Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

  [nieuws] Cannondale 2011: Vernieuwde Scalpel & Jekyll ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Ruben
Forumbeheerder


Geregistreerd op: 1-1-1970
Berichten: 2125

BerichtGeplaatst: Di Jun 22, 2010 11:10 pm    Onderwerp: [nieuws] Cannondale 2011: Vernieuwde Scalpel & Jekyll Reageer met quote

Dat modeljaren niet echt gebonden zijn aan jaarwisselingen was al langer bekend. Dat Cannondale vaak één van de eerste is met nieuwe modellen is ook gebruikelijk. En ook dit jaar hebben ze dit weer waargemaakt met de lancering van twee 2011 modellen.
De Scalpel flink onder handen genomen om deze opnieuw te positioneren als de ultieme cross country fiets. De Jekyll is terug van weggeweest en heeft broers en zusjes gekregen!

Scalpel 2011

De Scalpel heeft een groot aantal wijzigingen ondergaan waarvan de vernieuwde achterbrug wel het belangrijkste is. Men heeft er alles aan gedaan om de lichtste en stijfste full-suspension neer te zetten. Het veringontwerp zonder draaipunten is gehandhaafd. De liggende achtervork vormt nu echter samen met het bracket één geheel voor een verhoogde stijfheid en sterkte. Ook de zijdelinkse stijfheid is hiermee volgens Cannondale sterk verbeterd.



Het frame erft veel technieken van de Cannondale Flash en is helemaal van de tijd met aluminium post mount schijfremaansluiting, geïntegreerde E-type voorderailleur nok en BB30 bottom bracket.
Het frame inclusief demper is volgens een test door het Zedler meetcentrum (bekend van BIKE magazin) 1591 gram! Ook blinkt de Scalpel uit in de stijfheidtesten en lijkt de Scalpel inderdaad niet alleen de lichtste full-suspension te zijn maar ook de stijfste. In combinatie met de gewichtsbesparingen door het System Integration ontwerp van Cannondale moet hiermee een superlichte wedstrijdfiets mee te bouwen zijn. Cannondale’s eigen Ultimate uitvoering komt de Scalpel met o.a. Lefty Speed Carbon, SRAM XX, Hollowgram SL en DT Swiss XCR 1.2 wielen op 8,4 kg. Naast de Ultimate uitvoering komt er ook een Scalpel 1, 2 en 3 met XTR, X.0 en SLX/XT afmontage.

Jekyll 2011

De oorspronkelijke Jekyll serie had een verstelbare geometrie genaamd “attitude adjust” en was met zo’n 130mm veerweg al redelijk breed inzetbaar. Het verstellen van de geometrie was eenvoudig, maar niet geheel zonder gereedschap te doen, laat staan onder het rijden.
Cannondale heeft ook hier de lat hoger weten te leggen en heeft volgens hun eigen zeggen de ultieme-compromisloze-two-bikes-in-one-long-travel-trail-bike ontwikkeld. Eigenlijk ook gewoon weer “attitude adjust” maar dan wel compleet anders.



Cannondale is voor de Jekyll een samenwerking aangegaan met Fox om een specifieke demper te ontwikkelen. Het gaat hierbij om een techniek cryptisch genaamd DYAD.
De DYAD demper bestaat uit twee aparte positieve luchtkamers, een gedeelde negatieve luchtkamer en twee onhankelijke dempingscircuits welke aangestuurd worden door een ingenieuze klep genaamd “spool valve”. Beide positieve luchtkamers hebben een eigen zuiger. Daarnaast is er een trekzuiger welke wordt gebruikt als zuiger voor de olie en de negatieve luchtkamer. In plaats van de zuiger door de olie te bewegen zorgt deze er juist voor dat er olie door een van de twee onafhankelijke dempingcircuits stroomt en in of beide van de twee positieve luchtkamers om de luchtveer in te duwen. Deze circuits heten SVT, Stationary Valve Technology.



Waar het op neer komt is dat de demper twee standen kent. De “flow” stand waarbij de volledige veerweg van 150mm kan worden gebruikt voor het afdalen en de “elevate” stand waarbij er 90mm veerweg beschikbaar is voor het klimmen en vlakker terrein.
Niet alleen de veerweg wordt aangepast maar ook de verdere eigenschappen passen zich aan door enkel een hendel om te zetten. Dit is overigens niet geheel nieuw, Scott heeft al soortgelijk systeem met de Equalizer techniek.

In de flow stand worden beide luchtkamers gebruikt. Hierdoor is de demper soepeler door het grotere luchtvolume. De veereigenschappen zijn dan lineair zoals bij een staalveer en de demping is aangepast op het afdalen doormiddel van het flow SVT dempingcircuit.

In de elevate stand wordt er één luchtkamer gebruikt waardoor er een kleiner luchtvolume beschikbaar is. De demping is meer gericht op cross country gebruik door het elevate SVT dempingcircuit. Ook de geometrie verandert net als bij de originele Jekyll. Nu wordt dit niet gedaan door de demper in het frame te verschuiven maar door de sag van de demper aan te passen. In de flow stand is de bracket 1 cm lager bij de grond dan in de elevate stand en ook is de stuurhoek 1 graad vlakker.



Het Jekyll frame is volledig aangepast aan DYAD technologie en daarnaast is er veel werk besteed aan de stijfheid van het frame. Het frame is van carbon met aluminium delen waar het frame sterker moet zijn. De scharnierpunten zo breed mogelijk uitgevoerd en voorzien van doorlopende assen. De links van het veersysteem klemmen niet op een lager maar rechtstreeks op deze assen. De lagers bij dropouts zijn voorzien van dubbele kogelbanen.

Is de Jekyll de ultieme-compromisloze-two-bikes-in-one-long-travel-trail-bike? De techniek klinkt veelbelovend, maar de eerste rijindrukken zullen laten zien of Cannondale de heilige graal in het do-it-all segment heeft uitgevonden.

Scarlet & Claymore

De Jekyll serie zal vergezeld worden door een kleiner zusje genaamd Scarlet, deze modellen zijn toegespitst op gebruik door dames. De Scarlet is uitgevoerd in aluminium en verkrijgbaar in kleinere maten met een lagere bovenbuis.
Onder de naam Claymore zal er ook een soort grotere broer van de Jekyll op de markt komen. Deze is voorzien van een aluminium frame en dezelfde DYAD techniek en kenmerkt zich door 180/110mm veerweg, een extra aanpasbare geometrie door het verplaatsen van de demper en verdere aanpassingen voor een grotere veerweg en steviger gebruik.

System Integration

Integratie is het toverwoord bij Cannondale en wordt ver doorgevoerd. Voor 2011 is de Lefty in XLR uitvoeringen voorzien van SRAM’s hydraulische Xloc hendel om de vork te blokkeren.



De OPI stuurpen is Cannondale’s visie op een geïntegreerde stuurpen. OPI staat voor One Piece Integration en maakt de stuurpen nog meer een geheel met de fiets. One Piece is het niet echt in de praktijk, maar strak is het zeker. De pen is 25 gram lichter bij de zelfde stijfheid als de oorspronkelijk Cannondale stuurpen. Door het ontbreken van boutjes aan de achterkant is het ook vriendelijker voor een aanraking met de knieen.
De pen zal verkrijgbaar zijn in lengtes van 90 tot 120mm in stappen van 10mm met een hoek van +6 of -5 graden. De hoogte is 15mm te verstellen.



Meer informatie: www.cannondale.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sven



Geregistreerd op: 15-5-2002
Berichten: 7658
Woonplaats: Sittard

BerichtGeplaatst: Wo Jun 23, 2010 8:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gaaf artikel. Ik zat bij de Scalpel al te denken of die stuurpen nou geshopped was, totdat ik aan het eind van het artikel kwam, waar de OPI-pen werd toegelicht :P

Ook heel erg gaaf dat Cannondale de old-skool Jeckyll terugbrengt op de markt. Mijns inziens een fully die veelgezien is op de mtb-omgevingen. Deze uitvoering ziet er ook goed uit, al moeten die wielen er qua looks direct uit.

Wel opvallend, by the way, hoe de linkage van de Jeckyll is verlengd ivm. de dubbele ruimte die de DYAD demper inneemt?
_________________
http://www.velozine.nl | Fluxxxing the trails |
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Ninko



Geregistreerd op: 11-1-2003
Berichten: 1229

BerichtGeplaatst: Wo Jun 23, 2010 6:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Erg vet!!! En die x-loc op de Lefty is ook mooi, had da al op wat vorken gezien, maar mooi dat er nu ook gewoon mee uitkomen.
Die stuurpen weer een mooie ontwerp en leuk idee, licht ontwerp.
Die demper is mooi, maar hoeveel mtb-ers vinden 1 luchtkamertje vullen nu al te lastig en te veel werk,... nu 3 ventielen en weet ik het hoeveel knopjes Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
[HEAD]MarxNL



Geregistreerd op: 26-12-2009
Berichten: 210
Woonplaats: gouda

BerichtGeplaatst: Wo Jun 23, 2010 8:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sven schreef:
Deze uitvoering ziet er ook goed uit, al moeten die wielen er qua looks direct uit.
?


Mee eens! Zijn dat niet van die crank-brother wielen?

Ik vind de kleurstelling van de scalpel erg mooi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis



Geregistreerd op: 7-8-2001
Berichten: 1354
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Wo Jun 23, 2010 10:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ook wel interessant: de Scalpel wordt teruggeschroefd qua veerweg. 100mm Is ineens weer wat veel voor xc-race, dus 80mm achteraan. Voor blijft wel 100mm dacht ik.

Die Peter Denk houdt wel van ingewikkelde dempers, zeg... Wat kort door de bocht, maar de Jeckyll is toch een soort van poging tot het opnieuw ontwerpen (en verbeteren) van een Ransom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs



Geregistreerd op: 29-10-2001
Berichten: 7014

BerichtGeplaatst: Wo Jun 23, 2010 10:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

mateis schreef:

Die Peter Denk houdt wel van ingewikkelde dempers, zeg... Wat kort door de bocht, maar de Jeckyll is toch een soort van poging tot het opnieuw ontwerpen (en verbeteren) van een Ransom.


.. en ze hebben mijn inziens weinig effort gedaan om die strekking te verhullen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Gène



Geregistreerd op: 23-12-2001
Berichten: 2371

BerichtGeplaatst: Do Jun 24, 2010 10:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik snap die toevoeging van het XX-lock niet echt, volgens mij hebben ze met hun eigen Simon blokeer systeem een beter systeem in huis. Of niet?

Die Scalpel ziet er echt subliem uit. Zeker met die kleurstelling. Ik zie ook dat ze de nieuwe XTR hebben gemonteerd?
De Jekyll is een beetje een rare fiets zo op het eerste gezicht. Misschien komt dat ook wel door de Fox voorvork, dat blijft wennen in een Cannondale. In dit segment heeft Cannondale al de laatste 3 jaar de plank misgeslagen. Ik hoop voor ze dat ze nu wel succes hebben, ook al is het niet helemaal nieuw... Wel een andere wielset a.u.b.
_________________
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis



Geregistreerd op: 7-8-2001
Berichten: 1354
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Do Jun 24, 2010 12:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gène schreef:
In dit segment heeft Cannondale al de laatste 3 jaar de plank misgeslagen.

Idd... Moto, iemand? Yucky

Naast dat hoop ik dat die achterparalellogram een beetje stijf is... Ziet er uit als een lagervretende constructie en potentiele demperkiller.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Forum powered by phpBB © 2000-2007 phpBB Group
© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact