Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[nieuws] Rudi van Houts vecht positieve dopingcontrole aan ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Do Dec 16, 2010 1:17 pm    Onderwerp: [nieuws] Rudi van Houts vecht positieve dopingcontrole aan Reageer met quote

In het lichaam van mountainbiker Rudi van Houts is na een zogenaamde out-of-competition controle clenbuterol aangetroffen. De controle vond plaats onmiddellijk nadat de Nederlands kampioen mountainbike terugkeerde van een reis voor zijn sponsor in Mexico eind oktober.

Rudi van Houts heeft de Nederlandse dopingexpert Douwe de Boer, verbonden aan het Maastricht Universitair Medisch Centrum, ingeschakeld om zijn onschuld te bewijzen. De Boer staat momenteel meerdere sporters bij met hetzelfde probleem. Bij Van Houts
werd een minieme waarde van 30 pg/ml aangetroffen. Bij Alberto Contador was dat 50 pg/ml.

,,Ik weet van mezelf dat ik onschuldig ben'', aldus Van Houts. ,,We hebben in Mexico veel vlees gegeten en het zou heel goed kunnen dat de clenbuterol daar heeft ingezeten. Anders zou ik het niet weten. Ik ga er in ieder geval alles aan doen om mijn onschuld te bewijzen.'' Zo heeft Van Houts op eigen initiatief meteen een haaranalyse laten doen.

In oktober 2010 werd de Duitse tafeltennis-international Dmitrij Ovtcharov vrijgesproken, nadat aanvankelijk een geringe hoeveelheid clenbuterol bij hem was gevonden. Een haaranalyse pleitte hem vrij.

Ook bij de Italiaanse wielrenner Alessandro Colo werd tijdens de Ronde van Mexico clenbuterol in het lichaam gevonden. Diens advocaat en een bioloog ontdekten officiële gegevens waaruit blijkt dat 18 procent van het vlees dat in Mexico wordt geconsumeerd, is behandeld met clenbuterol.

,,Ik klamp me vast aan deze eerdere zaken. Ik geef het niet zomaar op. Als je weet dat je niets hebt gebruikt, is er alle reden om aan te tonen dat je onschuldig bent'', zegt Van Houts.

Bron: Marcel Slagman - Wielermagazine
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Do Dec 16, 2010 1:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

DAMN! Da's nie zo mooi... Sad

Afwachten wat hier uitkomt. Ik denk dat dat in belangrijke mate afhankelijk is van de uitkomst van het proces-Contador, dat zal toch een precedent worden voor de hele sportwereld mbt clenbuterol.

Voorlopige les: maar geen vlees meer eten... Bye

Los van de hele schuldvraag en de uitkomst van de processen: sterkte aan Rudi, wordt geen makkelijke tijd...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Dennis Katinas

BerichtGeplaatst: Do Dec 16, 2010 2:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, je hoort wel eens verhalen…. En als je dit dan leest....

Ok, het is misschien makkelijk oordelen, maar toch, voor wat het waard is.

Als het bekend is bij sporters dat je van vuil vlees eten dit geouwehoer kunt krijgen.

En als bekend is dat in Mexico 18procent van het vlees behandeld is met clenbuterol. Ik bedoel als Wielermagazine het kan weten dan kan een Pro Team of rijder dat ook.

En als je weet dat fietsen je living is, waar je je geld mee verdiend... Dan hoor je deze feiten te weten en neem je geen risico’s.

Want ook in Mexico kun je vlees krijgen waar geen troep in zit, aangezien 82% procent van het vlees niet wordt behandeld met clenbuterol.

Een positief plasje komt niet door een portie taco’s.
En was hij de enige op die sponsor trip die veel vlees heeft gegeten?

Lekker gegeten waarschijnlijk, maar misschien met een nare bijsmaak de komende twee jaar.

Hopelijk valt het mee voor Rudi.
mateis

BerichtGeplaatst: Do Dec 16, 2010 4:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dennis Katinas schreef:

Als het bekend is bij sporters dat je van vuil vlees eten dit geouwehoer kunt krijgen.

En als bekend is dat in Mexico 18procent van het vlees behandeld is met clenbuterol. Ik bedoel als Wielermagazine het kan weten dan kan een Pro Team of rijder dat ook.

En als je weet dat fietsen je living is, waar je je geld mee verdiend... Dan hoor je deze feiten te weten en neem je geen risico’s.

Want ook in Mexico kun je vlees krijgen waar geen troep in zit, aangezien 82% procent van het vlees niet wordt behandeld met clenbuterol.

Lekker gegeten waarschijnlijk, maar misschien met een nare bijsmaak de komende twee jaar.

Lijkt me inderdaad te makkelijk.
- had Wielermagazine die 'feiten' (geciteerde rapporten) over clenbuterol vervuild vlees niet ook pas nu, en dan waarschijnlijk van Rudi's juridische team?
- er zit niet echt een sticker op het vlees: 'van een dier behandeld met clenbuterol'
- de andere rijders zijn misschien wel niet getest op clenbuterol

Nogmaals zonder iets te zeggen over de betrouwbaarheid van Rudi's verhaal (het is plausibel, maar misschien niet het enige plausibele verhaal), juridisch krijg je allicht gelijk: WADA-reglementen houden de sporter ten allen tijde verantwoordelijk voor de stoffen in zijn lichaam. En dat lijkt me terecht, op dat vlak ben ik het met je eens.

Misschienl zou er - en niet specifiek omdat Rudi nu al dan niet het 'slachtoffer' hiervan wordt, maar meer vanwege het voorkomen van een hoop gedoe voor iedereen en het creëren van meer draagvlak bij sporters en publiek - gekeken moeten worden naar minimale waarden die overschreden moeten worden alvorens sprake is van een positieve test. Dat, en misschien een (in de regels vaststaande, in plaats van in de praktijk zo uitonderhandelde) differentiatie in schorsingsduur naar gelang de aard van de de dopingovertreding, zoals McQuaid recentelijk ook betoogde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Jurriaan

BerichtGeplaatst: Do Dec 16, 2010 8:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De grootste uitdaging voor Rudi is het tegendeel bewijzen(er van uitgaan dat ie inderdaad geen doping heeft gebruikt), en dan nog. Het stempel doping gebruikt heeft ie nu op z'n voorhoofd staan en krijg dat er maar eens vanaf..
Naar boven
JeroenK

BerichtGeplaatst: Do Dec 16, 2010 10:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@dennis: Te makkelijk. Neigend naar barpraat...

Tuurlijk 'je hoort verhalen'. Sure. Als we de verhalen geloofden, was het hele tourpeleton aan doping. Dat zou betekenen dat al die 200 renners die dag en nacht in de gaten worden gehouden door politie, vuilniszaksnuffelende media en dopingjagers erg goed zijn in smokkelen. Een paar, prima, maar als dat het klimaat zou zijn, dan hadden we nog veel meer schandalen dan er nu zijn.

Eens met Mathijs: Bij stoffen waarvan bekend is dat ze in voedsel kunnen voorkomen, is een drempelwaarde zeer redelijk.

Voor mij is de grens van het redelijke overschreden als je van een sporter verwacht dat ie weet wat er in zijn vlees zit. Dat kan namelijk niet. Ook keurmerken beschermen je niet tegen gesjoemel, behalve als er in de vleesketen strenge testen zijn op stoffen. Geloof me (ik werk bij een bedrijf dat in de veehouderij certificaten levert): Dat stringente testen gebeurt alleen op stoffen die de volksgezondheid in gevaar brengen, of waarvan het voorkomen imagoschade oplevert.

In sommige landen zit je in de praktijk vrij safe, maar in andere heb je minder zekerheid. Ik vind 18% erg veel. Zeer grote kans dat je, als je een week lang elke dag vlees eet in Mexico, er wat van binnen krijgt.

Rudi krijgt van mij het voordeel van de twijfel. Al was het maar, omdat ik niet geloof dat ie aan de ene kant wat promille aan vorm weggooit door zich in Val di Sole vol te gieten met bier (nog bedankt voor het rondje, Rudi!) en aan de andere kant probeert wat promille aan vom er bij te krijgen door een middel, waarvan het effect ook niet eens zo significant is en waarvan bekend is dat het vrij lang na gebruik nog aan te tonen is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
zonoskar

BerichtGeplaatst: Vr Dec 17, 2010 11:04 am    Onderwerp: Reageer met quote

mateis schreef:
Voorlopige les: maar geen vlees meer eten... Bye

Of gewoon een beetje van alles wat je eet in een zakje stoppen zodat ze achteraf kunnen controleren of de stof via het voedsel in je lichaam gekomen is. Wel kut dat dit zo moet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Dennis Katinas

BerichtGeplaatst: Vr Dec 17, 2010 11:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

mateis schreef:
Dennis Katinas schreef:

Lijkt me inderdaad te makkelijk.
- had Wielermagazine die 'feiten' (geciteerde rapporten) over clenbuterol vervuild vlees niet ook pas nu, en dan waarschijnlijk van Rudi's juridische team?
- er zit niet echt een sticker op het vlees: 'van een dier behandeld met clenbuterol'
- de andere rijders zijn misschien wel niet getest op clenbuterol

Nogmaals zonder iets te zeggen over de betrouwbaarheid van Rudi's verhaal (het is plausibel, maar misschien niet het enige plausibele verhaal), juridisch krijg je allicht gelijk: WADA-reglementen houden de sporter ten allen tijde verantwoordelijk voor de stoffen in zijn lichaam. En dat lijkt me terecht, op dat vlak ben ik het met je eens.

Misschienl zou er - en niet specifiek omdat Rudi nu al dan niet het 'slachtoffer' hiervan wordt, maar meer vanwege het voorkomen van een hoop gedoe voor iedereen en het creëren van meer draagvlak bij sporters en publiek - gekeken moeten worden naar minimale waarden die overschreden moeten worden alvorens sprake is van een positieve test. Dat, en misschien een (in de regels vaststaande, in plaats van in de praktijk zo uitonderhandelde) differentiatie in schorsingsduur naar gelang de aard van de de dopingovertreding, zoals McQuaid recentelijk ook betoogde.

1 Als er geen sticker op het vlees zit, dan ga je op zoek waarvan je zeker weet dat er geen clenbuterol in zit. Comon, als jij je geld verdiend met fietsen, en je neemt je carrière serieus, moet je op zeker spelen. Koop een stuk biologisch vlees of vlees waarvan je zeker weet dat er geen clenbuterol in zit. Simpel genoeg.

Nu staat hij zelfs op Teletext. Die stempel komt hij nooit meer vanaf bij het grote onwetende publiek. En hij is per direct ontslagen bij zijn team. Lijkt mij genoeg motivatie om serieuzer bezig te zijn met je sport. Natuurlijk, achteraf lullen is makkelijk, maar dit is niet de eerste keer dat iemand op deze manier zegt positief te zijn bevonden.

2 Je kunt er gerust vanuit gaan dat als Rudi op Clenbuterol getest wordt, dat andere rijders daar ook op getest worden, zeker na de vangst van Contador.

3 Er wordt al gekeken naar minimale waarden. De betrapten schakelen zelf meerdere experts in om verbanden te leggen. De conclusies die hieruit getrokken worden komen zeker bij de hoge heren terecht tijdens een proces.

Het lijkt nu alsof ik Rudi probeer af te branden maar dat is zeker niet waar. Ik heb het erg met hem te doen en ik hoop dat deze karaktervolle sportman er weer bovenop komt.
Het is een kut situatie en ik hoop dat andere sporters die op hoog niveau willen meedoen anders hun sport gaan bedrijven, anders gaat dit spoedig weer gebeuren.
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 16, 2011 9:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zojuist op de Facebook/Twitter van Rudi:

Rudi van Houts schreef:
They have spoken me free! I am aloud to bike again, one of the best days in my life!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
didadunlop

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 16, 2011 9:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En een cursusje engels is ook geen slecht plan. "They have spoken me free". Dat is wel erg veel DoubleDutch.

"I have been acquitted" zou een betere vertaling zijn geweest. Of "I have been exonerated".
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Do Mrt 17, 2011 8:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

didadunlop schreef:
En een cursusje engels is ook geen slecht plan. "They have spoken me free". Dat is wel erg veel DoubleDutch.

"I have been acquitted" zou een betere vertaling zijn geweest. Of "I have been exonerated".

Ik ga het hem niet kwalijk nemen, zeker niet bij het horen van dit nieuws.

Go Rudi!
Naar boven
mateis

BerichtGeplaatst: Do Mrt 17, 2011 5:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat dacht je van 'aloud' in dezen?

Anyhow; Cyclingnews en Rudi's homepage geven wat tekst en uitleg.

De gevonden uitspraak spreekt me wel aan, meer dan de (voorlopige) complete vrijspraak van bv Contador. In de uitspraak wordt niet ontkend dat er een positieve test is, maar omdat er aannemelijk is gemaakt dat dat buiten wil en weten van de atleet om gebeurd is, wordt er niet geschorst. Oudhollands compromis.

Nog even
@Dennis 1: men eet volgens mij meestal buiten de deur in het buitenland. Dat maakt het al een stuk lastiger... En biologische producten in Mexico? Dat is toch een beetje een Westers speeltje hoor, bio-spullen.
@Dennis 2: men wordt echt niet elke week getest, hoor, soms wel (Kloden afgelopen Tirenno elke dag!), maar meestal niet. Voor een positieve test moest je dus en net met Rudi in Mexico geweest zijn en ook vervuild vlees gegeten hebben en net in die week getest worden en dat dan ook nog op clenbuterol. Daarmee is het m.i. plausibel als er slechts een van een groepje positief test.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: