Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[spotlight] Carbotech MTB Carbon Tubular wielset ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Steelboy

BerichtGeplaatst: Wo Jul 15, 2009 8:19 pm    Onderwerp: [spotlight] Carbotech MTB Carbon Tubular wielset Reageer met quote

Tubes zijn al zo oud als de wielersport. Met name in de cyclocross wereld zijn dergelijke banden nooit weg geweest en doe je tegenwoordig niet eens meer mee, als je geen wielen met tubes hebt. De mountainbikewereld volgt langzaam maar lijkt nog niet echt overtuigd. Het Scott-Swisspower team van Thomas Frischknecht rijdt echter al een paar jaar met dergelijke wielen en ook Roel Paulissen is afgelopen jaar meemaals met tubes gesignaleerd. Langzaam maar zeker lijken dit jaar ook in de Nederlandse wedstrijdscene de tubewielen hun plaats te krijgen.

Reden genoeg voor Dirty Pages om een paar Carbotech MTB Carbon Tubular wielen uit het rek te trekken en voorzien van Dugast Rhino XL tubes ermee de bossen in te trekken, om te ontdekken of tubewielen echt het verschil kunnen maken.

Rijdend met de Carbotech wielen en Dugast banden, vallen direct een aantal dingen op, afgezien van de amberkleurige wangen van de banden. Zo is er het zoemende geluid van de banden en wielen, wat je als mountainbiker kent van langsrijdende cyclocrossers en voelt de fiets veel (nee, veeeeel!) comfortabeler aan. De zijwangen en het loopvlak van de Dugast tubes zijn duidelijk stukken soepeler dan van conventionele banden. Doordat je de tubes met veel minder druk kunt rijden, zonder kans op stootlek, zou je verwachten dat ze ook veel meer rollen in bochten. De breedte (45 mm) van de tubes en het feit dat ze op de velg gelijmd worden, zorgen echter toch voor een solide verbinding die voldoende zekerheid geeft in snelle bochten.

De Carbotech wielen hebben een standaard spaakpatroon (32 spaken per wiel over 3 gekruist), een volledig carbonnen velg en naven voorzien van industrielagers. Deze combinatie zorgt voor een klassiek ogende wielset. Het velgbed is voorzien van een coating, waardoor de tubes direct op de velg gelijmd kunnen worden. Het gewicht van de wielset is 1540 gram, niet direct het lichtste vergeleken met andere wielsets met carbonvelgen, maar in combinatie met de Dugast tubes zeker een lichte combi!

Om de zijwangen van de banden bestand tegen water te maken, dienen de tubes ingesmeerd te worden met ‘Aquasure’, te herkennen aan de glimmende laag die het de banden geeft. De zijwanden zijn daarnaast ook meteen het zwakke punt van de banden. Met name op rotsachtig terrein bestaat simpelweg de kans dat je de zijwand openhaalt. En repareren met een binnenbandje is dan niet mogelijk. Zolang je dus iemand in de verzorging hebt staan, is er niets aan de hand.

Inmiddels hebben de wielen diverse omstandigheden gezien, van bevroren bospaden tot en met modderige singletracks. Onder alle omstandigheden gaven de wielen en banden geen krimp. Wat opvalt is dat het Rhino XL profiel van de Dugasten wel wat weinig nop op de schouder van de band heeft en daardoor de neiging heeft om in bochten te schuiven. Het open profiel van de banden lost wel heel goed, zonder een gevoelsmatig hoge rolweerstand te hebben. Ook de wielen bevallen kwalitatief enorm goed: na maanden intensief gebruik nog altijd kaarsrecht en zonder speling.

Adviesprijs voor de Carbotech wielen bedraagt 1099,- euro.
De Dugast tuben zijn te koop voor 99,- euro per stuk.

Tekst: Coen de Jongh
Foto's: Jeroen van den Brand & Coen de Jongh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Gène

BerichtGeplaatst: Do Jul 16, 2009 10:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Kortom, alleen iets voor de echte wedstrijdrijder. De kloof tussen de Johnny Average wedstrijdrijder en de absolute top wordt weer eens gerekt. Want €2600,- (je zult een reserve set moeten hebben) voor wielen is niet voor iedereen weg gelegd. Wel jammer, want op die manier speelt materiaal een grotere rol.

Hoe merk je trouwens dat een band niet rolt, maar schuift? Voelt in mijn ogen toch redelijk hetzelfde aan. Hoe lang gaat zo'n tube bandje trouwens mee? Een wedstrijd, drie of een heel seizoen? Er vanuit gaande dat je altijd met dezelfde ondergrond te maken zou hebben. Wat weegt trouwens een tube band? Misschien door het handwerk niet altijd gelijk, maar wat was het gewicht van de banden die jullie hebben getest.

mzzl
Gène
Steelboy

BerichtGeplaatst: Do Jul 16, 2009 11:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gewicht van de tubes die erop lagen, moet ik je schuldig blijven, deze waren er al opgelijmd toen wij ze kregen. Even kijken op http://www.a-dugast.com/ ?

Het half jaar dat we met de banden gereden hebben, zijn ze niet echt gesleten, niet meer dan gewone banden iig. Daar moet wel bijgezegd worden dat voornamelijk in NL gereden is en niet in Ardennen of zo (ivm reparatie onderweg).
Voor wedstrijden is het een kwestie van de tubes met melk vullen en gaan!

Enneuh, verschil tussen rollen en schuiven: dit merk je wel. Schuiven voelt gewoon als uitbreken, rollen voel je de velg wringen met je band die contact wil houden met de grond. Bij het ene is er dus wel grip, bij het andere niet...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
JeroenK

BerichtGeplaatst: Do Jul 16, 2009 11:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gène schreef:
Kortom, alleen iets voor de echte wedstrijdrijder. De kloof tussen de Johnny Average wedstrijdrijder en de absolute top wordt weer eens gerekt. Want €2600,- (je zult een reserve set moeten hebben) voor wielen is niet voor iedereen weg gelegd. Wel jammer, want op die manier speelt materiaal een grotere rol.

Pffff... je maakt er wel een drama van.

Zo groot is het voordeel niet, als het er al is. Een met sealant tubeless gemaakte lichte buitenband rijdt net zo soepel en kan op een net zo licht wielset. Wie veel geld uitgeeft aan een ZTR Race wielset heeft ook wat grammen winst tegen een flinke investering. Daarvoor hoef je niet naar tubes te gaan.

Dus face it: Materiaal en de kosten daarvan speelde al een grote rol, daar verandert de introductie van tubes bij MTB niets aan. Ik zie het zogenaamde voordeel totaal niet als unfair, sterker nog; ik ben in wedstrijden wel eens mensen voorbij gereden die hun tube van de velg hadden gereden. Van mij mogen ze hun geld uitgeven aan dat laatste kleine beetje 'ride quality' dat tubes brengen. Het maakt in de wedstrijduitslag geen donder uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Caramba

BerichtGeplaatst: Do Jul 16, 2009 6:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Even voor de leek... Ik weet eerlijkgezegd niet wat tubes nou eigenlijk zijn Confused

Uit de tekst en plaatjes maak ik op dat het dus eigenlijk een binnenband is met daarop het profiel van een buitenband. En dit geheel wordt dus met de velg verlijmd? In dit geval zie ik als enige grote voordeel dat je je geen zorgen hoeft te maken voor de luchtdichtheid tussen de buitenband en velg wat je bij een gewone tubeless band en velg wel hebt.

Conclusie: Tubes zijn te duur voor jan en alleman en je bent (bijna) net zo goed af met een standaard buitenband en vloeibare latex erin?
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Do Jul 16, 2009 7:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Caramba schreef:
Even voor de leek... Ik weet eerlijkgezegd niet wat tubes nou eigenlijk zijn Confused

Uit de tekst en plaatjes maak ik op dat het dus eigenlijk een binnenband is met daarop het profiel van een buitenband. En dit geheel wordt dus met de velg verlijmd? In dit geval zie ik als enige grote voordeel dat je je geen zorgen hoeft te maken voor de luchtdichtheid tussen de buitenband en velg wat je bij een gewone tubeless band en velg wel hebt.

Zie ook hier, enige uitleg over tuubs:

http://www.dirty-pages.net/specials/item.php?id=41646
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Giesbro

BerichtGeplaatst: Vr Jul 17, 2009 4:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geax maakt ook 2 modellen tubes, weet niet hoe duur ze zijn, maar i.i.g. goedkoper dan dugasten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Ma Jul 20, 2009 8:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

JeroenK schreef:
1. Een met sealant tubeless gemaakte lichte buitenband rijdt net zo soepel en kan op een net zo licht wielset.
2. ik ben in wedstrijden wel eens mensen voorbij gereden die hun tube van de velg hadden gereden. Van mij mogen ze hun geld uitgeven aan dat laatste kleine beetje 'ride quality' dat tubes brengen. Het maakt in de wedstrijduitslag geen donder uit.

@1: maar is op de Nederlandse boomwortelparcoursjes wel iets lekgevoeliger, zeker als je 'soepel' uitlegt als 'op serieus lage druk'. Ik dacht dat je met ZTR-conventioneel-melk zelfs nog wel een heel stuk lichter kan dan met tubes.
@2: ik ben ook wel eens iemand voorbij gereden in een wedstrijdje waarbij de tube nog gewoon op de velg lag, dus jij dan vast ook wel. Wink

Laten we al met al idd niet dramatiseren. Thijs Al werd trouwens NK met tubes afgelopen weekend. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Gène

BerichtGeplaatst: Ma Jul 20, 2009 10:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nhja, Tubes bovenop custom frame, zadel en schoenen maakt het verhaal toch wel iets materialistischer. Dat het uiteindelijk ook uit de benen moet komen is zeker waar.

Maar goed, in feite maakt het dus niet veel uit. Of je hebt een tube i.c.m. een carbon tubevelg of een normale band i.c.m. sealant producten en een normale velg voor een fractie van het geld. Het gaat dus om de voorkeur van een rijder?

mzzl
Gène
Steelboy

BerichtGeplaatst: Ma Jul 20, 2009 11:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Standaard banden hebben stuggere zijwanden dan deze Dugast tubes. Dat is wat ze zo comfortabel doet rijden! Dat je met een standaard band op weinig druk ook comfort kunt behalen is zeker, dan heb je echter wel de kans op stootlek of zijdelingse rol van je band. Gelijmde tubes hebben daarvan gewoonweg geen last.

Wolber had overigens vroegah ook een tubeless systeem voor de MTB toen dat nog ATB heette...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: