Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Afvallen na blessure ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Medische vraagbaak Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
GoWTFlow

BerichtGeplaatst: Ma Jan 26, 2009 10:32 pm    Onderwerp: Afvallen na blessure Reageer met quote

Wat kan ik het beste doen om snel af te vallen nu ik hersteld bent van mijn blessure?

Wat ik tot nu toe heb begrepen is:
- Lange routes fietsen in plaats van veel korten
- minder fitness, oftewel 3x in de week ipv 6
- minder eten

hebben jij nog goede tips? iets wat jou geholpen heeft om terug te komen na een blessure? Motivatie?

Angel...
fucalot

BerichtGeplaatst: Ma Jan 26, 2009 10:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lopen, kilometers lopen, veel effectiever dan fietsen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Chri5to

BerichtGeplaatst: Ma Jan 26, 2009 11:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Minder eten is niet de manier (ik neem aan dat er niet heel veel af moet), je moet anders eten:

3 maaltijden per dag: - stevig ontbijt
- lunch
- avondeten

Weinig tussendoortjes (niet snoepen) en geen frisdrank/energy drinks.

Lekker blijven sporten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
GoWTFlow

BerichtGeplaatst: Ma Jan 26, 2009 11:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

het is 8 kilo, dus ik vind het nogal wat !

Ik eet wel teveel, is het resultaat van niks te doen hebben en op de bank liggen...........

3 op een dag genoeg? Cool! Gonna try it !
willem12

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2009 7:05 am    Onderwerp: Reageer met quote

Idd niets, maar dan ook niets snoepen. Wel veel drinken (water) en fruit eten. Lang fietsen (>4h) is goed, zeker als je echt te zwaar bent want dan is lang lopen te belastend voor je gewrichten. De hele week door sporten, houdt je lichaam in de "ik hoef niet te sparen, maar moet verbranden" stand.
GoWTFlow

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2009 1:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb wel gelezen dat 6x kracht training in de week slecht voor je is,
dus dat deed ik net iets te vaak haha
Nu terug naar 3 en meer cardio & mountainbiken
TF

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2009 10:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Krachttraining als je af wil vallen? Hoe zit dat? Ik zou dat juist vermijden als je af wil vallen want daar krijg je alleen maar honger van.

Beter eerst afvallen en dan weer krachttraining, als beloning kan je dan gelijk ook weer eten wat je wil.

Wat is trouwens het doel van 6x in de week kracht? of heeft dat met die blessure temaken?
Timmos

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2009 10:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

krachttraining in welke mate? Puur voor spieropbouw of voor afvallen (zit groot verschil in)

Kan ook wel droogtrainen. Volgens schema cardio/kracht 3 a 4 keer in de week 2 per week. En let op je voeding. 3 uur voor slapen geen grote maaltijd (nacht werkt je stofwisseling minder) voor het sporten een appel na het sporten een appel helpt ook prima. Honger gaat redelijk weg ( kan ook droog koekje)

En RUST dat is belangrijk. Laat je lichaam goed rusten zodat spieren kunnen herstellen en je eetpatroon in vorm blijft door een normaal dagritme te volgen.

Succes Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Plip

BerichtGeplaatst: Wo Jan 28, 2009 1:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

bij krachttraining blijf je gedurende de herstel periode een hoge stofwisseling houden ,tot 72 uur na de training, het effect van een half uur hardlopen is dat je ong een half uur een hoge stofwisseling hebt.
sport dan 2 a 3 keer in de week met (relatief) weinig belasting en iets meer herhalingen(ligt meer aan je sportverleden/blessures)
met 2 a 3 keer per week krijg je het meeste rendement uit je vorige training(supercomensatie)
6 keer per week is teveel, je hebt totaal geen herstel dan. tenzij je echt weet wat je doet en elke dag weet wat en hoeveel je precies kunt trainen(extensief/intensief)
Naar boven
GoWTFlow

BerichtGeplaatst: Wo Jan 28, 2009 3:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Rust nemen is belangrijk, dat weet ik.
een vraagje hierover:
Ik ga altijd vrij laat naar bed, doe ik al m'n hele leven, heb er erg veel moeite om er voor 1 uur in te liggen maar slaap wel altijd gemiddeld zo'n 8 uur,
is daar iets mis mee? is het beter voor je lichaam om vroeger naar bed te gaan of maakt dat niet uit?

vraag 2:
Oke, vanaf deze week sport ik 3x in de week.
Door jullie ben ik eens wat verder gaan neuzen en 3x in de week is perfekt, als je meer fitnesst moet je al enorm getrained van jezelf zijn en de meeste zijn dat niet, hoe erg je ook denkt een top athleet te zijn

Ook het fietsen ga ik wat vermideren waardoor het 3x in de week fitness is (krachttraining + cardio) en in het weekend een langere route fietsen

Op de sportschool heb ik eens nagevraagd hoe het zit met setjes.
Afwisseling is de sleutel
Doe altijd 2 of 3x een set, of je nou 3 of 4x doet maakt eigenlijk weinig uit maar veel mensen hebben het gevoel dat ze er bij 3x meer uit halen

Wissel je setjes wel regelmatig af. Dus dan weer 2x15, dan weer 3x12, dan weer 2x8
Zo krijgt je lichaam steeds een nieuwe prikkel waardoor je optimaal functioneert
Plip

BerichtGeplaatst: Wo Jan 28, 2009 11:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

het laat naar bed gaat heeft er niet echt wat mee te maken denk ik.
je zult pas na 4 weken echt merken dat je 'afvalt'
afwisseling is wel de sleutel, maar als je lichaam geen 0-punt heeft hoef je ook niets af te wisselen. probeer toch minimaal en max 1-3 maanden hetzelfde trainingsprogramma te volgen. vrij simpel,
korte sets(1-8 hh) hypertrofie(verdikking vd spier) en maximale kracht(ook nog onder te verdelen in vanalles)
langere sets 8+ is gewoon meer voor het (kracht)uithoudingsvermogen.
het meest ideale voor vetverbranding vind ik, 3 x 12 hh. eerst alle krachtoefeningen uitvoeren(vrije gewichten) en daarna wat cardio. als je toch in de sportschool bent.
Naar boven
Chri5to

BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2009 10:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het laat naar bed gaan heeft er niks mee te maken. Belangrijk is regelmatige slaap. Dus bijv. 01:00 naar bed en om 07:00 eruit elke dag. Je lichaam raakt daar aan gewend en je komt in een ritme.

Wat betreft sporten: rust is ook belangrijk, je moet je lichaam de tijd geven te herstellen.

Volg het schema van hierboven en na 4 weekjes zie (spiegel/weegschaal Laughing) en voel je het verschil.
Naar boven
GoWTFlow

BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2009 12:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

het is toch beter om eerst cardio te doen?

3x12, oke, doen we!
Plip

BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2009 2:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

GoWTFlow schreef:
het is toch beter om eerst cardio te doen?

3x12, oke, doen we!

Door krachttraning gaat je stofwisseling voor een lange tijd omhoog(72u) en door een half uur hardlopen gaat je stofwisseling maar ong een half uur omhoog.
Het is dus beter om je lichaam eerst 'uit' te putten voordat je de cardio gaat doen.
voorbeeld: je kunt na een half uur hardlopen, 5 min rusten en meteen weer datzelfde half uur doen.
als je een aantal verschillende krachtoefeningen doet, zul je deze na 5 min rust niet meer uit kunnen voeren op de intensiteit die je de 1e keer hebt gedaan.
Naar boven
GoWTFlow

BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2009 3:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

'vroeger' zeiden ze altijd dat het beter was om eerst cardio te doen zodat het afvallen sneller gaat, maar zoals ik het nu begrijp moet je eerst kracht doen omdat je anders nooit de 100% kunt geven als je eerst cardio hebt gedaan

en warming up dan?
en als je het tussen krachttraining door doet, de cardio?

Ah ik heb wat onderzoek gedaan, wederom.
Omdat er pas na 20 minuten daadwerkelijk vet word verbrand kun je beter eerst krachttraining doen.
Hierdoor heb je meer energie tijdens de krachttraining en zodra je begin met cardio begin je gelijk met verbranding

Ik vind het wel heel vreemd want tot nu toe heb ik bij twee sportscholen gesport en allebei zeiden ze daar dat je eerst cardio moet doen en daarna krachttraining,

maar goed. Misschien eerst eens kracht en daarna cardio proberen voor een tijdje
Wonky

BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2009 10:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

(verwijderd, per ongeluk twee keer gepost)

Laatst aangepast door Wonky op Do Jan 29, 2009 10:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Wonky

BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2009 10:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb laatst een artikel gelezen over een onderzoek naar slaap, waaruit bleek dat een volwassen persoon 6-8 uur slaap per dag nodig heeft. Te weinig slaap is schadelijk en , heel verassend, te veel slaap is ook niet goed voor je. Wanneer je slaapt heeft ook te maken met hoe goed je rust. Kijk naar mensen die in ploegendiensten werken en dus soms overdag moeten slapen en een week later weer s'nachts. Sommige mensen kunnen daar tegen, maar de meeste mensen voelen zich het beste als ze regelmaat hebben en s'nachts slapen.

Wat betreft de kracht training, is het niet zo dat als je veel spiermassa opbouwt, je ook veel aan gaat komen. Spiermassa weegt namelijk veel meer dan vet. Met meer spiermassa is trouwens je verbranding in rust hoger.

Vet verbranden doe je pas na 20 minuten cardio, niet na 20 minuten kracht training want daarbij verbrand je minder vet.
Als ik het goed heb werkt het ongeveer als volgt:
Je hebt twee soorten spiervezel in elke spier. Anearobe spieren en aerobe spieren. Anaerobe spieren zijn korte dikke spiervezels met explosieve kracht. Deze spieren maken voornamelijk gebruik van het suiker (glycogeen) dat ligt opgeslagen in je spieren. Daarom kan je die ook maar kort gebruiken omdat die suiker reserve snel op is. Aerobe spieren zijn lange dunne spiervezels die duurkracht kunnen leveren. Deze spiervezels halen de meeste energie uit de verbranding van o.a. vetten. Hierbij wordt ook zuurstof verbruikt. Deze kan je heel lang gebruiken en die gebruik je ook het meest bij duursporten als hardlopen en fietsen.
Normaal gesproken gebruik je beide soorten tegelijk, maar voor krachtexplosies gebruik je de anaerobe meer en voor duurprestaties de aerobe. Als je begint met sporten duurt het even voordat het lichaam extra zuurstof kan aanvoeren naar de spieren, terwijl suiker die al in de spieren opgeslagen liggen gelijk voorhanden zijn. Vandaar dus dat het even duurt voordat je aerobe spieren volledig op gang zijn en je dus echt (vet+zuurstof=CO2+water) aan het verbranden bent. Je kan trouwens ook aeroob eiwit en suiker verbranden, maar vet heeft verreweg de hoogste energetische waarde.

Kortom..... naar mijn idee moet je als je wilt afvallen veel duursporten, goed eten, maar wel vet arm eten. Als je gaat lijnen, oftewel minder eten, gaat je lichaam in een soort spaarstand, waarbij je spierweefsel gaat verbranden om een vetreserve voor slechte tijden te behouden. Als je stopt met lijnen is je lichaam nog in die spaarstand en wordt alle vet die je eet opgeslagen(jo-jo effect). Je kan dus wel minder gaan eten, maar je moet nooit met een hongergevoel gaan rondlopen. Eiwitten kan je veel eten en het is goed om veel koolhydraten en voedingvezel binnen te krijgen.
Naar boven
Plip

BerichtGeplaatst: Vr Jan 30, 2009 9:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

een warming up is altijd aan het begin van de training, kies hiervoor 10 min roeien ofzo, hierbij is het gehele lichaam actief.
en hoe langer je cardio doet hoe beter, hoe langer je bezig bent hoe meer zuurstof/koolhydraten je gaat verbruiken. dat gaat om energiesystemen.
pas vanaf ong 20 min ga je je zuurstofsysteem gebruiken, op melkzuur trainen(20-120 sec) heeft niet veel zin als je dat gaat gebruiken met cardio om af te vallen.
Naar boven
GoWTFlow

BerichtGeplaatst: Vr Jan 30, 2009 12:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ben nu al 2 dagen bezig met dit programma, werkt super: Ik heb spierpijn !!!

Elke spiergriep heeft, als je wilt afvallen, in principe maar 1 oefening nodig, je kunt er natuurlijk meer doen maar dat is maar hoeveel accent je er op wilt leggen

Eerst flink kracht-training, in 20 min ben je klaar, en daarna 40 minuten cardio (waarbij ik 10 minuten roei, 20 minuten cross-trainer en dan nog 10 minuten een ander cardio apparaat gebruik)

Verder eet ik nu 2 a 3x per dag ipv veel en op onregelmatige tijden

sounds good?
Plip

BerichtGeplaatst: Vr Jan 30, 2009 5:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Yep opzich prima, maar de eerste weken heb je het meeste resultaat, dan krijg je op gegeven moment te maken met de wet van de verminderde meeropbrengst. dus dat je je intensiteit moet aanpassen totdat je weer het gewenste resultaat krijgt. begin hier pas na 4 weken mee, anders verneuk je de gewennigsfase van je spieren en pezen.
als je al een vrij stevig/atletisch of vanuit andere sporten veel ervaring heb met trainen. probeer dan zoveel mogelijk vrije oefeningen met eigen lichaamsgewicht te doen. omdat je dan veel meer spieren indirect gebruikt om de oefening met de goede houding uit te voeren.
vraag dit aan je fitness trainers(als ze in je sportschool rondlopen)

good luck
Naar boven
GoWTFlow

BerichtGeplaatst: Za Jan 31, 2009 9:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dus eigenlijk gewoon steeds intensiever trainen?
TF

BerichtGeplaatst: Zo Feb 01, 2009 12:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Cool

Controle!

Hoeveel bier heb jij vanavond gedronken?

Cool
GoWTFlow

BerichtGeplaatst: Zo Feb 01, 2009 1:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

haha Geen,
maar heb toch een gebakje aangenomen toen ik op de verjaardag zat van mn zus!

Dus dat word morgenochtend weer goed trainen Wink
GoWTFlow

BerichtGeplaatst: Ma Feb 02, 2009 3:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine update: vanochtend op de weegschaal 2 kilo eraf Arms wide open
Remco-dirt

BerichtGeplaatst: Zo Feb 08, 2009 7:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb 1 jaar geleden mijn bovenbeen gebroken nadat ik over de 1e dirt vloog en tegen de 2e en toen had ik mijn knie ook verdraaid.
ik heb 10 maanden niet kunnen fietsen en lopen deed veel pijn.
heb in een rolstoel gezeten was eigenlijk wel leuk z'n rolstoel beetje weely.
in die 10 maanden ben ik 18 kilo aangkomen :oops:
ik ben 20 kg afgevallen in het volgende jaar :o
dus ik ben nog lichter als voor de crash.
vind ik eigenlijk wel knap van mij. ik weeg nu : 61.43 kg.
dus toen woog ik 81,43 ong :oops:
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Medische vraagbaak Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: