Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[special] Old Skool; ouwe jongens krentebrood! ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Steelboy

BerichtGeplaatst: Wo Okt 22, 2008 8:37 pm    Onderwerp: [special] Old Skool; ouwe jongens krentebrood! Reageer met quote

Zaterdag 18 oktober 2008 stond de winkel Allizi, de thuisbasis van het Dolphin Trek Team in Nuenen ineens vol met oude coryfeeën uit de Nederlandse wedstrijd scene. Oud renners (inmiddels beide teammanager) Bas Vroemen en Ralf van Heugten leek het een leuk idee om eens bij elkaar te komen met wat mensen die in de vorige eeuw hun stempel drukten op de mountainbikesport in Nederland, in welke vorm dan ook. Onder het motto van een 'Old Skool' meeting was dan ook het verzoek om daarbij zoveel mogelijk met fietsen en kleding uit die tijd ten tonele te verschijnen en dook menigeen op zolder in 'de oude doos'.

Hoewel de meeting niet groots aangekondigd was en het meer van via-via moest hebben, kwam er toch een behoorlijke groep opdagen voor een gezamenlijke rit in de omgeving van Nuenen. Zo waren er Nederlandse toppers van weleer, zoals Bas van Dooren en Huib de Roo, maar ook de iet wat jongere garde in de vorm van Bas Peters, Laura Turpijn en zowaar ook Maarten Tjallingi, die naar eigen zeggen al 2 jaar geen mountainbike aangeraakt heeft. Uiteraard mocht een afvaardiging van Team Gies in de vorm van Frank Giesbers evenals de sinds jaren vertrouwde gezichten als Kevin Raaijmakers en Bart Spierings niet ontbreken. Naast dit mid- tot eind jaren negentig geweld, was er ook de overgrootvader van de Nederlandse mountainbikesport Ernie Frieke, die zijn flamboyante kleding en rugnummers van weleer (nog nét niet in Romeinse cijfers) voor de gelegenheid tevoorschijn had getoverd. En alsof we de kledingkeuze van Ernie nog niet indrukwekkend genoeg vonden, kwam hij op de proppen met een fiets uit de vroege jaren '80 met een profetische naam "DP Racing" op de onderbuis.

Na het gebruikelijke bijpraten ("wie ben jij ook alweer?") en de nodige "weet je nog..." verhalen, was het tijd voor een rondje rijden. Dat iedereen met de verkeerde verwachting op was komen dagen, bleek vrij snel toen Ralf van Heugten het woord 'wedstrijd' liet vallen. Gelukkig werd de wedstrijd enigszins geneutraliseerd gestart tot op de top van de Razob in Nuenen. En daar kwamen de verhalen los; over de eerste (en tevens laatste keer) dat er op deze half-voormalige vuilstort een wedstrijd verreden werd, waarna iedereen de volgende dag spontaan huiduitslag had... hmm

De groep viel daarna uiteen in een groep 'best gezellig, maar wij geloven het wel' en een groep '....maar wij zijn nog wél fanatiek', waarbij deze laatste nog een redelijke lus over de lokale vaste route poogde te maken. En hoewel er genoeg sterke verhalen en anekdotes de revue passeerden, had die per ongeluk gevallen term 'wedstrijd' toch voldoende adrenaline laten stromen bij een enkeling, dus van een gezapig tempo was allerminst spraken. Vooral leuk als je dan zelf, geheel in stijl met het evenement, op een iets minder lichte (lees; een stuk zwaardere!) stalen ros uit 1990 de echte Old Skoolers probeert te volgen die voor de gelegenheid vrijwel allemaal moderne, nieuwe en vooral lichte fietsen bij hebben. Goed; de kledij was voor de gelegenheid wél geheel in stijl, maar daar zie je in eens heel weinig van als je op je grootste verzet aan het laag vliegen bent op technische singletracks...

Bij terugkomst in de winkel waren er inmiddels nog enkele andere coryfeeën gearriveerd zoals Bart Brentjes, bondscoach Leo van Zeeland en even later Jan Weevers. Onder het genot van een bittergarnituurtje en videobeelden van onder meer de Tour VTT werd er tot vroeg in de avond flink bijgepraat en kwamen andermaal de nodige anekdotes weer boven tafel, met name naar aanleiding van de Tour VTT beelden waar Bart Brentjens en zijn Petra nog overduidelijk erg verliefd op elkaar waren en dat graag met de kijkers deelden. Brentjens, die enigzins opgelaten was om zichzelf zo terug te zien, kon er gelukkig ook wel om lachen.
Ook de eerste wedstrijden eind jaren '80 net over de Belgische grens waren zó primitief, dat het water uit de drinkbak van de in de naast gelegen wei staande koeien, via een tuinslang naar een simpel tentje dienst deed als primitieve koude douche waar zowel de heren als de dames gelijktijdig gebruik van maakte. En natuurlijk mochten de heroïsche verhalen niet uitblijven over de tijd dat er geen onderscheid was tussen cross country en downhillrijders en het heel gewoon was om je als XCer in te schrijven bij de 'afdaling' en je fiets daar voor prepareren door simpelweg een extra groot tandwiel vóór en een areo-/triathlonstuur te monteren. Geen grote jumps of road gaps, gewoon plat op je stuur hangen en over veelal bredere paden met snelheden tegen en over de 80 kilometer per uur naar beneden. Om vervolgens met je canti-remmen, al dan niet 'versterkt' door een brake boosters voor extra remvermogen, bij de finish in minder dan een halve kilometer remweg tot stilstand proberen te komen.

En zo, op zomaar een zaterdagmiddag, stonden daar in een moderne winkel vol high-end modern topmateriaal het nagenoeg voltallig Pulsar en Tioga team van weleer te mijmeren over de 'toen' en 'vroeger'. Een mooi contrast en al hebben ze het stokje inmiddels al overgedragen aan jongere goden en godinnen, fietsen kunnen ze allemaal nog steeds als vanouds en de verhalen en herinneringen uit de tijd dat de mountainbikesport in ons landje in zijn kinderschoenen stond, zijn onvergetelijk.

Tekst: Coen de Jongh en Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh en Marcia Jansen

Laatst aangepast door Steelboy op Wo Okt 22, 2008 9:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
partyboj

BerichtGeplaatst: Wo Okt 22, 2008 8:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk verslag om te lezen!

Ik kan me nu nauwelijks kunnen voorstellen dat zo'n regenboog/ neonbroek ooit hip is geweest! Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
JeroenK

BerichtGeplaatst: Do Okt 23, 2008 9:16 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ontzettend leuk! Enne... Ernie is de beste.

Waar blijft de rest van de foto's van al het oldskool materiaal? Cool

Het Pulsar team reed toch op van die chique "racing green" stalen Gazelle's? Als Gazelle die nou weer eens een paar zou produceren met lichte staalbuizen en huidige geo... Dat zou echt bij het merk passen. Of is iedereen die dat kon lassen in de custom shop al met pensioen?

En ze zouden vast lichter zijn dan de huidige teamframes Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
hutchey

BerichtGeplaatst: Do Okt 23, 2008 12:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JeroenK schreef:
Ontzettend leuk! Enne... Ernie is de beste.

Waar blijft de rest van de foto's van al het oldskool materiaal? Cool

Het Pulsar team reed toch op van die chique "racing green" stalen Gazelle's? Als Gazelle die nou weer eens een paar zou produceren met lichte staalbuizen en huidige geo... Dat zou echt bij het merk passen. Of is iedereen die dat kon lassen in de custom shop al met pensioen?

En ze zouden vast lichter zijn dan de huidige teamframes Evil

...het pulsar team reed op titanal frames uit het oostblok, waarvan akte...

...owja, ik heb bij gazelle gewerkt in de ''custom shop'', er is die jongens nix aan het verstand te peuteren als het om enige MTB logica gaat, zie mijn eigen fiets Shades ...

...en je mag mijn Ritchey wel een keer optillen hoor Cool

edit: leuk dat ''old-skool'' , maar... geen van deze gasten was aanwezig bij het WK van '87 (Villard de Lans), het WK van '88 (Crans-Montana Aminona), eerst in '89 (Spa) was Frieke erbij...

Laatst aangepast door hutchey op Do Okt 23, 2008 6:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Giesbro

BerichtGeplaatst: Do Okt 23, 2008 5:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

He wat jammer nou dat ik moest werken.
Naar boven
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Do Okt 23, 2008 10:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@ Hutchey

Ben jij toevallig Uncle Knobby in het andere leven?
hutchey

BerichtGeplaatst: Do Okt 23, 2008 10:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

...jeemig, er ontgaat je niet veel hè Schorem... Laughing
Naar boven
zonoskar

BerichtGeplaatst: Vr Okt 24, 2008 6:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Team Gies rules. Bij die eerste en enige wedstrijd op de Razob heb ik nog meegeholpen het parcours te maken Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Urnyke

BerichtGeplaatst: Za Okt 25, 2008 4:06 pm    Onderwerp: Nuenen wedstrijd Reageer met quote

Op de reunie werd ook al gezegd dat er maar 1 wedstrijd is geweest op de Razob. En die werd gewonnen zijn door Auke Geurst.

Dat Auke won klopt, edoch op 11 febru 1989 werd daar ook al een wedstrijd gewonnen en die won Paul Heijrijgers uit Belgie. Eric Dassen en ondergetekende reden toen ook mee. Er waren gedeeltelijk geen paden: het was modderig en 1 afdaling werd alleen normaal door Paul Heijrijdgers gereden. (Paul Heijrijgers vooral bekend van veldrijden (Wereldkampioen 1994) Paul werd ook winnaar bij een DH in Coo.

Dus mensen: ook voor 1991 werd er veel gemountainbiked in Nederland.
Heb net even een oude kalender opgezocht. Op 3-9-1988 begon een wedstrijd serie in Waalre. Dat jaar waren er al iets van 10 wedstrijden. Bedankt Gerrit Does! De man die ook het BMX naar Nederland haalde.

Ik heb een hele map vol met uitslagen en diverse dingen uit die tijd. Dus als iemand ooit een verhaal gaat schrijven over de geschiedenis van het MTB-en in NL: welkom

Groet van Ernie

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Za Okt 25, 2008 4:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk vind ik ook dat de term ATB veel meer van toepassing is op een MTB.

dusssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Giesbro

BerichtGeplaatst: Za Okt 25, 2008 8:55 pm    Onderwerp: Hey Ernie Reageer met quote

Deurne 4 feb 1989, was mn allereerste wedstrijd op een geleende fiets (met dank aan Vermeulen en Mike strijbosch).
Ik denk dat doe ik wel ff als veldrijder, nou dat viel tegen.
Ben een paar keer over de kop gegaan, maar volgens mij heb ik wel uitgereden.
Ik kan me herrinneren dat voor die datum er nog ooit is gereden in het voorprogramma van een superprestige veldrit of zoiets op het Eurocicuit in Valkenswaard (motorcrossbaan).
Toen won Tommy Post trouwens, van daarvoor weet ik niks.
Naar boven
Steelboy

BerichtGeplaatst: Za Okt 25, 2008 10:12 pm    Onderwerp: Re: Hey Ernie Reageer met quote

Giesbro schreef:

Tommy Post... legendarisch... Voordat de Weeversen, Artnzen en Gerritsens doorbraken, was dit Neerlands hoop. Daarna echter weinig meer van gehoord...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
JeroenK

BerichtGeplaatst: Za Okt 25, 2008 10:21 pm    Onderwerp: Re: Hey Ernie Reageer met quote

Steelboy schreef:
Giesbro schreef:

Tommy Post... legendarisch... Voordat de Weeversen, Artnzen en Gerritsens doorbraken, was dit Neerlands hoop. Daarna echter weinig meer van gehoord...

Tommy heeft met zijn broer Ryan een fietsenwinkel in Kaatsheuvel. Zie: http://www.postfietsen.nl/

Op Ernie's wedstrijdkalender, is G de Bruin uit Eindhoven Gerard van Monique's Bikeshop? Die draait dan ook al een tijdje mee...

@Boss, wil je nou dit schitterende topic ontsieren door een ATB/MTB discussie? Kom nou...

Meer oldskool spul graag! Steelboy, echt niet meer foto's? Wink
Naar boven
zonoskar

BerichtGeplaatst: Za Okt 25, 2008 11:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

G. de Bruijn is idd van Monique's Bikeshop in Ehv. Maareh, was die wedstrijd in 1989? Ik dacht dat ik pas in 1993 mijn eerste echte MTB (een Zaskar) gekocht heb Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
hutchey

BerichtGeplaatst: Zo Okt 26, 2008 12:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

@steelboy, ...jij hebt vast wel een paar ''old-skool'' foto's van het AMK Cool ...
...Tommy was mijn ploegmaat bij KOGA (MTBteam '90), bijna iedere WB-wedstrijd schakelde hij zichzelf uit in de kwalificatie, maarja, het was ook wel een écht wegrennertje... Smile

@Boss, ...ATB=automatische trein beïnvoeding, zie artikel wielerrevue-special over de Vancouver Connection; begin '96

@Frieke, ...ja, die kalender heb ik ook nog ergens, en nog veel meer, en jij ws ook... Cool Getting drunk
Naar boven
Giesbro

BerichtGeplaatst: Zo Okt 26, 2008 6:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet nog dat Tommy toen voor Californian Image reed, een nep GT.
Daarna nooit meer iets van dat merk gehoord.
Naar boven
Urnyke

BerichtGeplaatst: Di Okt 28, 2008 8:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

In 1986 was er 1 mtb wedstrijd en die werd gewonnen door van Empel (interersse in 2 pagina's artikel?)
Vanaf 1988 kwam een serie op gang: 2 heren klassen en 1 dames klasse.

Tommy post reed ook de DH in Kaprun: met ligstuur!!!: hij reed een goede tijd. Tommy was gewoon een prof en wachte tijdens een wedstrijd wel eens op mij (Eindhoven bij spoor/MBS) Erg grappig. Ik was best snel in die tijd, maar Tommy was een verhaal apart. Hij werd gesponsord door Continental, gingen we naar Spa (met Dirk Dona) en hij reed met toch hard met die auto door bochten: "ja, ik heb er nieuwe Conti's onder liggen". Was helemaal niet prettig.

Andere namen uit die tijd: Jim van Overbeek, Gerrit Gaastra (Van Koga en nu Idworx), Johan Huter, Mik Borsten, Lammer Moerman, Gerard Centen. Kan wel een keer een uitslagenlijst scannen.

Voor extra foto's van de reunie ga naar www.bikeboosting.nl en zoek op reunie

Groet van Ernie
Naar boven
hutchey

BerichtGeplaatst: Di Okt 28, 2008 12:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Urnyke schreef:
In 1986 was er 1 mtb wedstrijd en die werd gewonnen door van Empel (interersse in 2 pagina's artikel?)
Vanaf 1988 kwam een serie op gang: 2 heren klassen en 1 dames klasse.

Tommy post reed ook de DH in Kaprun: met ligstuur!!!: hij reed een goede tijd. Tommy was gewoon een prof en wachte tijdens een wedstrijd wel eens op mij (Eindhoven bij spoor/MBS) Erg grappig. Ik was best snel in die tijd, maar Tommy was een verhaal apart. Hij werd gesponsord door Continental, gingen we naar Spa (met Dirk Dona) en hij reed met toch hard met die auto door bochten: "ja, ik heb er nieuwe Conti's onder liggen". Was helemaal niet prettig.

Andere namen uit die tijd: Jim van Overbeek, Gerrit Gaastra (Van Koga en nu Idworx), Johan Huter, Mik Borsten, Lammer Moerman, Gerard Centen. Kan wel een keer een uitslagenlijst scannen.

Voor extra foto's van de reunie ga naar www.bikeboosting.nl en zoek op reunie

Groet van Ernie

...War of the Stars... Cool

...edit;
...bedoel je deze...

Laatst aangepast door hutchey op Ma Mrt 09, 2009 9:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
dubbelop

BerichtGeplaatst: Wo Okt 29, 2008 10:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat gaaf om mijn eerste echte MTB op de voorpagina van DP te zien Smile

DP Racing was een merk van Wim van Dam, ook al zo'n BMX-handelaar van het eerste uur. Hij was destijds ook importeur van Muddy Fox, waarvan wij de eerste exemplaren kochten bij een fietsenman in Hoogezand-Sappemeer of all places.

De DP is al jaren in het bezit van Ernie die er honderden grammen gewicht afgehaald heeft. Het ding reed heel fijn al is het naar huidige maatstaven natuurlijk meer een robuuste toerfiets dan een MTB. Bijzonderheid van deze fiets: twee remmen op het achterwiel. Met de rechter remhendel bedien je tegelijk een cantilever-rem en een Suntour Rollerbrake. Niet dat het nu had, maar het stond wel erg stoer Rolling smile

Zie voor alle details http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=30,0,0,1,0,0
Naar boven
Steelboy

BerichtGeplaatst: Do Okt 30, 2008 9:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

dubbelop schreef:

Hehe, hij is wakker geworden Arms wide open
Naar boven
Urnyke

BerichtGeplaatst: Do Okt 30, 2008 4:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dubbelop schreef:

De DP is al jaren in het bezit van Ernie die er honderden grammen gewicht afgehaald heeft. Het ding reed heel fijn al is het naar huidige maatstaven natuurlijk meer een robuuste toerfiets dan een MTB. Bijzonderheid van deze fiets: twee remmen op het achterwiel. Met de rechter remhendel bedien je tegelijk een cantilever-rem en een Suntour Rollerbrake. Niet dat het nu had, maar het stond wel erg stoer Rolling smile

Ik heb er geen gram afgehaald Argue , (18kg of 17.5kg maakt niet zoveel uit) Wink
Maar ik heb wel 1 Suntour Rollercam rem vervangen door een Shimano U-brake.
Waarom? Nou omdat die Suntour Rollercam megazwaar was en deze op mijn Merlin moest en zie hier: ongelovelijk: http://www.bikeboosting.nl/index.php?wtb
Niet alleen lichter, neeje ook mooier en minder corrosiegevoelig, en op sommige punten sterker en stijver. En dat met een rem uit 1984!
Naar boven
dubbelop

BerichtGeplaatst: Za Nov 01, 2008 11:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Urnyke schreef:

Ik heb er geen gram afgehaald Argue , (18kg of 17.5kg maakt niet zoveel uit) Wink
Maar ik heb wel 1 Suntour Rollercam rem vervangen door een Shimano U-brake.
Waarom? Nou omdat die Suntour Rollercam megazwaar was en deze op mijn Merlin moest en zie hier: ongelovelijk: http://www.bikeboosting.nl/index.php?wtb
Niet alleen lichter, neeje ook mooier en minder corrosiegevoelig, en op sommige punten sterker en stijver. En dat met een rem uit 1984!

O ja da's waar ook, je hebt alleen die rem laten afvallen. Toch wel sterk dat het mogelijk is om bijna 40% gewicht van één rem te halen. En wat die rem betreft: dat is volgens mij de meest stijve die ik ooit heb gehad. De draaipunten zitten immers boven de blokken, de armen zijn megastijf, dus bewegen ho maar (behalve in de goede richting ..... Smile
Naar boven
Urnyke

BerichtGeplaatst: Za Nov 30, 2013 5:59 pm    Onderwerp: Nieuwe reunie van MTB veteranen Reageer met quote

Kwam toevallig eens op dit topic terecht: 5 jaar geleden. Misschien een nieuwe reunie?

En misschien samen met het mtb museum dat begin volgend jaar echt geopend gaat worden. Staan iets van 300 MTB's vaaf beging jaren 80. iets bijzonders.

Dus als er mensen zin hebben.....
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Za Nov 30, 2013 11:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zin altijd, en ik heb net een van de de eerste 29er modellen van Gary Fisher in mijn bezit gekregen, dus ik hoop dat die retro genoeg is om mee te rijden!

En natuurlijk in samenwerking met het MTB museum, kan bijna niet anders..

JJ
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: