Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[nieuws] Shimano DuraAce Di2 modderproof? ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2009 7:25 pm    Onderwerp: [nieuws] Shimano DuraAce Di2 modderproof? Reageer met quote

Het WK mountainbike net achter de rug, de laatste manche in de wereld beker mountainbike moet nog verreden worden en de cyclocrossers trekken het veld alweer in. Afgelopen zondag werd het cross-seizoen geopend met de Steenbergcross in het Belgische Erpe-Mere. Deze cross werd met een solo gewonnen door de begin dit jaar gekroonde Wereld Kampioen Niels Albert.

Opzich niet echt iets speciaals aan een dergelijke zege van de Wereld Kampioen. Iets meer opzienbarend was echter wel dat Alberts fiets voorzien was van Shimano's elektronische schakelgroep, Dura Ace Di2. Eigenlijk is zelfs dat niet eens zo heel verwonderlijk. Immers, met het weer van de voorbije weken was de eerste cross nauwelijks zwaarder voor het materiaal dan een gewone wegkoers. Navraag bij Shimano leert ons echter dat dit niet bij een enkele cross zal blijven. Net als collega´s en concurrenten Sven Nijs en Lars Boom, zal Albert de komende maanden de Di2 groep uitvoerig in het veld blijven gebruiken en worden de componenten dus niet verwisselt voor de mechanische evenknieën van het Dura Ace label zodra de eerste spat modder zich toont! "Regen, modder, kou, sneeuw en dergelijke zijn geen probleem voor het Di2 systeem!", aldus de zegsman van Shimano Benelux.

Bij de introductie van deze elektrisch schakelende groep, waarbij slechts een elektrokabeltje de shifter verbindt met de derailleur, was menigeen sceptisch. Men zag het als een leuke gadget, maar de meerwaarde was niet voor iedereen duidelijk. Het systeem schakelt echter zéér snel en misschien nog wel belangrijker; het schakelt vooral én altijd zéér doeltreffend en met zeer geringe inspanning.

Met deze stap lijkt Shimano een sterk signaal af te willen geven aan zij die nog twijfelden over de duurzaamheid en werkbaarheid van het systeem onder minder goede omstandigheden. 'Minder' kan in deze gewoon vervangen worden door 'extreem slecht', aangezien menig winterseizoen de nodige regen en dus modder kent. Daarbij worden de fietsen tijdens de wedstrijd op een snelle manier -met de hogedrukspuit- gereinigd in de wisselzone. Een dergelijke modderdoop zal zelfs de grootste critici moeten overtuigen dat elektrisch schakelen wel degelijk een toekomst heeft...

... en dus niet eens exclusief voor op de weg! Misschien is het daarbij ook wel het ultieme bewijs dat elektrisch schakelen ook off-road een plaats kan hebben en het dus tijd is voor een in 2011 te introduceren XTR Di2 groepset?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
dader

BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2009 8:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk stukje, super die Di2 als het in de cross werkt dan zeker op de weg!

Ik heb helemaal weer zin in het CX seizoen (op de bank dan he!)

Zijn er al schijfremmen gespot? Want dat mag vanaf dit jaar toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
De Lars Cuevas

BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2009 8:25 pm    Onderwerp: Re: [nieuws] Shimano DuraAce Di2 modderproof? Reageer met quote

Afgelopen winter reed productmanager Peter Achternaamevenvergeten van Shimano Benelux ook al toertochten met DI2 op de zijn crosser. Pretester Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2009 8:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dader schreef:

Zijn er al schijfremmen gespot? Want dat mag vanaf dit jaar toch?

Is dat zo?

UCIs regelementen met een revisie van 01.07.2009:

UCI schreef:

1.3.025
Freewheels, multiple gears and brakes are not permitted for use on the track during competition or
training.

Disc brakes are forbidden in cyclo-cross training and competition.
For races on the road and cyclo-cross, the use of fixed sprocket is forbidden: a
braking system that acts on both wheels is required.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
dader

BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2009 8:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mmm ok, ik had het vorig jaar gehoord van de VRT verslaggever misschien was het een gerucht.
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2009 8:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dader schreef:
Mmm ok, ik had het vorig jaar gehoord van de VRT verslaggever misschien was het een gerucht.

Vooralsnog dus nog wel ja.

Daarbij; remmen op een CX... dat is ook overrated... die dingen dienen alleen als accessoire... Cool

Zonder dolle; juist door het feit dat ze vaak niet denderend remmen, wordt feitelijk al gedwongen harder de bochten te rijden dan je wellicht zou doen... dáár begint de kick.. Voor mij althans wél Smile
Naar boven
Steelboy

BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2009 9:47 pm    Onderwerp: Re: [nieuws] Shimano DuraAce Di2 modderproof? Reageer met quote

De Lars Cuevas schreef:
Afgelopen winter reed productmanager Peter Achternaamevenvergeten van Shimano Benelux

Peter Tweemeter!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Tall Boy Bram

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 6:22 am    Onderwerp: Re: [nieuws] Shimano DuraAce Di2 modderproof? Reageer met quote

Steelboy schreef:
De Lars Cuevas schreef:
Afgelopen winter reed productmanager Peter Achternaamevenvergeten van Shimano Benelux

Peter Tweemeter!

Peter Kraaienvanger (ex-Snel Tweewielers)

TBB
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 8:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

DeKerfs schreef:

Daarbij; remmen op een CX... dat is ook overrated... die dingen dienen alleen als accessoire... Cool

Zonder dolle; juist door het feit dat ze vaak niet denderend remmen, wordt feitelijk al gedwongen harder de bochten te rijden dan je wellicht zou doen... dáár begint de kick.. Voor mij althans wél Smile

Echt? Als ik crosswedstrijdjes rij, heb ik voordeel van mijn mini-v voor. Ik kan gewoon later remmen en kan met veel meer zelfvertrouwen rijden (dat is voor veel roadies ook al een behoorlijk probleem in de modder) . En ook bij stoplichten trouwens. Shocked En ik hoef niet elke rit mijn blokken bij te stellen om die vreselijke brakechatter te overwinnen.
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 8:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

mateis schreef:
DeKerfs schreef:

Echt? Als ik crosswedstrijdjes rij, heb ik voordeel van mijn mini-v voor. Ik kan gewoon later remmen en kan met veel meer zelfvertrouwen rijden (dat is voor veel roadies ook al een behoorlijk probleem in de modder) . En ook bij stoplichten trouwens. Shocked En ik hoef niet elke rit mijn blokken bij te stellen om die vreselijke brakechatter te overwinnen.

Zie daar ook het verschil tussen jou en mij; ik rij geen CX wedstrijden... want inderdaad... onder race omstandigheden wil je zeker wel rempower hebben, of in elk geval weten dat ze het doen wanneer het er echt op aan komt.

Smile
Naar boven
mateis

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 10:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mind you, mijn crosser wordt 85% van de tijd op de weg gebruikt... Daar zijn die remmen eigenlijk nog veel belangrijker.

On topic: mooi dat men dat spul in serieus zware omstandigheden wil testen. Die bagger is tot daar aan toe, maar constante blootstelling aan de hogedrukspuit. Brrr...
Naar boven
Gène

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 2:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

XTR Di2? Dat i.c.m. een Cannondale/ Headshox Lefty ELO en je best al verplicht om tijdens je marathon naast een biba een extra accu-pack mee te zeulen.

Hoeveel weegt het trouwens? Accu en motortjes bij de derailleurs lijken me niet lichter dan een conventioneel schakelsysteem, al win je natuurlijk wel wat in de shifters. Maar Sram (RED) heeft al laten zien dat die ook niet zwaar hoeven te zijn.

Ik ben benieuwd..

mzzl
Gène
De Lars Cuevas

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 3:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

heel zwaar off-topic:
mateis schreef:
Als ik crosswedstrijdjes rij, heb ik voordeel van mijn mini-v. Ik kan gewoon later remmen
Zonder enige cross ervaring, én met flinke vooroordelen, zeg ik: jij snapt het tenminste en kiest voor iets dat remt ipv schreeuwt.
Lopen mini-V's werkelijk sneller vol in de modder of kiezen "echte" crossers voor die schijtcanti's "omdat we dat altijd al doen en remmen voor mietjes is"?

Ik zie het ook in de tandemsport: Veel renners rijden met canti's, omdat (naast dat op veel racetandems geen wegremmen passen) je sneller een wiel wisselt dan met V's.
Ik loop regelmatig te schelden als ik op een cantitandem piloteer en nauwelijks kan remmen.
Mijn wegtandem (die nauwelijks races ziet) heeft V's met achter een umlenker, en voor... niet. DAT remt pas hard Smile Maar miniV's zou ik graag eens proberen!

en nog wat: Shimano zou veel crossers een plezier doen door een toppull derrie op ultegra niveau te maken. Dat ipv dat debiele rolletje op de staande buis...

back on topic: Shimano gelooft zeker in DI2, dat blijkt wel
Naar boven
marten

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 4:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De Lars Cuevas schreef:

en nog wat: Shimano zou veel crossers een plezier doen door een toppull derrie op ultegra niveau te maken. Dat ipv dat debiele rolletje op de staande buis...

maak je hem toch lekker zelf:Speen

zelf even naar product klikken, het forum krijgt de hik van de complete link met sterretjes
JeroenK

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 6:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De Lars Cuevas schreef:

Lopen mini-V's werkelijk sneller vol in de modder of kiezen "echte" crossers voor die schijtcanti's "omdat we dat altijd al doen en remmen voor mietjes is"?

Het antwoord op de eerste vraag is "ja", op basis van mijn eigen ervaring. Ik heb op natte crossparcoursen gereden, waarbij binnen no time de remmen vol liepen met een gras/klei mix. Woerden was zo'n parcours (Kiona kreeg na afloop met de handen het wiel nauwelijks rond Crying or Very sad) en als je op bijvoorbeeld het Rijswijk MTB parcours zou crossen in de nattigheid, dan zou je hetzelfde krijgen.

Als je geen reservefiets en een mannetje om schoon te spuiten in de pits hebt, dan ben je blij als je remmen zo veel mogelijk clearance hebben. Low profile canti's hebben daarmee een flink voordeel ten opzichte van normale canti's of min-V's.

Op de 2e vraag is de vraag ook ja. Misschien nog wel meer dan bij mountainbikers bestaat het cross volk uit een deel dat klakkeloos rijdt op wat gebruikelijk is. Dat gezegd: Als je met de wat intelligentere en meer ervaren crosser praat, dan weten ze vaak zeer legitieme redenen te noemen, waarom ze bepaalde spullen gebruiken. Het is ook een beetje typisch voor mountainbikers om anders te willen zijn en tegen de gevestigde orde aan te schoppen. Da's niet altijd terecht: Sommige typische cross maniertjes zijn erg zinnig. Sommige ook niet, zoals alleen in de wedstrijd een helm dragen Ban?.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
De Lars Cuevas

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 7:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Speen ken ik, mooie oplossing!

JeroenK schreef:
Het antwoord op de eerste vraag is "ja", op basis van mijn eigen ervaring.
oké, duidelijk. Reden te meer om geen crosser te kopen. Ik heb echt een schijthekel aan een fiets zonder fatsoenlijke remmen. Very happy

Gaat het schijfverbod overigens werkelijk verdwijnen? Mooie gelegenheid voor Shimano om wat cross-specifieke onderdelen te ontwerpen. Maar de markt zal er waarschijnlikjk wel te klein voor zijn.

Hebben er hier al veel mensen rijervaring met DI2, trouwens? Of zelfs al zo'n fiets thuis aan het stopcontact staan?
Naar boven
mateis

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 7:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik rij alleen voor met een mini-V, achter met zo'n low-profile Tektro die momenteel eerste montage heeel populair is (CR720; prachtig hard drukpunt maar weinig remkracht).

Mijn antwoord is: 'Nee, die voorrem loopt helemaal niet vol.' Shocked

Vorig jaar Honselersdijk in de goorste omstandigheden denkbaar ermee gereden. Die klei daar is supervies en er zit altijd lang gras doorheen (mijn achterderailleur kwam daar zo vol zooi te zitten dat er iets misging en ie afbrak... Crying or Very sad ) De remmen liepen mooi vrij. Voorrem is echt geen punt, de afstand tussen blokken en velg is bij mij ook een stukkie groter dan op de mtb. Rest van het cross-seizoen ook geen problemen mee gehad. Het mooie is de prima remkracht en zeker ook de gegarandeerde chattervrijheid, ook bij net iets minder perfect afgestelde blokken (bv na een half uur moddercrosse en slijtage).

Ik sluit me vwb crossers, mtbers en (anti-)kuddegedrag helemaal aan bij Jeroen. Daarom overweeg ik dit jaar singlering met zo'n stomme MRP-chainguide. Very happy
Naar boven
JeroenK

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 7:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

mateis schreef:

Ik sluit me vwb crossers, mtbers en (anti-)kuddegedrag helemaal aan bij Jeroen. Daarom overweeg ik dit jaar singlering met zo'n stomme MRP-chainguide. Very happy

Die wil echt iedereen he Laughing. Gaat nog wel even duren voordat ze leverbaar zijn denk ik.
Naar boven
mateis

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 7:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gène schreef:
XTR Di2? Dat i.c.m. een Cannondale/ Headshox Lefty ELO en je best al verplicht om tijdens je marathon naast een biba een extra accu-pack mee te zeulen.

Hoeveel weegt het trouwens? Accu en motortjes bij de derailleurs lijken me niet lichter dan een conventioneel schakelsysteem

Misschien als je discolampen op je ELO aansluit, anders lijkt het mee te vallen. Very happy

'High mileage riders will likely only have to charge their Di2 batteries once a month or so'

'In comparison to the 7900 mechanical analogue, Di2 only adds about 50g by our measurements - right in line with Shimano's claims.'

check: http://www.cyclingnews.com/features/closer-look-shimano-dura-ace-di2-transmission. Toegegeven - James Huang is misschien niet meer de perfecte onafhankelijke Angry Asian van vroeger, maar hij blijft een competent tester met prima oog voor de belangrijke zaken.
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 8:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

mateis schreef:

Singlering is zóóó 1997....

Naar boven
mateis

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 8:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja maar een Cháinguide... Dát is weer iets hélemaal nieuws, natuurlijk. Wink

Mooie fietsje op die foto trouwens, sprankelende kleurtjes!
Naar boven
dader

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 8:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is singlering?

edit: Ow gewoon 1x9 zie ik, MRP wat dacht je van Paul?

http://www.paulcomp.com/chainkeeper.html
Naar boven
kooz

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 8:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand al gedacht aan de Tijdritversie van de Di2 monteren op zijn mountainbike?

moet zeker mogelijk zijn..

kooz
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 8:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

kooz schreef:
Iemand al gedacht aan de Tijdritversie van de Di2 monteren op zijn mountainbike?

moet zeker mogelijk zijn..

kooz

Yep. Moet op Google ook al wel e.e.a. over te vinden zijn. Op EuroBike stond er schijnbaar iets met een dergelijke setup, ben hem zelf echter niet tegen gekomen.
Naar boven
didadunlop

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 9:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wtf!!!!
900 dollar voor een achterderailleur?
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: