Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Cross-Check of toch wat anders? ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Cyclocross Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
George2

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 1:15 pm    Onderwerp: Cross-Check of toch wat anders? Reageer met quote

Ik wil een nieuwe fiets opbouwen voor woon-werk verkeer, beetje trainen op de weg en basicly gewoon fietsen (net als vroegâh). Ik heb nog aardig wat onderdelen liggen en kijk dus naar goedkope complete fietsen die ik een beetje kan opwaarderen zoals een Kona Honky Tonk of een los frame...

De Surly Crosscheck staat hoog op mijn lijstje vanwege zijn veelzijdigheid maar ik zit enorm te sikken op de maat. Ik heb in het verleden wel vaker naar dit frame gekeken en er aardig wat research naar gedaan met als resultaat de wetenschap dat zowel een 56 als een 58 waarschijnlijk gaan passen.

De vraag is dus of er mensen zijn die een Cross Check in 56 of 58 hebben zodat ik er eens eentje irl kan zien, even kan passen en de knoop door kan hakken. Anybody? Ik woon sinds kort in 't gooische Bussum dus een beetje in de buurt maakt het makkelijk(er).

Voor het meedenken: Ik ben 1.85 en heb een binnenbeenlengte van 86 cm. Relatief korte pootjes dus. Andere frames/fietsen waar ik naar kijk zijn oa.de Surly Pacer, de Salsa Casseroll, Planet X Kaffenback, Uncle John. Staal is geen evreiste maar er moeten wel spatbordjes op kunnen waardoor de meeste 'gewone' racefietsen afvallen. Suggesties zijn welkom!

Laatst aangepast door George2 op Zo Jan 31, 2010 5:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 1:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Ik heb deze winter een Xcheck gekocht, een 54cm. Mijn reguliere Kona-crosser is een 56cm. Mijn lengte is 1,81 en ik vind ook dat ik korte pootjes heb, maar dan met 84cm binnenbeen.

Bij de maatvoering heb ik me puur laten leiden door de bovenbuislengte. De balhoofdbuislengte is bizar kort, een stapel spacers is bijna onvermijdelijk. Qua zit heb ik nu eigenlijk hetzelfde als op de Kona.

Als ik jou was zou ik eerste instantie kijken naar de 56cm. Qua lichaamsbouw pas je goed bij de Surly, trouwens. 't Is echt een kortepootjesframe als je het mij vraagt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
ott

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 3:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

xcheck monsterx met mary voor mij, kan de rest de deur uit ?!!?
Welk stuur ga je gebruiken ivm. Maatvoering? Drops?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
mortier

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 4:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een crosscheck in maat 58 SS opgebouwd voor woon-werkverkeer verzet 48-16 met flatbar en naafdynamo en schwalbe marathon plus als schoeisel.

Mag je altijd een keer komen proberen in vlaardingen. Zit wel een lange stuurpen(130mm) op maar als je je eigen stuurpen/stuur meeneemt waarmee je mee wilt rijden bouwen we dat er even op.
Naar boven
TomG

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 5:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Om nog een referentie punt toe te voegen.

58cm cross check met dropbar en 10cm stuurpen
Iets korter gebouwd voor woon werk verkeer, en rugzak.

Xcheck 58.0 cm, 10 mm stuurpen
Race 57.5 cm, 120 mm stuurpen
MTB 62.7 cm, 120 mm stuurpen

1.89m lang, geen idee over binnen been lengte
Naar boven
George2

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 5:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@Mortier: Als ik een keer enigszins in de buurt kom laat ik het je weten, in ieder geval bedankt voor het aanbod. Als mijn geheugen me niet in de steek laat heb ik ook eens een ritje gemaakt op jouw Redline, toch? Bij Amerongen, kan zomaar twee jaar geleden zijn.

Ik zit helaas wat krap in m'n tijd dus iemand dichterbij zou makkelijker zijn Embarassed

@Ott: Drops ja, waarschijnlijk een vrij gewoon race-exemplaar, misschien later nog eens experimenteren met een Midge oid. Ik wil al m'n fietsen niet de deur uit, zal dus voornamelijk een fiets voor op de weg worden maar een 'uitstapje' af en toe siw el leuk natuurlijk...

Ik neig trouwens idd. naar de 56, ze zitten ook erg dicht bij elkaar, TT is bij de 58 maar een cm langer maar ik maak me idd. een beetje zorgen om de balhoofdsbuis, ik zit niet graag heel diep en een al te hoge stapel spacers is ook weer geen pan, dus. Ik heb overigens racefietsen gehad in 56/57 én 58 dus dat helpt ook niet Wink

Twijfel, twijfel (is bij mij gebruikelijk voor aanschaf van een fiets)
Naar boven
Ninko

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 6:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet of de maat precies bij je past van de kaffenback, maar das wel een erg mooi frameke om te zien, en nog erg goedkoop ook! Een vriend van me heeft er eentje opgebouwd en ook een leuke fiets om in de winter mee te trainen met slecht weer! Drager nokjes enzo erop, best leuk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
George2

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 8:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ze bekeken maar ik vind de Kaffenback vrij kort en de kleur kan mij niet zo bekoren dus die valt eigenlik wel af. Ook jammer dat er geen nokje voor een cantilever op zit maar dat geldt ook voor de cross-check (imho onbegrijpelijk).

De no-nonsense uitstraling van de Surly's spreekt me dan weer wel aan, Pacer lijkt me ook erg geschikt voor mijn doel. Minder veelzijdig maar het doel is voornamelijk weggebruik dus...

Misschien dat ik me binnenkort maar eens gewoon laat opmeten bij één of andere speciaalzaak, kijken of daar iets interessants uitkomt.
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 9:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pacer heeft geen nokjes.. Cross Check is veelzijdiger..

Die van mij is helaas te groot voor je Smile

JJ
George2

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 9:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

True, true maar stiekum is een racefiets-achtige ook wel lekker. Pacer heeft nokjes voor spatborden dus een woon-werk dragertje lukt ook wel en er kunnen 57mm remmen op...race-remmmen vind ik ook wel lekker makkelijk sinds ze de dual-piviot uitgeknobbeld hebben maar nu dwaal ik af.

Voor de CC bezitters, hoe 'erg' is het met de achterrem als je voor canti's gaat? Daar lees ik een hoop klachten over online. Vandaar ook m'n verbazing dat er niet allang een nokje op is gelast. Het is me wel opgevallen dat er een gewijzigde kabelhanger bij geleverd wordt tegenwoordig maar die ziet er ook niet echt heel stevig uit. Goed(e) remmen zijn voor mij best wel een punt omdat ik ook met BOB, bagage en kinderkar wil rijden en dat ook in de bergen (niet allemaal tegelijk Wink) Dit is op het moment het voornaamste minpunt dat ik bij de CC heb, de veelzijdigheid spreekt me verder erg aan.
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 10:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt gelijk, zat aan de steamroller te denken Embarassed

Op zich doet mijn achterrem het goed, ik heb meer problemen met de voorrem, maar dat komt ook omdat ik een hekel heb aan Cantilevers eigenlijk.

Ik heb nooit zo nagedacht over dat rare hangertje achter, waar klaagt men over dan??

JJ
ott

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 10:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat krijg je met een dropbar, een v-brake of de krachtiger hs33 zijn dan uitgesloten.

Over de maat: is het niet wat om de (effectief) toptube van je racer als maat aan te houden?
mateis

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 11:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ohja, iedereen rijdt hier natuurlijk met rare sturen... Very happy Ik gewoon met een dropbar en daar is mijn eerste reactie ook op gebaseerd.

Er is een oplossing voor je remproblemen, en die heet Tektro RX5. Mini-v's zijn echt de way to go als je goede remmen wilt en moddervrijheid een minder belangrijk punt is (en dan eigenlijk nog steeds). In Nederland niet/slecht te krijgen, ik haal ze altijd bij crossladen.de.
Naar boven
TomG

BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2010 12:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

of je moet nog een paar hs66's weten te scoren......
Naar boven
TF

BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2010 2:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zat even te denken aan de wielbasis van de Cross Check en de Long haul trucker.

Met veel bagage wil je een langere wielbasis en die heeft de long haul trucker. Je spatboard zit ook wat minder dichtbij de buis en je voet als je een scherpe bocht wil maken, die cross checks zijn voor mn gevoel te kort daarvoor. Of in ieder geval korter.

Ik weet niet met hoeveel bagage je wil gaan rijden maar nog een argument voor de Long Haul Trucker is dat de voorvork echt sterker overkomt. Daarnaast zitten er in de vork van de Cross Check geen nokjes voor je lowrider rekjes... je ging op vakantie toch Smile en oja de dropouts van de cross check zijn ingefreesd en die van de LHT zitten in een veel mooier lugje.

De LHT heeft ook een canti nokje aan het frame dus dan is dat ook opgelost.

Dit is een 58 en die lijkt me te groot voor je binnenbeenmaat.

Oja hij is opgebouwd met een combi van Shimano 600 crank en derailleurs uit eind jaren 70 met een 9 speed cassette en 9v Dura Ace Barendshifters. Lekkere fiets is het!
George2

BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2010 9:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

Aight! Ik heb idd. ook naar de Trucker gekeken maar met bagage fietsen is niet het hoofddoel, wel een leuke bijkomstigheid. Bij de Trucker vrees ik dan weer dat hij niet speels genoeg is en hij is voor een 135mm achternaaf waar ik liever 130mm (dan kan ik wielen uitwisselen met een racer)

Ik denk dat ik er qua maar wel uit ben voor een CC, 56 cm lijkt me in alle opzichten het beste. Toch nog even even dubben tussen de CC en meer een racer, Pacer of Casserol, dus...

JJ schreef:
Ik heb nooit zo nagedacht over dat rare hangertje achter, waar klaagt men over dan??

Slap, zompig, lastig om de buitenkabel op de juiste maat te krijgen (met het vorige, korte hangertje). Imho echt een gemiste kans dat er geen hangertje op zit, is veel strakker. Ik ben ook niet zo heel dol op Canti's maar als je wilt combineren met rem/schakelhendels is de keuze beperkt. Mini-V's heb ik ook overwogen, ik hen er wel eens in geknepen op beurzen ed. maar ik vond ze niet echt overtuigen ivm. V's en race-remmetjes...

ott schreef:
Over de maat: is het niet wat om de (effectief) toptube van je racer als maat aan te houden?

Zoals ik al zei, ik heb meerdere racers gehad en die waren allemaal net even anders. Mijn 'echte' racer (een Specialized) had een 58cm tt en sloping (frame) maar dat was best lang...
Naar boven
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2010 9:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

ott schreef:
Dat krijg je met een dropbar, een v-brake of de krachtiger hs33 zijn dan uitgesloten.

HS66 en mini-V's zijn al de revue gepasseerd, maar wat dacht je van aeroremgrepen zoals de Tektro RL520 of Canecreek Drop V-Levers Wink
mateis

BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2010 9:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

George2 schreef:

Mini-V's heb ik ook overwogen, ik hen er wel eens in geknepen op beurzen ed. maar ik vond ze niet echt overtuigen ivm. V's en race-remmetjes...

Je hebt natuurlijk proberen en proberen... Mini-v's hebben idd niet een superstrak drukpunt in de regel. Maar daar mag je ze niet op afrekenen; het remgedrag is namelijk wel heel erg goed en constant! Mijn achterrem, een wide-profile canti (een Tektro CR720), heeft een drukpunt waar je tranen van in je ogen krijgt zo mooi, maar remt uiteindelijk voor geen meter: teveel handkracht nodig en gevoelsmatig 'inzakken' van de remkracht bij harder knijpen.

Dat gezegd hebbende: als je de fiets toch op de weg wilt gebruiken, zouden dual pivots ook zeker mijn voorkeur hebben.
Naar boven
dré

BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2010 12:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

als je minder spacers wil kan je beter de 58 nemen, scheelt weer 2 cm aan spacers en veel langer is tie niet. Met diacompe remhendel en v-brakes is ook een optie. NIet mooi maar het werk goed.

en wat dacht je van deze stuurpen http://rose.nl/output/controller.aspx?cid=157&detail=10&detail2=23404

scheelt weer spacers, helaas voor o.s. stuurklemming
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2010 12:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, het hangertje...

Op die van mij zit deze:

Eigenlijk heb ik geen problemen met die hanger, absoluut geen sponzig gevoel.

EN inderdaad is de remkracht afhankelijk van de combi remmen/grepen. ik heb met Tektro cross remmen op de cross check meegedaan aan het WK singlespeed in Californie, dat was een serieus MTB parcours, met veel hoogteverschil. Ik heb eigenlijk nooit het gevoel gehad dat ik remvermogen tekort kwam. De grootste beperkende factor waren daar de banden...

V's heb ik nooit gehad, maar die moeten het inderdaad niet hebben van het stilstaand knijpen in de remgreep (welke rem wel...).

Hehe, het wordt er niet makkelijker op Smile

JJ
didadunlop

BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2010 4:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik drop V-levers met dx remmen op mijn pompino. Erg goede combi. Tevens heb ik goodridge buitenkabels.

Erg strak geheel. Nul sponzigheid en altijd betrouwbaar.
George2

BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2010 5:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:
Tja, het hangertje...Eigenlijk heb ik geen problemen met die hanger, absoluut geen sponzig gevoel.

Da's inderdaad de nieuwe(re) hanger, fijn om te horen dat het goed werkt. De CC trekt best wel, vooral vanwege de veelzijdigheid. Ik hoef niet persé alles met een fiets te kunnen maar het is wel fijn als alles er mee kan (om maar eens lekker wazig uit de hoek te komen)

Alternatieven als de Dia compe V hendels ed. vallen voor mij af omdat ik sowieso ook met rem/schakelhandels wil rijden. Voor een CC dacht ik dus aan canti's (bij voorkeur Avid's, als je fijne V's kunt maken zal het met Canti's ook wel goed zitten is mijn gedachte)

Ik ga me nog eens verdiepen in de mini-V's. Verder wordt het niet echt makkelijker inderdaad, iets racefiets/'audax-achtigs is ook fijn...

Iemand die weet of Soma een beetje te krijgen is in Europa? De enige dealers op de site zijn vrij specifiek gericht op fixxies. Mooi spul, zowel de racer (met 57mm remmen) als de crosser:

Naar boven
TomG

BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2010 7:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Weet niet hoe het er voor staat met marten zijn "productie" frames.
http://www.m-gineering.nl/fifty7.html
maar dat kan ook een leuke optie zijn.
Naar boven
mek~prut

BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2010 8:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sjors!! Eerst gaat de proefrit niet door en nu vergeet je ineens de meest veelzijdige fiets EVER!! Twee woorden jij afvallige: COTIC ROADRAT! Evil Laughing
mek~prut

BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2010 8:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe veelzijdig?

geared? JA
SiSp? JA
spatborden? JA
26 inch? JA
28inch? JA
29 inch? JA
cross? ja
road? JA
V's? JA
disc? JA
dropbar? JA
flatbar? JA
engels? JA

nog meer wensen? Arms wide open
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Cyclocross Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: