Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

  [nieuws] Sea Otter - Magura Marta SL, MX en Thor ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs



Geregistreerd op: 29-10-2001
Berichten: 7014

BerichtGeplaatst: Do Apr 24, 2008 6:27 pm    Onderwerp: [nieuws] Sea Otter - Magura Marta SL, MX en Thor Reageer met quote

Begin dit jaar wist Magura de ogen al reeds op haar gericht te krijgen, door een volgens eigen zeggen revolutionaire demper te presenteren. De Sea Otter Classic is door Magura aangegrepen om de MX demper voor het eerst in het echt aan het publiek te tonen. De MX demper is de eerste in zijn soort; een volledig onderhoudsvrije luchtdemper, welke gebruik maakt van de techniek die al sinds jaren menig luxe auto comfortabel door het leven laat gaan. De demper bestaat uit een blaasbalg en werkt enkel op lucht. Demping wordt verkregen door de luchtstroom te regelen in de uitgaande slag. Het ontbreken van olie en het volledig op lucht laten werken, maakt dat de demper geen extra seals nodig heeft en wordt daarmee gekarakteriseerd als eenvoudig, onderhoudsvrij, makkelijk in te stellen en vooral erg comfortabel. Met name voor de grammenjagers valt er bij Magura in de vorm van deze demper zeker wat 'gram' te halen, de MX is er vanaf een gewicht van slechts 195 gram in drie verschillende lengtes. De MX zal eind van de zomer 2008 op de markt beschikbaar komen.

Thor
Magura heeft haar vorkenprogramma de voorbije 2 jaar drastisch hertekend. Zo is de Thor terug van weggeweest. De nieuwe Thor is een lichtgewicht All Mountain vork en bezit een verstelbare veerweg van 100 tot 140 millimeter via een bediening op het stuur (Flight Control Remote). Zoals onder andere ook de Durin en Menja vorken, is de nieuwe Thor voorzien van de dubbele boog aan de onderpoten in combinatie met 32 millimeter bovenbuizen. Het gewicht is voor een vork van deze klasse met 1785 gram (zonder steekas) laag te noemen. Oók Magura springt vol op de steekas-revolutie en voorziet de Thor van een Maxle 360 steekas volgens het ontwerp van RockShox. Een in eigen huis ontwikkelde versie van deze steekas, de Magura ‘60 Less’ is, zoals de naam al doet vermoeden, 60 gram lichter en als extra optie verkrijgbaar. De Thor is voorzien van post mount schijfrembevestiging, welke direct 180 millimeter schijven mogelijk maakt zonder adapters, kleiner schijven zijn niet mogelijk.

Marta SL Magnesium
Gehéél uit magnesium, voorzien van carbon remgrepen en dubbele remzuigers; de nieuwe Marta SL is een lichtgewicht van slechts 297 gram per rem met een 160 millimeter schijf! De Marta krijgt een stevige verjongingskuur en upgrades op technologisch gebied. Zo zal de rem voorzien zijn van het op de nieuwe Louise geïntroduceerde Easy Bleed Technology (EBT) en zorgt een vergroot olie volume voor een betere remkracht voor zowel cross country als freeride gebruik. De remgreep is volledig hertekend en méér bombproof gemaakt tegen slecht weer, iets waar de huidige Marta-generatie nog wel eens wat te wensen over liet. De nieuwe SL schijven zijn er in 160, 180 of 203 millimeter. De witte kleur is standaard voor de Marta SL Magnesium, een zilvere versie met aluminium huisdelen en carbon remgrepen zal op de markt komen als de Marta SL en de Marta, voorzien van aluminium huis en greep, zal er in het zwart zijn.



Net als de Thor vork en MX demper zullen ook de Marta SL schijven eind van de zomer van dit jaar op de markt komen, maar we zullen in juli al reeds deze nieuwe spullen mogen testen. We houden je op de hoogte!

Bron en foto's: Magura Duitsland
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
BLRacing



Geregistreerd op: 4-11-2001
Berichten: 2754
Woonplaats: Ergens in Utrecht

BerichtGeplaatst: Do Apr 24, 2008 7:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk geprobeerd van Magura maar een goede demping bereik je niet met lucht. Dit is al zo vaak geprobeerd maar het werkt gewoon niet. Olie blijft gewoon het beste. Maar het idee van de blaasbalg is prima denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Luc



Geregistreerd op: 12-7-2001
Berichten: 4164

BerichtGeplaatst: Vr Apr 25, 2008 6:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nochtans altijd tevreden geweest over de werking van mijn Votec luchtvorken. En zo haal je ook makkelijk gewichten die nu als spectaculair voorgesteld worden voor vorken van 140mm. Mijn Votec weegt om en bij de 1700gr. voor een dubbelkroons vork, incl. Votec voorbouw, wel met QR drop-outs, geen steekas. En da's een vork van +/- 6 jaar oud ...
_________________
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis



Geregistreerd op: 7-8-2001
Berichten: 1354
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Vr Apr 25, 2008 8:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou nog even afwachten voor dit te veroordelen, hoor. Misschien werkt het wel bijna zo goed als een oliegedempt veerelement... In dat geval zou groot onderhoudsgemak wel eens een heeeeel goed argument kunnen zijn voor heel veel mensen.

Theoretisch zijn er natuurlijk wel bezwaren: lucht reageert veel minder constant dan olie op druk, warmte, etc (da's weggezakte eindexamenkennis, maar toch). Maar ALS men dat een beetje onder controle heeft bij Magura, is het volgens mij een heel goed idee. Een voordeel is dan ook dat wat er aan onderhoud gebeuren moet, waarschijnlijk extreem makkelijk zelf te doen is (?). Da's dan goedkoper dan je RP wegbrengen en betrouwbaarder/sneller dan je Swinger opsturen... Rolling smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
illuminatastigmata



Geregistreerd op: 2-7-2005
Berichten: 2830
Woonplaats: limburg

BerichtGeplaatst: Vr Apr 25, 2008 8:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

mateis schreef:
extreem makkelijk zelf te doen is (?). Da's dan goedkoper dan je RP wegbrengen en betrouwbaarder/sneller dan je Swinger opsturen... Rolling smile




En DAT is nou net wat geen enkele fabrikant wilt hebben.....Die hebben het liefst(ook al zeggen ze dat niet hardop)dat je voor service en/of onderhoud weer netjes terug komt naar je dealer/servicecenter/LBS of whatever................ Cool
_________________
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis



Geregistreerd op: 7-8-2001
Berichten: 1354
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Za Apr 26, 2008 10:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ja... en TOCH brengt Magura deze demper uit. Very happy 't Is natuurlijk nog wel even afwachten hoe onderhoudsvriendelijk ie echt wordt.

En volgens mij kan het de fabrikant helemaal niet zo veel schelen: die heeft zijn product dan al verkocht. Voor hem is het veel idealer als hij niet een uitgebreid nazorgnetwerk moet regelen, maar alleen vorken en dempers kan uitleveren. Daar valt echt geld te verdienen. Het enige is dat hij niet opgezadeld wil zitten met suffe garantieclaims van mensen die aan hun vork lopen frunniken maar eigenlijk geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.
Daarnaast werken fabrikanten volgens mij ook veel vraaggestuurder dan jij denkt: mensen kiezen uiteindelijk toch voor de lichte, superwerkende vork en niet voor het iets zwaardere, evt. minder werkende product dat veel minder gevoelig is. Een voorbeeld uit de oude doos: hoeveel meer SIDs werden er rond 2000 niet verkocht dan Marzo Z2's? Of Skarebs/R7's vs. Magura O24U's/2 Strokes etc. (simpeler lucht of staalveren, wat de naam ook zijn mag). Er is echt wel een keuze. Cheap, light, strong: pick two --> licht, fijn werkend, onderhoudsarm: kies twee. Bandana (die smiley lijkt het meest op KB)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sven



Geregistreerd op: 15-5-2002
Berichten: 7658
Woonplaats: Sittard

BerichtGeplaatst: Di Apr 29, 2008 2:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Veel discussie over de demper, maar de nieuwe Marta SL Magnesium mag er toch zeker ook zijn.

Manman, prachtig dat deze opnieuw ontworpen remmen zo'n uiterlijk kunnen hebben. Ik ben benieuwd naar de performance!
_________________
http://www.velozine.nl | Fluxxxing the trails |
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Forum powered by phpBB © 2000-2007 phpBB Group
© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact