Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[special] Tien vragen aan: de bondscoach ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Steelboy

BerichtGeplaatst: Do Mrt 04, 2010 7:48 pm    Onderwerp: [special] Tien vragen aan: de bondscoach Reageer met quote

Sinds 1 januari dit jaar is Tim Heemskerk de nieuwe mountainbike bondscoach bij de KNWU. Tim is in het wedstrijdwereldje geen onbekende en heeft zelf ook meerdere jaren wedstrijden op hoog niveau gereden. Tijdens zijn wedstrijdcarriere reisde hij af naar Canada om daar enkele jaren sporters te coachen en wedstrijden te organiseren.

In aanloop naar de Olympische Spelen in Londen 2012 zal Tim een elementaire schakel gaan vormen naar succes. Dirty Pages sprak hem op een koude februari avond en legde hem de volgende vragen voor:

DP: Vanuit het mountainbike mekka Canada terug naar de Nederlandse rondjes, hoe groot is de cultuurshock voor je?

Tim: Ja, een cultuurshock was het zeker weer na een periode van 5 jaar in een land met een andere cultuur en een prachtige, grotendeels ongerepte natuur. Ik zag er echter ook wel weer naar uit om terug te keren naar Nederland, daar liggen toch mijn hart en natuurlijk mijn roots.

DP: Bondscoach bij de KNWU, een jongensdroom of een toevallige samenloop van omstandigheden?

Tim: Dat ik iets in de sport wilde gaan doen was wel duidelijk met mijn studie Bewegingswetenschappen aan de universiteit van Maastricht en het testen en begeleiden van junioren tijdens mijn opleiding. Dat ik toen al een baan als bondscoach ambieerde, neen, maar dat ik iets in de coaching wilde gaan doen zeker wel. Er is namelijk niets mooiers dan je eigen renners progressie zien maken en successen zien behalen!

Ongeveer een half jaar voordat ik naar Nederland terug zou keren, heb ik mijn CV gestuurd naar de KNWU met het idee iets te kunnen betekenen voor de wielersport. Toen ik terug in Nederland was, moest ik me maar eens melden en dat deed ik.
In diezelfde periode kwam de functie Bondscoach Mountainbike beschikbaar en ben ik in het sollicitatietraject terechtgekomen. Op het moment dat de keuze op mij viel was ik renner af en heb ik de activiteiten binnen mijn coachingsbedrijf TTP stopgezet. Als jonge coach ga ik me zeker voor 200% inzetten!

DP: Met het aftreden van Jan Weevers in het achterhoofd en Londen 2012 in het vooruitzicht, hoe groot is de druk op je schouders?

Tim: Die druk is zeker groot! Het landenklassement loopt nu reeds 2 jaar en we staan rond plaats 12/13 bij de mannen en vrouwen en behalen nauwelijks top 20 resultaten
tijdens de World Cup races bij de Elite. Er komt een jonge lichting renners en rensters aan en het is zaak deze goed te begeleiden de komende jaren en mee te gaan in een
aanpak van gestructureerd trainen en voorbereiden en uitpakken tijdens de grote evenementen. Het geven van centrale trainingen is een eerste stap naast het bouwen van een topsportprogramma waarin de renners ondersteund worden en zich kunnen ontwikkelen.

DP: In Canada heb je ook wedstrijden helpen organiseren. Hoe anders zijn wedstrijden daar als je ze vergelijkt met hier?

Tim: Ik heb inderdaad een aantal wedstrijden in Alberta georganiseerd. De races zijn daar op lokaal niveau reeds technisch en jonge renners groeien op met klimmen, technisch dalen en het gericht werken met een coach naar seizoensdoelstellingen. De omgeving leent zich daar natuurlijk ook uitermate voor. Mountainbiken wordt van jongs af aan met de paplepel ingegoten en de echte mountainbikers focussen zich ook volledig op het mountainbike seizoen.

DP: Afgelopen jaar hebben de wedstrijden in Zoetermeer (EK) en Noorbeek (NK) de nodige kritiek gehad. Niet technisch genoeg, te weinig uitdagend en in het voordeel van cyclocrossers. Worden de Nederlandse bikers gewoon steeds beter of moeten de parcoursen inderdaad technischer?

Tim: Helaas hebben we de technische parkoersen niet voor het uitzoeken in Nederland. Wat dat betreft kun je het echt niet vergelijken met Canada waar dat al op lokaal niveau kan! Ik zag een samenvatting van de race in Noorbeek op het internet en het zag er inderdaad uit als een hele snelle race met weinig technische elementen.
Het is met het oog op de wereldbekers en de EK's en WK's van belang de competitie
in het buitenland te gaan opzoeken. Dat kan voor talentvolle jongere al heel goed in bijvoorbeeld de Bundesliga.

DP: In 2010 helaas geen Beneluxcup, hoewel deze serie naar ons idee goed was voor de technische skills van de Nederlandse rijders en de concurrentie zwaarder maakte. Is deze cup iets waar jij je hard voor wil maken?

Tim: Ik hoop van harte dat we volgend jaar in Nederland een competitie hebben met meer internationale races waarin de renners kunnen strijden voor meer UCI punten en voor het prijzengeld. Op het moment dat er internationale races zijn, trekt dit ook
buitenlandse renners aan, waardoor er qua niveau een breder veld aan de start verschijnt.

DP: En dan die dekselse Hans Burgersdijk met zijn Bergraces...

Tim: Inderdaad... Ik las in de jaarlijkse besluiten van de KNWU dat er een pilot is voor de Bergraces Off the Road als onderdeel van het regelmatigheidsklassement.
Door middel van een geschoonde uitslagenlijst per tijdsklasse worden per licentiecategorie punten toegekend voor het KNWU regelmatigsheidsklassement. Ik ben erg benieuwd...

DP: Afgelopen jaar heeft Jan Weevers al ingezet op opleiding. Wat wordt jouw insteek: een breed opleidingstraject zodat er veel meer aanwas komt of focus leggen op degenen die nu potentie bieden?

Tim: Mijn focus zal met name de jonge groep beloften zijn richting London 2012 en richting Rio 2016. De huidige groep heeft veel potentie. Daarnaast is het van belang voor de verdeling van de olympische tickets dat we ons verbeteren op de landenranking die sinds 2 jaar loopt, voordat de individuele kwalificatie begint. Nieuwe aanwas voor het mountainbiken en de identificatie van talent uit deze aanwas is van groot belang naast het opleiden van specifieke mountainbike coaches op een provinciaal niveau.
De talentontwikkeling op Papendal biedt plaats voor jonge toptalenten waarbij deze jonge talenten optimaal kunnen trainen naast het volgen van een studie.
Momenteel ben ik gestart met centrale trainingen en is het de bedoeling dat ik straks meerdere dagen per week vanuit Papendal de trainingen ga verzorgen en ondersteunen voor mijn topsportgroep.

DP: Hoe groot is de concurrentie van het veldrijden of wegwielrennen? We hebben de afgelopen jaren al veel namen zien verdwijnen (Tjallingii, Al, De Knegt)

Tim: Ja, het is heel jammer dat er talent verloren gaat voor de mountainbike sport richting andere wielrendisciplines. Ik hoop dat een talentvolle junior als Michiel van der Heijden behouden blijft voor onze sport...

DP: En tot slot: wie wordt de nieuwe Bart Brentjens?

Tim: Ha...! De prestaties die Bart geleverd heeft zijn natuurlijk uniek en zullen heel
moeilijk te evenaren zijn. Om dan te zeggen: dat wordt de nieuwe Bart Brentjens legt direct heel veel druk op zo'n jonge renner. Laat ik het zo zeggen: er is een heel talentvolle jonge groep renners en hopelijk gaan er uit deze groep een aantal hun neus tegen het venster drukken de komende jaren!

Tim, succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
willem12

BerichtGeplaatst: Do Mrt 04, 2010 8:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Goede intro van Tim, die kon in zijn goede jaren een "redelijk" tempo rijden. Kan ook goed cx-en trouwens en is vast 29" friendly geworden daar in Canada. Maar nu verder:

Vraag #11: Ga je Mirre nu eerder selecteren voor WK Marathon zodat ze zich goed kan voorbereiden?

Vraag #12: Als je je op de jeugd gaat richten, wat betekent dat voor ons afgestuudeerde DP (academen) team ?
Gène

BerichtGeplaatst: Do Mrt 04, 2010 8:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vraag #13: Ga je je hard maken voor een evenement op de plek waar mountainbiken op niveau hoort te zijn: Limburg?

Dan heb ik het niet over dat slappe rondje in Noorbeek, maar over een degelijke ronde. Ik weet dat Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten een beetje doorslaan in het milieubehoud, maar er is toch wel ergens in Limburg en degelijk rondje uit te zetten? Waar je tenminste wat techniek nodig hebt om een ronde vol te maken.

Wel leuk dat Tim Heemskerk terug in Nederland is, ik kan me nog een paar wintercompetities (Jos Feron Competitie) herinneren waarin hij onverslaanbaar was.
mateis

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 05, 2010 10:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn dat niet allemaal bijzaken vergeleken bij het halen van olympische startplekken voor Nederland? Laten we wel wezen: de hele status van MTB in topsport-Nederland hangt daar ongeveer van af. Volgens mij legt Tim een heel juiste focus.

Mooi interview, ik ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen de komende jaren!!! Zeker ook in relatie met de grote internationale teams die Nederland als thuisbasis hebben.

Go Tim! Go Holland!! Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Gène

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 05, 2010 11:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien zijn het inderdaad bijzaken, misschien zal het niveau van de rondes in Nederland omhoog worden gehaald om überhaubt aansluiting te vinden op internationaal niveau. Het zal een goede soep moeten worden met ingrediënten in de juiste verhouding.

Daarbij vind ik het centraliseren van trainingen en bergraces op een plaats een slechte zaak. Talent op plekken ergens anders in het land wordt op die manier niet aangesproken. Het wordt op deze manier niet aantrekkelijk gemaakt voor jeugd (en te vergeten ouders) om eerst 2 uur in een auto te hangen om vervolgens een training of wedstrijd van een uur te rijden. Terwijl je wel op bijna elke straathoek een voetbaltraining kan volgen.

Om echt iets duurzaams te willen bereiken zul je op regionaal niveau het serieuzer moeten aanpakken. Dat houdt ook in dat de begeleiding naar een hoger niveau moet worden getild. Naar mijn mening is dat niet overal goed geregeld en blijft te veel talent liggen.
Jurriaan

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 05, 2010 11:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Top Coen dat je Tim hebt geïnterviewd!

Ik zeg, Tim kom o.a. hier vaker terug en laat je invloed gelden!

Waarom naar het buitenland uitwijken? De jeugd en de recreant komt dan eerder verder van het mtb'en af te staan dan dichterbij.
De regio centra zoals naar voren gebracht door de vorige bondscoach gaan er komen?

in Nederland zijn toch meerdere locaties uit het verleden en vast ook het heden waar technische wedstrijden gehouden kunnen worden.

Straks is het NK in Duitsland..(gruwel)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 05, 2010 4:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie oog-neus-mond 3hoeksverlichting in de foto en licht aan de korte kant...chapeau Arms wide open Arms wide open

dussssssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: