Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[special] Cyclocross - koud, nat en modder! ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Steelboy

BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2008 2:20 pm    Onderwerp: [special] Cyclocross - koud, nat en modder! Reageer met quote

Mountainbiken is volgens de echte puriteinen een zomersport, dus wat doe je dan in de winter als je niet ieder weekend je schijfremblokken wil vervangen door de (dodelijke) combinatie van zand en regen en je hebt je dertiende maand of eindejaarsbonus nog niet opgegeten of gedronken met Kerst? Dirty Pages liet zich verleiden door de oudste off-road sport van de benelux te proberen: cyclocross!

Geschiedenis
Waar in Nederland duizenden ieder weekend met zijn allen in een of ander voetbal stadion gaan zitten, kijkend hoe een bal gedurende 90 minuten wat rondgespeeld wordt, zonder dat er echt afgezien wordt, zo gaan de Belgen in de winter massaal naar de 'Cross'. Laarzen aan, petje op, paraplu mee en een jack met daarop gedrukt de tekst 'Supporter van die en die'. Het volksfeest wat cyclocross in Belgie is, kennen we in Nederland niet zo, laat staan dat er een zelfde sfeer heerst bij de gebruikelijke mountainbike wedstrijden. Cyclocross is daarmee naast een uur vol in het rood rijden voor de renners een heldensport voor de toeschouwers. Deze heldensport werd en wordt met name gedomineerd door heel veel Belgen, een redelijk aantal Nederlanders, een handjevol Zwitsers en een paar verdwaalde Tsjechen. Om het geschiedenis tintje even wat meer te onderstrepen heb ik een aantal namen uit het roemruchte verleden: Adri van der Poel (Poelleke), Danny de Bie en Daniele Pontoni waren de helden uit mijn jeugd.

De fietsen
Wij zouden Dirty Pages niet zijn, als we dit niet net even anders zouden doen. Dus trokken we naar een andere, door veel Belgen gelieve locatie, een motorcross parcours, om daar met een tweetal cyclocross fietsen eens te gaan raggen.
De eerste is een onvervalste mountainbikers cyclocross fiets: een Yeti ARC-X, die helaas voor velen alleen nog maar leverbaar was is de allerkleinste maat: ideaal voor Jeroen dus! Dit frame heeft alle Yeti eigen details zoals de 'looptail' achtervork en de gebruikelijke Yeti turquoise kleur en eerlijk is eerlijk: er zijn niet veel standaard cyclocross frames die er direct zo appetijtelijk uitzien!

De andere cyclocrosser is er een met een echte historie: mountainbiker van het eerste uur Mike Kluge, in 1992 zelfs nog wereldkampioen cyclocross geworden in het engelse Leeds, is nu de grote man achter het duitse merk Focus. Zijn vriendin kennen we ook, Hanka Kupfernagel, een van Duitsland's snelste cyclocross vrouwen van het moment. De Focus Cross Team is zeer compleet afgemonteerd fiets en misstaat absoluut niet naast de Colnago teamfietsen van de Raboploeg of de Ridley's van Fidea. Met Easton EA90 carbon tubewielen, een complete SRAM Force groep en FSA carbonnen onderdelen, misstaan haast de Tektro cantileverremmen...

Yeti heeft met hun fiets goed naar de boogde doelgroep gekeken. Door onder andere de mogelijkheid voor 2 bidonhouders en de wat relaxtere geometrie, leent de ARC-X zich namelijk ook uitstekend voor het gross van de liefhebber-cyclocrossers, die een dergelijke fiets voornamelijk in zullen zetten als winter-toerfiets. De (opgebouwde) Focus zit wat dat betreft aan de andere kant van het gamma en 'focust' zich duidelijk op waar de fiets voor gebouwd is: racen!

Boswielrennen
Als je van de mountainbike afkomt en je stapt op een cyclocross fiets, gebeuren er een aantal dingen. Initieel heb je het idee dat je de meest oncomfortabele rit van je leven tegemoet gaat, zo zonder vering, met dunne bandjes en met je neus op het voorwiel. Al rijdend valt dat echter enorm mee. Zeker met tubes op 1,5 a 2,0 bar (volgens de kenners moet je regelmatig met je velg de boomwortels voelen) en een carbon voorvork is het eigenlijk allemaal vrij smooth. Door het lichte gewicht van de fiets en de zithouding, voelt de fiets echter direct als een racket aan! Iedere trap is raak, je schiet vooruit... totdat je voor die ene bocht of afdaling vol in de remmen moet! Dat is en blijft even schrikken: remmen op een cyclocrossfiets zijn eigenlijk accessoires, de grepen zitten erop, om je stuur op een comfortabele manier vast te houden en de cantileverremmen genereren (zeker op de carbon velgen van de Focus) eigenlijk alleen geschraap, zonder noemenswaardige vertraging. De les hiervan is dat je eigenlijk de eerste paar ritten, bochten compleet voorbij rijdt. Eenmaal hieraan gewend, leer je te anticiperen op bochten, zodat je eigenlijk niet eens meer hoeft te remmen en dat als je dat wel doet, het toch niets uithaalt. Beter kun je je concentreren op sturen, dan op remmen, alles draait immers om snelheid maken!
Wat vooral beviel met beide cyclocross fietsen is simpelweg het idee van snelheid. Je lijkt echt iedereen die op dezelfde route rijdt aan alle kanten voorbij te rijden, terwijl de fiets blijft roepen om harder. Dat is direct ook de beperking van een cyclocross fiets: na een uur je benen uit je lijf getrapt te hebben, zit er simpelweg 'geen jus' meer in! Een lange toer op een cyclocross fiets is daardoor het eerste uur erg leuk, maar daarna, heb je het wel gezien. Een mountainbike leent zich wat dat betreft veel beter door de rechtere zit, de bredere banden, de werkende remmen en in sommige gevallen de vering. Met een cyclocross fiets heb je echter, zeker in technische secties het gevoel dat je veel meer moet werken en dat is precies waar wij voldoening uit haalden: mountainbikers vreemd op laten kijken op de typische mountainbike rondjes!

Verdict
Cyclocross is ontzettend leuk om te doen naast het reguliere mountainbiken. Ik wil bewust geen uitspraak doen over mountainbiken versus cyclocross en wat beter is, de twee takken van sport zijn gewoonweg verschillend en vullen elkaar op een vreemde manier heel erg goed aan. De cyclocross als aanvulling op de mountainbike laat je vooral de gaten in je techniek zien, die je met de mountainbike dacht onder de knie te hebben. Vanuit die optiek is cyclocross echt toegevoegde waarde voor je fietsbeheersing. Nadelen bij cyclocross zijn daarbij niet zozeer te wijten aan de fietsen, maar meer aan de periode van het jaar: vaak is het koud, nat en modderig in de periode waarin je hoort te cyclocrossen, wellicht moeten we in hartje zomer eens een cyclocross toer doen en kijken hoe dat bevalt. Dan kan mountainbiken weer de wintersport worden, die wielrenners er zo graag van lijken te maken!

Tekst: Coen de Jongh
Foto's: Coen de Jongh en Jeroen van den Brand

Met dank aan: Focus Bikes,
www.focus-bikes.de
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
MarinTi

BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2008 4:19 pm    Onderwerp: [special] Cyclocross - koud, nat en modder! Reageer met quote

leuk stukje, zoals laatste tijd wel vaker Thumbs up!

Steelboy schreef:

mountainbiker van het eerste uur Mike Kluge, in 1992 zelfs nog wereldkampioen cyclocross geworden in het engelse Leeds, is nu de grote man achter het duitse merk Focus.

Volgens mij was Mike the Bike destijds "eigenaar" en heeft hij een boel geld verdiend met de verkoop van Focus ten tijde van de introductie van de Focus van Ford, als ik mij niet vergis. Wat houdt zijn huidige rol precies in, adviseur/proefkonijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2008 8:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sjonge,jonge,moet mijn CX-er maar gauw in elkaar steken om het ook eens te testen!
Leuk verhaal.

(nog banden tips?)
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2008 8:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb gekozen tussen Conti Twisters of Schwalbe Racing Ralph CX. Uiteindelijk voor de laatste gekozen. Ik heb géén referentie, maar heb niet de indruk dat de banden de fiets te kort doen tot op heden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Bernard

BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2008 11:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hulde voor Jeroen Wiggers!!!!

Dit doe je goed!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
hund

BerichtGeplaatst: Di Jan 22, 2008 7:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk stukje, alleen een enge laatste uitspraak!
Exar

BerichtGeplaatst: Wo Jan 23, 2008 10:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Goed om te zien dat de Coen-ezel zich niet twee keer aan de accuvergetensteen stoot Very happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Jurriaan

BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2008 3:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk stuk, er straalt vanaf dat Cyclo crossen echt leuk is Laughing
nooit gedaan maar ben wel nieuwsgierig.

Is een cyclo cross het zelfde als een racefiets met noppenbanden? Ofwel nopppenbanden op m'n racefiets en het bos in?

Zelf ook even denken, andere remmen moet zo ie zo want bij raceremmen blijft er modder tussen band en rem zitten.
Geometrie is anders?
Zijn er echte cyclocrosgroepen of gewoon met vb. Ultegra het bos in?
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2008 3:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

CX frames hadden voorheen een BB dat een stuk hoger zat dan bij de racefiets. Tegenwoordig zien we echter de trend dat deze lager en lager komt te zitten, vergelijkbaar met de racers. Een CX frame is in de regel wel een tikje korter om méér wendbaar te zijn.

Uiteraard mag het frametechnische niet ontbreken. De vork krijgt bij CXen meer klappen te verduren en dus zal de voorkant van het frame hier ook adequaat voor aangepast moeten zijn.

Verder worden gewoon de schakelaars en derailleurs gebruikt zoals bij de racer. Vooraan worden echter kleinere tandwielen gekozen. Veel opgebouwde CXers hebben compact cranks tegenwoordig met bijv. 36t en 42/44t tandbladen. Voorheen en ook door een groot aantal wedstrijdrijders worden 39-42/44t combi's gebruikt of zelfs gewoon 1 tandwiel vooraan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Aapjes

BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2008 9:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik tel 50 tandjes op de Yeti... Cool
Naar boven
Steelboy

BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2008 10:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Aapjes schreef:

Dat is een stukje zelfoverschatting van die kleine Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2008 11:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Aapjes schreef:

U gaat door voor de koelkast met deze telkwaliteiten!

50 tanden zaten standaard op dit crankstel en ik rij er ook veel mee op de weg. Niet dat ik daar dat blad vaak gebruikt, maar het kijkt gewoon imposant natuurlijk. Zeker off-road een kwestie van indruk maken.

Zonder dolle; dat blad zit er nog op omdat ik hem dus eigenlijk niet gebruik en ik nog niet echt de moeite heb genomen om evt toch een kleiner blad te monteren dat ik dan misschien wel gebruik.

Laatst aangepast door DeKerfs op Vr Jan 25, 2008 11:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
PsychoPeter

BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2008 11:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

DeKerf's schreef:
Ik heb gekozen tussen Conti Twisters of Schwalbe Racing Ralph CX. Uiteindelijk voor de laatste gekozen. Ik heb géén referentie, maar heb niet de indruk dat de banden de fiets te kort doen tot op heden.

Pak de Conti Speed Kings, top bandjes!!!!
Ik heb later voor een Michelin Mud gestoken omdat de Speed King toch een tikkie te breed bleek te zijn voor mij vork.

Alleen jammer dat jullie dit artikel nu pas geschreven hebben, het Cyclocross seizoen is al weer voorbij Wink
Naar boven
lazylad

BerichtGeplaatst: Za Jan 26, 2008 4:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk stuk!
Vooral het vrijwel ontbreken van remmen herken ik maar al te goed. En inderdaad wordt je o.a. daardoor gedwongen extra aandacht aan je techniek te schenken.
En dat leverde mij duidelijk winst op nadat ik weer eens op de mtb stapte na een aantal weken crossen.
Alleen de uitspraak van de 1 uur limiet onderschrijf ik niet helemaal. Vooral niet als het parcours een vaderlandse TT is. Op een echt MTB-rondje wordt het een ander verhaal.
En tradities t.a.v. type fiets bij jaargetijde heb ik lak aan. Het weer is voor mij eerder bepalend.
  • Scott Cr1
  • Scott cross team
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Hubert !

BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2008 10:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk stuk!

Ga zo door!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
d@Mit

BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2008 6:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Idd een leuk verslag, ik heb het met plezier gelezen als Belg en dus verknochtte cyclcross-fanaat. Vergeet wel niet dat het vooral Vlamingen zijn die deze sport volgen en dat onze landgenoten over de taalgrens er niet veel interesse voor tonen. Deze namiddag was er in het kader van het wereldkampioenschap een show rond de wedstrijd zelf gemaakt op SPORZA (Canvas). Men ging met foto's van Nys in Bergen (Mons) rond en geen enkele Waalse landgenoot kende die kerel, allé één op dertig mensen. Maar ook Lars Boom werd op de markt in Breda niet herkend. Het is dus een sport met een select publiek (aheum ... een paar duizend man per cross)

Een leuke anekdote trouwens die volgens mij bij dit verslag horen. Op het wereldkampioenschap in Koksijde (94 ?) gaf Paul Herygers aan Richard Groenendaal een schouderklopje bij het inhalen. Dit gebaar werd door de ontvanger niet echt geapprecieerd en Herygers moest nog zijn best doen om als eerste over de meet te rijden. Dit echter geheel terzijde. Embarassed
Naar boven
dader

BerichtGeplaatst: Ma Feb 04, 2008 7:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk stuk!

Misschien een domme vraag maar met wat voor pedalen rijden CX'ers eigenlijk? gewoon MTB pedalen?
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Ma Feb 04, 2008 7:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dader schreef:
Leuk stuk!

Misschien een domme vraag maar met wat voor pedalen rijden CX'ers eigenlijk? gewoon MTB pedalen?

Yep.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: