Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[spotlight] Joe's NoFlats ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Vr Aug 22, 2008 7:40 pm    Onderwerp: [spotlight] Joe's NoFlats Reageer met quote

Tubelessconversiesystemen zijn er in verschillende uitvoeringen al enige tijd op de markt. Ze zijn vooral geliefd bij wedstrijdrijders die hiermee meer zekerheid willen verkrijgen in combinatie met een aantal andere voordelen, zoals de mogelijkheid met zeer lage bandenspanning te rijden zonder kans op doorstootlekken, de hiermee verbeterende tractie en de lagere rolweerstand. Een dergelijk systeem is gebaseerd op het toepassen van een standaard buitenband die middels vloeibare latex wordt afgedicht. Bijkomend voordeel van deze vloeibare latex is het vermogen kleine tot zelfs nog redelijk grote lekken die je oploopt tijdens het rijden, te dichten.

Joe's No-Flats biedt de mogelijkheid tubeless te rijden zonder afhankelijk te zijn van een speciale velg. Naast de vloeibare latex baseert dit systeem zijn werking op de toepassing van een speciale rubberen velglint om de buitenband luchtdicht te verbinden met de velg. Afhankelijk van het type (breedte) velg zijn er twee breedtes velglint verkrijgbaar. Met de meegeleverde rol tape dek je de spaakgaten in je velg af en zorg je er voor dat de randen van het rubberen velglint die je hier vervolgens overheen legt, de velgrand voldoende overlapt. In samenwerking met de vloeibare latex, ontstaat hiermee een luchtdichte passing tussen velgrand en buitenband. Bij een diepere velg kan in plaats van de meegeleverde tape ook een wat dikker rubber/kunststof velglint worden gebruikt, om de overlapping optimaal te krijgen.

Doordat de latex tussen het velglint en de band kruipt, blijven deze min of meer aan elkaar plakken. In feite ontstaat hiermee een 'tube'. Zeker bij het rijden met lage spanning geeft dit als voordeel dat de band, die onder invloed van zijdelinkse krachten van de velg af wilt rollen, nog steeds luchtdicht blijft en dus geen 'lucht hapt', zoals dat bij andere tubeless systemen en UST systemen wel het geval kan zijn.

Hoewel tubeless systemen veelvuldig door cross country wedstrijdrijders toegepast worden, zijn de voordelen niet alleen voor hen weggelegd. Wij namen de proef op te som en converteerde een full suspension met conventionele banden naar het tubeless systeem. Tijdens enkele enduroritten in de Alpen en talloze kilometers ook dichter bij huis, werkte het systeem feilloos. Monteren gaat vrij eenvoudig en (afhankelijk van de gebruikte buitenband) is het systeem zelfs zonder compressor direct goed lucht dicht te krijgen. Het systeem doet wat het beloofd; het dicht zelfs grote gaten. Onvrijwillig werd de proef op de som genomen toen een 5 millimeter dikke spijker een flink gat in mijn voorband veroorzaakte. Door het wiel los van de grond te houden en het gat naar beneden te laten wijzen, werd het toch vrij grote gat in een mum van tijd gedicht en kon de tocht eigenlijk onverstoord voort gezet worden.

Nadelen? Ja, die zijn er ook. Het ventiel heeft helaas de neiging dicht te gaan zitten door de grovere korrels die in de vloeibare latex zijn opgenomen. Bij het wegzetten van de fiets is het daarom raadzaam de ventielen dusdanig te positioneren ventielen dat ze altijd 'onder in het wiel' zitten en dus naar boven wijzen. Mocht onverhoopt het ventiel toch te dicht zijn gaan zitten, dan kun je teruggrijpen op het extra meegeleverde ventiel. Bij grote lekken kan het voor komen dat het wat langer duurt voor het gat gedicht is. De vloeibare latex spuit dan via het gat naar buiten, je fiets en jezelf daarbij onder sproeiend met het plakkerige goedje. Is de band eenmaal dicht, zul je toch lucht bij moeten pompen, aangezien grote gaten meer tijd kosten om te dichten. Tijd waarbij de druk in de band toch redelijk terug kan lopen.

De druk in de band neemt naar verloop van tijd weliswaar ook wat af, maar dit is vrij beperkt en ook hier sterk afhankelijk van de gekozen buitenband. In principe is de vulling middels de meegeleverde applicatiefles voldoende voor een jaar lang tubeless rijden, maar afhankelijk van de omstandigheden en de mate waarin de latex gebruikt wordt om lekken te dichten, is het raadzaam af en toe wat extra latex toe te voegen. Ondanks de dichtende werking van het latex, zit ook hier een grens aan en kan het altijd voor komen dat je een te groot gat in je buitenband rijdt. Je zult dus altijd genoodzaakt zijn om toch met een reserve binnenband op pad te moeten gaan.

Een wedstrijdrijder wil zijn klassering niet zien vervliegen door lek te rijden, maar de zelfdichtende werking, de mogelijkheid met zeer lage bandspanning te kunnen rijden bij een toename in tractie zijn voordelen die ook de niet-wedstrijdrijder aan moeten spreken. Zeg nu zelf, niemand wilt op zijn droomtrail opgehouden worden omdat hij zijn binnenband moet verwisselen?

Meer informatie: www.no-flats.com

Tekst en foto: Jeroen van den Brand

Laatst aangepast door DeKerfs op Zo Aug 24, 2008 7:16 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
scalpel 1

BerichtGeplaatst: Za Aug 23, 2008 2:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik rij nu een half jaar met dit goedje in mijn banden
en het werkt super.
maar het tast wel sommige velgen aan.
de ventielrand van mijn crossmax slr zijn
een beetje uitgebeten en past het tubelessventiel
er niet mee goed in.
ik rij nu met het goedje in mijn binnenbanden(via het ventiel
ingespoten.)werkt het zelfde.
liever een grammetje meer dan een band wisselen in een
bemodderd bos!!!

gr scalpel 1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
cyberhawk

BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2008 12:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb t in de kast staan maar kwam erachter dat mijn race ventieltjes niet uit elkaar kunne Sad
bij CRC zijn deze ventielen 25euro setje vond ik toch iets te gek..

zou/kan ik dit gewoon ook in mn ust band gieten
als ik een klein randje naar binne vouw boven in en het er dan langs giet op de velg naar binne toe ?
en dan weer op pompen > zorgend ervoor dat de vloeistof beneden blijft
als de rand weer moet uit "poppen" in de velg...

snapt iemand dit wat ik bedoel ? Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Gène

BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2008 2:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

cyberhawk schreef:
ik heb t in de kast staan maar kwam erachter dat mijn race ventieltjes niet uit elkaar kunne Sad
bij CRC zijn deze ventielen 25euro setje vond ik toch iets te gek..

zou/kan ik dit gewoon ook in mn ust band gieten
als ik een klein randje naar binne vouw boven in en het er dan langs giet op de velg naar binne toe ?
en dan weer op pompen > zorgend ervoor dat de vloeistof beneden blijft
als de rand weer moet uit "poppen" in de velg...

snapt iemand dit wat ik bedoel ? Embarassed

Ik snap je (enigzins Wink)

Ik heb het zelfde gedaan met mijn Tubeless banden. Ik heb de banden gemonteerd (Racing Ralph's) op UST velgen van Mavic, met de ventielen van Mavic. In elke band heb ik de helft van zo'n klein flesje gespoten. Dit heb ik gedaan toen de band maar voor de helft gemonteerd was. Vervolgens gewoon de band gemonteerd en erop gelet dat de vloeistof op een plek blijft. Als laatste de band onder druk gebracht met een normale voetpomp en de vloeistof in de band rond geschud. In het begin zie je dat de tubeless band niet helemaal goed zit en dat er vloeistof naar buiten komt, maar na een minuut of 5 was de band nagenoeg luchtdicht. Een van de ventielen wilde niet helemaal luchtdicht worden, maar dat heeft zichzelf verholpen.

De vloeistof zit er nu een kleine maand in en ik heb al wat ritten op de fiets gemaakt. Het was mijn eerste ervaringen met Tubeless en ik moet zeggen dat ik het wel een prettig systeem vind. Al moet ik ook zeggen dat ik normaal gesproken weinig lekke banden heb, meestal alleen op de momenten als je dat niet wilt hebben (drie tijdens een marathon).

@ Cyberhawk: ik denk wel dat het slim is om de band voor de helft te demonteren en dan de vloeistof erin te doen, dan weet je zeker dat het ook in de band zit.

mzzl
Gène
Gène

BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2008 2:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ow ja:

Dekerf's: met welke luchtdruk heb je het systeem geprobeerd?

mzzl
Gène
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2008 3:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gène schreef:
Ow ja:

mzzl
Gène

Ik rij op mijn hardtails (starre vork) met 1.9-2.0bar. Op mijn fully i.v.m. wat minder ' zachtzinnig' rijden 2.2-2.3. Nu rij ik op de fully ook rond 2.0bar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2008 4:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

DeKerf's schreef:
Gène schreef:
Ow ja:

mzzl
Gène

Ik rij op mijn hardtails (starre vork) met 1.9-2.0bar. Op mijn fully i.v.m. wat minder ' zachtzinnig' rijden 2.2-2.3. Nu rij ik op de fully ook rond 2.0bar.

dat zegt ook niet alles, het maakt nogal verschil of je een 2.0 band of een 2.4 band erop hebt.

Al die strandracers rijden ermee. Is natuurlijk erg licht en lekrijden komt niet vaak voor.
Ik heb wel gehoord dat met erg lage spanningen <1.0 bar de "melk" nog wel eens tussen band en velg naar buiten wil komen.
Daarom wordt de melk vaak in de binnenband gedaan....

dusssssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2008 5:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:

dat zegt ook niet alles, het maakt nogal verschil of je een 2.0 band of een 2.4 band erop hebt.

True, in dit geval vrij volumneuze Sworks FastTrak 2.0.

BOSS schreef:

Al die strandracers rijden ermee. Is natuurlijk erg licht en lekrijden komt niet vaak voor.
Ik heb wel gehoord dat met erg lage spanningen <1.0 bar de "melk" nog wel eens tussen band en velg naar buiten wil komen.
Daarom wordt de melk vaak in de binnenband gedaan....

dusssssssss©

Voor gewichtsbesparing moet je het niet doen imho. Ik won 'slechts' 65 gram ten opzichte van de setup met een binnenband. Vergeet niet dat je een rubberen velglint toepast en 120ml vloeistof per wiel toevoegd....

Overigens.. <1.0 bar?? Al eens afgevraagd wat de atmosferische druk rond ons allen is...? Wink
Naar boven
BOSS

BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2008 7:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

<1 bar kan wel zodra je maar niets tegenkomt wat hobbelt en je niet de bocht om hoef.......

120ml per band?

Die mannen hier gebruiken 1 potje(125ml) voor 2 wielen............
Kijk en dat scheelt weer wat grammen!

dusssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2008 8:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:
<1 bar kan wel zodra je maar niets tegenkomt wat hobbelt en je niet de bocht om hoef.......

120ml per band?

dusssssss©

Uh... I stand corrected. Dat is inderdaad voor 2 wielen Embarassed My bad.

Mijn voormalige binnenbanden wegen 190gr p/s. Dat is dus 380 gr. De NoFlats rubberen velglinten (2) wegen 160gr. Tel daar even voor het gemak 125gr (125ml) bij en je hebt een totaal gewicht van 285gram op een complete wielset. Streep dat weg op die 380 gr aan binnenbanden en je wint dus 100 gram... 50 per wiel. Dat staaft redelijk met wat ik voor en na ombouw op de totale wielset (let wel, ook nieuwe buitenbanden, oude waren versleten) woog.
Naar boven
Gène

BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2008 9:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oke, ik rij nu rond met een 2.4 RR op 2.0 bar. Dat bolt wel lekker moet ik zeggen. Lekker veel grip en comfort. Minder dan 2.0 mag ik ook niet erin stoppen (volgens de heren van Schwalbe)

mzzl
Gène
olavski

BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2008 10:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tja dat met de minimale banden druk is komisch: op de meeste banden van mij staat minimaal 2.5 bar, maar in de verschillende duitse bikemagezines staat geschreven dat de meeste mtb-ers met teveel lucht rijden en worden adviesen gegeven van rond de 2 bar. Heb nu ook een tijdje met minder lucht gereden, maar wel veel meer lek gereden. moet misschien ook op joe`s systeem overstappen, maar dan is het weer niets met bandenwisellen, omdat je met die kleverige troep zit!

Joe heeft trouwens ook eigen notubesvelgen. Deze hebben minder hoge Wangen wat het voordeel heeft dat de band er makelijk op te zetten is en je bijweinig lucht toch niet zo snel met de velg aan de grond zit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Wo Aug 27, 2008 7:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gène schreef:
Oke, ik rij nu rond met een 2.4 RR op 2.0 bar. Dat bolt wel lekker moet ik zeggen. Lekker veel grip en comfort. Minder dan 2.0 mag ik ook niet erin stoppen (volgens de heren van Schwalbe)

mzzl
Gène

Ik heb ook de 2,4 RR, meestal rij ik achter iets van 1.7 en voor(star) ongeveer 1.2.
Dat is wel hier in de duinen waar je geen stenen, rotsen en boomwortels hebt......

Joe's verkoopt trouwens ook binnenbanden met "melk", kan je zelf ook maken uiteraard. Dan is het probleem van de bandenwissel gelijk uit de wereld.

dussssssss©
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Wo Aug 27, 2008 7:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:

Joe's verkoopt trouwens ook binnenbanden met "melk", kan je zelf ook maken uiteraard. Dan is het probleem van de bandenwissel gelijk uit de wereld.

dussssssss©

Yep, maar het gevaar van doorstootlekken blijft helaas. Lage bandenspanning rijden is daarbij dus niet echt aan te raden.
Naar boven
Luc

BerichtGeplaatst: Wo Aug 27, 2008 8:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

olavski schreef:
Joe heeft trouwens ook eigen notubesvelgen. Deze hebben minder hoge Wangen wat het voordeel heeft dat de band er makelijk op te zetten is en je bijweinig lucht toch niet zo snel met de velg aan de grond zit.

Waar zie jij Joe's velgen op de website? Verwar jij e.e.a. niet met Stan's Notubes?
EL PERRO

BerichtGeplaatst: Wo Aug 27, 2008 12:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Probeer maar eens een binnenband met anti-lek euh, lek te steken, de melk spuit er gewoon uit!!! (No Tubes, Joe's, Blue Doc, zelfgemengde latex....)

De rubber van een binnenband is te dun voor de latex om op/in te hechten, een buitenband heeft wat meer vlees over, daarom dat het daarop wel werkt.

Vul maar eens een binnenband met No Tubes, monteer deze op een velg met buitenband, steek hem onderaan (waar de melk zit) op het loopvlak lek:

De buitenband gaat dicht, maar den binnenband loopt leeg. Als je genoeg melk in de binnenband stak en je hebt geluk krijg je ineens een tubless wheel met een losse binnenband in.

Diegenen die last hebben van een band die van de velg gaapt, moeten een rubber strip in de velg leggen die de buitenband raakt, met lijm of Tec 7 de randen insmeren en en verder afdichten via het ventiel met melk, en voila, je hebt een tube die bijna niet meer van de velg gaat, ook niet om te wisselen.

Qua gewichtsbesparing:

voor zowel binnenband als tubless kan ductape of inpaktape(met vezels in) gebruikt worden: minder dan 10 gram

Binnenband Schwalbe 95 gram

Tublessventiel: -10 gram

Voor een band zoals Continental heb je zeker 100gram melk nodig om die luchtdicht te krijgen en dan heb je geen extra meer over voor lekken te dichten, alles zit IN de flanken van de band. Gewichtsvoordeel is erg relatief dus.

Rolweerstand en anti lek is het grootste voordeel van tubelles, zonder een binnenband(kan je verminderen door die goed in te talken)die licht te wringen in de buitenband bespaar je 10-18watt rolweerstand uit.

Met de Dugast tubes die nu IN zijn gaan we terug naar AF, want daar zitten ook weer gewoon BB in. De bruine zeikflanken zijn wel lekker old skool.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
cyberhawk

BerichtGeplaatst: Wo Aug 27, 2008 1:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

DeKerf's schreef:
BOSS schreef:

120ml per band?

dusssssss©

Uh... I stand corrected. Dat is inderdaad voor 2 wielen Embarassed My bad.

Mijn voormalige binnenbanden wegen 190gr p/s. Dat is dus 380 gr. De NoFlats rubberen velglinten (2) wegen 160gr. Tel daar even voor het gemak 125gr (125ml) bij en je hebt een totaal gewicht van 285gram op een complete wielset. Streep dat weg op die 380 gr aan binnenbanden en je wint dus 100 gram... 50 per wiel. Dat staaft redelijk met wat ik voor en na ombouw op de totale wielset (let wel, ook nieuwe buitenbanden, oude waren versleten) woog.

ff terug komen erop.. Wink

ik rij killer bees (vredestein) 2.4 ..
er staat op de fles dat bij grotere banden meer gebruikt moet worden..
is 65ml (halve fles) dan ook genoeg voor mijn 2.4 band ?

@gene:
ik kan net de buitenband over het ventiel steken aan de binne zijde
en weet zeker dat het in de band komt..(omdat de rest nog in de velg vast zit Wink )
thanx dat je mijn "uitleg" begreep Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
legion

BerichtGeplaatst: Wo Aug 27, 2008 2:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de grammenn**kers, het is meer representatief om de gewichtswinst te rekenen ten opzichte van UST tubeless systemen dan conventionele banden.

IMHO
scalpel 1

BerichtGeplaatst: Za Aug 30, 2008 4:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik rij al een tijdje met joe no tubes in mijn binnenbanden en deze dichte
perfect doorn en spijker gaten . je moet wel eerst goed schudden zodat
de korreltjes zich goed kunnen mengen met de melk.
en gewoon swalbe binnen bandje en een spuit van bij de apotheek en je bent klaar
ik doe 6centieliter in 1 binnenband.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
olavski

BerichtGeplaatst: Za Aug 30, 2008 10:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Luc schreef:
olavski schreef:

Waar zie jij Joe's velgen op de website? Verwar jij e.e.a. niet met Stan's Notubes?

Embarassed
je heb helemaal gelijk! Tja de produkten lijken ook zo op elkaar.
Op www.notubes.com zijn de speziale velgen te zien.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: