Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[nieuws] Sram XX ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2008 9:48 pm    Onderwerp: [nieuws] Sram XX Reageer met quote

Sinds de komst van de X.O derailleurs van Sram waren er enkele fietsmerken die deze groep in hun programma boven de XTR van Shimano positioneerde. Opzich een statement, XTR is eigenlijk altijd dé referentie geweest voor velen. Anderen zagen dat dan ook nog steeds zo en plaatsten de topgroep van Sram dan ook weer onder de XTR groep.

Daar komt met ingang van 2010 verandering in. Sram heeft namelijk wat details van van hun toekomstplannen 'uit laten lekken' en kondigt de komst van de 'XX' groupset aan. Deze groupset is de eerste totale groupset die Sram lanceert en zal dus een set worden die tezamen met de ingelijfde partners RockShox, Avid en Truvativ ontwikkeld zal zijn.

Uiteraard zijn er al enkele geruchten rond deze groep. Zo zou het de eerste 10 speed mountainbike groep worden, maar geënt op de wedstrijdrijders en dus voorzien van een crankstel met 2 tandwielen. Ook zouden technologieën uit de Red weggroep zijn weg vinden naar de XX, waarbij te denken valt aan de holle PowerDome cassette. De onderdelen zullen licht zijn en dus valt er veel carbon te verwachten. Onder de Truvativ vlag zullen zeer waarschijnlijk zadel- en stuurpennen met het XX predicaat verschijnen en inmiddels zijn de eerste RockShox SID vorken met carbonnen kroon en vorkbuis ook al gesignaleerd bij enkele wedstrijdrijders.

Verdere details worden niet eerder bekend voor de zomer van 2009, maar ongetwijfeld zullen enkele van XX producten, of XX-in spé, vaker gespot naar gelang het seizoen loopt. Het feit dat Sram de groep zelf aankondigt met 'all-new technologies' zou echter ook kunnen duiden op écht revolutionaire vernieuwingen. Recent wist Sram lang de hoge hoed over het Hammerschmidt systeem te houden en dus is het afwachten of ze in deze andermaal woord houden.

Bron: www.sram.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2008 10:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

TTIWWP Angel...

Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van 10sp zou zijn voor een MTBer?
IK snap dit werkelijk niet, de marges tussen de verschillende versnellingen zijn al redelijk klein, zowel qua verzet als de echte afstand tussen de kransjes.
Ik heb nou nooit dat ik denk als ik geschakeld heb; "He ik had eigenlijk net 1/9 lichter/zwaarder willen trappen".
Wel heb ik dikwijls dat er meuk tussen de cassette blijft kleven waardoor schakelen lastiger word.

Ik vraag mij ook serieus af of er een markt voor is, ik zou als Sram/Shimano meer ontwikkeltijd stoppen in naafversnellingen........maar ja, dat is de eigen glazen ingooien.........

dusssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
BLRacing

BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2008 10:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Of er een markt voor is bepaald SRAM zelf misschien wel. Dan creer je er toch zelf gewoon een Very happy . Wat betreft modder doet m'n sram spul het uitstekend in de modder, in tegenstelling tot de shimano XT (inmiddels weer sram) op mijn andere fiets.

Ik meen toch ergens gelezen te hebben dat Rockshox hun topvorken niet meer gaat voorzien van carbonfiber kronen i.v.m. geen voordeel/wel hogere kosten. Achja.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Ninko

BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2008 10:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie het wel zitten 10 spd, net ff een verzetje meer. Alleen hopen dat ze er dan wel logische cassettes bij gaan maken en geen 36 tands ofzo:P
Maar cassettes die vanaf de 11 in stappen van 2 omhoog lopen!! dat zou echt mooi zijn. Ben benieuwd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
W3sebas

BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2008 10:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BLRacing schreef:
Of er een markt voor is bepaald SRAM zelf misschien wel. Dan creer je er toch zelf gewoon een Very happy . Wat betreft modder doet m'n sram spul het uitstekend in de modder, in tegenstelling tot de shimano XT (inmiddels weer sram) op mijn andere fiets.

Ik meen toch ergens gelezen te hebben dat Rockshox hun topvorken niet meer gaat voorzien van carbonfiber kronen i.v.m. geen voordeel/wel hogere kosten. Achja.

Had dat niet ook niet te maken met de betrouwbaarheid te maken van de carbon stuurbuizen. Er zijn er in het verleden wel een paar van die dingen afgebroken. Het zal ook wel met de rijder te maken hebben (vallen en door rijden) maar dit probleem is er niet bij alu.

Julian Absalon had dacht ik in bejing een combi van Sid Bejing en Reba WC vork kroon. Aangezien de nieuwe sid een lichtere versie van de Reba is zouden de vork kroon en onder poten uitwisselbaar moeten zijn.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe groep van Sram. Ik heb ook al vaker gevraagd aan een vertegenwoordiger van Agu(waaronder sram en de rest te krijgen is bij LBS) of er geen groupsets te bestellen zijn (dan zonder vorken eventueel als optie). blijkbaar was er meer vraag naar en word er nu wat mee gedaan.
En als het nog lichter gaat worden als de huidige top onderdelen bij sram-truvativ-avid-rockshox zullen de WWer's in de rij staan!

De 10speed zie ik ook niet zitten ik vind er 9 al zat net als 10 op de racefiets en geen 11. maar zoals bij campa kopen de mensen het toch wel. iemand die het nieuwste van het nieuwste wilt koopt het toch en fabriekanten gaan het ook afmonteren omdat, ze niet achter willen blijven.

Ik kan in iedergeval niet wachten tot de zomer weer aanbreekt en hier een mooi verslag staat met eventueelen prototype foto's. En als het een 9speed blijft zal ik er ook zeker mijn frame mee versieren!!

Greetz sebas
Xircuit

BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2008 11:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

nou ja, simpel zat, als Sram een nieuwe topgroep uitbrengt, dan moet er wel een héél goede reden zijn dat ik ´m niet koop. Al hoeft het van mij geen 10 speed te zijn, 9 lijkt mij voldoende. Dan vraag ik me wel af wat er dan zoveel beter is dan X.0, dat schakelt icm triggers al fabelachtig snel en nauwkeurig. Toch 10 speed?
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2008 9:04 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ninko schreef:
Ik zie het wel zitten 10 spd, net ff een verzetje meer. Alleen hopen dat ze er dan wel logische cassettes bij gaan maken en geen 36 tands ofzo:P
Maar cassettes die vanaf de 11 in stappen van 2 omhoog lopen!! dat zou echt mooi zijn. Ben benieuwd!

In een ander bericht dat ik las was dat inderdaad wat ze gaan doen, een 34 als max en dan een extra kransje ertussen, voor een nog gelijkmatiger verloop van de cassette.

JJ
Xircuit

BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2008 11:33 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zou wel een verbetering zijn, ik rijd de laatste jaren (ongeachte de omstandigheden) met een double, en het liefts icm een 34 tands, een tussen stap naar een kleiner tandje zou welkom zijn.
wictor

BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2008 12:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

W3sebas schreef:
Had dat niet ook niet te maken met de betrouwbaarheid te maken van de carbon stuurbuizen. Er zijn er in het verleden wel een paar van die dingen afgebroken. Het zal ook wel met de rijder te maken hebben (vallen en door rijden) maar dit probleem is er niet bij alu.

NOT! Shocked

Wie herinnert zich de Trek van Hincapie tijdens een Parijs-Roubaixje terug? Idd, alu....

Om even op de retrogrouches te reageren: wie merkt het verschil tussen 8- en 9-speed nou op de MTB, of 9- en 10 op de racer? Mits je je derailleur goed af stelt is er weinig loos.
'k Heb een tijd 2x9 gereden en de 11-34t die achter lag leek altijd net één verzetje ertussen nodig te hebben. Wellicht geeft een 10-speed cassette eindelijk de juiste verdeling.[/i]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
didadunlop

BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2008 1:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik meen me te herinneren dat je vroeger gewoon cassettes zelf kon samenstellen. Dat zou een hoop problemen oplossen denk ik. Maar goed dat levert weer geen geld op voor de heren achter hun bureaus...Very happy
Grobbebol

BerichtGeplaatst: Za Nov 15, 2008 7:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

NOT! Shocked

Wie herinnert zich de Trek van Hincapie tijdens een Parijs-Roubaixje terug? Idd, alu....

Dat was wel het gevolg van een eerdere valparty waarbij Hincapie zelf besloot op de "schade"fiets door te rijden ondanks dat hem verteld was dat de stuurbuis wellicht beschadigd was.
Er is wel van geleerd overigens: in de Giro was Contador gevallen en uit voorzorg is toen de vork direct vervangen. Ik heb de bewuste vork in mijn handen gehad en er is gewoon NIETS aan te zien, maar voorkomen is beter dan genezen denk ik dan maar toch?

Nanne.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Di Nov 18, 2008 9:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik me afvraag: wat is nu echt de bron? Very happy Op de Sram-site vind ik niets terug.

Verder vind ik het allemaal niet zo heel erg spannend nog, eigenlijk. Al sinds de 8s vind ik elk kransje meer er eentje te veel, zowel voor race als mtb, en elke keer valt het eigenlijk wel weer mee. Misschien is dat met 10s. mtb ook wel zo...

Betreffende de introductie van onderdelen die je eigenlijk niet wilt (Sebas): ik denk dat dualcontrol aardig heeft laten zien dat dat ook kan backlashen. Dat is toch een beetje de reden dat Sram nu zo hoog van de toren kan blazen. Tomato
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Di Nov 18, 2008 10:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

mateis schreef:
Wat ik me afvraag: wat is nu echt de bron? Very happy Op de Sram-site vind ik niets terug.

Bedrijven sturen persberichten uit.... dus niet alles hoeft direct op hun eigen website te staan om toch nieuws te zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: