Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[nieuws] Benelux Kampioenschap Averbode ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Steelboy

BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2009 8:53 pm    Onderwerp: [nieuws] Benelux Kampioenschap Averbode Reageer met quote

Het Benelux Kampioenschap wordt de afgelopen jaren afwisselend in Belgie en Nederland gehouden. Aan Nederlandse zijde viel de eer tweemaal te beurt aan Zoetermeer en in Belgie was Tubize het vorige gastdorp. Nu is Zoetermeer niet direct het mekka van de Nederlandse mountainbike sport en zullen degenen die in Tubize (Tubeke) gereden hebben, over die grasronde ook nog wel sterke verhalen hebben. Averbode zou dus redelijk gemakkelijk een evenement neer moeten kunnen zetten, wat niet onderdeed voor de drie voorgaande jaren.

Wat betreft organisatie, weer en deelnemers was het dik in orde. Een VIP-tent, goed bewegwijzering (behalve waar de start was!), veel sponsoren, zonnig weer en een deelnemersveld waarin grote namen als Julien Absalon stonden. Daarnaast probeerde de organisatie ook enkele cyclocross toppers binnen te halen, om de 'koers' nog meer cachet te geven! Sven Nijs, Zdenek Stybar, Thijs Al en Gerben de Knegt stonden dus ook aan het vertrek.

De wedstrijdronde was helaas ook een beetje teveel gericht op de cyclocrossers. Vlak, enkele los zand klimmen (waar je dus moest lopen) en een dubbele brug, zoals bij iedere cross gebruikt wordt. Handig om het parcours de toeschouwerstroom laten kruisen, maar verder voegt het weinig toe. De ronde was daarnaast ook snel, belachelijk snel. Al vanaf het begin trok Sven Nijs het veld uit elkaar, gevolgd door Thijs Al, Gerben de Knegt en een verrassend sterk rijdende Chris Jongewaard. Naarmate de 'koers' vorderde werd echter duidelijk dat Nijs en Al de sterksten in de kopgroep waren. Julien Absalon deed erachter ook nog duidelijk moeite voor zijn startgeld en rukte op naar een derde plaats in welke volgorde de heren ook eindigden.

(Oh ja Sven, volgende keer je stuurbord niet onreglementair bijknippen graag!)

Speciale vermelding hierbij verdient nog Irjan Luttenberg, die als eerste belofte eindigde en als 9e overall in een dergelijk sterk veld, ondanks een lekke brain demper in zijn Specialized!

Bij de dames was het eveneens een cyclocross achtig feestje. Weliswaar begon de 19 jarige Sanne Cant (nr 62) op de mountainbike enkele jaren geleden en won toen alles wat los en vast zat, maar maakte al snel de overstap naar de cyclocross om daar in sneltreinvaart de nodige semi-prof contracten eruit te slepen. Achter haar was het de Nederlandse cyclocrosster Sanne van Paassen die Laura Turpijn voor bleef.

Na Houffalize is dit wellicht het drukst bezochte mountainbike evenement in Belgie, naar zeggen waren meer dan 6000 toeschouwers aanwezig, maar de wedstrijdronde was voor velen een zware teleurstelling. Filip Meirhaeghe sprak de hoop uit dat door het succes van deze wedstrijd, de organisatie van de wedstrijden in Kluisbergen ook weer enthousiast zou worden en wellicht in de toekomst weer wedstrijden gaat organiseren. Op en om de Kluisberg zijn in ieder geval veel attractievere parcoursen uit te zetten voor de bikers zelf!

Tekst en foto's: Coen de Jongh

Laatst aangepast door Steelboy op Ma Mei 11, 2009 9:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Steelboy

BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2009 8:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En voor de Triviant: verzin het bijschrift bij deze foto...

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
JeroenK

BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2009 9:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Psst Roel,

Can you zsmell where my hand has bin?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Infloto

BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2009 9:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Julien,

Als je de film van ome Willem wil presenteren moet je nog wel even oefenen zie ik.... het is "de-ze VUIST op de-ze VUIST"
Apocalypse

BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2009 9:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Steelboy schreef:
En voor de Triviant: verzin het bijschrift bij deze foto...

"In deze richting scheer je je benen het gladst"
"Nee, bij mij een beetje scheef, meer in deze richting"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Gène

BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2009 10:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

"Jules! ik zweer het je, hij is echt zo groot man!"
"Neej Roel, je liegt, hij is echt kleiner"

Rudi denkt: "hoe krijgen die hun benen zo glad?"
zonoskar

BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2009 11:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben niet zo scherp met het verzinnen van bijschriften. Maareh hoe breed is dat stuurtje van Sven eigenlijk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Di Mei 12, 2009 7:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dat was ook het eerste wat mij opviel... Hij heeft de bocht van zijn koersstuur afgezaagd. Brrr. Very happy

'Ik kwam wel zo hoog bij dat sprongetje.' 'Nou, ik wel ZO hoog!'

'Amai, als we nu net als Adam Craig vorig jaar een snor laten staan?' 'Ok, maar dan doen we het wel Continental-style...'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
bettes

BerichtGeplaatst: Di Mei 12, 2009 8:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij bespreken ze echt wel de volledige grootte van levende legende dekerfs...

"Mountainbike kampioenschap" met grote korrel zout (of zand) Als een strook zand de meeste technische passage in het parcours is dan stel ik toch mijn vragen?!

greetz
bettes
PsychoPeter

BerichtGeplaatst: Di Mei 12, 2009 10:05 am    Onderwerp: Reageer met quote

Sjeez stuurbord "inknippen" wat een halve zool zeg, moet niet gekker worden.

Zijn borg heeft "ie in iedergeval niet teruggekregen denk ik zo.

Voortaan vanaf nummer 100 beginnen, kunnen dit soort grappen ook niet meer
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Di Mei 12, 2009 1:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

He, snelle koers --> frontaal oppervlak=luchtweerstand. Very happy

Jammer van het beperkte technische gehalte, da's slecht voor het spektakel en plezier van de (meeste) rijders. Anderzijds: met de snelheden van die jongens zou 75% van de mensen die hier reageren waarschijnlijk niet de bocht doorkomen. Een snelle race kan ook technisch tricky zijn. Je kan alleen geenechte verschillen maken op techniek dan.

Dat jongens als Al en vooral Nijs voorop rijden, heeft echter meer te maken met afwezige hoogtemeters dan gebrek aan technische passages als je het mij vraagt.
Naar boven
JeroenK

BerichtGeplaatst: Di Mei 12, 2009 1:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

mateis schreef:
Een snelle race kan ook technisch tricky zijn.

Klopt. Ik ben een keer flink weggegleden in een bocht van een doubletrack naar asfalt toe Wink. Altijd fijn, een laagje zand op asfalt. Nog net met een voetje de grond aan kunnen tikken om mezelf van vallen te behoeden...

Op een hobbelsectie moest je door de gaten 'surfen' op je achterwiel om je vaart te houden. Wie dat goed kon en volhield, kon daar flink winst pakken.

Dus, inderdaad, om hard te kunnen blijven rijden, had je echt wat stuurtechniek nodig. Echter: Ik zie liever dat stuurtechniek het verschil maakt in (langere) afdalingen en klimmen. Als je het goed bekijkt maakt dat het verschil met veldrijden.

mateis schreef:
da's slecht voor ... en plezier van de (meeste) rijders.

Zeker. Het was saai blijven stampen. Dat ligt me heel erg, maar leuk is anders...
Naar boven
Robin v Berkel

BerichtGeplaatst: Do Mei 14, 2009 1:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Oh ja Sven, volgende keer je stuurbord niet onreglementair bijknippen graag

waarom is dit niet fijn als iemand dit doet ?
Naar boven
Gary'sGirl

BerichtGeplaatst: Do Mei 14, 2009 2:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Robin v Berkel schreef:
Quote:

Het nummer is op deze manier eigenlijk bijna niet te lezen. Zeker niet van een afstand. Voor de jury niet bepaald prettig, voor de speakers/toeschouwers/fotografen evenmin.

Bovendien staat in de reglementen dat het gewoon niet mág! Dat zou al reden genoeg moeten zijn! Wink
Naar boven
Exar

BerichtGeplaatst: Do Mei 14, 2009 2:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En, minder frontaaloppervlak = aerodynamischer = niet eerlijk voor de mensen die hun bordje niet zo ver bij (kunnen) knippen.
Naar boven
Robin v Berkel

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2009 5:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gary'sGirl schreef:
Robin v Berkel schreef:
Quote:

Het nummer is op deze manier eigenlijk bijna niet te lezen. Zeker niet van een afstand. Voor de jury niet bepaald prettig, voor de speakers/toeschouwers/fotografen evenmin.

Bovendien staat in de reglementen dat het gewoon niet mág! Dat zou al reden genoeg moeten zijn! Wink

oke bedankt Very happy weer iets geleerd Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: