Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[special] Test: Liteville 301L - marathonmonster ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Steelboy

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 16, 2008 3:22 pm    Onderwerp: [special] Test: Liteville 301L - marathonmonster Reageer met quote

Eigenlijk stapte ik de fietsenwinkel in voor een nieuw binnenbandje... 30 minuten later liep ik de deur uit met dit: een Liteville 301L en het verzoek of ik deze eens even wilde proberen! Nu ben ik de beroerdste niet en offerde ik dus mijn vrije zaterdag graag op om een rondje op de Liteville te gaan maken..

Het bijzondere aan het Liteville frame is dat het geschikt is voor verschillende rijstijlen, van enduro/freeride tot xc/marathon, simpelweg door de gebruikte afmontage. De unieke en gepatenteerde achterbrug constructie is door de Duitsers ge-engineerd om zowel de optredende krachten netjes in het verlengde van zitbuis en bovenbuis door te leiden, als ook om het deinen van de fiets tegen te gaan, doordat de kracht die de demper op de zitbuis uitoefend tegengesteld werkt aan de kracht die de rijder door de pedaalbeweging uitoefend. Hierdoor balanceert het frame zich als het ware uit.

Racer
De XC setup van de geteste Liteville maakt de fiets tot een regelrechte racer. Met de gemonteerde Rock Shox Reba op 100 mm is de voorkant van de fiets lekker laag, maar de stuurhoek wordt naar mijn idee net iets te steil voor een marathon bike. De steile zithoek zorgt wel voor een 'agressievere' houding, waardoor de fiets makkelijk trapt. Liteville heeft drie verschillende standaard 'inzetbereiken' die ze zelf betitelen met Race/Marathon, Tour/Marathon en Enduro/Fun. De veerweg achter is altijd 130 mm, de voorvorken varieren van 100 mm in de Race/Marathon setup tot 160 mm in de Enduro/Fun setup. Uiteraard moet je voor die verschillende inzetbereiken wel een ietwat andere afmontage (denk aan stuurpenlengte, abuse proof componenten) hanteren.

Okay, dus met deze fiets kun je alle kanten uit. Dat zou betekenen dat de fiets altijd een compromis is. Niets is minder waar, in deze XC setup knalt de Liteville, mede door de speciale linkage voor de achterdemper, haast als een race-hardtail door de bossen! Zelfs bij staand aanzetten, blijft de achterkant strak aanvoelen en lijkt iedere slag raak te zijn. Eenmaal boven volgt de test of de XC setup dan ook geschikt is om hard naar beneden te gaan. Nu is Nederland een vrij vlak land, zoals de meesten van jullie zullen weten, dus echte steile en technische afdalingen hebben we er niet mee gedaan. De lange afdalingen die we er wel mee reden, deed de Liteville echter vol vertrouwen!

Het lijkt haast alsof de fiets geen enkele zwakke punten kent, bergop knallen, bergaf eveneens knallen... oh wacht: ik heb het nog niet gehad over de vlakke stukken! Daar valt namelijk wel iets op aan de fiets: de achterkant van de fiets spreekt op kleine oneffenheiden niet aan, ondanks dat de demper correct staat ingesteld. De constructie 'rammelt' hierdoor een heel klein beetje. Het is geen speling, maar je hebt het idee dat de achtervering wel aan wil spreken, maar het net niet kan, door de linkage constructie! Is dit een echt probleem? Nee, niet als je de fiets beschouwt als een hardtail met vering, die alleen werkt als ie echt moet werken. In vergelijking met een plushe set-up die altijd wel wat beweging heeft (bijvoorbeeld Intense VPP, Turner 4-bars) is het verschil echter wel duidelijk. Als je de fiets tegenover een Specialized Epic met Brain demper zet echter, lijkt de Liteville de beter verende fiets te zijn, met initieel een zelfde soort karakteristiek als de Epic.

Detaillist
De Liteville 301L heeft als frame diverse unieke details: zo is het frame voorzien van een 1.5 balhoofd, standaard voorzien van een Syntace Superspin integrated headset, waarin 1 1/8 vorken gemonteerd kunnen worden. Voor de Enduro/Fun setting kan dus echter ook een 1.5 balhoofd gemonteerd worden met bijbehorende vork. De derailleurpad van de Liteville is ook een verhaal apart. Hier geen verwisselbare padjes, maar een vaste. De filosofie hierachter is dat de vaste verbinding zorgt voor een veel preciezer schakelgedrag. Liteville heeft nog niet een frame met verbogen pad van hunzelf teruggezien, maar mocht dit onverhoopt gebeuren, dan stellen ze kostenloos een nieuwe staande achtervork (waar de derailleurpad zich aan bevind) beschikbaar. Dat is nette service! Om de derailleur zelf te beschermen is een Syntace RockGuard toegepast.

All good things end...
Zo ook deze test: de Liteville is niet slechts een unieke fiets, maar vooral een goed uitgedacht concept, dat echt werkt! De speciale achterbrug constructie zorgt ervoor dat pedaalinvloeden de vering niet beïnvloeden en deze alleen aanspreekt als het ook echt nodig is. Het is daardoor een van de strakste marathon fully's die ik gereden heb. Het 'rammelen' of moeilijk losbreken van de achterbrug en de ietwat steile voorkant in deze setup, zijn voor mij de wat mindere kanten. De overige details zoals het 1.5 balhoofd en de vaste derailleurpad van de Liteville maken het frame tot wat het is: een goed voorbeeld van Duitse 'grundlichkeit'. Daardoor is deze Liteville absoluut een aanrader!

Tekst en foto's: Coen de Jongh

Met dank aan:
www.adventurebikes.nl

www.liteville.de
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Faxmulder

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 16, 2008 5:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nice Coen,

Waar heb je deze bike getest??

Zo'n LBS wil ik ook wel zeg! Denk dat ie het hier in de buurt best goed zal doen.
MarinTi

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 16, 2008 6:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
zonoskar

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 16, 2008 8:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe zt het met het 'Epic' gedrag bij Enduro rijden? Lijkt me niet echt de bedoeling. Verder, fatsoenlijk Enduro rijden met dit frame (wat volgens mij best wel licht is), is dat wel safe?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Steelboy

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 16, 2008 8:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik las vanmiddag op hun site dat ze 10 jaar garantie geven...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Fast

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 21, 2008 1:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

leuk stukje, krijg bijna zin in een fully, terwijl me dat nooit wat leek.
Alexander

BerichtGeplaatst: Do Mrt 27, 2008 11:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hey leuk verhaal. Ik rij er zelf mee in een meer all mountain setup:

lekker fietsje, zal hem ook als bikepark fiets gaan gebruiken die seizoen. Herken alleen jouw gevoel over de achtervering niet. Ik vindt hem redelijk plush maar goed ik kom van een bijna 10 jaar oude RM element dus heb misschien niet de juiste referentie. Wat de sterkte van het frame aangaat bekijk de volgende links eens:

http://www.liteville.de/r/name_22_71_Agallery_video_front.html

of vanaf 1:13 hier:

http://www.danny-strasser.de/zufall_big.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
dennieP

BerichtGeplaatst: Di Apr 08, 2008 8:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ook ik ben sinds vorig jaar mei de trotse eigenaar van een Liteville. Die van mij is XC opgebouwd, weegt net geen 12 kg, en is van de maat XL.
Ik zocht naast mijn ongeveerde lector (ghost) een fully zonder dein-eigenschappen, en daarnaast een redelijk uniek uitziend fietsie, nou dat is gelukt met de Liteville.
Maar wat nog belangrijker is, de fiets voelt zich één met mij, alsof ik hem al jaren heb, het voelde direkt vertrouwd.
Toen ik de fiets amper een week had zijn we een weekend naar Houffa geweest, ik heb hem daar werkelijk tot op het randje uitgeprobeerd, en zoals je in de test al las, hij deint amper. En dan kom je aan de top van de beklimming, en merk je dat je tijdens de afdaling pas echt tot het randje kan gaan, wat een geweldig veerconcept!!
Komende september ga ik met vijf vrienden de Duchenne-heroes tocht fietsen waar ik de Liteville met alle plezier voor in zet.

groeten Wink
dennieP.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: