Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[special] Merida O.Nine Team-D ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Do Jan 21, 2010 7:16 pm    Onderwerp: [special] Merida O.Nine Team-D Reageer met quote

Begin 2009 maakten we op Mallorca al eens kennis met de nieuwe O.Nine race hardtail van Merida. Helaas was er tijdens de presentatie slechts een handvol pre-productie versies beschikbaar en – zul je net zien – niet in de kleine maat die ik nodig heb. In de voorbije nazomer liepen de eerste 2010 productieframes van de band, waaronder een 16" versie bestemd voor Laura Turpijn... Maar ik mocht er eerst even mee op pad.

De O.Nine is ontworpen onder leiding van de Duitse ingenieur Jurgen Fälken. Hij begon met het spreekwoordelijke blanco vel papier. Een intensieve studie naar de 'real-life' belastingen op een FLX Carbon frame tijdens crosscountry-rijden lag aan de basis voor het ontwerp. Speerpunten waren lichtgewicht, efficiëntie en comfort. Fälken was tijdens de introductie erg overtuigd van zijn succes... Maar wie ben ik om een techneut niet op zijn woorden te toetsen?

'Form follows function...'
Marketingtermen worden vaak gebruikt als het voor een techneut lastig wordt om aan een niet-techneut uit te leggen waarom iets een bepaalde vorm heeft. Dat gaat ook zeker op voor deze O.Nine. Tijdens de introductie werd al duidelijk dat geen enkel detail ongemoeid bleef om de doelstellingen te bereiken. De typenaam O.Nine is dan ook een verwijzing naar het framegewicht: 0.9 kilogram. 930 Gram voor een 18" frame om precies te zijn. Daarmee vergezeld de O.Nine de schaarse top van sub 1 kilo frames van die andere 'grote jongens' Cannondale, Giant en Scott.

Om dit te bereiken combineert het frame een monocoque constructie, waarbij een deel van het frame als één geheel met één mal gemaakt wordt, en de zogeheten tube-to-tube constructiemethode. Hiermee heeft Merida naar eigen zeggen de eigenschappen van het frame nog nauwkeuriger kunnen afstemmen op de belastingen die optreden. Zo heeft de zitbuis bij de trapas een zo groot mogelijke diameter voor stijfheid ter plaatse en loopt hij naar de bovenbuis taps toe zodat er toch een relatief dunne 27.2 millimeter zadelpen gebruikt kan worden. De achtervork is geheel asymmetrisch omdat de belastingen van de rem links en de krachten vanuit de aandrijving rechts in geheel andere richtingen werken. De buisprofielen zijn dan ook volledig op deze belastingen geconstrueerd, waarbij de staande vork bewust is afgeplat om véél comfort te geven. Volgens sommige van onze mediacollega's zou de achterbrug zelfs bijna een volle centimeter verticale beweging toestaan! Klinkt op zich leuk, maar ik ben níet Duits, noch heb ik de beschikking over een uitgebreid laboratoriom om dit soort zaken in getallen uit te drukken. Mijn 'meetdata' moeten dan ook voortkomen uit mijn gevoel bij praktijkgebruik....

Compensatiedrang?
De O.Nine Team-D, zoals de testfiets voluit heet, is op details na gelijk aan de fiets waar onder meer José Antonio Merida, uh, Hermida en onze eigen Rudi van Houts van het Multivan Merida team op rijden. Dat betekent dan ook een no-nonsense mix van SRAM X.O schakeldelen met Avid Elixir CR Carbon remmen, een FSA K-Force Lite BB30 crankstel en een wielset opgebouwd uit DT Swiss 240 naven en ultralichte Alex XCR Pro 300 Scandium velgen. Ook de aluminium stuurpen, het carbon stuur en de carbon zadelpen komen van FSA. Dit zijn niet bepaald de zwaarste onderdelen en het mag geen wonder zijn dat het totaal gewicht niet verder komt dan 8,65 kilogram 'vers uit het schap'.

Bij dit compacte frame, steekt de zadelpen vrij snel redelijk ver uit het frame. Ik beken: ik hou van lange zadelpennen. Zo, dat is er uit. Ondanks mijn nederige gestalte heeft dat niets te maken met compensatiedrang en ook niet zozeer met het nastreven van een optimale 'framehoogte versus zadelpenuitsteeklengte-ratio'. Een langere zadelpen 'geeft' meer mee en zeker in het geval van een carbon exemplaar met een diameter van 'slechts' 27,2 millimeter vertaalt zich dit direct in méér comfort.

100 Millimeter veerweg is tegenwoordig de standaard op cross country hardtails. Opvallend is dan ook de keus voor de 80 millimeter veerweg van de Manitou R7 MRD die deze team replica heeft. De teamrijders hebben hierin hun veto uitgesproken en zij prefereren dus minder veerweg voor de wedstrijd hardtails. Net als de eerder geteste R7 Absolute is deze R7 MRD niet de stijfste vork op de markt. Daarnaast heeft hij ook een nogal lineaire veerkarakteristiek waardoor de vork snel bottomt. De R7 moet het meer hebben van zijn demping. Die is goed en helpt veel oneffenheden vlak te strijken. Daarvoor wordt alleen wel heel snel erg veel veerweg gebruikt, waardoor er weinig reserve overblijft. Ik kan ook niet echt gecharmeerd raken van de Milo lockout-hendel op het stuur. De hendel wijst vrij ver omhoog en bediening vraagt een wat onnatuurlijke draai van je duim en/of het oplichten van de hand van het stuur. Hierin ligt duidelijk nog huiswerk voor de engineers van Manitou, als tip verwijs ik ze graag door naar een ergonoom.

Veren of dempen?
Naast mijn voorliefde voor lange zadelpennen (...), heb ik ook een voorliefde voor het meer ambachtelijke van stalen en titanium frames. Naast de vaak basic uitstraling van dergelijke frames zijn de rijeigenschappen hun belangrijkste troef. Dergelijke frames worden vaak gekenmerkt door meer vergevingsgezindheid, zeg maar 'meer comfort'. Moet het daarbij ook nog licht zijn, dan zit je met dergelijke materialen echter snel aan de grens. De echt lichte frames zijn opgetrokken uit aluminium en carbon, maar werden vaak geassocieerd met een juist alles behalve vergevingsgezinde rit!

"Zet je banden dan wat zachter, dan heb je ook comfort" - hoor ik menigeen roepen. Hoezeer ik het nut van een lagere bandenspanning beaam, mist een dergelijke redenering in mijn ogen een cruciale nuance. Net als een stalen of titanium frame heb je met een band op lage spanning een zekere mate van comfort door elastische vervorming, een vervorming waarbij het materiaal (of de constructie) terugkeert in de originele vorm na het wegnemen van de belasting. Bij zowel een titanium als stalen frame, alsmede bij een band, gebeurt dit in beide richtingen grofweg met eenzelfde snelheid zonder dat er veel energie verloren gaat. Zie het als een veer. De beweging (energie) die je er in stopt komt er op een nagenoeg zelfde manier weer uit. Dit is wat een stalen of titanium frame zijn bekende 'levendige' karakter geeft en is ook de reden waarom je fiets bij lage bandenspanning door het op en neer gaan van je benen wat gaat deinen.

Met een materiaal als carbon kan dit concept echter verder worden verfijnd. Zo kan een goed ontworpen carbon frame een trilling echt absorberen zonder een even grote en voelbare reactie in tegengestelde vorm te geven. Daarmee heb je de definitie van dempen te pakken. De ontwerpers van Merida hebben dit concept goed doorgrond want de O.Nine is hierin heer en meester, zonder dat het ten koste is gegaan van de directheid die hoort bij een stijve race bak. In dat opzicht is de Merida verre van levendig. Een term als 'efficiënt' is hier beter op zijn plaats. Mede door het lage gewicht heb je dan ook snel het gevoel dat elke trap raak is. En dat triggert je weer om het tempo hoog te houden.

Zeker in combinatie met de lange carbon zadelpen is het comfortniveau zo hoog dat ik in de eerste ritten op voor mij bekend terrein twijfelde of ik niet toch een lekke band had. Echter ik merkte in de bochten niet het bekende 'afrollen' wat een lekke band doet. Ja, die veronderstelde millimeters veerweg die de achterbrug geeft zijn hier echt debet aan. Ik kan dit alleen niet hardmaken met getallen, laat staan dat ik zou weten hoe ik die zou moeten interpreteren. Dit blijft toch wel subjectief en ik gooi het daarom over een andere boeg: zie het 'comfortgevoel' van de O.Nine als het rijden met een erg lage bandenspanning, waardoor veel oneffenheden worden weggefilterd, maar dan zonder het eerder genoemde deineffect of het gevoel dat je je band in elke bocht van de velg afrolt en vooral zonder in te leveren op een goed bodemgevoel.

Jammer...
De O.Nine is duidelijk bestemd voor cross country gebruik waarbij de nadruk ligt op snelheid. De O.Nine accelereert mede door zijn lage gewicht, maar ook door de uitgekiende stijfheid in de lijn van trapas naar achterwiel erg direct en gemakkelijk. Door de relatief lange bovenbuis zit je ook snel in de 'attack'-positie op de fiets, waardoor je automatisch getriggert wordt om tempo te maken. De geometrie is daarbij spot-on. Het stuurgedrag is nerveus. De O.Nine laat zich dan ook moeiteloos van richting veranderen, maar bezit een redelijke 'room for error'. Overmoedige acties worden dus niet direct al te hard afgestraft. De fiets reageert ook happig op subtiele gewichtsveranderingen waardoor je ogenschijnlijk met een speels gemak bij moeilijke passages en krappe bochten toch de snelheid hoog kunt houden. Met als gevolg een adrenaline kick en een grijns van oor tot oor, heerlijk!

In een steile afdaling is het echter wel opletten omdat Manitou R7 nogal snel door de veerweg zakt waardoor je gewicht nog verder op het voorwiel komt te leunen. Deze karakteristiek is niet echt een compliment voor het eerder messcherpe karakter van het frame. De niet al te hoge torsiestijfheid van de vork helpt ook niet echt waardoor de balans soms wat zoek is. Jammer!

Meer krediet krijgt het Maxxis rubber! De Monorail Exception banden meten elk een krap uitgevallen 2.1" en lopen dankzij een niet al te grof profiel redelijk licht. Desondanks gaven ze tijdens de natte herfstritten verbazingwekkend veel grip terwijl ze op de grens van hun kunnen nog steeds redelijk voorspelbaar bleven.

iPhone vs. Formule 1
Voor mij was dit de eerste keer dat ik op een dergelijk high-end carbon hardtail reed en ik moet bekennen dat de definitie van een 'comfortabele hardtail' door de O.Nine voor mij een nieuwe betekenis heeft gekregen. Ik ben hierdoor zelfs mijn eigen stalen en titanium hardtails – die ik 'comfortabel' achtte – anders gaan zien.... Merida bewijst dat een rasechte racemachine niet langer een compromis hoeft te zijn tussen lichtgewicht en directheid enerzijds en efficiëntie en comfort anderzijds. De engineers van Merida hebben de potentie van het zwarte koolstofvezel goed doorgrond en met de O.Nine de definitie van een 'dempend' frame opnieuw en beduidend scherp gedefinieerd!

Hoewel ik toch, op zijn zachts gezegd, onder de indruk ben van de rijeigenschappen van de O.Nine, heb ik ook kritiek. Voor een frame van dit kaliber en prijs scoort hij minpunten op detailniveau: de bidonnokjes zitten rijkelijk laag in het frame en de loop van de leiding voor de achterrem is gewoon rommelig. Deze loopt boven over de onderbuis en mist eigenlijk nog een extra fixeerpunt. Hierdoor bekrast hij vrij snel de transparante laklaag van het carbon frame. Ook de lus die de leiding van de liggende vork naar de remklauw maakt springt nogal in het oog.

Datzelfde kunnen we misschien ook wel zeggen over de kleur; wat springt dié in het oog! Je vindt het niets of je vindt het geweldig. Als je het geweldig vindt vraag ik me af ... hoelang? Want echt tijdloos is de O.Nine qua kleurstelling niet en eigenlijk qua plaats in de evolutie ook niet. Op dit moment is ie het summum op technisch vlak, maar dat kan over een paar jaar al weer achterhaald zijn. Daarmee zijn dergelijke frames per definitie niet tijdloos.

Is de O.Nine een geschikte fiets voor 'de gemiddelde biker'? Wel als deze gemiddelde biker bijvoorbeeld ook graag de nieuwste smart phone wil, puur omdat het het meest hoogstaande product op de markt is, ook al gebruikt hij nooit het volle potentieel. En hoewel de merknaam misschien niet direct synoniem staat voor exclusiviteit zul je de O.Nine's echter niet in bosjes tegelijk geparkeerd zien staan bij de lokale sportkantine tijdens een toertocht. Een blik op het prijskaartje verklaart wel waarom...

Ben je als wedstrijdrijder echter opzoek naar een rasechte racebak zonder ook een abonnement te moeten hebben voor een kraker? Look no further! De O.Nine is wat dat aan gaat meer het fietsequivalent van de Formule 1 auto, echter dan een met een pluche zetel. Lichtgewicht, efficiënt en vooral geënt op compromisloze prestaties. De emotie komt na de streep wel!

Het mag haast niet als een verrassing zijn dat een fiets van dit kaliber een stevig prijskaartje heeft. De Team-D kost €4999,00. Zijn de groene vlammen je wat te opzichtig? Voor €6999,00 heb je de O.Nine met een volledige SRAM XX afmontage en een DT Swiss Race 80 vork en upgrades zoals keramische lagers in de DT naven. De goedkoopste O.Nine heb je voor €3499,00. Bij deze versie moet je je 'behelpen' met een XT afmontage, Magura Louise remmen en een Fox Float RL 80. Bij beide kijk je dan echter tegen de getemperde en voor carbon haast traditionele wit-zwart-rode kleurschakering aan.

Meer informatie: www.merida.nl

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh

De camera ziet alles; ik ben duidelijk meer de poser dan de wedstrijdrijder...

Laatst aangepast door DeKerfs op Do Jan 21, 2010 9:09 pm, in totaal 4 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Trekrules

BerichtGeplaatst: Do Jan 21, 2010 7:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Damm dat frame is lichter dan een pak melk Shocked
kooz

BerichtGeplaatst: Do Jan 21, 2010 7:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wederom een super goed verslag.. Hulde!

Kooz
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
JS

BerichtGeplaatst: Do Jan 21, 2010 10:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag! Moet een genot zijn geweest om die te testen! Die manitou's krijgen altijd dezelfde beoordeling, dus dat is niet onverwacht, maar ik had gedacht dat het frame er slechter vanaf zou komen: tuurlijk superlicht, maar dan dan met ditto keiharde eigenschappen. Wat dat betreft dus hulde voor Merida!
Evenzogoed zal ik er geen gaan kopen; erg duur plastic en het is nog lelijk ook...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Vr Jan 22, 2010 12:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, de zwart-rode versie is net te doen qua kleuren...

Verder wel sneu voor Laura: die had al een half jaar op een betere fiets kunnen rijden, maar daar moest Jeroen nu zo nodig een stokje voor steken. En dan krijgt ze nu ook nog eens een half afgeragde fiets onder haar hoede. Neutral

En die achterrem heeft een banjo: de kabelloop kan dus verbeterd worden. Dan alleen geen lange steile afdalingen meer rijden. Surprised Van Avids kant is het best raar dat de banjo aan de rechterkant van de klauw zit, dat beperkt het effectieve verstelbereik nogal!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Vr Jan 22, 2010 8:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, prettig lezende tekst, complimenten; daar kunnen vele collega journalisten weer de nagels bij afbijten..........

Trouwens op wat voor fietsen rijden de DPers volgend jaar Cool Bicycle...

dussssssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Vr Jan 22, 2010 8:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:

Trouwens op wat voor fietsen rijden de DPers volgend jaar Cool Bicycle...

Volgend jaar? Laten we eerst eens seizoen '10 afwerken.. Wink

Maar uh...

"Blijft u aan de lijn, u wordt zo geholpen..."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Plons

BerichtGeplaatst: Vr Jan 22, 2010 9:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

op deze fiets toon jij Jayron zelfs redelijk "vol" "wassen"
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
JansenS

BerichtGeplaatst: Vr Jan 22, 2010 11:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ben totaal niet geïnteresseerd in een carbonnen hardtail maar het verslag las zo lekker weg dat ik het, tot schrik van mijzelf, zelfs helemaal aandachtig heb doorgelezen!
Compliment voor de auteur.
Naar boven
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Vr Jan 22, 2010 12:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer goed verslag, lekker objectief, daar kan geen magazine tegenop! Ook al kunnen de, vooral duitse, fietsbladen gaan gooien met mooie getallen, uiteindelijk is de uitslag altijd goed/beter/best, nooit een slechte fiets...
Hier blijkt maar weer dat DP goede reporters heeft, want er wordt ook duidelijk gewezen op de eventuele nadelen die er aan een product zitten. En er wordt een uitgebreide rij-impressie gegeven door mensen met materiaalkennis en ERVARING, en dan bedoel ik niet alleen met CUBE/STEVENS/FOCUS e.d. maar juist met veel high-end fietsmateriaal.

Ga vooral zo door Arms wide open , dit is waarom mensen blijven terugkomen op DP !!!
partyboj

BerichtGeplaatst: Za Jan 23, 2010 1:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit lees ik veel liever dan een magazine! Leuk verslag, die cijfertjes zeggen mij ook niks!
sneeuwpop schreef:
Ga vooral zo door Arms wide open , dit is waarom mensen blijven terugkomen op DP !!!

Ik had het niet beter kunnen zeggen, dus dat doe ik ook niet! +1
Naar boven
Fons Moors

BerichtGeplaatst: Zo Jan 31, 2010 11:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

O.Nine staat trouwens voor het gewicht van het frame, circa 0,9 kilogram. 960 gram voor een medium maat om precies te zijn.

Je moet die dingen altijd met een korel zout nemen.
Denk dat O Nine staat voor 1.094 kg
Wat ook behoorlijk is. Geeft mij zelfs meer vertrouwen.
Als je er de schroefjes van de drinkbushouder, remmen, kabelgeleiders en zadelpen klem weg neemt dan kan je er enkele grammekes van af pitsen. Voor wie er dan nog de volledige verf gaat afschuren kan dan zeggen: " Keb ene van 0.9999999 "
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: