Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[spotlight] Schwalbe Rocket Ron ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Wo Dec 17, 2008 8:23 pm    Onderwerp: [spotlight] Schwalbe Rocket Ron Reageer met quote

Net zoals je een Apple iPhone móet hebben om er bij te horen, lijkt haast eenzelfde vlieger op te gaan waar het banden voor je mountainbike betreft. Schwalbe banden zijn de laatste jaren erg populair. Reden voor een aantal populaire fietsmerken om de nieuwste banden te monteren op hun modellen voor 2009. En dat lijkt vervolgens een grote aantrekkingskracht te hebben bij vele mountainbikers op de markt om de band ook te willen. Voor 2009 heeft Schwalbe een nieuwe band in het programma, de Rocket Ron, welke volgens discussies op diverse internetfora dé 'must have' voor 2009 is op bandengebied. Als Dirty Pages willen we er ook graag bij horen en dus tijd om eens proefondervindelijk vast te stellen of dit inderdaad het geval is.

Schwalbe positioneert de band tussen de Nobby Nic en Racing Ralph. Visueel gaat deze vergelijking al op als we naar het profiel kijken. De noppen zijn wat groter en staan verder uit elkaar dan die van de Racing Ralph. Ze zijn daarentegen niet zo groot als die van de Nobby Nic. De ruimte tussen de middel hoge noppen maakt dat het profiel goed lossend is en mede in combinatie met het gekozen rubber zou de band toch nog een relatief lage rolweerstand hebben.

Qua rijprestaties is de Rocket Ron inderdaad ook tussen de Nobby Nic en Racing Ralph te positioneren. Vrij vertaald betekend dit volgens Schwalbe dat de band het meest ideaal is tijdens omstandigheden die tussen droog en nat in zitten. In een land als Nederland is het echter vaker héél droog óf héél nat. De keren dat het 'gemiddeld' is, zijn spaarzaam. In droge omstandigheden heeft de band meer dan voldoende grip, maar echt super licht lopen doen ze dan niet. En in zowel vaste als heel natte modder mist de band de voorspelbaarheid zoals we die van de Nobby Nic in deze omstandigheden kennen. Het ene moment heb je grip te over, het andere moment is het meer glijden dan strak sturen. Bij natte obstakels heeft de band zelfs de neiging om nogal te zoeken en zou je liever de Nobby Nic gemonteerd hebben.

De Rocket Ron's blinken dus niet echt uit in een specifieke omstandigheid. Althans, niet in een omstandigheid die in ons of kurkdroge, of zeiknatte landje echt vaak voorkomen. Je kunt je dus afvragen in hoeverre deze 'intermediate' voor de mountainbiker in Den Lage Landen echt iets toevoegt.

De band is vanaf januari 2009 leverbaar voor de 26" wielomtrek in de breedtes 2.10", 2.25" en 2.40", in een traditionele en tubeless uitvoering met een gewicht vanaf 410 gram en een adviesprijs van €44,90.

Meer informatie: www.schwalbe.com

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto: Pieter d'Haens
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Do Dec 18, 2008 8:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

Goede review en strookt helemaal met wat ik over de band dacht toen ik hem afgelopen zomer voor het eerst zag.
Hoeveel types heb je nodig? En zo groot is dat gat tussen RR en NN niet om er nog een RR tussen te positioneren.
En wat gebeurt er nu met de "revolutionaire" 1,2,3 bandentheorie van Schwalbe???

dusssssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
goofy2

BerichtGeplaatst: Do Dec 18, 2008 12:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De band zou ook sneller slijten ivm de gekozen rubber soort. Zijn daar al ervaringen mee?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
W3sebas

BerichtGeplaatst: Vr Jan 16, 2009 6:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het niet eens met deze review,
Ik heb zelf de aller eerste Prototypes gehad en die kende problemen zoals slappe wangen en te zachte noppen. Deze zijn nu verholpen. En zelfs lichter geworden dan de eerste versie. De levensduur van de banden zijn niet heel erg spectaculair maar dat vind ik bij schwalbe zowiezo bij de evolution banden niet echt hoog.

Maar over de grip en rolweerstand ben ik het echt niet eens.
Rolweerstand; We leven in een modern wereldje en binnenbanden worden bijna overal vervangen met latex en dan lopen de RoRo's duidelijk lichter als de Ralph! Dat zijn mijn bevindingen en die hoor ik ook van een aantal andere die sinds kort ook met de RoRo's op pad zijn Tubeless!
Grip; De RoRo's hebben minder grip dan de Nobby Nic maar, de Nobby Nic heeft wel meer rolweerstand en dat moet ook mee wegen. Zo zijn mijn ervaring dat het hier in Limburg en Brabant nooit echt te nat of te droog is. En zijn de Nobby Nic al vaak te noppig zelfs in de Eifel zijn de Nobby nic's ook net "te". Ik heb de RoRo's op verschillende plaatsen (ook de Eifel) uitgeprobeerd en ben zeer content met de band. Hij heeft voldoende grip en neigt niet naar zijn eigen weg te zoeken maar blijft als een trein op de rails.

Met mijn eigen ervaring kijk ik niet meer naar meer of minder noppen want, het is ook al bekend dat banden spanning meer doet dan meer of minder noppen. Toch blijft de NoNi altijd een favoriet bij de renner als het echt modderig is (zoals Honselaarsdijk anno 2008). En zo is het altijd met nieuwe dingen het moet eerst zijn plaats verdienen en dat heeft de Rocket Ron bij mij al helemaal!

Gr Sebas

Edit: Hoe ik de band bij jullie op de foto zie. En even aan houd dat jullie hem zo getest hebben wil ik even kwijt dat het beter is om hem anders om te doen. Dat word ook bij RaRa en NoNi's gedaan om nog meer grip te krijgen.
JeroenK

BerichtGeplaatst: Vr Jan 16, 2009 9:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sebas, jij hebt ergens anders op dit forum verklaard dat je op je bek ging, omdat je een Racing Ralph verkeerd om had gemonteerd. Vind je het erg als ik DeKerf's review wat serieuzer neem dan die van jou? Heb je trouwens door dat die foto van achteren genomen is en dat de band dus in de aanbevolen draairichting is gemonteerd?

Bovendien hebben gesponsorde rennertjes die "prototypes" krijgen de nare gewoonte om het laatste wat ze kregen, het beste te vinden. Ben benieuwd wat je er volgend jaar van vindt Wink.

Enne: Het is Honselersdijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
guido86

BerichtGeplaatst: Zo Jan 18, 2009 8:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bovendien blijkt uit tests van de BIKE Magazine dat de Rocket Ron's weldegelijk zwaarder lopen dan de Racing Ralf's. Lijkt me ook iets betrouwbaarder dan jou gevoel en vergelijking tussen Racing Ralf's met biba's en Rocket Ron's met Notubes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
W3sebas

BerichtGeplaatst: Di Jan 20, 2009 11:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JeroenK;
dat was een Vredestein black panther niet beters te weten. en ik draai altijd mijn voorband om tegenover mijn achterband en dat doet meer endeels om meer grip te krijgen.
En aan de foto te zien, zou ik de band persoonlijk omdraaien zoals ik al gezegt heb.

Guido86;
Ik heb ze nu allebij tubeless! maar de rocket ron met biba loopt zwaarder als een racing ralph tubeless.

Ik zou zeggen probeer het zelf eens daarom heb ik ze ook om te proberen en mijn bevindingen door te geven! En het is niet omdat ik het krijg het goed is want zoals ik ook al aan geef gaan ze niet lang mee. Tuurlijk is alles op het begin nieuwe en beter dat is ook als je een fiets koopt dan loopt alles soepel en beter als je vorige. Ik heb de banden nu al bijna 3/4 jaar en ben nog steeds tevreden! ookal zijn ze goed zichtbaar gebruikt.

Ik vind het niet erg dat jullie meer naar andere luisteren maar ik vind als ik iets lees en mijn bevindingen anders zijn, ik daar op reageer.

Groet sebas
mark77

BerichtGeplaatst: Do Jan 22, 2009 9:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hij lijkt wel heel erg veel op de Schalbe Jimmy.
of ligt dat nu aan mij??
Naar boven
guido86

BerichtGeplaatst: Do Jan 22, 2009 10:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Laatst aangepast door guido86 op Wo Feb 04, 2009 11:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
mark77

BerichtGeplaatst: Ma Jan 26, 2009 8:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ligt dus aan mij Wink

bedankt
Naar boven
PsychoPeter

BerichtGeplaatst: Za Feb 21, 2009 2:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Conti Speed Kings rules! Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
PsychoPeter

BerichtGeplaatst: Za Feb 21, 2009 2:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

goofy2 schreef:
De band zou ook sneller slijten ivm de gekozen rubber soort. Zijn daar al ervaringen mee?

Een zachte compound slijt sneller een harde compound gaat langer mee, een compound is altijd een compromis evenals een banden keuze.
Het is altijd een compromis.
Maar slijtage van een mtbband in het terrein zal over het algemeen wel meevallen maar op asphalt of steen vreet je ze op.

Dus bij een toertocht of wedstrijd van jou keuze is het eerder de vraag hoe is de verhouding tussen weg/terrein, dus bijvoorbeeld 20% weg/80% terrein.

M.a.w de slijtage van een band wordt eerder bepaald door jou keuze van wedstrijd/rit dan door de band zelf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: