt ze trouwens niet op, ze hebben niet zo'n reflectoren als katten (die zie je op een paar 100m al zitten) Very happy
Zelf meegemaakt...
Naar boven
Atzerath

BerichtGeplaatst: Do Dec 08, 2011 7:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

doen...Ik heb ook zo'n mickeymouse lamp en die is beregoed...via chantelle van magicshine.co.uk gekocht dacht ik...
120 euro's ofzo???grosso modo..

't enige wat ik wel aanraad is om de beugel erbij te kopen die je kan vastschroeven want die rekkertjes zijn verrekte klote Smile mijn kameraad gebruikt zijn lamp zo en die trilt altijd naar beneden...

voorts prachtig spul voor de prijs...
BTW: als je in belgie woont, op 't mountainbike forum staat een lijst met nachtelijke toertochten...ben je ineens verzekerd als je op je bek gaat
Naar boven
Brum.

BerichtGeplaatst: Do Dec 08, 2011 8:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Atzerath schreef:
doen...Ik heb ook zo'n mickeymouse lamp en die is beregoed...via chantelle van magicshine.co.uk gekocht dacht ik...

Waarmee vergelijk je 'm dan?
Naar boven
Chmod

BerichtGeplaatst: Do Dec 08, 2011 10:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

heb een magicshine 900 lumen. Duidelijk VEEL sterker dan de 600 lumen van Hope. Zeer tevreden, zou ze zo terug kopen.

Die link op dealextreme is niet te vertrouwen, ik wacht al bijna 2 maanden op die lamp voor een vriend...
Naar boven
Brum.

BerichtGeplaatst: Vr Dec 09, 2011 5:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Chmod schreef:
heb een magicshine 900 lumen. Duidelijk VEEL sterker dan de 600 lumen van Hope. Zeer tevreden, zou ze zo terug kopen.

Die link op dealextreme is niet te vertrouwen, ik wacht al bijna 2 maanden op die lamp voor een vriend...

Hope zal ook wel wat overdrijven, maar de Magicshine '900' is IRL amper 600.
Naar boven
Chmod

BerichtGeplaatst: Za Dec 10, 2011 5:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Brum. schreef:
Chmod schreef:

dan heeft die hope er maar 300... Echt gigantisch verschil. Conclusie: Magicshine 900 is ruim voldoende.
Naar boven
Brum.

BerichtGeplaatst: Za Dec 10, 2011 6:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Chmod schreef:
Brum. schreef:
Chmod schreef:

dan heeft die hope er maar 300... Echt gigantisch verschil. Conclusie: Magicshine 900 is ruim voldoende.

Dan is er iets met die Hope mis.

Die Hope is trouwens nog wel te upgraden naar 1000lm, dan is hij ongeveer 2x zo sterk als de MS.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Cross country / Marathon Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: