Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[nieuws] SRAM X-Dome mountainbike cassette ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Wo Jan 27, 2010 7:43 pm    Onderwerp: [nieuws] SRAM X-Dome mountainbike cassette Reageer met quote

De recent opgedoken foto's van een 10 speed X.O groepset zijn reden genoeg voor speculatie. Met de vorig jaar geïntroduceerde XX groepset poogde SRAM reeds een claim te maken: '10 speed is here to stay'. Met het toevoegen van nog een kransje aan de X.O groepset wordt daar in 2010 nog verder gehoor aangegeven en lijkt met de eveneens opgedoken 'spy-pics' van de binnenkort te introduceren vernieuwde XTR groep en de upgrade van de XT én SLX groepen van Shimano duidelijk dat 10 speed inderdaad de norm zal worden in 2010.

Dat 10 speed zeker nog niet de markt over zal nemen en er nog legio '9 speed rijders' zijn en vooral ook zullen blijven, is voor SRAM genoeg reden om ook daar de laatste technologieën door te voren. Zo zag het PowerDome cassette principe, bekend van de Red weggroep, reeds zijn intrede bij de XX mountainbike groep. Met de introductie van de nieuwe XG999 casstte wordt deze technologie ook gebruikt om de 9 speed cassette's verder te verlichten.

Bij de X-Dome technologie, zoals het heet bij de mountainbike cassette's, wordt een groot deel van de cassette uit één stuk CNC vervaardigd. In het geval van de 9 speed XG999 betreft dit de 7 middelste tandwielen die gezamenlijk uit één massief blok 4140 chromoly staal worden gehaald, waarbij het materiaal onder de tandwielen maximaal weg wordt genomen en er feitelijk een holte ontstaat. Naast de moddervrijheid die hiermee ontstaat wordt er een aanzienlijke gewichtsbesparing bereikt en wordt de stijfheid gemaximaliseerd doordat de tandwielen vlak onder de tanden met elkaar verbonden zijn. Het grootste tandwiel wordt los achter het X-Dome blok gezet en is net als de lock-ring uit 7075-T6 aluminium vervaardigd. Het totaal gewicht komt daarmee niet verder dan 175 gram.

Vooralsnog zal de XG999 cassette er zijn in een 11-32 tands uitvoering. De 9 CNC uren die nodig zijn voor het maken van deze cassette maakt dat de prijs dan ook zo'n $300,00 zal zijn. Europese prijzen zijn vooralsnog nog niet bekend. De cassette zou medio maart in Europa leverbaar moeten zijn.

Bron: www.sram.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
wictor

BerichtGeplaatst: Wo Jan 27, 2010 8:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En wie gaat als eerste roepen dat dit 'belachelijk duur is'? Very happy

Wel een mooi stukje draai- en freeswerk IMHO.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
MavErik

BerichtGeplaatst: Wo Jan 27, 2010 8:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wacht wel even totdat ze hem uitbrengen met het grootste kransje in leuke geanodiseerde kleuren.
Steelboy

BerichtGeplaatst: Wo Jan 27, 2010 8:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wictor schreef:
En wie gaat als eerste roepen dat dit 'belachelijk duur is'? Very happy

Wel een mooi stukje draai- en freeswerk IMHO.

300 dollar? Ik vind dat belachelijk duur Smile Zeker als je bedenkt voor wat voor prijzen de XT en 990 cassettes nu te koop staan (tot 50 eur max). Waarom voor precies freeswerk betalen als het met stanswerk ook prima kan...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
wictor

BerichtGeplaatst: Wo Jan 27, 2010 8:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er is een hele simpele oplossing voor dat probleem:

Het niet kopen Very happy

Ik denk dat de prijs wel in redelijke verhouding staat tot de productie kosten. Dat het een kansloos inefficiënt productieprocess voor zoiets is staat natuurlijk buiten kijf, maar zolang mensen denken dat 75 g gewicht iets uitmaakt...... ka-ching*!

*(Het geluid van een ouderwedse kassa).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
didadunlop

BerichtGeplaatst: Wo Jan 27, 2010 9:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

sjezus 300 dollar voor een van de onderdelen die zo'n beetje het snelst slijt.

Als ik dat zo zie kan ik me die kosten voor het frezen wel voorstellen en ook dat er een paar mensen met teveel geld zijn die het nog aanschaffen ook.

Boeien dat het slechts 75 gram is. Voor de zondagsrijder met teveel geld is het toch weer 75 gram om over op te scheppen in de kroeg na de rit.
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Wo Jan 27, 2010 9:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wictor schreef:
maar zolang mensen denken dat 75 g gewicht iets uitmaakt...... ka-ching*!

Exact... en daar is dus wel degelijk nog behoorlijk markt voor zelfs...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Erikje

BerichtGeplaatst: Wo Jan 27, 2010 9:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het gaat er ook niet om of het verkocht wordt, maar wil je als premium overkomen moet je premium maken...

Het gaat om de de aantallen die wél verkocht worden door een bepaalde perceptie die mensen krijgen bij het merk SRAM. En dat doen ze dus goed. In ieder geval beter dan Shimano.
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Wo Jan 27, 2010 9:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Erikje schreef:
Het gaat er ook niet om of het verkocht wordt, maar wil je als premium overkomen moet je premium maken...

Het gaat om de de aantallen die wél verkocht worden door een bepaalde perceptie die mensen krijgen bij het merk SRAM. En dat doen ze dus goed. In ieder geval beter dan Shimano.

Ik ben benieuwd of je die laatste opmerking kunt onderbouwen (met getallen!). Ik denk namelijk dat het tegendeel méér waar is...
Naar boven
Liwald

BerichtGeplaatst: Wo Jan 27, 2010 9:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

9 uur ?? dan maak ik hem zelf Cool
Naar boven
Erikje

BerichtGeplaatst: Wo Jan 27, 2010 9:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het niet over aantallen in getal, maar over aantallen die verkocht worden doordat een merk een bepaalde perceptie biedt. En als je kijkt naar het product-level en de bijbehorende eindgebruiker dan heeft SRAM een hoger premium gehalte dan Shimano.

Had jij trouwens ook getallen voor ons die je wil delen met betrekking tot (verwachting van) verkoopcijfers van de XDome?

En heb jij dan wél getallen waarom jij denkt dat het tegendeel waar is?
DeKerfs schreef:

Ik denk namelijk dat het tegendeel méér waar is...
Naar boven
vinay

BerichtGeplaatst: Wo Jan 27, 2010 9:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit wil je helemaal niet gebruiken op 'n toertocht of wat voor off-road ritje waar je vies kunt worden Wink. Als ze inderdaad de kransen dicht bij de tanden met elkaar verbonden hebben blijft er weinig ruimte over om de vezelversterkte prut (modder met gras) doorheen te duwen. En dat vangnet van 'n grootste krans houdt dat wat er wel doorheen gekomen is ook nog 'ns in de cassette. Met sneeuw en ijs gebeurt ongeveer 't zelfde. Da's toch ook de (of in elk geval 'n) reden waarom 'n Deore XT cassette zoveel fijner is dan 'n gewone Deore?

Boeiuh, gewicht Wink.
Naar boven
Trekrules

BerichtGeplaatst: Wo Jan 27, 2010 9:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

DeKerfs schreef:
wictor schreef:
maar zolang mensen denken dat 75 g gewicht iets uitmaakt...... ka-ching*!

Exact... en daar is dus wel degelijk nog behoorlijk markt voor zelfs...

Niks is te duur voor een ras echte weight weenie Laughing
Ninko

BerichtGeplaatst: Wo Jan 27, 2010 10:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zo'n ding koopte toch nie! 300 euro en dan 175 gram met aluminium en frezen en alles snap nie dat mensen daar de modder mee in duiken Shocked Shocked

[wienie modus on] das nondeju licht voor een stalen cassette!!!!!! En weet niet hoe mensen bij 75 gram komen, want hij is idd net 75 gram lichter dan een XTR cassette maar wel staal! (En de adviesprijs van een xtr cassette is ook 250 euro ofzo... dus dan is het verschil nog niet eens zo groot meer, er vanuit gaande dat deze cassette vast ook nog wel ergens goedkoper aangeboden zal gaan worden) En gewoon dik 250 gram lichter dan een deore cassette en ongeveer 125 gram lichter dan een XT casette!! Cool

ff tussendoor, zou de 34 aluminium achterplaat van een XX casette hier ook op passen of toevallig natuurlijk net een andere steek van die kleine pinnetjes die de grootste krans vast houden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
BLRacing

BerichtGeplaatst: Wo Jan 27, 2010 11:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat 9 uur feitje is werkelijk uit de duim gezogen hoor. Een 4-axis freesdraaibank, of wellicht een 5-axis frees draait dit in minder dan een half uur en waarschijnlijk wel sneller uit een stuk massief staal. En het zijn nog relatief simpele bewerkingsstappen met dit hoopje staal. Met speciale highspeed milling machines kan het nog wel sneller, en meerdere gelijk als je een kopieerbank gebruikt. Tien jaar geleden was het technisch niet eens mogelijk om dit soort onderdelen voor deze prijs te maken in massa. Nu met de komst van gerobotiseerde productielijnen en zeer geavanceerde cnc-machines kan het wel.
Als het echt 9 uur duurt dan kost het onderdeel zeker meer dan 1000EUR maar dat kost het niet. Het is dus uit de duim gezogen. Een beetje 5-assig werk kost per uur al gauw tussen de 140-160EUR. Verder wel eng licht maar wel mooi Cool &feature=related
Naar boven
wictor

BerichtGeplaatst: Do Jan 28, 2010 8:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom verrast dit me nu weer niet?

@Ninko: 175 g is ~75g minder dan mijn cheapass gestandsde cassette... vandaar dat ik het getal riep.
Naar boven
Gène

BerichtGeplaatst: Do Jan 28, 2010 10:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe reageert een aluminium body op lange termijn op een dergelijke cassette? Of zul je een zwaardere stalen moeten installeren? $300,- is inderdaad aan de prijzige kant, maar wat kost een aluminium of zelfs titanium cassette, volgens mij zijn die ook ongeveer doe prijs. Lijkt me wel een ideaal ding in onderhoud, niet van die irritante hoekjes en plekjes waar je net niet bij kan komen.

mzzl
Gène
Jurriaan

BerichtGeplaatst: Do Jan 28, 2010 1:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Duur, hoe zo? minder slijtage dus goedkoper de km. Dus rij je meer, wordt ie nog goedkoper.
Let wel 300 dollar is adviesprijs, zoals al aangegeven de adviesprijs van een xtr cassette is ook 250 dollar.
Ik zeg hebben!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Chmod

BerichtGeplaatst: Do Jan 28, 2010 3:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wictor schreef:
Waarom verrast dit me nu weer niet?

@Ninko: 175 g is ~75g minder dan mijn cheapass gestandsde cassette... vandaar dat ik het getal riep.

Heb het gewicht ooit opgeschreven van de 9-speed cassettes die ik gebruik:
Dura ace 12-25 180gr
XT 12-32 260gr
LX 339gr
Sram 12-34 cheap 440gr

Dus, nice job Sram!
Naar boven
mateis

BerichtGeplaatst: Do Jan 28, 2010 4:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jurriaan schreef:
Duur, hoe zo? minder slijtage dus goedkoper de km. Dus rij je meer, wordt ie nog goedkoper.
Let wel 300 dollar is adviesprijs, zoals al aangegeven de adviesprijs van een xtr cassette is ook 250 dollar.
Ik zeg hebben!

Drogredenering, hoezo? Daarnaast is je vooronderstelling fout: waarom slijt deze cassette minder? De courantste cassettes zijn gelukkig gewoon van staal, ten slotte. Wink
Naar boven
wictor

BerichtGeplaatst: Do Jan 28, 2010 5:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nouja, voor wat je krijgt (kijkend naar de rest van de markt) is het natuurlijk geen idiote prijs. Ja, het is weer een trapje hoger qua adviesprijs, maar het is ook een trapje hoger qua techniek.

Het is immers ook een lichte stalen cassette, op het grote blad na. Aluminium cassette's zijn gewoon dure, kansloze rommel, hoe je het ook wendt of keert.
Naar boven
BLRacing

BerichtGeplaatst: Do Jan 28, 2010 6:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het is zeker een trapje hoger dan de rest want zo'n lichte stalen slijtvaste cassette is een zeldzaamheid of sowieso nergens te krijgen. Het is uiteraard prijzig maar dat is Apple ook. Shimano zal ook wel met zulks materiaal komen. Ik denk dat het nog wel lichter kan maar fabrikanten houden elkaar in de gaten, proberen elkaar elke keer weer af te troeven. Niet te veel anders blijft er niks over om te verbeteren Very happy. Ik vind advies $300 een mooi begin. In euro's zal het wel dezelfde kant op gaan als Xx.
Naar boven
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Do Jan 28, 2010 10:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou zo snel niet weten waar ik voor ''slechts $300.-'' (+/- € 194,99.-*) 75 gram van mijn fiets kan snoepen.
We kunnen nu nog even wennen aan de prijs voordat we allen hem gaan kopen zodra deze op de markt is.

( * Bron: GWK )
Ninko

BerichtGeplaatst: Do Jan 28, 2010 11:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het TUIG schreef:
Ik zou zo snel niet weten waar ik voor ''slechts $300.-'' (+/- € 194,99.-*) 75 gram van mijn fiets kan snoepen.

Singlespeed blijft natuurlijk ook lichter Cool Rolling smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: