Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[special] BB30 - Een nieuwe standaard ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2008 8:28 pm    Onderwerp: [special] BB30 - Een nieuwe standaard Reageer met quote

De tijden dat enkel dát standaard werd wat de Japanse firma met de hoofdletter 'S' maakte, zijn al enkele jaren voorbij. De sterke opkomst van veelal kleinere onderdelen fabrikanten met nieuwe, innovatieve ideeën, hebben een eind gemaakt aan de dominantie van Shimano op het gebied van de standarisatie binnen de fietsindustrie. Nog steeds heeft de Japanse firma veel invloed, maar mede onder impuls van de andere grote spelers als SRAM en Campagnolo, lukt het nu zelfs de wat kleinere spelers op de markt om hun eigen stempel te kunnen drukken.

Standaarden evolueren met de markt mee. Zo begonnen we ooit met een stuurbuis van 1", zijn we nu enkel nog in 1 1/8" bezig en zien we daarnaast voor de meer extremere tak van de sport met succes zelfs vanuit vorken fabrikant Manitou een 1,5" stuurbuis standaard ontstaan. Eveneens zien we recentelijk de trend van vorkfabrikanten om van de ISO schijfrembevestiging over te stappen op de Postmount versie, welke ook haar oorsprong vond bij Manitou.

Van vierkant tot buitenboord
Eén van de fietsonderdelen die gestaag aan een evolutie onderhevig is, is de trapas. Shimano kwam in 1996 met een nieuw soort passing voor de nieuwe XTR groep, gebasseerd op een overgedimensioneerde holle trapas met spievertanding. Deze Octalink trapas moest de al oude vierkante, tapse trapas gaan vervangen. Deze ontbrak het aan voldoende stijfheid en het onder controle kunnen houden van de uiteindelijke positie van de cranks op de as ten opzichte van het frame. Omdat Shimano niemand de mogelijkheid gaf om passende cranks of soortgelijke trapassen te maken, ontstond er uit de samenwerking tussen onder meer Chris King, Truvativ en Race Face rond het jaar 2000 de ISIS Drive-standaard voor trapassen, welke wél vrij beschikbaar was voor andere fabrikanten. Dit was één van de eerste en grootste pogingen om tegenwicht te bieden aan de dominantie van Shimano. De ISIS standaard had eveneens een overgedimensioneerde holle as, maar verschilde in de passing met de cranks.

Van links naar rechts; ISIS, Shimano's Octalink en 'buitenboordlagers'

Beide systemen hadden echter één groot probleem. Door de toegenome asdiameter bleef er minder ruimte over voor lagers. Deze werden dan ook kleiner, wat een negatieve uitwerking had op de duurzaamheid van het gehele systeem. Een antwoord op dit probleem kwam er vanuit Shimano enkele jaren later in de vorm van het HollowTech II principe. In dit ontwerp, gekend als het systeem met de 'outboard bearings' (buitenboordlagers), verplaatsten de lagers zich naar de buitenzijde van de bracket pot en konden daardoor weer groter worden uitgevoerd en ontstond er nog meer ruimte voor een nóg grotere as. Samen met de toegenome breedte van de lagering en de grotere as kon men wederom een nóg stijver concept creëren. De grotere lagers zouden de duurzaamheid moeten verbeteren.

Dit principe werd overigens jaren ervoor reeds toegepast door onder andere de Amerikaanse firma Bullseye. Cannondale, gekend om haar innoverende karakter, had ook al medio jaren '90 eigen concepten rond de trapas en bijbehorende cranks. Met als titel 'System Integration' (SI) brachten zij crankstellen en trapassen van eigen makelij op de markt, waarbij latere versies zelfs in een totaal concept met een specifiek afgestemd frame ontworpen werden. De laatste versie van Cannondale's eigen SI-concept voor trapas en crankstellen heeft de naam BB30 meegekregen. Om als aanzet een nieuwe standaard te creëren heeft Cannondale deze BB30 Standard inmiddels vrij gegeven zodat andere fabrikanten de mogelijkheid hebben ditzelfde concept te kunnen gebruiken.

De eerste grote speler op de markt die op deze open uitnodiging is ingegaan, is FSA. Zij zullen in mei van dit jaar met hun BB30 trapas systeem met bijbehorende cranks de markt op gaan. De BB30 standaard is gebasseerd op een 30 millimeter as welke in eveneens grotere lagers, zoals bij de nu populaire 'outboard bearing'-systemen, gemonteerd wordt. Het grote verschil is nu echter dat de lagers weer terug ín het frame gemonteerd worden. Hiertoe dient het frame echter wél voorzien te zijn een grotere diameter bracket pot waar de lagers ingeperst worden.

Waarom nu wéér een andere 'standaard'?
De evolutie tot aan de buitenboordlager systemen zorgden ervoor dat de cranks (en dus daarmee je pedalen) steeds verder naar buiten kwamen. De BB30 standaard combineerd de 'oude' breedte van een 68 millimeter bracket pot mét de oversized lagers van de nieuwere buitenboord-systemen. Door de toegenome diameter van de as kan deze nu uit aluminium vervaardigd worden en is het geheel dus bij een lager gewicht nog steeds stijf. FSA beweerd dat zij met hun nieuwe cranks voor de BB30 standaard nu al ruim 38 procent stijver zijn dan de huidige 24 millimeter versies voor de buitenboord-lagers.

Zoals bij vele 'nieuwe standaarden', zal de markt niet direct overstappen. In eerste instantie zullen we de BB30 standaard dan ook terug gaan zien op de duurdere modellen racefietsen van de grotere merken. Cannondale past echter dit systeem met succes ook al toe op mountainbikes. Ook Specialized doet pogingen tot soort gelijke concepten, aangezien zij net als Cannondale naast frames óók componenten fabriceren.

Het is echter nog maar zéér de vraag hoe populair de nieuwe standaard gaat worden. Sterker nog, zal de BB30 de geschroefde trapassystemen overbodig en achterhaald maken? Ik denk dat er een aantal belangrijke redenen zijn die uitsluiten dat de BB30 standaard de markt volledig over zal nemen. In de eerste plaats zijn er gigantisch veel frames en componenten op de markt afgestemd op de traditionele standaarden. Deze zullen ook niet snel verdwijnen en daarmee ook niet de vraag naar vervangingsonderdelen. De fietsenbranche is nu eenmaal vrij conservatief en zal deze blijvende vraag fabrikanten er ook van weerhouden vol overgave om te schakelen naar een ander concept. Ten tweede een belangrijk detail dat te maken heeft de fabricage van frames. De BB30 standaard vereist een bracket pot welke nauwkeurig op maat gemaakt is voor de in te persen lagers. Een bracket pot ovaliseerd, in het geval van gelaste frames, in zekere maten door de warmte die ontstaat tijdens het lassen. Om de lagers goed te kunnen laten passen dient deze pot dus ná het lassen nog op maat gemaakt te worden. Dit vereist een machinale bewerking die met name voor de kleinere framebouwers erg lastig zal zijn. Zij zullen hier een frees- of draaibank voor nodig hebben met specifiek voor dit doeleinde gemaakte hulpgereedschappen om frames in te spannen. De grotere framebouwers zullen investeringen op dit gebied eerder terug verdient hebben dan de kleine bouwers en daarom zullen met name de 'boutique framebouwers' zeker nog volgens traditioneel recept blijven bouwen.

Het toeval wil echter dat enkele kleine bouwers wél de moeite neemt om in dit begin stadium van de BB30 standaard zelf wat te experimenteren en het verschil te maken ten opzichte van anderen. Onderstaand een voorbeeld hiervan. Framebouwer Steve Potts heeft een titanium raceframe gebouwd voorzien van een BB30 bracket. De foto's illustreren de bewerkingen welke nodig zijn ná het lassen om een goede passing te verkrijgen.

Dé oplossing?
Cannondale presenteerd de BB30 standaard als een oplossing om nóg meer pedaalstijfheid te krijgen in de fiets. De grotere bracket pot maakt het mogelijk om een frame te construeren wat in deze regio meer weerstand kan bieden tegen pedaalinvloeden. Daarnaast kan door de nóg grotere lagers gebruik gemaakt worden van lichtere materialen voor de trapas. Door het weglaten van losse cups zou het systeem makkelijker en onderhoudsvriendelijker moeten zijn.

Ik denk echter dat de smallere bouw van dit systeem méér waarde biedt dan het nóg stijver maken van het geheel. Met name kleinere rijders zoals ikzelf ondervinden vaak nadeel van de bredere pedaalafstand die ontstaat bij de buitenboordlager-systemen. Bijkomend probleem is dat door de verder naar buitenstaande tandbladen en de daardoor ontstane schuinere kettinglijn, de slijtage van ketting én bladen niet ten goede komt. De BB30 standaard rekent af met deze nadelen. Echter vergt het een hogere mate van precisie in het fabricageproces van frames. Een ander probleem ligt hem wellicht in de speciale gereedschappen die fietsenmakers moeten hebben voor het vervangen van de lagers. Deze wachten echter weer af op de mate waarin de nieuwe standaard zich doorzet en zolang onderdeelfabrikanten niet massaal deze nieuwe standaard omarmen, zal ook de keuze voor de eindverbruiker zeer gering blijven. Het cirkeltje is daarmee weer grotendeels rond.

Shimano heeft wellicht al een gepast antwoord klaar. Op vraag van Scott naar een lichtere versie van de HollowTech II lagering hebben zij een tussenvorm gefabriceerd, waarbij de buitenboordlagers in een kunststof cup zijn gemonteerd en rechtstreeks in een daarvoor specifiek ontworpen frame geperst kunnen worden. Hiermee worden de losse lager cups vervangen en kan een gewichtsbesparing bereikt worden omdat ook het frame lichter geconstrueerd kan worden. Het voordeel is echter dat deze oplossing wél werkt met de bestaande cranks voor de buitenboordlagers welke nu op de markt zijn. Inmiddels heeft ook Yeti de nieuwe AS-R Carbon uitgevoerd met dit principe en inmiddels experimenteren meerdere merken met ditzelfde concept wat wellicht eerder en makkelijker geaccepteerd wordt door de conservatieve fietsenbranche.

Meer informatie:

www.BB30Standard.com
www.isisdrive.com
www.fullspeedahead.com

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: FSA - Shimano - Velonews.com - James Huang/Cyclingnews.com - Steve Potts Bicycles
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
bettes

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2008 8:48 pm    Onderwerp: Re: [special] BB30 - Een nieuwe standaard Reageer met quote

DeKerf's schreef:
Dé oplossing?
Cannondale presenteerd de BB30 standaard

Ik hoop dat cannondale presenteert met een T (cannondale loopt Wink )

greetz
bettes

Gelukkig heeft ie meer verstand van techniek!
Steelboy

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2008 8:59 pm    Onderwerp: Re: [special] BB30 - Een nieuwe standaard Reageer met quote

bettes schreef:
Ik hoop dat cannondale presenteert met een T (cannondale loopt Wink

Het was al laat voor die jongen Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
didadunlop

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2008 9:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Echt ik wordt er horendol van..Weer een "standaard"

Wel mooi dat ie smaller blijft. Das een voordeel vooral voor de Q waarde jagers.
hubertje

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2008 10:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Zo begonnen we ooit met een stuurbuis van 1", zijn we nu enkel nog in 1 1/8" bezig en zien we daarnaast voor de meer extremere tak van de sport met succes zelfs vanuit vorken fabrikant Manitou een 1,5" stuurbuis standaard ontstaan. Eveneens zien we recentelijk de trend van vorkfabrikanten om van de ISO schijfrembevestiging over te stappen op de Postmount versie, welke ook haar oorsprong vond bij Manitou.

Moesten ze nu ook nog eens een deftige vork kunnen maken...

Nja, ik vind het verder een heel logische evolutie, de tussenstap van de huidige hollowtech was volgens mij enkel nodig omdat we vonden dat er nog draad in die brackets moest zitten.
Probleem dat ik nu wel zie, is dat je frame zou (ik zeg zou) kunnen uitslijten.
En volgende vraag: wanneer gaan we balhoofden zien op een soortgelijk systeem?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2008 10:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hubertje schreef:

Nja, ik vind het verder een heel logische evolutie, de tussenstap van de huidige hollowtech was volgens mij enkel nodig omdat we vonden dat er nog draad in die brackets moest zitten.
Probleem dat ik nu wel zie, is dat je frame zou (ik zeg zou) kunnen uitslijten.

Klein en andere bouwers heb ingeperste lagers voor trapassen al vaker met succes gebruikt. De lagers zitten in het frame geperst en gaan verder geen kant op, dus het uitslijten van een frame is niet echt een issue als je het mij vraagt. De belasting is daarbij ook veel anders dan zeg bij de (semi-)geïntegreerde balhoofden.

hubertje schreef:

En volgende vraag: wanneer gaan we balhoofden zien op een soortgelijk systeem?

Wederom; zie Klein e.a. Geïntegreerde balhoofden hebben we reeds, maar deze zitten niet echt 'geperst'.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
hubertje

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2008 10:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

moet toch te doen zijn denk ik... Kijk een Cdale SI
Anyway, ik ken er geen zak van, die constructeurs zullen wel weten wat ze doen.
En idd, klein ed hadden ze vroeger ook. Mss was dat toen nog te vooruitstrevend.

Laatst aangepast door hubertje op Do Jan 10, 2008 9:54 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sjef

BerichtGeplaatst: Do Jan 10, 2008 9:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

In hoeverre is het een extra bewerking dat de bracketpot ná het lassen geruimd moet worden?
Ik stel mij voor dat bij traditionele draadbrackets de draad ook na het lassen pas gesneden wordt. Ook hiervoor zal toch een redelijke tolerantie vereist zijn en volgens mij bereik je dat door pas na het lassen (en gloeien) te verspanen.
Wat ik mij wel voor kan stellen is dat er kleinere toleranties noodzakelijk zijn voor de perspassing vd lagers.

Van buitenboordlagers hoor je dat ze snel vollopen met blubber. Zo op het oog lijken de lagers van dit systeem niet anders (behalve de diameter). Is op dit vlak nog verbetering te verwachten?
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Do Jan 10, 2008 9:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Sjef schreef:
In hoeverre is het een extra bewerking dat de bracketpot ná het lassen geruimd moet worden?
Ik stel mij voor dat bij traditionele draadbrackets de draad ook na het lassen pas gesneden wordt. Ook hiervoor zal toch een redelijke tolerantie vereist zijn en volgens mij bereik je dat door pas na het lassen (en gloeien) te verspanen.
Wat ik mij wel voor kan stellen is dat er kleinere toleranties noodzakelijk zijn voor de perspassing vd lagers.

Van buitenboordlagers hoor je dat ze snel vollopen met blubber. Zo op het oog lijken de lagers van dit systeem niet anders (behalve de diameter). Is op dit vlak nog verbetering te verwachten?

Draad zit in vrijwel alle gevallen al reeds in de bracket pot voor het lassen. Ná het lassen wordt deze middels handgereedschap óf semi-automatisch 'opgefrist', nagesneden dus en in sommige gevallen het 'kopse vlak' gevlakt. Die bewerking is echter bekend en 'ingeburgerd' omdat dat nu eenmaal al jaren gebeurd. Gemeengoed dus en men heeft er het gereedschap voor. De nabewerking die nodig is voor de BB30 vereist méér dan simpel een handgereedschapje, het vergt feitelijk een investering.

Wat betreft lager kwaliteit; lagers van Hollowtech zijn gevoelig gebleken omdat er water in de cups achter kon blijven, of bijv. tussen de feitelijke lagerdichting en de extra stofkap tussen lager en crankarm. Daardoor gingen de lagers roesten en was het begin van het einde gemaakt... Daarnaast veroorzaken uitlijn fouten bij outboard bearings nogal eens voor overmatige slijtage. Dit ligt dan weer aan de niet strak getolereerde bracket pot breedte én haaksheid van het aanleg vlak. Tegenwoordig worden de bracket potten gelukkig vrijwel altijd gevlakt en ontdaan van lak, waar voorheen bij 'traditionele trapassen' dit niet het geval was.
Naar boven
Luc

BerichtGeplaatst: Do Jan 10, 2008 10:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

Begrijp ik het goed dat een manuele nabewerking door de LBS geen optie is omwille van de grotere vereiste precisie? Je moet er dus maar op vertrouwen dat de frameproducent zijn werk goed doet én dat er niks gebeurt tijdens het transport?
hubertje

BerichtGeplaatst: Do Jan 10, 2008 10:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Luc schreef:
Begrijp ik het goed dat een manuele nabewerking door de LBS geen optie is omwille van de grotere vereiste precisie? Je moet er dus maar op vertrouwen dat de frameproducent zijn werk goed doet én dat er niks gebeurt tijdens het transport?

Ik denk dat je't goed begrijpt..
zelfs met een CNCfrees kan je de passing enkel slechter maken lijkt me.
misschien zoals bij semi integrated balhoofden, ook een verwisselbare braquetpot voorzien? Dan heb je'r weer niets meer aan..
Naar boven
Sjef

BerichtGeplaatst: Do Jan 10, 2008 10:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

DeKerf's schreef:

Draad zit in vrijwel alle gevallen al reeds in de bracket pot voor het lassen. Ná het lassen wordt deze middels handgereedschap óf semi-automatisch 'opgefrist', nagesneden dus en in sommige gevallen het 'kopse vlak' gevlakt. Die bewerking is echter bekend en 'ingeburgerd' omdat dat nu eenmaal al jaren gebeurd. Gemeengoed dus en men heeft er het gereedschap voor. De nabewerking die nodig is voor de BB30 vereist méér dan simpel een handgereedschapje, het vergt feitelijk een investering.

Ok, logisch, vanwege de minder kleine toleranties kun je met simpelere bewerkingen af.

Quote:

Wat betreft lager kwaliteit; lagers van Hollowtech zijn gevoelig gebleken omdat er water in de cups achter kon blijven, of bijv. tussen de feitelijke lagerdichting en de extra stofkap tussen lager en crankarm. Daardoor gingen de lagers roesten en was het begin van het einde gemaakt... Daarnaast veroorzaken uitlijn fouten bij outboard bearings nogal eens voor overmatige slijtage. Dit ligt dan weer aan de niet strak getolereerde bracket pot breedte én haaksheid van het aanleg vlak. Tegenwoordig worden de bracket potten gelukkig vrijwel altijd gevlakt en ontdaan van lak, waar voorheen bij 'traditionele trapassen' dit niet het geval was.

Wat dat betreft mag je dus stellen dat als je een goed gemonteerd buitenboord lager hebt dat het qua slijtage in orde zou moeten zijn. En dus zou BB30 hier geen voordeel hoeven leveren.
Voor de BB30 standaard verwacht ik namelijk dat er ook stofkappen voor de lagers komen te zitten en de manier waarop de lagers in het frame zit is vergelijkbaar met de cups. (Alleen is er meer kans op slechte uitlijning bij de cups)
Naar boven
Luc

BerichtGeplaatst: Do Jan 10, 2008 10:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het vraagt in elk geval een groot vertrouwen van LBS en klant. En als je weet dat vork- en framefabrikanten nog niet eens in staat zijn om discnokken altijd perfect uit te lijnen ...
Voor de goede orde: ik twijfel niet aan de intrinsieke voordelen van deze nieuwe standaard op zich, die lijken me vrij vanzelfsprekend. Maar we kennen allemaal wel het verhaal van de theorie en de praktijk.
hubertje

BerichtGeplaatst: Do Jan 10, 2008 12:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

... en de prijs.
Naar boven
JoostC

BerichtGeplaatst: Do Jan 17, 2008 8:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hoop dat BB30 of die hollowtech perslagers een oplossing zijn voor de buitenboordlager ellende. Bij BB30 moet de afdichting van de industrielagers wel goed zijn, want zo te zien zit er verder geen barriere meer tussen. Eventuele speling is soms met speciale loctite op te vullen, maar ik denk ook dat na een paar keer verwijderen en plaatsen de passing uitgeleuterd kan raken...

Betreft de geperste hollowtech lagers. Dit lijkt een beetje op wat ze in veel stadsfietsen persen. Het enige verschil is dat bij de perstrapassen in stadsfietsen de (kunstof) bussen de hele trapasunit fixeren. Deze bussen willen er nog wel eens uitlopen, ik ben benieuwd of die nieuwe Hollowtech lagers die in het frame geperst worden dat ook niet doen.

Doe mij maar gewoon 2 oversized lagers ala Hollowtech of BB30 formaat die in een afzonderlijke en goed afgedichte behuizing in een oversized bracketpot geschroefd worden me een speciale trapassleutel, waarna er een crankstel met as doorheen gestoken wordt. Lijkt mij het beste van twee werelden...
Naar boven
Cheeta

BerichtGeplaatst: Vr Jan 18, 2008 12:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En dan zijn we qua concept zo ongeveer bij een BMX: alleen de cups voor de industrielagers zitten reeds in je frame geintegreerd....

BLRacing

BerichtGeplaatst: Vr Jan 18, 2008 5:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In principe is een vlakke geruimde lagerzitting veel nauwkeuriger uit te lijnen dan twee schroefverbindingen in lijn. Schroefverbindingen zijn inherent onnauwkeuriger dus eventuele uitlijningsfouten zullen hier vaker voorkomen. Ik ben dus voor een herziening van het bracketpot naar een persverbinding. Maar dan moet een framefabrikant uiteraard zorg dragen voor correcte op de juiste maat geruimde lagerzittingen, en niet aankomen net zoals bij schijfremnokken, met enorme afwijkingen in de maatvoering.
Dat dit een prijs heeft mag bekend zijn maar eerlijk gezegd denk ik dat dit reuze meevalt.
Naar boven
wictor

BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2008 10:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

[Technoweeniezeikmodus]
* Wie legt mij uit waarom frame's nog stijver moeten zijn?

* Hoe draagt de diameter van een relatief klein en slechts centimeters breed potje bij tot de torsiestijfhied van het frame? Lijkt mij dat dat eerder bepaald wordt door de dimensies van de buizen de aan de bracket pot vast zitten. Nu geeft een grotere (BB30) pot meer plaats voor nog grotere buizen, maar biedt het absoluut geen garantie daarvoor. Daarbij: hoe veel frame's hebben nog Zaskar style over-oversized onderbuizen?

* Externe lagers is niks mis mee qua concept. Crappy afgedichte, superlichgewicht rommel qua lagers wel.
[/...]

BB30 is een leuke norm omdat 't wat meer mogelijkheden geeft (voor o.a. lomp grote alu assen en grotere lagers). Je bent hopelijk wel van 't uitlijningsprobleem af dat Hollowtech II heeft, maar de lager afdichtingen blijven nog steeds de bepalende factor voor levensduur.
Naar boven
illuminatastigmata

BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2008 7:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als mijn BB-lagers ALWEER (ben nu aan mijn 3e setje in drie maanden bezig)versleten zijn,ga ik er weer fijn ISIS indraaien Wink Nooit problemen mee gehad in het verleden,en die paar gram extra daar hoor je mij niet over....................

Ik moet er wel even bijzeggen dat de BB-lagers(Truvativ-de TEAM-versie ook nog) alle drie de keren door mijn LBS voor NOP zijn vevangen!!!!!!! Thumbs up!
mateis

BerichtGeplaatst: Za Feb 02, 2008 11:14 am    Onderwerp: Re: [special] BB30 - Een nieuwe standaard Reageer met quote

DeKerf's schreef:
Shimano heeft wellicht al een gepast antwoord klaar. Op vraag van Scott naar een lichtere versie van de HollowTech II lagering hebben zij een tussenvorm gefabriceerd, waarbij de buitenboordlagers in een kunststof cup zijn gemonteerd en rechtstreeks in een daarvoor specifiek ontworpen frame geperst kunnen worden. Hiermee worden de losse lager cups vervangen en kan een gewichtsbesparing bereikt worden omdat ook het frame lichter geconstrueerd kan worden. Het voordeel is echter dat deze oplossing wél werkt met de bestaande cranks voor de buitenboordlagers welke nu op de markt zijn. Inmiddels heeft ook Yeti de nieuwe AS-R Carbon uitgevoerd met dit principe en inmiddels experimenteren meerdere merken met ditzelfde concept wat wellicht eerder en makkelijker geaccepteerd wordt door de conservatieve fietsenbranche.

Lapierre presenteert deze oplossing in Frankrijk als exclusief de hunne. Zit in hun Zesty en Spicy modellen. Er zijn dus meer merken die dit al in productie hebben...

Over een andere boeg (vgl. Wictor): hoeveel mensen hebben hier hun crappy Shimano etc. standaard lagers vervangen door goed afgedichte Enduro's, SKF's of, muhaha, semi-ceramische? Hoeveel verschil maakt dit in slijtage?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Za Feb 02, 2008 2:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het snel slijten van standaard lagers ook te maken heeft met slecht afgewerkte frames. Als ik bij het hermonteren van een setje buitenboord lagers een frame ga vlakken sta ik er heel vaak versteld van hoeveel materiaal ik wegfrees voor een bracketpot vlak is. Dit is al een begin om de slijtage minder te maken.

Shimano gebruikt in zijn buitenboord lagers verschillende soorten lagers, de 1 nog slechter afgedicht dan de ander, daar is een tweede verbetering te halen. Ik ben sinds kort begonnen om de standaard lagers te vervangen voor hoogwaardige lagers (in de standaard Shimano lager schaal), ik ben erg benieuwd hoe lang (of hoe veel langer) deze gaan houden in vergelijking met de standaard lagers.

Persoonlijk vond ik de cartricge trapassen van vroegah een goed systeem, makkelijk monteren, niet zo gevoelig voor slecht afgewerkte frames, relatief goedkoop en in veel gevallen nog duurzaam ook. en zoals Wictor al opmerkte, Niet iedereen zit te wachten op een nog stijvere bracketpot.

Maar als het dan toch anders moet, dan iedereen het zelfde systeem, wat zou het soms handig zijn om even een Shimano bracket te kunnen monteren met Campy cranks (of andersom, afhankelijk van de voorraad Smile )...

JJ
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: