Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

CX'er or 29"'er ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Cyclocross
Auteur Bericht
Jurriaan

BerichtGeplaatst: Za Okt 23, 2010 8:25 pm    Onderwerp: CX'er or 29"'er Reageer met quote

Winter en ultra korte wedstrijdtjes vragen om een eenvoudig fiets. Veel wedstrijdjes nu zijn CX parcoursen. Een mtb is op een dergelijk parcours echt in het nadeel.

Wat te verkiezen CX en dus 28" wielen of toch mtb en 29" wielen?
Mijn idee is dat een CX fijner zal zijn want kortere wielbasis en dus wendbaarder. Minpuntjes zijn de smalle bandjes en dus minder grip.

Jullie ideeën zijn welkom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Za Okt 23, 2010 8:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ideeen zat, je zult alle voorbij horen komen. Wil je het hard en vies, neem een CX, wil je comfort en lol, neem een 29-er.

JJ
dader

BerichtGeplaatst: Za Okt 23, 2010 8:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een 29er met dunnere (modder) bandjes en vaste vork lijkt mij ideaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
pieterp

BerichtGeplaatst: Za Okt 23, 2010 9:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Cool
BramJ

BerichtGeplaatst: Za Okt 23, 2010 10:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

pieterp schreef:

Cool

en dan nog een mountain dropbar erop? :P
JeroenK

BerichtGeplaatst: Zo Okt 24, 2010 9:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

Overweeg een veldrijfiets.

Het is dé mogelijkheid om eens op een andere manier terrein te bevechten. Gewoon met racestuur en velgremmen. Ik vond het erg tof, vooral vanwege de afwisseling.
Ze zijn er zat 2e hands en ze zijn niet duur. Het is een nieuwe ervaring, terwijl een gemodificeerde MTB altijd op een MTB zal lijken.

Bovendien kom je praktische problemen tegen: Je komt gevaarlijk dicht bij de grond als je in een keer +/-1,5-2 cm van de hoogte van je banden afhaalt.

Mocht je een keer een cross onder KNWU reglement willen doen, dan mag dat alleen met een 'klassieke' crosser, alhoewel schijfremmen tegenwoordig toegestaan zijn. Je hebt geen licentie, of wel? Zoniet, dan is er geen probleem. De meeste regio crossen mag je met van alles starten. Toch vind ik het het leukste om gewoon op je veldrijder mee te strijden!

Ohja: Je zult je verbazen over hoeveel grip je met 32mm cross bandjes hebt! Het snijdt meer in de grond dan MTB banden.

Waarom probeer je niet eens een veldrijder uit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
pieterp

BerichtGeplaatst: Zo Okt 24, 2010 5:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zowel een verldcrosser als twee 29ers (geared en singlespeed). Het heeft allemaal zijn charme, maar ik rijd vooral op de 29ers. De crossbandjes op de niner waren bedoeld om op de weg te trainen en af en toe een bospad mee te kunnen nemen.
Hilco

BerichtGeplaatst: Zo Okt 24, 2010 7:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wij hebben allebei hier en je mag allebei uitproberen.
Naar boven
Jurriaan

BerichtGeplaatst: Ma Okt 25, 2010 9:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen weekend mee gedaan aan een crosswedstrijd, met dus een mtb en zonder licentie.
Werd verdienstelijk 9de van de 10 in de A categorie. Cool (Mij lol, waar het om te doen was, was er niet minder om. Jammer dat echte regen uitbleef)

De KNWU cross wedstrijd van a.s. zaterdag is idd enkel voor crosser. Ik heb geen crosser dus steek ik de handjes uit de mouwen voor/ tijdens en na de wedstrijd.

Hilco, leuk aanbod, neem ik graag een keer aan, ik contact.

Oja, racestuur is KNWU/ UCI verplicht op een crosser?
Naar boven
mateis

BerichtGeplaatst: Di Okt 26, 2010 8:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Een crosser is leuk vanwege de techniek die je nodig hebt om er echt snel op te blijven gaan en het constante gevoel dat je op het randje aan het rijden bent. Met een mtb kan je daarentegen veel meer spelen (makkelijker bunnyhoppen, voorwiel bijtrekken, scheef landen, achterwiel omzetten etc). Allemaal dingen die je in een wedstrijd niet zoveel doet, misschien. Smile Gezien de weinig technische aard van de meeste regiocrossparcoursjes, zou ik naar een crosser neigen. Op een mtb wordt het nog eerder saai. Wink
Naar boven
ott

BerichtGeplaatst: Di Okt 26, 2010 7:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb er voor gekoen smallere bandjes (1.Cool op de 29er te doen, dat gewissel met geo`s niet bevoordelijk voor het "gevoel".
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
pieterp

BerichtGeplaatst: Di Okt 26, 2010 7:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het leuke aan crossers is inderdaad het 'on edge' gevoel, zeker tijdens een natte rit. Dat heeft zeker zijn charme, maar een 29er is veelzijdiger en kan je ook buiten veldrcross en toertochten inzetten.
Hilco

BerichtGeplaatst: Di Okt 26, 2010 7:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Maar in mijn CX (surly cross check ) kunnen tot ca 1.9 banden in (FFF) dus ook wel veelzijdig te noemen Surprised
Naar boven
Old Manitou

BerichtGeplaatst: Ma Dec 19, 2011 9:34 pm    Onderwerp: Re: CX'er or 29"'er Reageer met quote

te laat gezien dat dit een oud topic was
dus post maar gewijzigd
Naar boven
Hilco

BerichtGeplaatst: Ma Dec 19, 2011 9:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wat Cool
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Cyclocross
Pagina 1 van 1

Ga naar: