Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[nieuws] Santos goes Belt Drive ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2008 7:20 am    Onderwerp: [nieuws] Santos goes Belt Drive Reageer met quote

Op de stand van Magura troffen we de voorbije BikeMotion een Nederlands merk met een heuze Belt Drive. Santos slaat hiermee een nieuwe weg in in hun naar eigen zeggen 'streven naar een onderhoudsvrije fiets'. Logisch dan ook dat de SCC03 met Belt Drive voorzien is van een Rohloff naaf. Verder zien we op dit testmodel de HS33 Firmtech remmen in combinatie met gecoate velgen. Een combinatie die ons bij de eerder geteste Marathon Carbon aangenaam verraste in prestaties.

De Belt Drive is onderhoudsvrij, behoeft geen smering en is lichter dan een tradionele aandrijving met ketting en tandwielen. Omdat de getande aandrijfband eindloos is, is dit SCC03 dan ook voorzien van een uitneembaar deel in de staande achtervork om hem te kunnen monteren. Santos maakt met het uitbrengen van deze SCC03 een duidelijk statement en we zijn dan ook benieuwd hoe deze trend zich verder zal ontwikkelen op Nederlandse en Belgische markt. Inmiddels is er door Santos al flink getest met dit model en we zullen zelf snel op pad gaan met een testmodel en eens kijken hoe dit concept zich houdt in de Nederlandse modder.

Bron: Santos Bikes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2008 9:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Tof ding, ben ook benieuwd hoe dat houdt. Ik hoop dat ze een S-je hebben voor je J, want hierop gaat het jou niet lukken Smile

Echt een fiets voor de Nederlandse mountainbiker, velgremmen en een Rohloff Smile

JJ
Caramba

BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2008 10:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ziet er interessant uit! Ben heel benieuwd naar jullie ondervindingen. Enig idee wat deze fiets weegt?
dubbelop

BerichtGeplaatst: Di Nov 18, 2008 1:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bij www.co-motion.com tandems is de Belt Drive (als optie) al te koop ter vervanging van de tussenketting:

Zie DEZE PAGINA voor meer details.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Di Nov 18, 2008 9:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja had em gezien. Tof ding, goed concept, maarrrr...

wat heb je aan een bijna compleet onderhoudsarme fiets als de trapaslagers nog steeds prut zijn? Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
(brrrrtssss Crazy bounce )

Ik weet dat die truvi singlespeed dingen het makkelijkst te krijgen zijn, maar het is nu niet echt het meest betrouwbare op de markt, zeg maar. En hiervoor heb je naar mijn weten nog geen betere vervangingslagers behalve hele dure semi-ceramische van Truvi zelf, zoals je die wel voor de Shimano-FSA-Raceface standaard hebt. Bijna alle 'sorglos'-fietsen vallen in deze kuil, jammer!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
dubbelop

BerichtGeplaatst: Di Nov 18, 2008 10:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

mateis schreef:
Ja had em gezien. Tof ding, goed concept, maarrrr...

wat heb je aan een bijna compleet onderhoudsarme fiets als de trapaslagers nog steeds prut zijn? Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
(brrrrtssss Crazy bounce )

Die Belt Drive moet toch ook met vierkante assen te combineren zijn? Het gaat in feite om "bandwielen" die je op de plaats van "tandwielen" schroeft. Samen met een excenter of verstelbare padden breng je het geheel dan op spanning.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Wo Nov 19, 2008 9:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Tuurlijk, maar waarom doet men dat dan niet? In het specifieke/beste geval van vierkante assen is het alweer bijna ondoenlijk om spul uit de hoge middenklasse te vinden, trouwens.

Sorglos zou voor mij ook betekenen dat ik in een keer, zonder er verder al te diep over te hoeven nadenken, de juiste slijtvaste onderdelen te pakken heb. Of sterker: ik zou me enigszins bekocht voelen als ik een superonderhoudsarme fiets kocht, maar wel twee keer zo vaak als mijn maatje met zijn xt-crank lagers moest vervangen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
dubbelop

BerichtGeplaatst: Zo Nov 23, 2008 3:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

mateis schreef:
Tuurlijk, maar waarom doet men dat dan niet? In het specifieke/beste geval van vierkante assen is het alweer bijna ondoenlijk om spul uit de hoge middenklasse te vinden, trouwens.

Waarom 'men' dat niet doet? Omdat 'men' denkt dat een fiets onverkoopbaar is als er geen Mega-Hyperdrive-SuperTechnic spullen op zitten. En buitenboordlagers zijn momenteel dé rage, dus moet je ze gebruiken. Natuurlijk hebben die holle assen wel voordelen (stijfheid, gewicht) maar volgens mij zijn de nadelen veel groter. En de ellende komt volgens mij vooral doordat de fietsindustrie nog niet is overgegaan op grotere bracketpotten, althans niet structureel. Met die dikkere holle assen (ISIS/Shimano) werden de kogellagers overeenkomstig kleiner en kwetsbaarder. Nu zijn de lagers door ze buitenboord te plaatsen weer groter, maar is de afdichting het probleem geworden. In elk geval: pakweg 3000 km. met een trapas waar vroeger 10.000 km. en meer gewoon was is natuurlijk idioot.

Wat die assen betreft: Phil Wood maakt uitstekende vierkante trapassen. Minder kostbaar zijn de vierkante assen van Sinz Racing. Deze hebben twee lagers aan de aandrijfkant. Ze zitten nu pakweg 2.000 kilometer in de straattandem dus over slijtage is nog niets te zeggen. Maar voor montage voelden ze in elk geval mooi soepel aan. En voor $50 per stuk zijn ze ook bepaald niet duur. Daarnaast schijnt Kinex ook een goede kwaliteit assen te maken. Dit merk is in het algemeen bekend van de goedkope trapasjes ('twee voor een tientje', zogezegd).
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: