Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

  [nieuws] Cannondale SIMON - digital suspension ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs



Geregistreerd op: 29-10-2001
Berichten: 7014

BerichtGeplaatst: Do Okt 08, 2009 7:34 pm    Onderwerp: [nieuws] Cannondale SIMON - digital suspension Reageer met quote

Dat er op dempingsgebied nog steeds veel te ontwikkelen en te verfijnen valt, bewijst Cannondale met hun studieproject, genaamd 'SIMON'. Enkele jaren terug waren er al verwoede pogingen van enkele demperfabrikanten om het dempingsysteem te voorzien van 'slimme' elektronica, maar een hit werd het nooit. De ontwikkelaars van Cannondale hebben 5 jaar lang gewerkt aan een systeem dat zeker niet alleen een studieproject zal blijven.



Het basis idee van SIMON is gebaseerd op een adaptief dempingssysteem dat voor nagenoeg alle rijomstandigheden, rijstijlen en type rijder toepasbaar is. Waar een traditioneel dempingssysteem afhankelijk is van mechanisch ingestelde klepjes en veertjes, wordt dit bij de Lefty SIMON gedaan door een elektro-hydraulische servoklep in het dempingscircuit die aangestuurd wordt vanuit een computer in de stuurbuis. De vork is overladen met sensoren en voeden de computer 500 keer per seconde met data over de positie en de rijomstandigheden van de vork. Op basis van deze data past de computer de demperflow van de servoklep elke 2 milliseconde aan om een optimale reactie op het terrein.



De computer is momenteel voorzien van 5 verschillende, vooraf geprogrammeerde standen; cross country, freeride, all-mountain, downhill en een lock-out modus. Deze basis standen zijn eveneens adaptief en te verfijnen naar persoonlijke voorkeur. In de downhill stand kan naast de rebound, low- en high-speed compressie ook de bottom-out karakteristiek gefinetuned worden. Het systeem werkt zó snel, dat zelfs bij een lock-out modus, de vork snel genoeg kan reageren op een onverhoopt obstakel zonder dat de berijder merkt dat het systeem ingrijpt.

Het systeem wordt bedient vanaf een joystick op het stuur en informatie wordt gepresenteerd op een display boven op de stuurpen. Hiermee kies je tussen de verschillende standen en kan je nagenoeg het gehele systeem programmeren naar eigen smaak. Zelfs de veerweg is geheel traploos instelbaar van 0 tot 130 millimeter.



Voor het mogelijk maken van dergelijke opties en prestaties is de computer dan ook voorzien van maar liefst 5 processoren die gevoed worden door batterijen die eveneens in de stuurbuis zijn opgenomen. Momenteel zou een opgeladen accupakket 8 uur mee moeten gaan, maar dit is mede afhankelijk van het gebruik van het systeem.



Vooralsnog is SIMON nog een studieproject, voortgekomen uit de vraag hoe de mountainbike er over 5 of zelfs over 10 jaar uit kan zien. Hoewel de behaalde resultaten van dit 5 jarig durende project volgens Cannondale overtuigend zijn, is nog niet bekend wanneer dit systeem beschikbaar is voor de consument.

Meer informatie en uitleg over het systeem zijn te vinden op de speciale website waar eveneens een filmpje te vinden waar door de ontwikkelaar van het systeem alle ins en outs worden gepresenteerd.

Bron: www.cannondale.com


Laatst aangepast door DeKerfs op Vr Okt 09, 2009 7:59 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
JeroenK



Geregistreerd op: 27-3-2006
Berichten: 554

BerichtGeplaatst: Do Okt 08, 2009 8:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi man Cool.

Maarre... crankbrothers wiel voor Lefty??


Op zich wel geinig dat electronische gedoe. Eindelijk lijkt die technologie volwassen genoeg om het prototype stadium te ontstijgen (Shimano o.a.). Wat ik de meest opzienbarende electronische product introductie vind: Metrigear powermeter, voor in de as van Speedplay pedalen Shocked .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
kooz



Geregistreerd op: 18-1-2004
Berichten: 1487
Woonplaats: apeldoorn

BerichtGeplaatst: Do Okt 08, 2009 8:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JeroenK schreef:
Mooi man Cool.

Maarre... crankbrothers wiel voor Lefty??



Schijnt het stijfste leftywiel te zijn waar ze bij cannondale tot nu toe mee gereden hebben. De eerste sets staan bij ons al in bestelling!.. zullen in oktober geleverd worden.

kooz
_________________
-- www.stappenbeltmtbteam.com --
-- www.timdeboer.nl --
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Ninko



Geregistreerd op: 11-1-2003
Berichten: 1229

BerichtGeplaatst: Do Okt 08, 2009 11:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

kooz schreef:
JeroenK schreef:
Mooi man Cool.

Maarre... crankbrothers wiel voor Lefty??



Schijnt het stijfste leftywiel te zijn waar ze bij cannondale tot nu toe mee gereden hebben. De eerste sets staan bij ons al in bestelling!.. zullen in oktober geleverd worden.

kooz


Ook voor grote wielen of enkel 26"?? Rolling smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
zonoskar



Geregistreerd op: 24-11-2001
Berichten: 2600

BerichtGeplaatst: Vr Okt 09, 2009 9:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

5 processoren? Waar hebben ze al die dingen voor nodig zeg, of ze noemen een chipje wat een sensor uitleest ook een processor (technisch gezien klopt dat wel). Ik vind 8 uur op een accu wel erg weinig hoor. Ik vergeet vaak al om na een rit mijn Garmin op te laden (en dus bij de volgende rit zonder GPS rond fiets), maar als je dit vergeet op te laden werkt heel die vork niet meer. Misschien moesten ze een klein generatortje op de vork maken die stroom genereerd dmv het in- en uit veren van de vork. Al die 5 processoren in 1 low-power FPGA proppen met wat SRAM voor de settings en hopelijk gaat het dan wat langer mee. Maar wel een goede innovatie.

Laatst aangepast door zonoskar op Vr Okt 09, 2009 9:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Dennis Katinas



Geregistreerd op: 26-8-2007
Berichten: 446
Woonplaats: Heerenveen

BerichtGeplaatst: Vr Okt 09, 2009 8:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Super vet! Ben heel benieuwd wat daar over een paar jaar uit komt!
_________________
www.denniskatinas.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
kooz



Geregistreerd op: 18-1-2004
Berichten: 1487
Woonplaats: apeldoorn

BerichtGeplaatst: Vr Okt 09, 2009 10:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ninko schreef:
kooz schreef:
JeroenK schreef:
Mooi man Cool.

Maarre... crankbrothers wiel voor Lefty??



Schijnt het stijfste leftywiel te zijn waar ze bij cannondale tot nu toe mee gereden hebben. De eerste sets staan bij ons al in bestelling!.. zullen in oktober geleverd worden.

kooz


Ook voor grote wielen of enkel 26"?? Rolling smile


hm.. eerst alleen 26"..

Kooz
_________________
-- www.stappenbeltmtbteam.com --
-- www.timdeboer.nl --
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
De Lars Cuevas



Geregistreerd op: 18-10-2002
Berichten: 1023

BerichtGeplaatst: Vr Okt 09, 2009 10:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

kooz schreef:
Schijnt het stijfste leftywiel te zijn waar ze bij cannondale tot nu toe mee gereden hebben.

Apart. Die CB wielen staan algemeen bekend als, uh... "relatief weinig waar voor heel veel geld." Confused

Het Simon project vind ik wel erg tof!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
wictor



Geregistreerd op: 18-6-2004
Berichten: 1066
Woonplaats: langs de Rijn....

BerichtGeplaatst: Za Okt 10, 2009 7:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

De Lars Cuevas schreef:

Apart. Die CB wielen staan algemeen bekend als, uh... "relatief weinig waar voor heel veel geld." Confused!


Dat en hun lelijkheid misstaat op iedere fiets, maar we dwalen af.....

Ik ben benieuwd hoe het in het terrein werkt, en met name hoe snel de lockout. Zou een feedback lusje met laffe 500 Hz sampling sneller (en dus effectiever) deblokkeren dan TerrorLogic & de Specialized Spinoff? (Voor mij geen echte issue, maar feit is dat alle 'platform' rommel ten koste gaat van hoogfrequente responsie, en dit een mooie manier om dat te vermijden zou kunnen zijn).

En nog interessanter: wat voor servoklep zit er in? Is dit weer een piëzo elementje (a la K2-SmartShock)?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
TheBigLjeweetwel



Geregistreerd op: 21-9-2006
Berichten: 437
Woonplaats: Brabant

BerichtGeplaatst: Za Okt 10, 2009 12:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wictor schreef:
De Lars Cuevas schreef:

Apart. Die CB wielen staan algemeen bekend als, uh... "relatief weinig waar voor heel veel geld." Confused!


Dat en hun lelijkheid misstaat op iedere fiets, maar we dwalen af.....

Ik ben benieuwd hoe het in het terrein werkt, en met name hoe snel de lockout. Zou een feedback lusje met laffe 500 Hz sampling sneller (en dus effectiever) deblokkeren dan TerrorLogic & de Specialized Spinoff? (Voor mij geen echte issue, maar feit is dat alle 'platform' rommel ten koste gaat van hoogfrequente responsie, en dit een mooie manier om dat te vermijden zou kunnen zijn).

En nog interessanter: wat voor servoklep zit er in? Is dit weer een piëzo elementje (a la K2-SmartShock)?


heheh die was ook geen lang leven beschoren nhe.... zou wel een goed idee zijn als dat systeem op te laden zijn door zonnencellen. Dan zou je nooit zonder stroom zitten in noodgevallen. Ga er dus vanuit dat ie als een normale lefty werkt als de batterijen op zijn. of dat er iets op te vinden dat er een naafdynamo in de voorwiel gemaakt word die de stroom er voor levert. Middels inductie stroom ofzo Bandana Angel... Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
De Lars Cuevas



Geregistreerd op: 18-10-2002
Berichten: 1023

BerichtGeplaatst: Za Okt 10, 2009 6:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="wictor"]
De Lars Cuevas schreef:
Ik ben benieuwd hoe het in het terrein werkt, en met name hoe snel de lockout. Zou een feedback lusje met laffe 500 Hz sampling sneller (en dus effectiever) deblokkeren dan TerrorLogic & de Specialized Spinoff? (Voor mij geen echte issue, maar feit is dat alle 'platform' rommel ten koste gaat van hoogfrequente responsie, en dit een mooie manier om dat te vermijden zou kunnen zijn).
En nog interessanter: wat voor servoklep zit er in? Is dit weer een piëzo elementje (a la K2-SmartShock)?

vraag 1: volgens Cannondale: ja. Responstijd is in totaal 2+6=8ms, en dat zou een stuk sneller zijn dan een mechanisch systeem.
Vraag 2: ook ja. In het filmpje verklaart de Cannondale rep. het één en ander uitgebreid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
amigo



Geregistreerd op: 19-8-2001
Berichten: 980

BerichtGeplaatst: Zo Okt 25, 2009 12:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

zonoskar schreef:
5 processoren? Waar hebben ze al die dingen voor nodig zeg, of ze noemen een chipje wat een sensor uitleest ook een processor (technisch gezien klopt dat wel). Ik vind 8 uur op een accu wel erg weinig hoor. Ik vergeet vaak al om na een rit mijn Garmin op te laden (en dus bij de volgende rit zonder GPS rond fiets), maar als je dit vergeet op te laden werkt heel die vork niet meer. Misschien moesten ze een klein generatortje op de vork maken die stroom genereerd dmv het in- en uit veren van de vork. Al die 5 processoren in 1 low-power FPGA proppen met wat SRAM voor de settings en hopelijk gaat het dan wat langer mee. Maar wel een goede innovatie.

Wat dacht je van een naaf dynamo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Forum powered by phpBB © 2000-2007 phpBB Group
© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact