Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

  [special] Magura 2009 presscamp ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs



Geregistreerd op: 29-10-2001
Berichten: 7014

BerichtGeplaatst: Zo Jul 20, 2008 4:49 pm    Onderwerp: [special] Magura 2009 presscamp Reageer met quote

Happy campers, dat zijn ze bij Magura, vooral als er bier aan te pas komt, liefst Weissenbier en bij voorkeur ook nog veel! Daarom besloten ze dit jaar hun kamp op te zetten in het Zuid-Duitse Bad Wildbad alwaar de Europese pers de nieuwe Thor All Mountain vork in combinatie met hun MX achterdemper mocht uitproberen alsmede de vernieuwde Marta SL remmen.



MT 140 AM
De Magura Thor, met codenaam MT140AM, is de nieuwe lichtgewicht telg in de Magura vorken familie. Met slechts 1785 gram en een veerweg van maximaal 140 mm kan deze vork wat betreft gewicht de strijd met een Rock Shox Pike of een Fox Float aan. Handige feature die deze vork meegekregen heeft is het Flightcontrol Remote System, waarmee de veerweg van de vork door een druk op de remote lever van 140 mm naar 100 mm gebracht kan worden. Ideaal om tijdens steile klimmen het voorwiel aan de grond te kunnen houden, of andersom van XC setup in 100 mm naar Freeride modus op 140 mm te gaan. In de praktijk is de Flightcontrol iets minder praktisch: doordat de veerwegverstelling traploos is, heb je feitelijk maar 2 echte vaste veerwegen, waarbij de 100 mm mode vaak niet zo heel precies is. Bij Rock Shox's U-turn of Fox' Talas weet je daarentegen precies wat je krijgt als je aan de knop draait.



De vork is voorzien van het door Rock Shox gepatenteerde Maxle concept; een quick-release steekas. De Magura Thor wordt hiermee in combinatie met de dual arch techniek een erg torsiestijve vork, die precies de kant opstuurt waar jij heen wil.
Deze luchtgeveerde vork is verder voorzien van Albert Select+ demping, waarmee de ingaande demping te regelen is van haast lock-out tot volledig open. In de volledig open setting, blaast de vork vrij makkelijk door zijn travel heen, voor een platformdemping gevoel dient dit dempingcircuit wat verder dicht gedraaid te worden, waarna de vork minder lijkt te duiken. De plushheid lijkt daarbij nauwelijks aangetast. De Magura veert makkelijker in dan een mes door warme boter snijdt!



MX
De MX achterdemper is al eerder langs gekomen, ditmaal mogen we er ook zelf mee rijden en zijn er een aantal opengewerkte modellen, waarbij je kunt zien wat er (niet) inzit. De demper werkt volledig op lucht en heeft door de afwezigheid van olie geen afdichtseals nodig. Demping gebeurd in de MX door de rondpompende luchtstroom tussen de verschillende kamers en is gebasseerd op luchtdempers die toegepast worden op vrachtwagens, high-end personenauto's en zelfs op off-road racewagens. Het idee achter de demper is dat platform demping slechts een lapmiddel is voor een slecht veersysteem (lees: singlepivots). Magura lanceert daarom deze MX demper met in het achterhoofd dat de kinematica van het frame het onderscheid moet maken tussen trapinvloeden en ondergrond invloeden, waarbij de demper zo plush mogelijk mag zijn om de fiets optimale tractie te laten houden. Magura heeft echter besloten deze demper niet als aftermarket demper te verkopen. De demper moet naar hun mening afgestemd worden op het veerconcept van het frame, een aftermarket demper die geschikt zou moeten zijn voor diverse framegeometrieen en kinematica zou altijd een compromis zijn. Naar ons idee is dit een verstandige beslissing van Magura.

Niet alle aanwezige testfietsen waren om de zojuist genoemde reden voorzien van de nieuwe demper. De testfiets waar wij mee reden, een Trek Fuel EX8, was echter wel voorzien van een MX190 demper. Alles wat Magura beloofde bleek uit te komen: ja de demper was licht en ultra gevoelig en alle oneffenheden werden opgeslokt en de opengewerkte modellen maakten duidelijk dat de demper haast onderhoudsvrij is, maar... bij wat ritjes bergop leek de demper toch redelijk veel te bewegen. Geen probleem zolang je bleef zitten, maar staand op de pedalen schreeuwde de demper haast om een VPP constructie!

Doordat de demping alleen plaats kan vinden wanneer er druk opgebouwd kan worden in de lucht aan de 'andere kant' van de demperklep, heb je nagenoeg geen demping bij kleine schokken. Dit staat garant voor een gevoelige demper die veel kleine oneffenheden wegneemt, zij het dus ongedempt. Door de nauwelijks opbouwende druk en dus het nog niet effectief werken van de demping is de demper echter geneigt om bij hard remmen met het achterwiel, sterk te gaan vibreren. De lucht in de blaasbalg is namelijk comprimeerbaar en bij kleine slagen komt deze lucht dus niet voldoende door het dempingsysteem en staat hij puur op deze comprimeerbare lucht in de blaasbalg heen en weer te dansen.
De Fuel EX heeft nota bene het ABP systeem, wat deze brackjack of brakelock op een kinematische manier teniet zou moeten doen. Bij zacht remmen, voel je daarnaast de fiets zich uit de sag van de achterdemper trekken. Met de originele Fox RP2 demper in dit frame heeft de fiets er beduidend minder last van, door dat de ingaande demping vanwege het Propedal systeem juist zo hoog is. Magura heeft derhalve in onze ogen een demper ontwikkeld die volledig aan hun eisen voldoet, ze zijn alleen een hele essentiele eis vergeten!



Marta SL
Be like Christoph Sauser... die werd met de magnesium variant van de Marta's dit jaar namelijk wereldkampioen.
Al tijden is de Marta SL de referentie op lichte schijfremmen. Voor 2009 zet Magura deze trend voort en komt zelfs met een magnesium versie die maar liefst 40 gram afsnoept van de al lichte SL versie. Het monoblok principe van de remcalipers zorgt voor een solide gevoel in de remgrepen en voor een dosis remvermogen waar je licht van in je hoofd wordt! Hoewel de remgreep, de caliper en ook de remschijven er enigzins iel uitzien, remmen ze als bootankers, eerlijkheid gebied te zeggen dat deze remmen veel (nee; VEEL!) beter zijn dan de Louises die we vorig jaar ter test hadden. De ielheid van de rotors is trouwens wel iets waar je zeker in het begin mee uit moet kijken, wij stonden na een run in Bad Wildbad let-ter-lijk met een rokende achterrem beneden... blijkbaar was het rookverbod in openbare ruimtes in Duitsland nog niet ingegaan (of was het geen openbare ruimte).

Magura is altijd de koning als het aankomt op gezellige presentaties geven, dat mag gezegd worden. De nieuwe Marta remmen zijn ronduit goed, je kunt duidelijk merken dat dit voor Magura core-business is. Op veringgebied hebben ze de afgelopen jaren grote stappen gemaakt van de oude Rond-Magura vorken naar wat ze nu hebben. De nieuwe modellen zijn aanmerkelijk plusher en mooier geworden. De MX achterdemper toont echter een aantal gaten in het ontwerp, die er naar ons idee niet in hadden hoeven zitten. Als je een achterdemper voor een fiets op die van een auto baseert, moet je goed bedenken welke invloeden er anders zijn. Voor fietsen als een Liteville, die een kinematische opsluiting heeft van de achterbrug, zullen dit soort demper goed kunnen werken, andere fietsen zoals een FuelEX zijn beter af met een oliegedempte achterdemper.



www.magura.com

Tekst: Coen de Jongh
Foto's: Coen de Jongh en Jeroen van den Brand
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
BLRacing



Geregistreerd op: 4-11-2001
Berichten: 2754
Woonplaats: Ergens in Utrecht

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 2:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk geprobeerd van Magura met die MX shox maar eigenlijk is het dus helemaal niks. Voor het dempen heb je gewoon vloeistof nodig, period. Al het andere kan inderdaad met lucht gedaan worden. Zal mij niet verbazen dat de demper een stille dood zal sterven, tenzij ze voor 2010 met een hydraulisch dempings circuit komen. Ik kan mij ook niet voorstellen waarom het wel op een ander frame-ontwerp (heel goed) zou kunnen werken, aangezien de demper hoe dan ook de verschillende bewegingen moet afremmen. De magazins geven ook al een beetje af op de MX dus werk aan de winkel voor Magura. Fox RP23 is dus nog steeds de beste optie in mijn ogen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
wictor



Geregistreerd op: 18-6-2004
Berichten: 1066
Woonplaats: langs de Rijn....

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 4:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

't Is wel een gedurfde zet van Magura. Wipkippen van fietsen ontstaan vaak door wipkippen van rijders die er op zitten, niet suboptimale kinematica. Als de rijder heen en weer zit te schommelen is een oplossing als ProPedal toch echt de enige 'oplossing'.

Wel leuk dat de cirkel weer rond is: na de evolutie van de lockout op de kroon naar ééntje op het stuur, SPV, Terralogic en DLR, komen we nu weer met veringselementen die vooral simpel moeten zijn. Gelukkig hebben we 1998 SID blauw ook al weer uitgevonden..... Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Steelboy



Geregistreerd op: 9-7-2001
Berichten: 8100

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 6:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Reactie op bovenstaande:

In theorie klopt het uigangspunt van Magura om met een soepele demper, maximale tractie te hebben, echter een fiets is iets anders dan een auto (waar die grote COntinental demper in gebruikt wordt); daar heb je een rijder die op de fiets zit en door lichaamsbeweging een demper kan aanspreken. Als dat niet in de kinematica van het veersysteem (VPP) opgelost is, werkt een soepele demper alleen maar irritatie op. Tel daarbij op dat mountainbikers nog altijd (!) een stijf/strak aanvoelende fiets willen hebben, dan is deze oplossing vooralsnog niet de beste (als in beste wat de klant wenst, wat technologisch de beste is, is weer een ander verhaal).

Ik vind het jammer dat ik de demper (nog) niet in een Liteville heb mgen proberen, wellicht was het verdict dan anders geweest...

Vooralsnog moet ook ik toegeven dat de RP23 van Fox de beste demper is die ik gereden heb...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Hotsnail



Geregistreerd op: 9-1-2006
Berichten: 740
Woonplaats: Jirnsum, Friesland

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 9:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

moaahh... zijn al wel meer bedrijven bezig met een luchtgedempte demper, en ook al een aantal jaren, dus het zou tóch moeten kunnen. Cane Creek heeft een reeksje luchtdempers, de AD reeks en de cloud nine. Die hebben dan wel wat meer instelmogelijkheden als de Magura.

Op zich vind ik de magura demper wle en leuk concept, en ik zou hem best wel willen testen in mijn IH. Alleen dus helaas niet aftermarket te krijgen.
_________________
Ijzeren paarden eten geen haver....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Azonic-xc-er



Geregistreerd op: 15-5-2003
Berichten: 296

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 9:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer interessant om te lezen. Wat wordt er juist bedoeld met kinematische opsluiting bij de liteville ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Luc



Geregistreerd op: 12-7-2001
Berichten: 4164

BerichtGeplaatst: Vr Jul 25, 2008 6:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie op zich geen probleem met lucht als dempingselement. Votec gebruikte het in zijn vorken en dat werkte naar mijn gevoel meer dan behoorlijk. Je had daar wel een aparte kamer die je op de gewenste druk kon zetten en een stelwieltje. Het verschil tussen 2 kliks werd dan bepaald door de druk die je instelde.
Bij Magura lijkt mij het probleem dat de druk in het dempingscircuit blijkbaar afhankelijk is van de mate waarin de demper aangesproken wordt. Dan krijg je inderdaad in sommige situaties automatisch een pogostick i.p.v. een demper, en beovendien gebeurt het een beetje op een onvoorspelbare manier. Beetje gelijkaardig verhaal van de eerste generatie Brain dempers bij Speci, waar ook nogal wat verhalen kwamen over onvoorspelbaar veergedrag. M.a.w. het idee is goed, maar er is nog wat doorontwikkeling nodig en het is waarschijnlijk wachten op een derde generatie van deze dempers om van een echt behoorlijke werking te kunnen spreken.
_________________
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs



Geregistreerd op: 29-10-2001
Berichten: 7014

BerichtGeplaatst: Vr Jul 25, 2008 8:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

Luc schreef:

Bij Magura lijkt mij het probleem dat de druk in het dempingscircuit blijkbaar afhankelijk is van de mate waarin de demper aangesproken wordt. Dan krijg je inderdaad in sommige situaties automatisch een pogostick i.p.v. een demper, en beovendien gebeurt het een beetje op een onvoorspelbare manier.


Dat is eigenlijk in een notendop wel wat er gebeurd inderdaad.

Een oplossing zou relatief 'eenvoudig' gevonden kunnen worden door dat Votec-idee toe te passen. Om toch een zo onderhoudsvrije constructie te maken zou een 'dubbele' luchtdemper misschien soulaas kunnen bieden. Dus met een afzonderlijk op druk te zetten dempingssysteem de demping beter onder controle krijgen. De vraag blijft echter of hiermee het 'probleem gebied', dus de initiele mms veerweg ook al goed controleerbaar zijn. Zeer zeker beter dan nu het geval is, maar ik denk dat de werking nooit gelijk of de finese zal krijgen als een demping middels een niet-comprimeerbaar medium (olie).

Lucht is comprimeerbaar en zodra je een luchtstroom gaat afknijpen/remmen middels een smoorklepje (om dus demping te verkrijgen), zal eerst de druk oplopen vooraleer hij door de smoorklep stroomt. Je blijft dus in feite altijd voor een deel ongedempt comprimeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs



Geregistreerd op: 29-10-2001
Berichten: 7014

BerichtGeplaatst: Vr Jul 25, 2008 8:16 am    Onderwerp: Reageer met quote

@Luc;

was het trouwens niet zo dat bij de Votec, net als bij Englund luchtcartridges die ook volledig op lucht veren en dempen, de voorspanning en dus de initiele veerweg gedaan wordt middels een elastromeer-/spriraalveer?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Luc



Geregistreerd op: 12-7-2001
Berichten: 4164

BerichtGeplaatst: Vr Jul 25, 2008 12:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nope, Bij de Votec vorken die ik (gehad) heb, gebeurt alles op lucht. Ik heb ook nooit te klagen gehad over een inferieure werking op de kleine schokken. Een maat van me, een klassieke XC-ert die een hekel heeft aan pompen en aanverwanten, heeft er zelfs mee testgereden en was uitermate te spreken over met name het uitblijven van veel pompen bij staand klimmen, maar dus ook over het gevoelig aanspreken op de kleienere oneffenheden.
Bij de Votec die ik nu nog heb, kan je zelfs die begingevoeligheid enigszins instellen.
_________________
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be


Laatst aangepast door Luc op Zo Jul 27, 2008 2:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Hubert !



Geregistreerd op: 2-10-2002
Berichten: 1573
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Jul 27, 2008 9:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Forum powered by phpBB © 2000-2007 phpBB Group
© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact