Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[special] Trek 69-er: best of both worlds ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Steelboy

BerichtGeplaatst: Do Aug 28, 2008 10:56 pm    Onderwerp: [special] Trek 69-er: best of both worlds Reageer met quote

Ik sla mijn Trek 1992 catalogus er nog eens op na; een in felle kleuren uitgedoste Amerikaans met bakkebaarden, Travis Brown, is de hoofdrol speler op de vele actiefoto’s in de folder. Jaren later, komt diezelfde Brown weer bovendrijven; met zo mogelijk nog grotere bakkebaarden en een nieuw concept wat hij samen met Trek ontwikkeld heeft: een 69-er! Het antwoord op de 29-er hype, maar naar zeggen met de felheid en het acceleratiegevoel van een mountainbike met 26 inch wielen.

Stellenbosch, enkele weken voor de Cape Epic: Bart Brentjens wint een wedstrijd uit de Zuid-Afrika cup... op een 69-er! Terloops laat hij uit zijn mond vallen dat hij misschien op het Olympisch parcours in Beijing ook wel start met de (voor de gelegenheid aangepaste) 69-er!

Als iemand die nog stug vasthoudt aan het 26 inch concept, maar ook de voordelen van grotere wielen wel inziet, ging ik op stap met de Trek 69-er, een normale mountainbike, met versnellingen, een 26 inch achterwiel en een 29 inch voorwiel.

Tijdloos sjiek
In tegenstelling tot de gemiddelde 29-er of singlespeed rijder, is deze Trek 69-er haast het onopvallende jongetje uit de klas. Geen schreeuwerige kleuren, geen al te moeilijke vormen, gewoon een strak frame met daarin een evenzo strakke Fox F29 vork die het voorwiel aan de grond moet houden. Ook de afmontage is opvallend mainstream: een combinatie van XT, LX, Juicy 5 en Bontrager onderdelen maakt de fiets af. Deze combinatie geeft de Trek echter een onopvallend sjieke vertoning, juist door de tijdloze uitstraling!

Best of both worlds?!
Zolang je naast de fiets staat en geen grote wielen gewend bent, heb je het gevoel naast Bigfoot te staan. Dat gevoel verdwijnt volledig op het moment dat je op de fiets zit, dan heb je door het grote voorwiel alleen het idee dat het voorwiel heel erg ver naar voren staat. Het effect hiervan is tweeledig: allereerst lijken alle obstakels veel makkelijker te nemen doordat je een groter voorwiel voor je hebt. Je zit voor je gevoel heel ver achter het draaipunt van het voorwiel waardoor je minder snel het idee hebt voorover van je fiets gelanceerd te worden. Ten tweede lijkt de fiets veel meer het voorwiel te volgen, waar je bij een 26 inch voorwiel meer het voorwiel aan het sturen bent. Snelle bochten (ik bedoel natuurlijk: snel gereden bochten) stuur je daardoor met meer vertrouwen in en slechts zelden rijd je het voorwiel tot op de grens van zijn grip. Door de vergrootte vorksprong van de (naar Bontrager specificaties) aangepaste Fox F29 blijft de vork daarbij ook nog eens zo scherp als een mes sturen. Voor het gevoel doet deze setup op dat vlak niet onder voor een goed sturende 26 inch mountainbike.

Het achterwiel in de Trek 69-er is zoals vermeld een normaal 26 inch wiel, handig als een van je vrienden vlak voor een belangrijke wedstrijd ineens besluit om toch andere banden gemonteerd te willen hebben en je je wiel af kunt staan. Zelf heb je meer aan de eigenschap dat dit achterwiel je het felle en directe gevoel van de 26 inch mountainbike geeft. Echter, waar het grote voorwiel en de Fox vork, de voorkant erg ‘forgiving’ maken, voelt de achterkant door het ontbreken van achtervering en door het 26 inch wiel wat harder en stuiterender aan. Zeker op Ardennen-afdalingen met veel boomwortels of stenen, stuur je door het grote voorwiel vol vertrouwen de fiets harder naar beneden dan gebruikelijk. Het achterwiel en de achterbrug krijgen het hierdoor zwaarder te verduren en lijken haast de beperkende factor te worden. Op zich is dit niet vreemd, want waar je een voorwiel makkelijk over obstakels heen trekt, zal het achterwiel in een hardtail altijd de grootste klappen krijgen. Het (theoretisch) vervangen van het achterwiel door een 29 inch exemplaar, haalt de felheid en levendigheid uit de fiets, dus blijft alleen toepassing van achtervering als remedie over. Hiervoor heeft Trek dan ook de Top Fuel 69er in het gamma zitten. De stugheid van de achterkant van de fiets is logischerwijs de prijs die je moet betalen om het directe en felle gevoel van een 26 inch mountainbike te behouden, ik durf zelfs de uitspraak ‘alle wielmaten zijn een compromis’ wat dat betreft wel aan. Dat is niet erg, zolang de keuze maar bewust gemaakt wordt.

Conclusie
Met de 69er heeft Trek een onopvallend opvallende fiets op de markt gezet, die qua uitstraling en rijgedrag veel mensen moet kunnen interesseren. De afmontage is gedegen, het stuurgedrag scherp en stabiel en het uiterlijk tijdloos. Het grote voorwiel maakt van deze fiets haast een freerider zodra je naar beneden gaat, het 26 inch achterwiel houdt de boel scherp en fel. Wat dat aangaat, is dit concept echt ‘best of both worlds’, waarbij de fiets eerder aanvoelt als een mountainbike met 26 inch wielen, met alle voordelen van een groot voorwiel erbovenop.
Kun je visueel wennen aan het grotere voorwiel, dan is deze fiets zeker een aanrader. Ik heb er 4 weken met heel veel plezier op mogen rijden, op locaties waar ik normaal verschillende fietsen voor uit het rek trekt. Van typische Nederlandse rondjes tot volwaardige Ardeense wereldbeker parcoursen, de fiets voelt zich opvallend goed thuis op uiteenlopende parkoersen. Deze Trek 69er heeft de lat voor zichzelf hoog gelegd en kan em volledig waarmaken!

Tekst en foto's: Coen de Jongh

http://www.trekbikes.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Vr Aug 29, 2008 7:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

ja, dat kan natuurlijk niet....zelf als model fungeren en dan als onderschift: " Foto: Coen de Jongh"
Leg dat maar es uit menneke!

dussssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Steelboy

BerichtGeplaatst: Vr Aug 29, 2008 7:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:
ja, dat kan natuurlijk niet....zelf als model fungeren en dan als onderschift: " Foto: Coen de Jongh"

Pocketwizard...! Of gewoon Jeroen vragen om de foto te nemen, Coen, Jeroen, wat maakt het uit...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
didadunlop

BerichtGeplaatst: Vr Aug 29, 2008 7:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

remote control?

Of IR shutter control?

of een balgje op de grond waar ie overheenrijdt wat de shutter bedient?

Ik heb zelf eens een remote gemaakt van een oude radiografische auto. Werkte goed tot een meter of 50.
BOSS

BerichtGeplaatst: Vr Aug 29, 2008 8:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Steelboy schreef:
BOSS schreef:

Coen, Jeroen, wat maakt het uit...

Ik vond het standpunt al zo dicht bij de grond....... Laughing Laughing

Maar OT, dat ziet er niet verkeerd uit zo'n 69er en zo te lezen rijdt het ook nog eens prima...........

dussssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
BLRacing

BerichtGeplaatst: Zo Aug 31, 2008 12:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lekker handig als je banden e.d. moet wisselen of een biba moet vervangen. "Kudt, lek. heeft iemand nog een 29" biba bij zich want ik heb er geen meer" Very happy . Eigenlijk zul dus twee keer zoveel bibas mee moeten nemen voor het geval je lek rijd omdat je met twee maten zit (tenzij je no-tube gebruiker bent)! Mij zul je niet snel met twee wielmaten op pad zien gaan denk ik. Het klinkt leuk hoor maar in de praktijk kom je toch dit soort dingen tegen. Het komt op mij over als de zoveelste marketingtruc om toch nog een beetje op te vallen in de meute. En uit het verhaal kan ik geen enkele zin/feit vinden die mij over de streep zou moeten trekken waarom ik met 69 zou moeten gaan rijden. Sterker, je krijgt er praktische problemen bij. En je zegt het zelf eigenlijk al, "Voor het gevoel doet deze setup op dat vlak niet onder voor een goed sturende 26 inch mountainbike". Geen reden dus om met 69 te gaan rijden. Doe het dan gelijk goed en ga voor de full monty 29", eventueel custom G2 Fisher geometry zoals een vriend van mij van plan is. Komt nog bij dat ik het geen gezicht vind maar dat is ook persoonlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Steelboy

BerichtGeplaatst: Zo Aug 31, 2008 9:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BLRacing schreef:
En je zegt het zelf eigenlijk al, "Voor het gevoel doet deze setup op dat vlak niet onder voor een goed sturende 26 inch mountainbike". Geen reden dus om met 69 te gaan rijden. Doe het dan gelijk goed en ga voor de full monty 29", eventueel custom G2 Fisher geometry zoals een vriend van mij van plan is. Komt nog bij dat ik het geen gezicht vind maar dat is ook persoonlijk.

Eerder in die alinea, geef ik precies aan wat het voordeel van deze fiets, bovenop een 26 incher is; makkelijker (met meer vertrouwen) over obstakels, en met meer zekerheid door een bocht.
De full monty 29-inch, heeft 1 groot nadeel: het voelt zo gezapig aan. Dat felle van een 26 inch zul je nooit krijgen in zo'n fiets, terwijl deze Trek dat juist wel duidelijk heeft.

Je laatste punt is een kwestie van smaak, daar doe ik als objectief medium geen uitspraken over, dat laat ik graag aan jullie over Wink
Naar boven
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Zo Aug 31, 2008 11:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BLRacing schreef:
Lekker handig als je banden e.d. moet wisselen of een biba moet vervangen. "Kudt, lek. heeft iemand nog een 29" biba bij zich want ik heb er geen meer" Very happy . Eigenlijk zul dus twee keer zoveel bibas mee moeten nemen voor het geval je lek rijd omdat je met twee maten zit (tenzij je no-tube gebruiker bent)!

Een 26'' binnenband kan je probleemloos gebruiken op een 29'' wiel.
Heb je dus weer een nadeeltje minder!
BLRacing

BerichtGeplaatst: Ma Sep 01, 2008 4:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@Steelboy; Je hebt gelijk wat betreft het gezegde in het begin van de alinea, en ik wil ook wel geloven dat het fantastisch stuurt vanwege het zwaartepunt wat verder naar achter ligt e.d. Ik had misschien beter moeten lezen want je bedoeld eigenlijk te zeggen dat de vork niet onderdoet voor een 26" vork Wink

@Het Tuig; Het zou misschien kunnen maar dat betekend niet dat hij daarvoor gemaakt is. Het scheelt nogal in lengteverschil tussen 29"(622mm ERTRO)) en 26"(559mm), als je het omrekent kom ik uit op ruim 200mm verschil in de omtrek! Oftewel je gaat een 26" biba uitrekken, wat dus waarschijnlijk veel lekgevoeliger is plus dat de biba niet lekker 'zit'. Als je het echt goed wilt doen monteer je gewoon de juiste bandenmaat in plaats van maar een beetje aanklooien met verkeerde bibas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Muppet

BerichtGeplaatst: Ma Sep 01, 2008 4:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

airborne pad in Nijmegen?
Naar boven
Erikje

BerichtGeplaatst: Ma Sep 01, 2008 6:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BLRacing schreef:

@Het Tuig; Het zou misschien kunnen maar dat betekend niet dat hij daarvoor gemaakt is. Het scheelt nogal in lengteverschil tussen 29"(622mm ERTRO)) en 26"(559mm), als je het omrekent kom ik uit op ruim 200mm verschil in de omtrek! Oftewel je gaat een 26" biba uitrekken, wat dus waarschijnlijk veel lekgevoeliger is plus dat de biba niet lekker 'zit'. Als je het echt goed wilt doen monteer je gewoon de juiste bandenmaat in plaats van maar een beetje aanklooien met verkeerde bibas.

Ik rij het gehele jaar door met 26" Michelin latex bíba's zonder problemen, uiteraard om een 29" wiel... En ik denk dat Het Tuig iets soortgelljks zal typen....

Erikje
Naar boven
BLRacing

BerichtGeplaatst: Ma Sep 01, 2008 9:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Okay zal wel dan Very happy . Theorie en praktijk zijn altijd anders. Tja heb nog nooit zoiets geprobeerd dus kan er verder niet veel over zeggen eigenlijk.
Misschien moet ik het 69 of 29 maar eens een keer proberen Wink
Naar boven
dader

BerichtGeplaatst: Di Sep 02, 2008 9:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Steelboy schreef:

De full monty 29-inch, heeft 1 groot nadeel: het voelt zo gezapig aan.

Ban?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
tank24

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2008 9:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

het komt op mij toch een beetje occ over, chopper style
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
bagheera

BerichtGeplaatst: Vr Okt 17, 2008 5:39 pm    Onderwerp: Trek 69'er singlespeed :) Reageer met quote

Life's a bitch Very happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Steelboy

BerichtGeplaatst: Vr Okt 17, 2008 7:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wauw! Dat scandinavie (toch?) ziet er haast uit als een mooie combi van Wales en Schotland bij elkaar!
Naar boven
Mr. C.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 13, 2014 1:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Erikje schreef:
BLRacing schreef:

Ik rij het gehele jaar door met 26" Michelin latex bíba's zonder problemen, uiteraard om een 29" wiel... En ik denk dat Het Tuig iets soortgelljks zal typen....

Erikje

FF een oud topic oprakelen:
Ben toch benieuwd hoe jullie dat doen met die 26" biba in een 29er....
Naar boven
Ruben
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Wo Okt 15, 2014 12:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon proberen, andersom zal ook nog wel lukken, is wellicht wat lastiger.
Naar boven
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Do Okt 16, 2014 8:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

Precies het zelfde als bij 26''

Leuk topic trouwens. Had toen nog niemand ooit van latex gehoord of zo?

Laughing Laughing Laughing Laughing
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: