Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

  [nieuws] CarbOn-One; met een Hollands sausje ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs



Geregistreerd op: 29-10-2001
Berichten: 7014

BerichtGeplaatst: Di Dec 01, 2009 9:58 pm    Onderwerp: [nieuws] CarbOn-One; met een Hollands sausje Reageer met quote

Het vertrek van voormalig boegbeeld van On-One, Brant Richards, betekent nog niet dat On-One stil zou vallen en eeuwig zou blijven voortborduren op de bekende stalen, aluminium en titanium hardtails die in Brant's tijd het levenslicht zagen.

Met de intrede van de strenge Europese CEN normering voor de veiligheid van fietsen, heeft veel fabrikanten er toe gezet om de huidige ontwerpen nog eens tegen het licht te houden. Bij On-One zagen ze dit als kans om direct ver van het gebaande pad af te gaan en ongetwijfeld tegen de verwachting van vele klanten in het pad van het zwarte vezelmateriaal op te gaan.

Hiertoe werd een ontwerper aangetrokken met veel kennis op het gebied van carbon. In het originele persbericht werd deze persoon nog angstvallig geheim gehouden; "a man so elusive and secretive that he can will only be photographed with a brown box on his head.", maar voor de collega's van BikeRadar werd de ontwerper verlost van de bruine doos en blijkt dit een Nederlander te zijn; René Baretta. Baretta heeft al de nodige voetsporen in de fietsenbranche gezet. Zo ontwierp hij voor onder meer Rond/Magura, PRO en Giant. Daarnaast heeft nauwe banden met een grote carbon specialist in Azië waar hij vaak mee samenwerkt. On-One's zusterbedrijf Planet X betrekt carbon frames van deze fabrikant en zodoende kwam men terecht bij deze Nederlander. Wij zochten dan ook contact met hem voor meer details over On-One's carbon-gang.

DP: Moeten we jou zien als de vervanger van Brant Richards?

RB: Ik ben bij On-One terecht gekomen omdat zij iemand nodig hadden die hun succesformules om kon zetten in carbon. De geometrieën bestaan al en zullen, op details na, niet wijzigen. De basis is er dus, maar zodra je met carbon gaat werken veranderen de spelregels. Vooral als je van titanium komt. Ik zet samen met On-One de specificaties uit en stuur ze de juiste innovatieve richting op, op het gebied van vormgeving en materiaal.

DP: De 'do-it-all' hardtail, 456, zal On-One's eerste carbon frame zijn. Waarom verkiest On-One voor een dergelijk frame carbon?

RB: De huidige 456 voldoet niet meer aan de strengere CEN testen en aangezien carbon een zeer goede gewicht/stijfheid-verhouding heeft kan je dus een zeer sterk en stijf frame bouwen, wanneer gewicht niet een doel op zich is. De 456 in carbon moet net als zijn voorgangers een 'hard-hitting bike' worden, gericht op ruig gebruik en dus niet op cross country gebruik bij een laag eigen gewicht.

Sommige ontwerpfeatures zijn:

  • InBred wisselbare dropouts;
  • oversized 73 millimeter brede bracketpot;
  • Asymmetrische headset - integrated 1-1/8 -> externe 1.5";
  • Asymmetrische liggende vork, ruimte daar waar nodig is (tandwielen);
  • Ruimte voor 2.5" banden;
  • Ready-for-SRAM XX;
  • Anti-impact DownTube.

DP: Anti-impact DownTube?

RB: De onderbuis is dusdanig vormgegeven dat stenen en dergelijke die opspringen van het voorwiel zo min mogelijk energie overbrengen op de onderbuis. Dit ontwerp leidt tot een reductie van wel 50% van overgebrachte kinetische energie. In de uiteindelijk ontwikkeling wordt ook overwogen om Kevlar, of iets dergelijks, te gebruiken op de kritieke punten.





DP: Veel bikers kijken enigszins wantrouwend naar het gebruik van carbon in combinatie met hardcore gebruik, waar ook de 456 voor bestemd is...

RB: Wat is hardcore? Ik ken weinig frames die bij een onbedoelde belasting de boel bij elkaar houden. Alu inclusief. Een goed frame is dusdanig ontworpen dat deze bij 'normaal' gebruik heel blijft. Maar je gaat 'm niet onnodig extra versterken/verzwaren om een zeldzame, extreem harde crash te overleven omdat dit veel gewicht met zich mee zou brengen en slechts een enkele keer 'van toepassing zou komen'. En met carbon kom je een heel eind. De zogenaamde zichtbare 'weave' bijvoorbeeld, is niet een cosmetische eigenschap maar juist een beschermende eigenschap. Doordat de vezels elkaar continu kruisen en 'embedded' zijn in de epoxy, zal een mogelijk scheurtje niet verder doorscheuren omdat de kruisende vezels en epoxy dit voorkomen. En je hebt al aardig wat energie nodig om door de epoxy heen te komen.



DP: Er zou ook spraken zijn van een nieuwe 29" en 26" hardtail voor cross country gebruik, zijn daar al detail over vrij te geven, zoals bijvoorbeeld het gewicht?

RB: Moeilijk te zeggen wat dat gaat worden, maar gezien de laatste frames die de fabrikant bouwt zal het behoorlijk laag zijn! De 29er wordt in elk geval een zeer complete bike:

  • InBred wisselbare dropouts;
  • BB92 (Shimano press-fit trapas) met mogelijkheid om chainguide of E-type voorderailleur te gebruiken;
  • Direct-Mount voorderailleurs, zowel Shimano als SRAM;
  • Gelijke Headset als 456;
  • Asymmetrische liggende vork;
  • Interne kabelgeleiding;
  • Licht!

DP: Geruchten gaan dat er mogelijk een combinatie met vlasvezel, zoals Museeuw Bikes dit gebruikt, voor de 29er gebruikt gaat worden. Daarmee zou het de eerste mountainbike zijn waar deze technologie op toe wordt gepast, kun je daar al wat meer over zeggen?

RB: Over het Museeuw-vlas heb ik nog geen nieuws. Het zou inderdaad voor het eerst zijn dat het in mountainbikes wordt gebruikt. Het zou wel een heel comfortabele 'ride' kunnen geven, aangezien het vlas een grote dempende werking kan hebben. Het is overwogen voor de 456, aangezien dat niet een lichtgewicht project is. Want hoewel het vlas goede kenmerken heeft, het draagt weinig bij aan de stijfheid en sterkte van een frame. Daar is koolstofvezel nog steeds het ultieme materiaal voor (in verhouding tot het gewicht uiteraard).

DP: Eveneens geruchten over de consumentenprijs, deze zou voor de 456 rond slechts €500,00 liggen. Dat is een serieus scherpe prijs, waar zelfs concurrenten in het segment van de 456 in materialen als aluminium en staal amper aan kunnen tippen. De kosten van een mal heb je altijd, maar procentueel gezien zit er dus ook nog steeds een aanzienlijk deel in de prijs van het carbon zelf? Verder hangt een prijs natuurlijk af van de complexiteit van de constructie en dus de maakbaarheid versus de 'failure-rate' die dit met zich mee brengt. Hoe is dit in relatie tot de high-end technieken nodig voor de carbon frames uit te leggen?

RB: Correct! Er zijn vele factoren die de prijs dicteren. Complexiteit verhoogt de 'failure-rate' inderdaad. Het materiaal zelf kan een factor worden als je naar de echte high-modulus en/of 'high strength' vezels gaat. Dat kan 3 tot 10 keer zoveel kosten. De 456 kan dus goedkoper worden gemaakt doordat gewicht minder een issue is. Zo zal de 29er meer high-tech zijn door andere productietechnieken (top secret of course....). Dit verlaagt het gewicht zonder af te doen aan de constructie. Niet dat de 456 inferieur is! Verre van dat, want elk carbon frame moet met de hoogste precisie worden gemaakt, omdat het handmatige lay-up-proces dat simpelweg vereist. Het grootste prijsvoordeel zit 'm echter vooral in de 'direct-seller' positie van PlanetX en On-One. Ze slaan in principe de distributeur over, dus dat scheelt al gauw 20 tot 30% van de totaalprijs.

456 trapt af
De 456 zal als eerste de markt aandoen. Vooralsnog staat de introductie gepland voor het voorjaar 2010. Over de 29er en 26" cross country hardtails zijn nog geen uitspraken gedaan door On-One. Even zo over eventuele kleurstellingen, maar de namen zijn al wel bekend; de 26" XCer zal 'The Whippet' gaan heten en de 29" versie krijgt de naam 'Lurcher' mee.

Meer informatie: www.onone.co.uk

Met dank aan: René Baretta


Laatst aangepast door DeKerfs op Di Dec 01, 2009 10:38 pm, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
willem12



Geregistreerd op: 28-5-2004
Berichten: 2071
Woonplaats: Hoogland

BerichtGeplaatst: Di Dec 01, 2009 10:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jeroen,

Je bent een held. Gaaf stuk. Relevante ontwerp informatie.
Sterker zelfs......ik zou maar zo de 29" versie gaan kopen.

Bedankt.
_________________
Imaginewillem op Tumblr
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Tall Boy Bram



Geregistreerd op: 31-3-2004
Berichten: 1488

BerichtGeplaatst: Di Dec 01, 2009 10:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoezo kleine man met groot verhaal...?

In geen tijden zo een goed stuk gelezen!

Top Jeroen, kan nauwelijks wachten hoe het eruit gaat zien.

TBB
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder


Geregistreerd op: 8-1-2002
Berichten: 7292
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di Dec 01, 2009 10:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hehe, goed stuk, hopen info Smile Thanks!

JJ
_________________
Singlespeed Central: Singlespeed, 29-ers and more!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
baron062



Geregistreerd op: 15-8-2006
Berichten: 278

BerichtGeplaatst: Wo Dec 02, 2009 11:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Rene Baretta heeft overigens ook het nodige gedaan voor Van Tuyl en FFWD wheels. Aardige kerel trouwens, niet alleen met visie, en kennis van de mtb wereld, maar ook een begenadigde grafisch ontwerper.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
dader



Geregistreerd op: 22-7-2005
Berichten: 1523
Woonplaats: Almere

BerichtGeplaatst: Wo Dec 02, 2009 12:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Cool! ben benieuwd hoe die er in het echt gaat uit zien.
En dat voor rond de €500??? Dat wordt een klapper!


Quote:
"a man so elusive and secretive that he can will only be photographed with a brown box on his head."


all we know is that he is called The Stig..
_________________
Magic Carpet Ride
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Gène



Geregistreerd op: 23-12-2001
Berichten: 2371

BerichtGeplaatst: Wo Dec 02, 2009 1:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dader schreef:
Quote:
"a man so elusive and secretive that he can will only be photographed with a brown box on his head."


all we know is that he is called The Stig..


Laughing

De schets ziet er goed uit, maar een "spy" foto was ook niet slecht.

mzzl
Gène
_________________
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
baron062



Geregistreerd op: 15-8-2006
Berichten: 278

BerichtGeplaatst: Wo Dec 02, 2009 1:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Van Rene?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder


Geregistreerd op: 8-1-2002
Berichten: 7292
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Wo Dec 02, 2009 2:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dader schreef:
Cool! ben benieuwd hoe die er in het echt gaat uit zien.
En dat voor rond de €500??? Dat wordt een klapper!


Die waar jij in geinteresseerd bent wordt volgens het verhaal wel even duurder, dus reken niet op 500. Maar als ie 50% duurder wordt is het nog een goeie grap...

JJ
_________________
Singlespeed Central: Singlespeed, 29-ers and more!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
M@lphy



Geregistreerd op: 19-12-2001
Berichten: 3388
Woonplaats: 076

BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2009 8:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zeg 1 ding!

IBIS Tranny... (weliswaar met de slotmachine, maar goed)



Wat een rip-off zeg!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Forum powered by phpBB © 2000-2007 phpBB Group
© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact