Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[special] Test: Magura Louise BAT 2008 ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Ma Dec 31, 2007 4:22 pm    Onderwerp: [special] Test: Magura Louise BAT 2008 Reageer met quote

Net voor de voorbije zomer presenteerde Magura haar nieuwe vorken en schijfremmen voor 2008. Tijdens de perspresentatie kregen we naast een MD80R vork eveneens een set geheel vernieuwde Louise BAT schijfremmen mee voor een grondige test. Ten opzichte van zijn voorloper, zijn zowel de remgrepen als de remklauwen voorzien van een volledig nieuw ontwerp en voorzien van nieuwe technieken.

Het nieuwe design van de grepen maakt dat ze goed passen bij zowel SRAM Trigger als Shimano STI schakelaars en de remgrepen kunnen aan de binnen en buitenkant van de shifter geplaatst worden. De klem is aan de bovenzijde scharnierend aan de greep opgehangen en is daardoor met slechts één bout vast te zetten op je stuur. Op technische gebied bespuren we ook nieuwigheden; zo voelen de remgrepen een stuk meer solide aan en zijn ze voorzien van een iet wat sterkere veer, waardoor de hendel snel terug komt en zodoende als het ware 'aan je vingers' blijft plakken. Het oliereservoir is nog steeds afgedekt met een kunststof kapje, maar hoeft door de toevoeging van 'Easy Bleed Technology' (EBT) niet meer te worden losgenomen voor het ontluchten van de rem. Een kleine rode knop, of BAT knop -wat staat voor 'Bite Adjustment Technology'- aan de voorzijde van de hendel geeft de mogelijkheid om het drukpunt van de rem te verstellen, zonder dat hierbij de slag van de zuigers in de remklauw verandert. En omdat geen twee handen gelijk zijn, is de afstand van de hendel naar persoonlijke voorkeur te verstellen middels een via de voorzijde te bereiken boutje.

Voor 2008 werd ook de remklauw onderhanden genomen. Zo wordt deze nu uit twee aluminium spuitgiet delen vervaardigd en heeft ten opzichte van de voorganger een meer industriële look. Eén van de hoofdredenen voor deze wijziging was het kostenplaatje, waarmee Magura poogt de Louise een meer aantrekkelijke prijs mee te kunnen geven. Ook Magura stapt over op de Post Mount bevestiging, bij zowel het merendeel van haar vorken en ook bij de nieuwe Louise rem. Daarmee volgen ook zij de trend die door verschillende andere remmen- als vorkfabrikanten ingezet is. Adapters maken het mogelijk om naast de standaard schijfgrootte van 160 millimeter, schijven van 180 of 203 millimeter toe te passen. Naast het nieuwe, robuust ogende ontwerp van de klauw, valt de bevestiging van de leiding aan de remklauw op. Deze is voorzien van een zogeheten 'Heat Eater', welke méér warmte van de remklauw afvoert, zodat frame en vork minder warmte op hoeven te nemen. Dit is in de jongste jaren zeker bij carbonnen frames nogal eens kritiek gebleken. De 'Heat Eater' is zonder gereedschap 60 graden draaibaar om een optimale leiding loop te kunnen creëren. Met name voor de achterrem werkt dit bij vooral compacte achterbruggen van full suspension frames erg netjes af.

Blaft niet, bijt wel...
Er zijn inmiddels na de perspresentatie al weer enkele maanden voorbij gegaan. Maanden waarin moeder natuur zich van haar meest diverse kanten liet zien. Een uitgelezen kans om de nieuwe Louise langdurig te kunnen testen in een diversiteit van omstandigheden. Van droge, lange afdalingen in de Alpen, tot lokale singletracks waarbij de modder je tot je oren kwam. Na een korte inremperiode op het tijdens de perspresentatie door Magura uitgezette testterrein kon de balans van de eerste indruk worden opgemaakt. De eerste indruk is altijd belangrijk, maar gezien de gesteldheid van het parcours dat vooral bestond uit toch al vrij glibberige stenen en boomwortels welke door de vallende regen er niet bepaald beter rijdbaar op werden, kwam ik snel tot de conclusie dat de eerste indruk niet de doorslag zou mogen geven. Ik moest erg wennen aan het toch wel hard bijten van de remmen. Dit harde pakken bij het beginnen met remmen is iets wat op een dergelijk parcours niet echt fijn werkte en zelfs een zenuwachtig karakter aan het geheel gaf.

De volgende ritten zouden een betere indruk moeten geven. Rond het Italiaanse Alpendorp Livigno vonden we op de kilometers lange singletracks meer dan voldoende uitdaging. Op de glooiende, relatief goed rollende paden direct aan de rand van het dorp gaven de remmen de indruk goed dosseerbaar en controleerbaar te zijn. Magura voorzag mijn fiets van een 160 millimeter schijf vóór en achter, maar tijdens de wat langere afdalingen begon ik echter sterk te twijfelen of we niet beter met een maatje groter onderweg konden zijn. Het bijtende tijdens het beginnen met remmen en de dosseerbaarheid in het eerste deel van de remactie bleef aanwezig, maar op de écht steile, haast trial-achtige secties omlaag, leken de remmen achter te blijven waar het aankomt op écht doorremmen. Bij harder knijpen in de remgreep, lijkt deze kracht niet evenredig om te worden gezet in even zoveel méér remvertraging. Juist op deze steile secties waar de snelheid niet al te hoog ligt, maar de moeilijkheidsfactor juist deste hoger is, kreeg ik van de Louise's niet het vertrouwen dat ik nodig heb in zulke lastige situaties om mijn afdaling gecontroleerd te laten verlopen. Het leek haast onmogelijk om de fiets, zelfs bij deze lage snelheden die we op deze sectie's hadden, écht tot stilstand te brengen.

De VentiDisc schijven zijn voorzien van een aluminium spider, welke méér koeling moet geven. De temperaturen bleken echter toch zelfs tijdens de niet meest extreme afdalingen in de Alpen nog aardig hoog op te lopen, waardoor de remblokken in remprestaties inleverde. Bij thuiskomst de remmen voorzien van een nieuwe set remblokken om het Hollandse najaar in te gaan. Tijdens de meest modderige ritten bleven de Louise's mooi vrij lopen en bleven de remprestaties constant. Op zelfs naar Nederlandse begrippen korte, steile cross country afdalingen blijven de Louises, ondanks nieuwe remblokken, nog steeds wat achter als het aan komt op het echte doorremmen. Wil je écht stil komen te staan, dan moet je ook écht redelijk hard doorknijpen. Overigens moet ik vermelden dat de door ons geteste set voorzien is van VentiDisc schijven met een rode spider. Bij de definitieve productie versie zullen deze gewoon zwart zijn.

Duitse degelijkheid
In de wirwar van verschillende montage standaarden is de Louise leverbaar met schijven van 160, 180 en 203 millimeter voor Center Lock of de standaard 6 gaats montagepassing en kan de remklauw via adapters ook worden gemonteerd op de Internationale Standaard montages aan vorken en frames. De door ons geteste BAT versie is voorzien van aluminium remgrepen, weegt 445 gram per rem en kost 149 euro. Een lichtere versie is er in de vorm van de Louise Carbon, welke dezelfde opties heeft als de Louise BAT met als enige verschil de carbon remgreep. Het gewicht van deze set ligt enkele grammen lager op 439 gram per rem. Het prijskaartje voor deze gewichtsbesparing loopt echter wel op tot zo'n 179 euro per rem. Voor eerste montage, dus montage door fietsfabrikanten, is er een uitgeklede versie van de Louise beschikbaar zonder BAT waarmee de prijs nog eens verder gereduceerd kan worden en we daarom in de nabije toekomst ook op mountainbikes uit de instapserie's deze remmen steeds vaker zullen gaan terug vinden.

Voor het gemiddelde cross country rondje zijn de nieuwe Louise's ruimschoots toereikend, maar ze missen misschien wat finèse. Het experimenteren met verschillende samenstelling van remblokken kan een betere match geven voor de betreffende weers- en rijomstandigheden, dan de standaard meegeleverde compound die mijninziens enkel bij droog weer de beste, meest constante en meest voorspelbare prestaties leveren. Wil je meer en vooral ook méér dosserbare remkracht doe je er misschien toch wel verstandig aan om een grotere schijf te monteren. Dit is in het bijzonder raadzaam als je lange afdalingen in de Alpen tegemoet gaat of veel technische paden op gaat zoeken waar zowel uithouding als modulatie de sleutelwoorden zijn. De vernieuwde Louise blinkt niet echt uit als een revelatie, maar bevindt zich in het door de markt vaak gewaardeerde gebied van solide degelijkheid en betrouwbaarheid voor een betaalbare prijs. Magura wilt dit ook onderstrepen door het 'Made in Germany' label wat zij aan de remmen mee geven en de 5 jaar garrantie op het lekken van de grepen, remcilinder en remklauw.

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh en Magura Duitsland

Met dank aan: www.magura.com

Laatst aangepast door DeKerfs op Di Apr 29, 2008 5:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Xircuit

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2008 5:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Schijnbaar grote veranderingen, ik rijd al enkele jaren rond met Louises (model 2004) en die bevallen perfect, nooit heb ik het gevoel dat ik serieus remkracht te kort kom, ook niet tijdens (voor XC) extremere Alpen afdeling. Ik voel duidelijk verschil met de Marta SL's van mijn broer, de remkracht is dan duidelijk sterker, maar de doseerbaarheid is ronduit slecht. Mijn louises voelen altijd goed doseerbaar aan en dat is in mijn ogen toch het belangrijkste.

Er is een hoop veranderd, maar of het echt beter is...
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: