Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

  [special] Test: Cannondale's F5 Disc 'entry bike' ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs



Geregistreerd op: 29-10-2001
Berichten: 7014

BerichtGeplaatst: Zo Feb 17, 2008 5:39 pm    Onderwerp: [special] Test: Cannondale's F5 Disc 'entry bike' Reageer met quote

Zoals voorgaande jaren, kwam Cannondale ook afgelopen jaar al vrij vroeg in het seizoen met een aantal modellen voor het volgende jaar. Voor 2008 werd ons een nieuw segment in het progamma gepresenteerd, de 'brand entry bikes', in het nederlands vrij vertaald naar de 'instapmodellen'. Een reeks mountainbikes met prijzen van 559 tot 999 euro, waarmee Cannondale mikt op de beginnende mountainbiker. Cannondale wilt met deze serie fietsen een basis aanbieden waarmee de beginnende mountainbiker een waardig frame dat de allure van zijn duurdere broertjes heeft en basis is voor het later opwaarderen met nieuwe en duurdere componenten.


Taiwandale
Ik ging op pad met de F5 Disc, het derde model in de nieuwe lijn en de eerste voorzien van schijfremmen. Voor 829 euro komt deze fiets met een mix van een Shimano Deore voor- en Deore LX achterderailleur in combinatie met RapidFire shifters en hydraulische schijfremmen uit de Deore serie. De cranks, cassette, ketting en de trapas komen uit de Alivio groep en de wielen zijn opgebouwd met WTB DX23 velgen, DT Champion spaken rond Acera naven.



Ondanks dat Cannondale de frames voor deze serie 'brand entry bikes' niet zelf in de fabriek in Amerika maar in Taiwan laat maken, hebben we niet echt de indruk dat we hier te maken hebben met een gestroomlijnde, verder uitgeklede, versie van de Amerikaanse tegenhangers. Alle typisch kenmerken zijn aanwezig. De Power Pyramid onderbuis, de s-bend achterbrug en de oversized balhoofdsbuis voor een Headshock vork ademen niets anders dan puur Cannondale uit. Ook het lakwerk is erg strak en gedetaileerd uitgevoerd. Enkel de lasnaden zijn wat meer in het zicht dan we gewend zijn van de frames uit Amerika.



Cruisin'
Als we eenmaal een been over de fiets heen werpen en op pad gaan valt, ondanks de relatief lange bovenbuis van bijna 60 centimeter voor een medium framemaat (ongeveer 16,5"), de rechte zithouding op. Het eigen label riser stuur is hier mede debet aan. Dankzij de niet al te steile balhoofdshoek van 70 graden stuur de F5 Disc rustig zonder echt traag te zijn. De 2.0" CST Caballero banden geven me ondanks het subtiel ogende profiel niet direct de indruk de meest lichtlopende set rubbers te zijn. Combineer dit met de vrij rechte zithouding en je hebt al snel het idee dat je toch wel wat moeite moet doen om de fiets op hogere kruissnelheid te houden. Wanneer je dan ook echt flink door trapt komt het profiel van de CST banden, zelfs bij droge en redelijk harde ondergrond al vrij snel aan zijn grens en is het vertrouwen wat weg. De F5 voelt zich beter thuis op de iets meer gematigd tempo, wat je mede door de relaxte zit dan ook lang vol kunt houden.

Vooraan vinden we in de F5 geen Cannondale-eigen Headshock, maar een RockShox Dart 2 vork met 100 millimeter veerweg. De met spiraalveren werkende Dart is welliswaar de op één na goedkoopste telg uit de stal van RockShox en met zijn bijna 2,5 kilo niet bepaald de lichtste vork op de markt, maar valt me positief op door zijn goed werkende, goed instelbare demping en het soepele aanspreken wat de vork vanaf de eerste meters al heeft. De spiraal veren maken het afstellen enorm simpel; voorspanning instellen middels de draaiknop boven op de vorkkroon, demping instellen en rijden maar.

De Shimano Deore schijfremmen bevestigen dat zelfs een instapfiets van 829 euro zeer capabele hydraulische schijfremmen kan hebben. De remkracht en dosering verdienen een dikke voldoende en tijdens de modderige ritten blijven ze mooi sleepvrij draaien. Enig punt van kritiek dan toch in de vorm van de in de remklauw klapperende remblokken. Zeker in een oversized aluminium frame als dat van de F5 resoneert dit geluid toch wel flink. Koperpasta tussen de remblokken en de zuigers aanbrengen dus!

Moet ik nog melden dat de Deore RapidFire in combinatie met de Deore LX achterderailleur en Deore voorderailleur zoals gewoonlijk hun werk doen? Het eigenmerk zadel voelt comfortabel aan en de stuurpen en stuur voorzien van eigen logo's maken het geheel strak af.

Raspaard?
Cannondale bewijst met deze F5 en eigenlijk de gehele 'brand entry' serie dat de meer budget geörienteerde fietsen niet per definitie ook een budget uitstraling hoeven te hebben. De moeite die men genomen heeft om een waardig product met alle typische kenmerken en eigenschappen van de duurdere Amerikaanse tegenhangers in een meer budget verantwoorde vorm te gieten is in mijn optiek absoluut geslaagd. Toegegeven; de F5 Disc is misschien niet de lichtste in zijn klasse en voelt ook niet direct aan als een volbloed raspaard. Zie het meer als een jong veulen mét potentie, uit een respectabele stal met faam. Het frame is met een gemiddeld gewicht van rond de 1800 gram en de strakke details absoluut waardig om op te waarderen met meer hoogwaardige componenten, waarmee het gewicht ook nog eens sterk kan worden gereduceerd. Of de beginnende mountainbiker dit ook daadwerkelijk zal doen, zal erg persoonlijk zijn.

Het is wel een feit dat Cannondale nu een groep mensen aan kan spreken die voorheen pas in een tweede fase van hun mountainbike carriére de zinnen op een Cannondale konden zetten, nu al reeds kan binden met een fiets die je niet het gevoel geeft qua looks en afwerking op een goedkope fiets onderweg te zijn.



Met dank aan: Cannondale Europe

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Forum powered by phpBB © 2000-2007 phpBB Group
© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact