Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

  [special] Test: Van Nicholas Tuareg ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs



Geregistreerd op: 29-10-2001
Berichten: 7014

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2009 6:24 pm    Onderwerp: [special] Test: Van Nicholas Tuareg Reageer met quote

"Customizable" titanium frames. Dat is het credo bij Van Nicholas. Met scherpe prijzen maken ze titanium als framemateriaal een stuk toegankelijker voor een grote groep fietsers. Hoewel het uit ons eigen land afkomstige merk al ruim vier jaar op de markt is als aanbieder van frames en complete, klantspecifiek samengestelde fietsen, komen we ze hier nog niet zo veel tegen. Aan de andere zijde van de Noordzee is het merk echter ongekend populair. Om aan de specifieke vragen van de Engelse klanten tegemoet te komen, heeft Van Nicholas zelfs een all-mountain hardtail model ontwikkeld voor een vork met meer veerweg, de Mamtor. Naast deze Mamtor is een veelzijdige rol weggelegd voor de Zion, die in een standaard 26 duims en in een 29 duims wielvariant leverbaar is. Bij beide kan ook nog gekozen worden voor de 'normale' versie voor gebruik met derailleurs of een versie met een excentrische bracketpot voor singlespeed- of Rohloff-gebruik. Van die laatste bestaat zelfs een versie voor riemaandrijving. De Tuareg is met een frameprijs van €1190,00 het topmodel in de line-up.

Hoewel de productie van de frames in China plaats vindt, kan Van Nicholas wel op de nodige kennis en kunde op het gebied van het grijs-witte metaal bogen. Dit wordt onderstreept met de in eigen huis ontwikkelde onderdelen en studieprojecten met de TU in Delft.



Met een bijna twee weken durende trektocht door de Oostenrijkse Alpen in het vooruitzicht leek de Tuareg - wat de naam is van een nomadisch stam uit de Sahara - een geschikte reisgenoot. De geometrie is afgestemd op een vork met 80 millimeter veerweg en daarmee is de de Tuareg, zoals Van Nicholas' het zelf zegt, perfect voor de "the fast-paced, cross-country rider". Voor een wat minder nerveus en rustiger stuurgedrag kan in het customprogramma ook gekozen worden voor een 100 millimeter variant. Onze Tuareg werd daarom voorzien van een RockShox Reba Team met 100 millimeter veerweg. Op de aandrijf-, schakel- en remcomponenten prijken de logo's van Shimano's jongste allround groepset, SLX.

Haast gotisch
Als je een testfiets één dag voor vertrek naar de Alpen pas ophaalt, heb je weinig tijd tot om een fiets in detail te bestuderen. Hoewel de Alpen altijd indrukwekkend en adembenemend zijn, weet de Tuareg ter plekke alsnog de aandacht op zich te vestigen door zijn subtiele details. Zo is de onderbuis subtiel geovaliseerd aan beide einden en heeft de bovenbuis over zijn gehele lengte een druppelvorm. De staande en liggende vork lopen taps toe richting de dropouts en zijn voorzien van subtiele buigingen, waardoor een ruime vrijheid voor zowel de band als je hakken gegarandeerd wordt. De balhoofdbuis én de bracketpot zijn extern CNC bewerkt voor een lager gewicht. Toegegeven: je gooit méér gram hagelslag naast je boterham bij het maken van je ontbijt dan je bespaart met deze actie, maar toch... Op de dropouts en de wishbone is men behoorlijk los gegaan met smeedwerk, lasersnijden en CNC bewerkingen. Zowel de dropouts als de wishbone zijn voorzien van Van Nicholas logo's en door hun verfijnde vormen geven ze een bijna gotische aanblik. Het geheel krijgt hierdoor een uitgesproken eigen karakter.





Veerkrachtig karakter
Titanium frames worden vaak geroemd om hun merkbare rijcomfort. De Tuareg is hierin geen uitzondering. Sommigen beweren dat je met een lage bandenspanning bij elke fiets een groot deel van de hoog frequente trillingen van de ondergrond weg kan filteren, maar daarmee is het begrip 'rijcomfort' naar ons idee niet geheel omlijst. Hoewel het frame verre van slap is, laat de Tuareg zich met een zekere mate van souplesse over met stenen en wortels bezaaide singletracks en de in Oostenrijk in overvloed aanwezige schotterpaden sturen. Deze levendigheid zorgt er verder voor dat de fiets niet na elke trap 'dood valt' en je gevoelsmatig niet zo hard wordt afgestraft als je een obstakel net niet ideaal onder de wielen krijgt. De titanium zadelpen uit eigen stal doet nog een extra duit in het zakje om het geheel geriefelijk te houden. En ook al zijn we geen Duits magazine, het VNT (Van Nicholas Technologies) zadel met titanium rails krijgt na lange dagen toeren wat mij betreft een 'Urteil - Super!'





Door de 100 millimeter veerweg is de RockShox Reba een volle graad vlakker onder de fiets komen te staan. Met deze 69 graden metende stuurhoek 'vlakt' het stuurgedrag ook figuurlijk wat af. Niet erg, dit komt de rust en controle op snelle afdalingen alleen maar ten goede. En er blijft nog voldoende scherpte over om in lastige situaties de fiets zonder al te veel aandringen uit de problemen te sturen.

Op componentniveau behoeft het weinig uitleg dat de eerder geteste SLX schakeldelen trefzeker als altijd werkten. Ik heb ook geen moment het idee gehad te weinig remkracht en -modulatie te hebben met de 160 millimeter metende schijven. De op de Van Nicholas wielset gemonteerde 2.25" brede Schwalbe Nobby Nic banden bleken een goed compromis te zijn tussen een lage rolweerstand en voldoende grip op de soms toch wel erg natte stenen in de Alpen. Met net wat meer negatieve luchtdruk dan voorgeschreven, complimenteerde de RockShox Reba daarbij het vergevingsgezinde karakter van het Tuareg frame en paste hij goed bij het beoogde karakter van de Alpentocht: comfortabel toeren!



Tijdloze kameleon
In een tijd waarin lichtgewicht aluminium niet eens meer high-end is en men en masse aan het carbon gaat, is het opvallend en verfrissend om weer eens op pad te mogen gaan met een titanium hardtail. Waar carbon frames nogal trendgevoelig zijn qua vormgeving en kleurstelling, zien we dat er nog steeds ruimte is voor het meer conservatieve titanium als framemateriaal. Titanium frames ogen door hun minder 'flashy' afwerking vaak tijdlozer en de Tuareg is hierin beslist geen uitzondering. Vaak zijn die titanium frames echter voorzien van een prijskaartje met de hoge prijs van de huidige lichting high-end 'comfortabele' carbon hardtails. Van Nicholas bewijst echter dat dit niet zo vanzelfsprekend hoeft te zijn.

De lasnaden zijn met zorg neergelegd om een strakke en verzorgde uitstraling te geven, al zijn het niet de haast artistieke rij 'muntjes' die we vinden op de frames van Amerikaanse boutique bouwers. Frames die overigens al snel het dubbele kosten van dit exemplaar! Subtiele details laten zien dat het gehele frame gewoon doordacht ontworpen en met zorg gebouwd is.





De door ons bereden fiets, voorzien van een SLX groep, RockShox Reba Team en een garnituur van VNT componenten, werd samengesteld voor een prijs van €2690,00. En daarmee heb je gewoon véél titanium fiets voor een prijs die door menigeen lang onmogelijk werd geacht.

Hoewel de SLX groep geen fortuin kost, heb je geenszins de indruk op pad te zijn met een budget fiets. Het totaalgewicht van 10.9 kilogram onderstreept dit nog eens. Het Tuareg frame beantwoordt de verwachtingen die je ook van duurdere titanium frames mag hebben. Mede door de gebalanceerde geometrie blijft het inzetbereik niet beperkt tot dat van een uitgesproken cross country racer of een ras toerder. Afhankelijk van de opbouw heeft het frame beide karakters in zich. Met 100 millimeter veerweg vooraan was het gewoon goed toeren op de langere tochten. Het stuurgedrag bleef responsief genoeg om het speels te houden op technische secties. Zoek je een relatief comfortabele hardtail geschikt voor het korte, explosieve werk? Kies in het online customprogramma een 80 millimeter vork, bespaar wat gewicht met bijvoorbeeld een iets lichtere wielset en je hebt een race-ready Tuareg die niet misstaat aan de startlijn van een cross country wedstrijd en de dag daarna ook nog een goede metgezel is op die vier uur durende tocht in de Ardennen.

Meer informatie: www.vannicholas.com

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
kooz



Geregistreerd op: 18-1-2004
Berichten: 1487
Woonplaats: apeldoorn

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2009 6:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wederom een zeer goed verhaal!

Kooz
_________________
-- www.stappenbeltmtbteam.com --
-- www.timdeboer.nl --
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
De Lars Cuevas



Geregistreerd op: 18-10-2002
Berichten: 1023

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2009 6:58 pm    Onderwerp: Re: [special] Test: Van Nicholas Tuareg Reageer met quote

...en voor de fans van Jeroen: De fiets waar híj voor deze test op reed is zelfs te koop:
http://www.vannicholas.com/WbmClearance.aspx, 5e van boven. Bestel snel, dit unieke aandenken! Wink

wat nog vermeldenswaardig is: Van Nicholas maakt ook frames op maat, voor een zeer geringe meerprijs!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS



Geregistreerd op: 4-10-2002
Berichten: 5522
Woonplaats: Alkmaar

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2009 7:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

is dat toevallig in de buurt van Krimml gefotografeerd, die steen uit de eerste foto komt me zo bekend voor.........

dusssssss©
_________________
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs



Geregistreerd op: 29-10-2001
Berichten: 7014

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2009 8:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:
is dat toevallig in de buurt van Krimml gefotografeerd, die steen uit de eerste foto komt me zo bekend voor.........

dusssssss©



Joh.. hoe weet jij dat!? Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis



Geregistreerd op: 7-8-2001
Berichten: 1354
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2009 11:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Maar hoe zit het nu met de prijs: er staat E 2260,- retail. In het artikel staat E 2690,- als prijs.

Of is dat de retailprijs van een Demo-fiets, waar je dan nog weer korting over krijgt? Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs



Geregistreerd op: 29-10-2001
Berichten: 7014

BerichtGeplaatst: Wo Okt 28, 2009 6:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

mateis schreef:
Maar hoe zit het nu met de prijs: er staat E 2260,- retail. In het artikel staat E 2690,- als prijs.

Of is dat de retailprijs van een Demo-fiets, waar je dan nog weer korting over krijgt? Confused


Die retailprijs is dus zonder btw aangegeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis



Geregistreerd op: 7-8-2001
Berichten: 1354
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Wo Okt 28, 2009 9:27 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, check! Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Gène



Geregistreerd op: 23-12-2001
Berichten: 2371

BerichtGeplaatst: Wo Okt 28, 2009 10:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je nu een van Nicholas nu weer gaat vergelijken met, laten we eens zeggen, een Crisp? Zonder het sticker werk, want daar ben ik bij van Nicholas niet zo over te spreken. Maar puur technisch, liggen de verschillen dan nog steeds ver uit elkaar, of komt een Nicholas akelig in de buurt?

mzzl
Gène
_________________
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Forum powered by phpBB © 2000-2007 phpBB Group
© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact