Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

  [nieuws] Preview Cannondale 2010 ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs



Geregistreerd op: 29-10-2001
Berichten: 7014

BerichtGeplaatst: Do Jul 09, 2009 8:35 pm    Onderwerp: [nieuws] Preview Cannondale 2010 Reageer met quote

Hoewel sommigen dachten dat het einde verhaal was wat high-end ontwikkelingen betreft met het verplaatsen van de totale productie naar Azië, laten de Cannondale engineers geen twijfel bestaan over deze illusie. Afgelopen week zijn de highlights voor 2010 aan de pers voorgesteld, met als hoogtepunt de introductie van een superlichtgewicht race hardtail, de Flash Carbon. Naast twee nieuwe aluminium frameseries presenteerde Cannondale een aantal nieuwigheden voor de Lefty vork.

Flash Carbon
Ongetwijfeld het grootste nieuws voor 2010 is de introductie van de Flash hardtail frames. Met een framegewicht van slechts 950 gram en een totaal fietsgewicht van 7.48 kilo beschikt Cannondale over één van de lichtste mountainbikes momenteel verkrijgbaar! De Flash vervangt de eerste carbon hardtail van Cannondale; de Taurine. De opgedane kennis van en met carbon bij de Taurine en de SuperSix wegracer stond aan de basis voor de creatie van deze lichtgewicht volbloed cross country racer waar kosten noch moeite zijn gespaard voor het creëren van een ultieme machine.



De vormen in het uit high-modulus uni-directioneel carbon vervaardigde frame zijn het resultaat van een maximale optimalisatie van de eigenschappen van het toegepaste materiaal in relatie tot de belastingen op deze punten. Zo is de achtervork en de bij de zitbuis sterk afgeplatte bovenbuis als één geheel vervaardigd voor een verbetering in stijfheid bij een lager gewicht en bij een hoog niveau van comfort in verticale richting. Bij de liggende vork is er gebruik gemaakt van Cannondale's Synapse Active Vibration Elimination (SAVE) technologie. Dit maakt dat de trillingen vanuit de ondergrond meer worden uitgefilterd, zonder dat er ingeleverd wordt op laterale stijfheid. Ditzelfde is toegepast bij de Cannondale-eigen zadelpen voor dit frame, welke overigens voorzien is van de USE Sumo kop. De Flash is voorzien van Postmount schijfrembevestiging die geïntegreerd is in de aluminium dropouts. De engineers hebben bewust voor aluminium gekozen, omdat diverse studies en tests aantoonden dat deze veel beter bestand zouden zijn tegen de hitte en krachten die ontstaan tijdens het remmen.



Verdere nieuwe details vinden we terug bij de kabelloop voor de voorderailleur. Deze loopt onder het bottom bracket door en steekt door het frame. Een rubberen afdichting weerhoudt vuil tot het indringen van het frame en garandeert een feilloze schakelwerking van de voorderailleur onder de smerigste omstandigheden. Deze voorderailleur wordt trouwens niet meer gemonteerd volgens de traditionele klemband, maar via het nieuwe Direct Mount. Hierbij wordt de derailleur direct aan het frame geschroefd en kan de zitbuis ter plaatsen lichter worden geconstrueerd.

De nieuwe Flash Carbon uit high-modulus carbon komt er in drie uitvoeringen, de Flash Carbon 2, Flash Carbon 1 en de Flash Carbon Ultimate. Europese prijzen zijn nog niet vastgesteld, al worden indicaties afgegeven van US$3,749 voor de Flash Carbon 2, US$6,399 voor de Flash Carbon 1 en maar liefst US$9,599 voor de Ultimate. Naast de hier gepresenteerde 26" versie die in november van dit jaar op de markt zal verschijnen, zal een 29" versie een maand later zijn 26" broers vergezellen.

De Flash Carbon 3 en 4 zijn voorzien van een prijsgunstiger frame. Met een gewicht van 1100 gram is dit nog steeds geen zwaargewicht, maar zal beter passen bij menig budget.



Flash Alloy en Trail SL
De nieuwe Flash range wordt onderaan aangevuld met een aluminium versie, opgebouwd uit 6061-T6 aluminium. Deze frames beschikken over hydrogevormde buizen en de 'smooth TIG welds' die we eerder zagen bij de 'Entry level' serie. Net als de carbon broers beschikt de Flash Alloy eveneens over de BB30 bottom bracket en wordt de serie geleverd met een Lefty of Fatty Headshok vork.



De Trail SL serie is de nieuwe serie met instap- en mid-range-modellen. Ook dit nieuwe frame bestaat uit 6061 T6 aluminium en heeft mechanisch gevormde buizen, in tegenstelling tot de hydrogevormde versies die we bij de Flash Alloy aantreffen. De staande vork is gemaakt met het inmiddels tried-and-tested 'hourglass' profiel voor een laag gewicht en enige verticale flexibiliteit. De 'Mud Cutter' liggende achtervork biedt ruim plaats aan banden tot 2.5" breedte. Verder zijn de Trail SL frames voorzien van nieuwe, uit één stuk gemaakte dropouts waar meer stijfheid de schakelefficientie ten gunste komt. De frames zijn geschikt voor zowel Headshok als 1 1/8" en 1.5" vorken. We vinden dan ook naast de Super Fatty Ultra DL80 vork op de Trail SL 1 op de overige modellen vorken terug van RST.



10 jaar Lefty
Toen Cannondale 10 jaar geleden de eerste Lefty DLR 100 aan het publiek voorstelde, waren de meningen sterk uiteen over deze rare éénzijdige vork en dachten velen dat het concept een kort leven was beschoren. Hoe anders blijkt het enkele jaren later als het 10 jarige bestaan gevierd kan worden. Destijds was de eerste Lefty gemaakt uit aluminium en woog 1680 gram. Voor een vork met 100 millimeter veerweg was dit al erg licht. Doorontwikkelingen in de voorbije 10 jaar hebben er inmiddels toegeleid dat dit gewicht nog verder is gereduceerd tot maar liefst 1150 gram voor een SL 110 met 110 millimeter veerweg en 1320 gram voor een Max Carbon PBR 140 met 140 millimeter veerweg. Dit is nog steeds door geen enkele vorkenfabrikant geëvenaard.

De 2010 Lefty range


Voor 2010 zijn de vorken verder verfijnd. We sommen de nieuwigheden op:

Veerweg

  • Lefty MAX - vergroot naar 140 millimeter voor trail rijders
  • Lefty Ultra - 120 millimeter voor marathon gebruik
  • Lefty Speed - blijft op 110 millimeter veerweg voor XC fully's en hardtails


OPI - One Piece Integration
De Lefty bovenpoten zijn er in carbon en aluminium. Cannondale heeft in de voorbije jaren veel ervaring opgedaan met het smeden van complex gevormde aluminium delen en wist zo met de integratie van de stuurbuis en stuurpen tot één geheel, veel gewichtswinst te behalen. Dezelfde techniek is nu toegepast op de aluminium bovenpoten van de Lefty Ultra en Max vorken. Hiermee is naast een gewichtsreductie ook een vergroting in stijfheid tot stand gekomen. Ditzelfde werd vorig jaar reeds gepresteerd voor de onderpoten, waar inmiddels de spindel voor de voornaaf én de onderpoot ook uit één stuk zijn gemaakt.





PopTop, SoloAir en nieuwe bediening
PopTop is de vernieuwde lockout-zuiger met een blow-off functie tegen overdruk. De nieuwe zuiger is intern verder te optimaliseren. Voor zowel de 120 als de 140 millimeter veerweg zijn de blow-off functies specifiek afgesteld op het gebruik van dit type vorken. De SoloAir hoofdluchtveer -een door SRAM gepatenteerd concept- is per veerweg geoptimaliseerd voor meer harmonieuze samenwerking met de achtervering. Op bedieningsvlak zijn de aluminium knoppen van de PBR modellen verbeterd en is de lockout hendel voor de DLR modellen nu af te stellen onder iedere gewenste hoek.

Vernieuwde PBR knop


Instelbare DLR hendel


Lefty 4All
Hoewel de Lefty aanvankelijk bestemd was voor toepassing in Cannondale's eigen balhoofdbuis, zijn er de voorbije jaren enkele conversiekits van derden op de markt geweest om een Lefty te kunnen monteren in fietsen met 1 1/8" balhoofd. Cannondale springt hier nu zelf op in en komt zelf met conversiekit en opent hiermee zelf de deur om een Lefty op je niet-Cannondale te monteren. Middels diverse spacers zijn de Lefty's daarmee te monteren op frames voorzien van 1 1/8" ahead, geïntegreerde en interne balhoofdlagers.

Meer informatie: www.cannondale.com

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Cannondale
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sven



Geregistreerd op: 15-5-2002
Berichten: 7658
Woonplaats: Sittard

BerichtGeplaatst: Wo Jul 22, 2009 9:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi artikel.
C'dale springt na de evolutie van haar fully's goed in op de marktwensen: een do-it-all ht, een full-weightweenie ht en een conversiekit voor de lefty. Wat willen we nog meer??

Mooi verslag. Ben benieuwd naar de eerste ervaringen.
_________________
http://www.velozine.nl | Fluxxxing the trails |
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
illuminatastigmata



Geregistreerd op: 2-7-2005
Berichten: 2824
Woonplaats: limburg

BerichtGeplaatst: Vr Jul 24, 2009 8:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb de Flash al even live staan bekwijlen.
Een waar kunststukje.
Ook die witte Lefty erin is erg mooi.
De achterbrug is werkelijk subliem gevormd en ik ben erg benieuwd naar de
stijfheid en rij-eigenschappen van dit kanon.
V-E-T!
_________________
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Forum powered by phpBB © 2000-2007 phpBB Group
© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact