Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[nieuws] Shimano 10-speed: Dyna-Sys! ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Steelboy

BerichtGeplaatst: Za Apr 17, 2010 8:58 pm    Onderwerp: [nieuws] Shimano 10-speed: Dyna-Sys! Reageer met quote

Na de vorig jaar geintroduceerde 10 speed XX groep van SRAM, maakt Shimano nu bekend ook aan boord te stappen van de 10 speed cassettes voor mountainbikes. Shimano houdt er echter voorlopig (later meer) een andere filosofie op na wat betreft hoe een dergelijk systeem eruit moet zien. Natuurlijk krijgen de cassettes standaard iets meer range (11-34 en 11-36), maar Shimano kiest er bewust voor om een triple crank te handhaven, echter met een versmalde range, 42-32-24 in plaats van de gebruikelijke 44-32-22 overbrenging van de afgelopen jaren. Hiermee bereikt Shimano Ongeveer hetzelfde bereik als voorheen, maar waarbij de versnellingen dichter op elkaar liggen.

Praktisch resultaat hiervan is dat door het kleinere grote blad voor, je langer hierop door kunt rijden. Het middenlad heeft door de vergrootte range op de cassette juist weer een groter bereik en als je eenmaal terug moet schakelen naar het kleinste blad, dan is de stap niet zo groot, waardoor je op de cassette niet direct 2 tandjes af hoeft te schakelen om de stap te compenseren.

In eerste instantie zullen zowel SLX als Deore XT geupgrade worden naar 10-speed, en de componenten voorzien zijn van een Dyna-Sys logo. De 9-speed optie blijft voorlopig ook nog gewoon leverbaar. De 10-speed ketting is daarbij ook nog vermeldenswaardig: dit betreft een unidirectionele variant, waarbij de rechterkant geoptimaliseerd is voor het opschakelen op de voorbladen en de linkerkant geoptimaliseerd voor opschakelen op de cassette.

Shimano XTR zal over een ruime maand onthuld worden.

Meer informatie op:
http://www.dynasystech.com

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
JeroenK

BerichtGeplaatst: Za Apr 17, 2010 9:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan me het gesprek in de Shimano 'design room' helemaal voorstellen:

"Sh*t jongens, SRAM heeft eerder 10-speed op de MTB dan wij, dus we moeten iets doen, maar uiteraard niet hetzelfde als zij. Dat is jammer, want hun 2x10 lijkt een heel mooie meerwaarde te hebben ten opzichte van 3x9. Het bereik en de stapjes blijven hetzelfde, maar het schakelen wordt lekker simpel en overzichtelijk.

Jullie snappen dat wij anders moeten zijn. Daarom leg ik de volgende eisen neer:

- Het moet 10-speed zijn.
- Het crankset mag geen 2-speed zijn, maar het moet wel anders zijn dan wat we nu hebben, anders komen we niet vernieuwend over.
- We geven er een naam aan die technisch vernunft en nieuwigheid suggereert."

Guns Shimano, dit wordt de 'ik schakel me rot'-groep, maar het zal wel weer op tig fietsen 1e montage verschijnen. Ik vind de SRAM lijn veel mooier in uiterlijk en concept.

Van SRAM straalt de frisheid af, ook bij de goedkopere groepen. Dit is good old & boring Shimano.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Steelboy

BerichtGeplaatst: Za Apr 17, 2010 10:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JeroenK schreef:
Dit is good old & boring Shimano.

En dat is juist weer de kracht Wink

Het nadeel wat Sram houdt is dat de stappen onderling hetzelfde blijven. Shimano perst meer tussenstappen binnen de bestaande range... En dat willen we hier in NL toch, afgaande op al die racecassettes die ik zie Wink

Persoonlijk denk ik niet dat 2x10 de toekomst is voor de gemiddelde (!) MTB-er. Te uitgesproken racy... Wat ik wel denk is dat met de komst van 11-36 10-speed cassettes meer races in een 1x10 setup gaan rijden voor de moderate rondjes. De range is simpelweg zo groot!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Gène

BerichtGeplaatst: Zo Apr 18, 2010 9:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij hebben Sram en Shimano ervoor gezorgd dat de markt de keuze makkelijker kan maken. 2 X 10: Sram en 3 X 10: Shimano.

Persoonlijk zie ik de meerwaarde van de 3 X 10 speed op mountainbike niet zitten. Als je een beetje ruw rijdt en je derailleur door een steen een beetje uit het lood gaat staan, heb je al direct last van ghost shifting. Daarbij wordt onderhoud een belangrijke, laat staan een flinke modderrit. 2 X 10 kan beter zijn, het bereik is voldoende en je hebt een betere kettinglijn. Maar om nu direct m'n granny ervoor opgeven, het is toch wel lekker om af en toe nog iets over te hebben tijdens echt steile klimmen.
mateis

BerichtGeplaatst: Zo Apr 18, 2010 9:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

JeroenK schreef:
dit wordt de 'ik schakel me rot'-groep

Idd. Als je een uur tegen een berg op aan het karren bent is het misschien wel wat, soort van afleiding. Maar het gaat een beetje in tegen het hele simpeler, lichter & ongevoeliger wat iig de racemarkt beheerst op het moment.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sneeck

BerichtGeplaatst: Zo Apr 18, 2010 1:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe heete dat oude systeem ookalweer met maar 1 "wiel" waarmee je met kabel de diameter kon verstellen? En waarom is dit nooit een succes geworden, helemaal geen gezeik met kettinglijnen meer en een berg ratio's waar je U tegen zegt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Snorro

BerichtGeplaatst: Zo Apr 18, 2010 1:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kan je die derailleur nu ook als standaard gebruiken?
Naar boven
MavErik

BerichtGeplaatst: Zo Apr 18, 2010 6:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie het eigenlijk wel zitten, vooral die 11-36 cassette. Ik rij nu ook vrij veel op het middenblad, dat zou dan nog ietsje langer kunnen. 44-11 gebruik ik bijna niet, dus een kleiner groot blad is ook niet zo verkeerd. Als het door de kleinere stappen voor ook nog wat sneller schakelt, dan wil ik me best rot schakelen Wink
Fry

BerichtGeplaatst: Zo Apr 18, 2010 7:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

mateis schreef:
soort van afleiding

Geen idee waarom maar ik lig kreupel Laughing Laughing
Naar boven
Fry

BerichtGeplaatst: Zo Apr 18, 2010 8:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sneeck schreef:
Hoe heete dat oude systeem ookalweer met maar 1 "wiel" waarmee je met kabel de diameter kon verstellen? En waarom is dit nooit een succes geworden, helemaal geen gezeik met kettinglijnen meer en een berg ratio's waar je U tegen zegt.

silent clutch?
Naar boven
alain

BerichtGeplaatst: Zo Apr 18, 2010 8:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

variomatic? Laughing
Naar boven
Ninko

BerichtGeplaatst: Zo Apr 18, 2010 9:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

CVT?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Xircuit

BerichtGeplaatst: Zo Apr 18, 2010 10:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een Skootah?

Ik vraag me echt af wat je met een triple moet als je 36 tanden op je cassette hebt, ik rijd al jaren double met 32 tands, en ik ben nog nooit iets te kort gekomen, ook niet in de bergen. En om nu te stellen dat ik krachtpatser ben... Voor een geoefende biker (laat staan een wedstrijdrijder) is het volstrekte onzin, ook op de marathon afstanden lijkt me.
marten

BerichtGeplaatst: Ma Apr 19, 2010 6:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Sneeck schreef:

Hagen?
http://www.freepatentsonline.com/4759739.html

Tokheim had een achtertandwiel
http://www.freepatentsonline.com/4493678.html

Leuk voor je moeder, maar niet als je je tandwielen graag rond ziet
mateis

BerichtGeplaatst: Ma Apr 19, 2010 11:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Xircuit schreef:

Ik vraag me echt af wat je met een triple moet als je 36 tanden op je cassette hebt, ik rijd al jaren double met 32 tands, en ik ben nog nooit iets te kort gekomen, ook niet in de bergen.

Mee oneens. Als ik een uur lang 20+% achter elkaar omhoog kar, ben ik blij met elke lichtere versnelling! Dat scheelt benen en lopen, juist op de langere ritten en helemaal als je niet op een vederlicht xc-fietsje zit! Tot en met de Ardennen denk ik wel zonder triple te kunnen leven, althans op een goede xc-fiets.
Naar boven
Nard

BerichtGeplaatst: Ma Apr 19, 2010 12:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Xircuit schreef:
Een Skootah?

Ik vraag me echt af wat je met een triple moet als je 36 tanden op je cassette hebt, ik rijd al jaren double met 32 tands, en ik ben nog nooit iets te kort gekomen, ook niet in de bergen. En om nu te stellen dat ik krachtpatser ben... Voor een geoefende biker (laat staan een wedstrijdrijder) is het volstrekte onzin, ook op de marathon afstanden lijkt me.

Isgchl Ironbike, de lange... Cool

Overigens: gisteren tijdens de Kellerwald marathon ook 22/32 gereden hoor. Geen kwestie van moeten, maar willen. Al sje 80-90 rpm wil blijven draaien en niet vér boven je omslagpunt wil trappen heb je geen keus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Nard

BerichtGeplaatst: Ma Apr 19, 2010 1:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Xircuit schreef:
Een Skootah?

Isgchl Ironbike, de lange... Cool

Overigens: gisteren tijdens de Kellerwald marathon ook 22/32 gereden hoor. Geen kwestie van moeten, maar willen. Al sje 80-90 rpm wil blijven draaien en niet vér boven je omslagpunt wil trappen heb je geen keus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
willem12

BerichtGeplaatst: Ma Apr 19, 2010 1:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@XCircuit,

Ik mag zelf graag stelling nemen en overdrijven maar deze ..... Willekeurige voorbeelden:
- Startklimmen van Salzkammergut, 30%
- Nationalparkmarathon, klim naar pass Chasauna, 600hm fiets-loop-fiets, >30%

En wat Nard zei, het laatste klimmetje op de 3e berg in de 3e ronde van Kellerwald. Als ik voor elke wedstrijdrijder die daar loopt een Euro krijg Smile Smile

On-Topic:
Deze Shimano set heeft een sterk "Not Invented by Us so we hate It but marketing says we have to respond" karakter.
zonoskar

BerichtGeplaatst: Ma Apr 19, 2010 2:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan toch altijd nog 10x2 rijden als je wilt? Ik vind het wel gek dat XTR pas later aangekondigd wordt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Xircuit

BerichtGeplaatst: Ma Apr 19, 2010 3:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

willem12 schreef:
@Xircuit,

Ik mag zelf graag stelling nemen en overdrijven maar deze ..... Willekeurige voorbeelden:
- Startklimmen van Salzkammergut, 30%
- Nationalparkmarathon, klim naar pass Chasauna, 600hm fiets-loop-fiets, >30%

ach, die deed ik beide op het buitenblad....

Wink

Point taken!
Fry

BerichtGeplaatst: Ma Apr 19, 2010 7:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zei shimano een aantal jaar geleden niet dat ze nog eerder een 13speed wegcassette zouden uitbrengen dan een 10 speed mtb?

Waar is mijn 13 speed wegcassette?? Ik wil mijn 13 speed wegcassette!!!!
Naar boven
Xircuit

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2010 9:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ze zeggen dat shimano bezig is met 11-speed, en campa schijnt bezig te zijn met 12. Dus niet getreurd, binnen 5 jaar heb jij je 13-speed racer, en dan zal 11-speed vroeg of laat beschikbaar worden voor de mtb-groepen. Het is zal wel net zo iets worden als de PK-race tussen de duitse autofabrikanten, maar daar zijn ze uiteindelijk ook tot het inzicht gekomen dat meer niet gelijk staat aan beter.
Oz

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2010 6:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Laten we onszelf eerst maar eens afvragen wat we met 30 versnellingen moeten. Terecht dat dit een discussie is. Met 3x7 heb ik nog lang gereden en met 3x8 zelfs tot vorig jaar. Wat nu 3x9 en zelfs 3x10... Zo'n beetje de helft is overlap.
Aan de andere kant is de duurzaamheid van XT (uit eigen ervaring) gewoon aanzienlijk beter dan X.0 en is de prijs ook nog fijner. Dat is zeker een voordeel van Shimano.

Nu moet Shimono alleen nog leren om iig vanaf XT voortaan RVS-boutjes te gebruiken liefst in Torx.... (maar er zijn meer fabrikanten die hierop bezuinigen).

Het nu van de XX-groep ontgaat mij volkomen voor iedereen die gewoon recreatief op de ATB zit. Zelfs voor de niet-(licht)gesponsorde wedstrijdrijders zie ik buiten het gewicht geen enkel voordeel (een flink aantal van hen heeft toch al geen klein blad erop..), alleen voor de flink gesponsorde mensen is XX zinnig. De prijzen van XX zijn in mijn ogen volkomen gestoord.
XX cassette (via webshop!): € 249,-
XX Achterderaillieur (via webshop!): € 189,-
Etc.

XTR is zeker even betrouwbaar (ja ik weet het: wel zwaarder) gaat langer mee en is duurzamer. De XTR-cassette slijt al vrij snel maar de gefreesde XX-cassette slijt al door ernaar te kijken... 't ziet er mooi uit, is inderdaad wonderbaarlijk licht maar dit gaat me echt te ver.

En inmiddels zi je ook al de eerste "budget" fietsen op de markt komen met XX. Blijkbaar is alleen de groep belangrijk en de rest niet....Gelukkig zorgen ze met het bouwen van een huis wel voor een goed fundament......

I rest my case

Oz
Naar boven
amigez

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2010 8:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit soort inovaties zullen natuurlijk altijd blijven komen .
En vaak word het nut daarvan in twijfel getrokken net als hier.

En ik heb persoonlijk niet het idee dat ik iets mis met mijn 3 x 9 .

Daarnaast heb ik het idee dat 3 x 10 ook nog wel eens zeer nauw kan luisteren met afstellen ,gezien de tandwielen dichter bij elkaar staan . En dus zo ontregelt is ..

Dus dunnere tandwielen ? Dunnere ketting? meer slijtage ? of niet?
Er zal ongetwijfelt wel goed over nagedacht zijn

Ik vind het wel gaaf dat ze dit soort dingen allemaal verzinnen , en mischien ontkomen we er straks niet aan .

Als we een nieuwe fiets aanschaffen waar dit standaart op zit.

Of dit sterft straks ook een stille dood net als de Shimano Airlines , hoe dan ook dan verzinnen ze wel weer iets nieuws wat ,mischien wel weer aanslaat .

Innovate or die zeggen ze bij de Big S
daveneef

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2010 9:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben benieuwd hoe ze dat straks gaan doen met freeride bikes en downhill bikes,1x10 vindt ik wel mooi maar wordt die ketting dan niet de zwakste schakel!! Wink . Want in mijn ogen word de ketting dan ook een mm of 2 smaller.

Groeten Dave
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: