Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[nieuws] Bike Motion Benelux round-up ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Steelboy

BerichtGeplaatst: Wo Nov 04, 2009 9:27 pm    Onderwerp: [nieuws] Bike Motion Benelux round-up Reageer met quote

Na 4 dagen kijken, praten en kilometers lopen is de Bike Motion 2009 weer voorbij. Met bijna 30.000 bezoekers gedurende de 3 dagen, zaten de 4 hallen in de jaarbeurs bomvol met fietsliefhebbers en vestigde dit jaar meteen het nieuwe bezoekersrecord. De bezoekers kwamen voornamelijk voor de racefiets, maar de interesse in mountainbikes liep daarop niet ver achter! Naast fietsen, waren er ook talloze bekenden uit de fietswereld. Van de Jan Jansen en Johan Musseeuw, die met hun eigen fietsen op de show stonden, tot en met Jelmer Pietersma die gesigneerde elastieken uitdeelde...

Na 4 dagen praten, hebben wij niet zoveel woorden meer over... foto's dan maar, omdat die nu eenmaal 1000 keer meer zeggen dan woorden!

Tapered headsets bij Cane Creek

Nieuw in de Benelux: Felt

GA Force Kilo: lichtgewicht vorken met afwijkende constructies

Tune's minimale oplossing voor integrated seatposts

Voor de kleine man heeft Tune onderdelen!

Endorfin fietsen zijn nu ook leverbaar met headshock balhoofdbuis

Lynskey 29-er... rrr!

Mavic heeft na 'kanariegele' schoenen nu ook gewoon zwarte...

Krijg de kleuren bij Race Face!

Santos Belt-Drive nu vrijgegeven door Rohloff... echter alleen met de 'Snub Roller'

Scapin - Eigenwijze Italianen; volop kleur en exotische mixen tussen moderne vormgeving, ouderwetse ambacht én materialen

Magnesium frames van Nederlandse bodem: Segal

Nog meer Tune: draaischakelaars voor de Rohloff grip

Wytze met zijn 'opoefiets'

Euhm... just add glue

Heeft niks te maken met het restaurant van Jamie Oliver... Fifteen G cranks

Warning... kangaroo's next 1500 km...

Ook Focus denkt aan de kleine man!

What IF...?

Ook de prijzen voor de RWP Marathoncup werden weer uitgedeeld...

Hadden we al eens gezegd dat Mirre altijd lacht Smile

Tekst en foto's: Coen de Jongh / Jeroen van den Brand
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Wo Nov 04, 2009 9:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De uitleg van de Santosman voor die snubroller.....
"Dat is tegen het overslaan van de riem als er vuil of een steentje tussen komt.."

Stel dat er een steen tussen komt wat zou er dan gebeuren met die snubroller???

Kan iemand dit wellicht even toelichten? Ik snap em niet.

dusssssssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Steelboy

BerichtGeplaatst: Wo Nov 04, 2009 10:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat die snubber doet is de riem als een kettinggeleider tegen de sprocket houden, bij vol aanzetten (=iets slappere onderkant), niks meer, niks minder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Do Nov 05, 2009 7:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmmm, blijkt maar weer dat het lastig is om goed personeel te vinden.......

Waarom zit dat ding dan in hemelsnaam zo geintegreerd in het frame?

Ik vraag me ook serieus af hoe dat zich gaat houden in vette prut en bijv. sneeuw.
Stel dat er klei/sneeuw tussen de sprocket en riem komt en die kans is vrij groot aangezien het gewoon een soort schoepenrad is, dan lijkt het mij dat de riem toch een soort eigen leventje gaat leiden en bestaat volgens mij de kans dat hij richting buitenkant gaat wandelen.

dussssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Do Nov 05, 2009 8:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:
Hmmmm, blijkt maar weer dat het lastig is om goed personeel te vinden.......

Ik vraag me ook serieus af hoe dat zich gaat houden in vette prut en bijv. sneeuw.
Stel dat er klei/sneeuw tussen de sprocket en riem komt en die kans is vrij groot aangezien het gewoon een soort schoepenrad is, dan lijkt het mij dat de riem toch een soort eigen leventje gaat leiden en bestaat volgens mij de kans dat hij richting buitenkant gaat wandelen.

dussssssss©

Mijn Fugly snubber hangt er nog steeds onder, ondanks het feit dat de halfronde tandvorm misschien wel modder lost, maar geen takjes
BLRacing

BerichtGeplaatst: Do Nov 05, 2009 10:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag mij echt af waarom die roller er eigenlijk op moet. Volgens mij is het totaal overbodig maargoed, als het goed is is het uitvoerig getest en voila, een roller.
Ik spraak laatst iemand van Bikeshop Amersfoort die ook Santos verkoopt, en die vertelde mij dat een alu tandwiel met een tandriem geen slim idee is met bijv. mountainbiken. Hij vertelde mij over de extreem hoge slijtage snelheid, binnen 1000 km is een alu tandwiel gewoon compleet op was zijn ervaring. Enige oplossing was slijtagevast (RVS) staal gebruiken hiervoor zodat e.e.a. langer meegaat. Kan ik heel goed begrijpen als je ziet hoe groot het contact-oppervlak is van een tandriem en tandwiel, dat gaat met gruis en troep heel erg schuren Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Do Nov 05, 2009 11:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BLRacing schreef:
Ik vraag mij echt af waarom die roller er eigenlijk op moet. Volgens mij is het totaal overbodig maargoed, als het goed is is het uitvoerig getest en voila, een roller.
Ik spraak laatst iemand van Bikeshop Amersfoort die ook Santos verkoopt, en die vertelde mij dat een alu tandwiel met een tandriem geen slim idee is met bijv. mountainbiken. Hij vertelde mij over de extreem hoge slijtage snelheid, binnen 1000 km is een alu tandwiel gewoon compleet op was zijn ervaring. Enige oplossing was slijtagevast (RVS) staal gebruiken hiervoor zodat e.e.a. langer meegaat. Kan ik heel goed begrijpen als je ziet hoe groot het contact-oppervlak is van een tandriem en tandwiel, dat gaat met gruis en troep heel erg schuren Smile

De tandwielen die ik heb liggen maken een erg keramisch gecoate indruk
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Vr Nov 06, 2009 7:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

BLRacing schreef:

Steelboy zei het al, op het moment dat je hard aanzet komt de bovenkant van de riem (en bij een ketting gebeurd het ook) onder volle spanning te staan. De onderkant gaat dan slapper staan/doorhangen. Hierdoor kan het zijn dat de ketting/riem niet goed in de vertanding valt waardoor je door kunt trappen. Dit is bij een versleten ketting vaak het geval, en bij extreem hard aanzetten met een riem aandrijving is dat dus ook zo. Door nu de riem als het ware in het tandwiel te drukken heb je altijd grip op het volledige tandwiel waardoor je niet door trapt.

Tot zover de theorie, ik heb er nog nooit mee gereden, dus of het werkt weet ikniet Smile

JJ
marten

BerichtGeplaatst: Vr Nov 06, 2009 8:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:
BLRacing schreef:

Steelboy zei het al, op het moment dat je hard aanzet komt de bovenkant van de riem (en bij een ketting gebeurd het ook) onder volle spanning te staan. De onderkant gaat dan slapper staan/doorhangen. Hierdoor kan het zijn dat de ketting/riem niet goed in de vertanding valt waardoor je door kunt trappen. Dit is bij een versleten ketting vaak het geval, en bij extreem hard aanzetten met een riem aandrijving is dat dus ook zo. Door nu de riem als het ware in het tandwiel te drukken heb je altijd grip op het volledige tandwiel waardoor je niet door trapt.

Tot zover de theorie, ik heb er nog nooit mee gereden, dus of het werkt weet ikniet Smile

JJ

nog een practisch punt, de riem valt er niet af omdat de tandwielen precies uitgelijnd staan, voor een randje aan de buitenkant zit en het achtertandwiel een randje aan de binnenkant heeft. Van die precieze uitlijning klopt alleen geen donder als je in singlespeedmode op een heuveltje naar boven zwoegt
BOSS

BerichtGeplaatst: Vr Nov 06, 2009 8:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:

dussssssss©

Je moet ook alles zelf doen.... Angel...

Die snubber zit geintegreerd in het frame omdat je daar ook de riem door ververst....eigenlijk heel logisch.

dussssssssss©
BOSS

BerichtGeplaatst: Vr Nov 06, 2009 8:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

Kortom elk voordeel hep z'n nadeel.....
Ik vind het idee op zich goed. Even de voor- en nadelen op een rijtje gezet:

De voordelen van een riemaandrijving (belt-drive):(bron: De Vakantiefietser)
-Geen onderhoud. Er hoeft geen olie op de riem gedaan te worden en hij hoeft niet nagespannen te worden. Als er zand op de riem zit, is afspoelen of afvegen voldoende.
-Minder weerstand (volgens Santos). Tja, dat voel je.., maar is het echt zo of zit het tussen de oren?
-Lichter in gewicht. Heel simpel; kunststof is lichter dan een metalen ketting… De riem weegt 75 gram. Een fietsketting weegt pakweg 250 gram.(vergeet de snubber niet)
-Gaat langer mee. Zeker twee keer zo lang als een ketting. Maar dat hangt natuurlijk af van hoe je fietst en het weer. Bij regen zal hij eerder slijten.

Nadelen van een riemaandrijving:
-Hij past alleen op een fiets met een Rohloff-naaf. Dat komt omdat een riem alleen kan werken met een enkel voor- en een achterblad. Bij een cassette zal hij dus nooit kunnen werken.
-Het past alleen op een speciaal frame. Als je een fietsketting omlegt, haal je de ketting los en zet hem vast met een kettingpons als hij om het voorblad en de cassette ligt. Een riem kun je niet loshalen, dus die moet door het frame heen. Daarom heeft een Santos een achterbrug die los kan. Zie de rode pijl op de foto hierboven.
-Hij is nieuw. Dus ik kan nog niet garanderen dat hij een wereldreis lang meegaat. Maar tweeduizend kilometer dat lukt zeker.
-Het aantal tandwiel-combinaties is beperkt. Voor zover dat erg is, want het bereik is hetzelfde als een 27-versnelllingen fiets.
-Het geheel is duurder. Een complete set tandwielen plus riem kost € 240,-. Een losse riem kost € 79,-.

dussssssss©
marten

BerichtGeplaatst: Vr Nov 06, 2009 9:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:
Kortom elk voordeel hep z'n nadeel.....
Ik vind het idee op zich goed. Even de voor- en nadelen op een rijtje gezet:

De voordelen van een riemaandrijving (belt-drive):(bron: De Vakantiefietser)
-Geen onderhoud. Er hoeft geen olie op de riem gedaan te worden en hij hoeft niet nagespannen te worden. Als er zand op de riem zit, is afspoelen of afvegen voldoende.
-Minder weerstand (volgens Santos). Tja, dat voel je.., maar is het echt zo of zit het tussen de oren?
-Lichter in gewicht. Heel simpel; kunststof is lichter dan een metalen ketting… De riem weegt 75 gram. Een fietsketting weegt pakweg 250 gram.(vergeet de snubber niet)

Vertrouw nooit een verkoper Wink
Een Gates Rohlofftandwiel weegt 117 gram, een standaard stalen rohloff tandwiel 51!

Quote:

-Gaat langer mee. Zeker twee keer zo lang als een ketting. Maar dat hangt natuurlijk af van hoe je fietst en het weer. Bij regen zal hij eerder slijten.

Nadelen van een riemaandrijving:
-Hij past alleen op een fiets met een Rohloff-naaf.

Gates levert tandwielen met schroefdraad, Shimano spline, voor de Alfine en voor de Rohloff
Quote:

-Het geheel is duurder. Een complete set tandwielen plus riem kost € 240,-. Een losse riem kost € 79,-.

De adviesprijs voor de riem is nu wat lager, de tandwielen zijn wat duurder geworden
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Vr Nov 06, 2009 9:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:
-Hij past alleen op een fiets met een Rohloff-naaf. Dat komt omdat een riem alleen kan werken met een enkel voor- en een achterblad. Bij een cassette zal hij dus nooit kunnen werken.

Dusssssss.....

JJ
mateis

BerichtGeplaatst: Vr Nov 06, 2009 10:27 am    Onderwerp: Reageer met quote

Very happy idd...
JJ, snel, zorg dat Boss nooit meer op het singlespeedforum mag komen! Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Vr Nov 06, 2009 10:33 am    Onderwerp: Reageer met quote

Rare Noord hollanders, je kunt het ze niet kwalijk nemen Wink

JJ
BOSS

BerichtGeplaatst: Vr Nov 06, 2009 11:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

jaja, ik copy & paste een keer wat en word er gelijk op afgerekend Angel... Wink

Rare lui die vakantiefietsers

dusssssssssss©
De Lars Cuevas

BerichtGeplaatst: Ma Nov 09, 2009 12:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

nitpickin': Segal bikes komt uit Israël, niet uit Nederland!

maar verder was't weer ouderwets leuk begrijp ik? Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Ma Nov 09, 2009 1:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De Lars Cuevas schreef:
nitpickin': Segal bikes komt uit Israël, niet uit Nederland!

Ze adverteerde nochthans duidelijk met de slogan 'made in holland'. Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
De Lars Cuevas

BerichtGeplaatst: Ma Nov 09, 2009 1:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En toch... http://www.segalbikes.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=2&Itemid=2&lang=en

Zelfs bikesnob heeft het al gespot: http://bikesnobnyc.blogspot.com/2009/08/bsnyc-product-review-segal-magnesium.html

"Joods fietsen" lijkt overigens een ware subcultuur te zijn, kijk maar eens op http://www.oyvelo.com/ ...Uiteraard onder het genot van een

Very happy

oke, genoeg off topic! Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: