Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

  [spotlight] Bontrager XR1 team issue ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Ruben
Forumbeheerder


Geregistreerd op: 1-1-1970
Berichten: 2125

BerichtGeplaatst: Di Aug 11, 2009 10:59 pm    Onderwerp: [spotlight] Bontrager XR1 team issue Reageer met quote

'Horses for courses' zeggen ze aan de andere kant van de kanaaltunnel. Hij laat geen hoefafdrukken na, maar verder is dit volledig van toepassing op de Bontrager XR1 29" team issue banden die wij testten. Dit is geen band voor alle omstandigheden en dat zie je meteen.

Het bandje bestaat uit zeven rijen kleine nopjes op een 46 millimeter breed carcas. De zijnoppen zijn iets groter en zitten vrij laag op de schouders van de band. De lage wangen die daardoor ontstaan, maken dat de band er nog smaller uit ziet dan hij is. Bontrager geeft hem de maat 1.9 inch mee, wat klopt als je de breedte over de noppen meet op een brede velg. Bij het gewicht is er geen smokkelen nodig. Onze testexemplaren zitten met 484 en 489 gram ruim onder het opgegeven gewicht van 510 gram.





Bontrager slaat met deze 1.9 inch band het in de 29er-wereld geldende adagium "breder is beter" in de wind. Dat leidt niet tot wanprestaties, want op deze banden werden Jeremy Horgan Kobelski en Heather Irmiger marathon kampioenen van de VS en behaalde Sam Schultz zijn beste worldcup resultaat tot dusver. De rijders van het Subaru-Fisher racing team weten er dus wel raad mee. Geldt dat ook voor iemand met een iets minder dan wereldklasse rijtechniek, die de banden gewoon in de winkel moet kopen?

We hebben de band in wedstrijden in een veelheid van omstandigheden getest om daar achter te komen. De eerste indruk: Acceleratie is een feest. Het lage gewicht en de compacte bouw maken je wielen makkelijk te versnellen.

Op harde bosgrond en gras verbaast de XR1 met een hoeveelheid grip die een grover profiel doet vermoeden. Daarbij komt dat je fiets zich erg makkelijk in bochten laat leggen. Dat wordt veroorzaakt door het smalle profiel en het geeft het gevoel dat je fiets in een klap een stuk wendbaarder is geworden. De grip en het bochtengevoel leiden samen tot veel vertrouwen. Dat vertrouwen wordt niet snel beschaamd, want de grenzen worden aangekondigd door een goed te controleren drift. Ook op lastige ondergrond zoals bosgrond met een laagje modder er op en harde ondergrond met los grind is de grip ruim toereikend. En dat is maar weinig banden gegeven.

In mulle omstandigheden is het vertrouwen echter snel weg. In bochten met harde ondergrond met een laagje los zand is de band zeer lastig in te schatten. In dieper mul zand graaft hij zich in en daardoor val je wat sneller stil. Met snelheid door mul zand is eveneens moeilijk, omdat je voorwiel elk spoortje volgt en onvoorspelbaar 'hapt', wat flinke correcties van de berijder vereist. Op los zand is een bredere band superieur.

De XR1 is slechts comfortabel als de omstandigheden lage druk toelaten. Zodra er veel wortels en/of stenen in het parcours zitten, wordt je genoodzaakt om de druk te verhogen, anders vertoont je velg snel deuken. Vanwege de geringe breedte is het aan te raden om alleen tubeless met deze band te rijden. Dat is de enige manier om met een bandendruk te rijden die nog wat comfort en grip oplevert zonder buitensporig groot risico op snakebites. Het is daarom maar goed ook dat de band erg makkelijk met sealant tubeless te maken is. Door het lage volume kost het weinig moeite om hem op druk te krijgen met een vloerpomp en het rubber is vrijwel meteen lekvrij.

Met een zeis is het lastig scheren. Het levert misschien taferelen op die een spelshow op de Japanse TV zou uitzenden, maar effectief is het niet. Met een scheermes je weiland maaien schiet evenmin op. Je hebt de juiste tool for the job nodig, anders krijg je ongelukken. Dat geldt ook voor de XR1: onbezonnen inzet op los zand kan tot uitglijders of vastlopers leiden. Zet hem in op terrein waar hij geschikt voor is en profiteer van de voordelen.

Voor meer informatie: www.bontrager.com

Tekst: Jeroen Kooij
Foto's: Coen de Jongh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Forum powered by phpBB © 2000-2007 phpBB Group
© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact