Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[nieuws] Standaarisatie; carbon belt-drives ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2008 8:13 pm    Onderwerp: [nieuws] Standaarisatie; carbon belt-drives Reageer met quote

Eerder deze maand berichtte we over de jongste standaard op het gebied van trapassystemen. Een andere recente ontwikkeling welke inmiddels gestandariseerd is, is de tandriemoverbrenging voor toepassing op de fiets. De internationale industrie gigant op het gebied van aandrijftechniek Gates is in samenwerking met Orange Bikes uit Engeland en het uit Spot Bikes voortgekomen bedrijf Carbon Drive Systems eens geworden over een eenduidige standaard maatvoering voor dit nieuwe principe dat de ketting moet vervangen.

Gedurende een drie dagen durende bijeenkomst bij Gates in Engeland, is in samenspraak met vertegenwoordigers van Orange, Carbon Drive Systems en de drijvende kracht achter de G-boxx gear-box Karl Nicolai is de omkadering van deze standaard vastgelegd.

De tandriem die voor de belt-drive wordt toegepast, bestaat uit eindloze composiet vezels, beschermd door een rubberen laag. Juist het feit dat de tandriem eindloos is, maakt dat dit concept niet direct toepasbaar is op bestaande frames. Het vergt in deze dus ook weer aanpassingen in de ontwerpen die we vandaag de dag kennen. Toch menen de samenwerkende partijen een 'heilige graal' in handen te hebben. Zo wordt beweerd dat de efficiëntie van 98% van een ketting overbrenging wordt evenaard en zijn er een aantal belangrijke voordelen. Zo behoeft dit systeem geen smering, is stiller en zou het stukken minder gevoelig zijn voor slijtage.

Uiteraard is een tandriem niet toepasbaar op een standaard cassette. Wil je niet gelimiteerd zijn tot het moeten rijden op een singlespeed, bestaat er de optie om versnellingsnaven toe te passen. Met name deze laatste maken dat dit systeem zeer toepasbaar is op onder andere stadsfietsen, waar versnellingsnaven al redelijk gemeengoed zijn.

Zowel Spot als Orange hebben inmiddels frames in het programma opgenomen welke voorzieningen hebben om een eindloze tandriem als aandrijving toe te kunnen passen. Nicolai zal met zijn G-Boxx creaties ook méér mogelijkheden gaan aanbieden. Carbon Drive Systems biedt onder andere speciale dropouts aan voor andere framebouwers, om gebruik te kunnen maken van de tandriem overbrenging.

Bron: Bikebiz.com

Meer informatie: Carbon Drive Systems
Foto's: Spot Bikes, Great Northern Cycles

Laatst aangepast door DeKerfs op Vr Feb 01, 2008 11:08 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Jurriaan

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2008 8:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ben benieuwd hoe een dergelijke riem zich houdt in een natte modderige winter zoals hier.
minder onderhoud ben ik absoluut een voorstander van. Very happy

Als de rubberen band versleten is, is het tevens tijd voor een nieuw frame begrijp ik..
goed idee Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
hubertje

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2008 8:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Neen hoor, vandaar de speciale DOs Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Segunda3

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 8:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, kan dan iemand de navendraaiers ff wakkerschoppen ? Ik zeg 8 speed, normale disc nokken, industrielagertje, 165x12 steekas... O ja, en een powerlink voor dat ding, een orange wil ik er best voor doorzagen maar verder is de on-deelbaarheid imo een dom idee !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Djamgils

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 8:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

orange is toch single pivot, tenminste de 224. Die hoef je niet door te zagen.
didadunlop

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 8:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ondeelbaarheid een dom idee? Ik denk dat het de enige manier is om de riem sterk genoeg te maken met een gering gewicht. Het geheel weegt nu iets van de helft van een goede singlespeed setup. Dat is dus echt veel winst. Dat combineren met een rohloff en je bent klaar.

Het enige wat ik eng vindt is de voorspanning die je op de riem moet zetten. Vraag me of of je lagers daar zo blij mee gaan zijn.
Djamgils

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 8:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

het is een tandriem, die hebben al een stuk minder voorspanning nodig dan een v-riem. Maar voorspanning is een makkelijk in te calculeren kracht die altijd aanwezig is dus dat zal niet het grootste probleem zijn.
voodoo

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 10:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi idee,nu nog een paar costum frames met afschroefbare patten en opbouwen die bikes Bicycle...
Gr.VooDoo Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
BLRacing

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 9:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het zal echt een technische uitdaging worden om zoiets op een derailleur-systeem toe te passen. Het zal wellicht mogelijk zijn maar je zit natuurlijk met de breedte van de snaar en de karakteristiek dat de snaar opzij zou kunnen bewegen en al snel van de pulley draait/valt. Iets waar je bij een ketting geen last van hebt. Tevens heb je met inwendige wrijving te maken bij het buigen van de snaar, zeker als je derailleur wieltjes blijft gebruiken gaat dit meetellen in de efficiency. Dit moet dus anders maar hoe.

Ik support dit systeem en de hele ontwikkeling. Tijd om echt eens vooruitgang te boeken in de aandrijftechniek samen met naafversnellingen, en wellicht de derailleursystemen.

Overigens voor de mensen die nog niet op de hoogte zijn. In de BIKE van februari staat een artikel over project Hammerschmitt van de beste jongens van SRAM. Ze komen met een Crankset met geintegreerde planeetaandrijving. Het systeem moet drie kettingbladen vervangen door twee versnellingen. Idee is ook dat je hierdoor een ideaal draaipunt voor de achterbrug kan maken.
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 9:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BLRacing schreef:

Overigens voor de mensen die nog niet op de hoogte zijn. In de BIKE van februari staat een artikel over project Hammerschmitt van de beste jongens van SRAM. Ze komen met een Crankset met geintegreerde planeetaandrijving. Het systeem moet drie kettingbladen vervangen door twee versnellingen. Idee is ook dat je hierdoor een ideaal draaipunt voor de achterbrug kan maken.

Ik kan me vaag herinneren dat SRAM al eerder een crankstel met interne versnellingen had. Je bediende het geheel door met je hiel/hak op een knop in het hart van de trapas te drukken. Dit moet rond 97 zijn geweest als ik me niet vergis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
didadunlop

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 9:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik kan me vaag herinneren dat SRAM al eerder een crankstel met interne versnellingen had. Je bediende het geheel door met je hiel/hak op een knop in het hart van de trapas te drukken. Dit moet rond 97 zijn geweest als ik me niet vergis.

Dat crankstel staat nu toch bekend onder de naam Schlumpf Mountaindrive?

Quote:
Het zal echt een technische uitdaging worden om zoiets op een derailleur-systeem toe te passen. Het zal wellicht mogelijk zijn maar je zit natuurlijk met de breedte van de snaar en de karakteristiek dat de snaar opzij zou kunnen bewegen en al snel van de pulley draait/valt. Iets waar je bij een ketting geen last van hebt. Tevens heb je met inwendige wrijving te maken bij het buigen van de snaar, zeker als je derailleur wieltjes blijft gebruiken gaat dit meetellen in de efficiency. Dit moet dus anders maar hoe.

Uit de OP blijkt toch wel dat e.e.a. niet geschikt is voor derailleurs maar bedoeld is voor interne naven en singlespeed?
TommyGun

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 10:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geniaal idee, simpel en doeltreffend. Waarom is er niemand eerder op gekomen:)

Don't feed the Trolls
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 10:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

didadunlop schreef:
Quote:

Dat crankstel staat nu toch bekend onder de naam Schlumpf Mountaindrive?

Schlumpf Innovations is de zwitserse firma, en ze maken naast de mountain/speed/high-speed drive ook nog eens gears voor éénwielers!!! Idea
cHoc

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 11:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

TommyGun schreef:

Er zijn genoeg mensen/bedrijven op gekomen, en is vaak opnieuw voorgesteld als het systeem.
Probleem was in elk geval de voorgaande keren dat de belt was te slap en dus de efficientie te laag ten opzichte van "gewone" kettingen.
Wytze

BerichtGeplaatst: Do Jan 31, 2008 12:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

TommyGun schreef:

ik rij er al jaren mee op mijn Mk1 Strida (1992) vouwfiets. en altijd dezelfde vraag
van iedereen:
is het wel sterk genoeg? slijt dat niet hard? Neutral Mijn antwoord is dan ook altijd maar
Als het sterk genoeg is voor automotoren en harleys dan kan het mijn kracht ook wel
aan!
Mercedes heeft ook fietsen met riem aandrijving gehad. En die versnellingen in de
cranks zoiets heeft koga toch ook gehad? of was dat in de trapas?

Mijn commuter krijgt ook een riemaandrijving, de riem zit al in het frame, alleen
de tandwielen moet ik nog frezen. Als je geen kettingkast wilt en de fiets staat
altijd buiten is het ideaal. Arms wide open
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Do Jan 31, 2008 7:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wytze schreef:

Mijn commuter krijgt ook een riemaandrijving, de riem zit al in het frame, alleen
de tandwielen moet ik nog frezen. Als je geen kettingkast wilt en de fiets staat
altijd buiten is het ideaal. Arms wide open

we verwachten natuurlijk wél een uitgebreide picturial van dit verhaal ter ondersteuning.... Smile
Naar boven
Wytze

BerichtGeplaatst: Do Jan 31, 2008 10:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

wat slechte fotootjes. Alles zit zeg maar 'in' de fiets; schakelkabel, verlichting, slot.
Grappige is dat ie er straks (in een fris kleurtje gespoten) van buiten zo simpel
uitziet, wat je dus in de uiteindelijke fiets niet zult zien is dat er dingen als een
stuurlock in zit om de kabels te beschermen, het gedoe om een versn. kabel van
stuur tot achternaaf binnendoor te freumelen en dat het frame op plekken is
opengezaagd geweest voor het slot en riem.
Het is echt een low budget knutsel projectje , als ik het echt voor mijn studie had
ontworpen had ik het wel wat netter gedaan. De wielen zijn btw gebouwd van oude
spinergy velgen Wink

Ik hoop em af krijg voordat ik met mijn afstudeerproject begin, want anders gaat het
nog weer een half jaar duren Sad

ik open nog wel eens een topic als ie richting het eindstadium gaat Arms wide open
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Do Jan 31, 2008 11:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wytze schreef:
ik open nog wel eens een topic als ie richting het eindstadium gaat Arms wide open

Graag! Ziet er impressive uit Smile
Naar boven
blizzard

BerichtGeplaatst: Do Jan 31, 2008 4:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het wordt dus weer tijd voor frames met Elevated Chainstay. Very happy
hubertje

BerichtGeplaatst: Do Jan 31, 2008 5:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Het enige wat ik eng vindt is de voorspanning die je op de riem moet zetten. Vraag me of of je lagers daar zo blij mee gaan zijn.

Lijkt me zo dat trapbewegingen aardig vervelendere krachten op lagers teweegbrengen door hun wisselend karakter.

En Wow, die zelfbouwprul is leuk!
Naar boven
didadunlop

BerichtGeplaatst: Vr Feb 01, 2008 9:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

das idd wel zo. Alleen nu zit er een constante kracht op die erger wordt als je er aan gaat hangen. Tevens is de kracht van kettingen 1 kant op (traprichting), deze kracht zal bij stilstand boven en onder evenveel zijn. En daar kunnen de lagers van je freehub misschien niet zo goed tegen. Het is idd zo dat deze krachten bij een tandriem minder zijn dan bij een vlakke riem, maar voorspanning heb je nodig en bij kettingen slechts minimaal.
Ninkoo

BerichtGeplaatst: Wo Feb 06, 2008 10:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat beetje voorspanning wat er op zo'n riem staat moet nou niet echt een probleem zijn voor lagers... Als ze er uberhaubt al meer slijtage door hebben? Ik denk dat het niet eens zal schelen in de duurzaamheid. De kracht die je opwekt met het rammen op een pedaal geeft een nogal hogere kracht! Je freewheel zelf (De pallen of ratchet etc), krijgen nog het grootste gedeelte van de kracht voor zijn kiezen, de lagers dragen vrijwel alleen je gewicht incl fiets...

De kracht die erop staat is tijdens het fietsen natuurlijk net zo groot als met een ketting.
Overigens staat er op een lager altijd maar 1 radiale kracht. Dat die band boven en onder een beetje aan je freehub trekt vanwege die voorspanning doet er natuurlijk niet toe. Het lager wordt belast vanuit het middelpunt richting trapas...
Naar boven
didadunlop

BerichtGeplaatst: Vr Feb 08, 2008 9:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
de lagers dragen vrijwel alleen je gewicht incl fiets...

Er zitten twee sets lagers in je achterwiel. 1 set als dragend voor je frame etc (die rond je as) en 1 set in je freehub waar je kransjes en pallen om draaien.

Het gaat mij om die laatste. Als je ziet hoeveel speling er komt op de gemiddelde shimano freehub na 1 jaar normaal gebruik (ik kan er bijna een pinpas tussen steken bij mij) vraag ik me af of de constante voorspanning van een rubberen riem (die mijns inziens echt strak moet staan ondanks de tanden) daar wel zo positief is.

Maar goed de toekomst zal het leren..Very happy
Cubeman

BerichtGeplaatst: Za Feb 09, 2008 3:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kwam op MTBR deze foto tegen:

Toch wel een erg nette oplossing zo, met die mini S&S koppeling in de liggende achtervork.
En natuurlijk een beltdrive compatible Rohloff, yummie!
hubertje

BerichtGeplaatst: Za Feb 09, 2008 6:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vraag me af of 't niet beter is in de staande achtervork.. Maar aangezien ze't op deze manier doen... allicht niet dus Laughing
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: