Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[nieuws] Verboden te fietsen buiten vaste route Amerongen ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Wo Sep 05, 2007 10:33 am    Onderwerp: [nieuws] Verboden te fietsen buiten vaste route Amerongen Reageer met quote

De toegangsregels voor het bos rond de vaste routes van Amerongen en Leersum worden door Het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug en Staatsbosbeheer ingrijpend verandert. Het buiten de vaste routes en de geasfalteerde fietspaden fietsen is niet meer toegestaan. Dit wordt sinds vorige week kenbaar gemaakt door nieuw geplaatste borden.

Het Nationaal Park en Staatsbosbeheer willen via de media het publiek voorlichten over de nieuwe regels rond de vaste routes in dit gebied. Mountainbikers die gebruik maken van de route zullen de komende tijd via informatiefolders worden geïnformeerd, daarnaast zullen terreinbeheerders en boswachters ter plaatsen fietsers aanspreken en de nodige voorlichting geven. Met het herfst-/winterseizoen voor de deur zal er de komende tijd handhavend worden opgetreden. Fietsers die de voorgeschreven paden verlaten, zullen bekeurd worden in het kader van het overtreden van een toegangsverbod.

Dit toegangsverbod is helaas de uitkomst van een samenwerking tussen verschillende terreineigenaren en natuurbeschermingsorganisaties, welke sinds enkele jaren met wisselend succes mountainbikers proberen te weren van hun terreinen. Enkel Staatsbosbeheer heette mountainbikers welkom, maar onder druk van eigenaren van de omliggende terreinen zijn zij genoodzaakt tot deze maatregelen te komen. Helaas zijn bij de besluitvorming van de verschillende instanties tot het komen van een algeheel verbod rond de routes, fietssportverenigingen en de NFTU helaas niet betrokken.

Bron: Bert Lam
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
hubertje

BerichtGeplaatst: Wo Sep 05, 2007 10:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer idd.
Als ik later veel geld heb koop ik een immens bos op een berg, en mag iedereen komen rijden! Laughing Dan stel ik de leukste paadjes open.
Uiteraard MET absolute voorrang aan voetgangers, en controle op het goede gedrag...
Moesten ze ipv de saaie banen open te stellen voor fietsers, nu eens de leukste toegankelijk maken, en er bv vuilbakken naast plaatsen, zou er wrsch al veel minder naast de toegestane paden gereden worden...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
BLRacing

BerichtGeplaatst: Wo Sep 05, 2007 4:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik trek mij er helemaal niets van aan. Zolang ze enorme stukken bos machinaal wegkappen om er zogenaamd heide van te maken en uitheemse bomen kappen omdat ze er niet horen, zal ik er gewoon lekker blijven fietsen. Btw ik woon in Doorn en dat is natuurlijk omgeven door de heuvelrug Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sven

BerichtGeplaatst: Wo Sep 05, 2007 5:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Verschrikkelijk zeg, waar gaat dit over?
Het spijt me zeer dat ik het moet zeggen, maar ik vind dit gewoon kinderachtig.

Laat de wandelaars ook maar uit het bos, die slopen ook alles.
Sowieso lekker democratisch om zonder medeweten van fietsverenigingen óf NTFU zoiets dergelijks te ondernemen.

Slap!
wictor

BerichtGeplaatst: Wo Sep 05, 2007 8:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

[scheldmodus]
Het probleem is IMHO heel simpel: de beheerders krijgen te veel klachten van bepaalde partijen (lees: wandelaars), en ze kunnen niet gezien worden niets eraan te doen. Dus wordt de Heuvelrug (die voorheen vooral 'multi-use' paden had waar je vrij kon fietsen/lopen/n**ken/watjemaarwilt) op slot gegooid en kunnen we allemaal netjes op onze eigen route rijden. 10,000 rondjes om de graftombe allemaal. Flikker toch lekker op!

Zoals ik al op MTBSport had gezet: WTF were they thinking????

- De vaste route wordt nu helemaal aan gort gereden.
- Wandelaars lopen nog steeds op MTB paden (en wat boeit het: nog nooit last van gehad), waardoor het geklaag wellicht blijft.
- Weer een stukje betuttelende wetgeving erbij.

Tijd om de helft van de bureaucraten dit land uit te flikkeren. Scheelt een hoop geètter en wellicht ook wat belasting. Shocked Daarnaast: ook tijd om de helft van de randstedelingen chemisch te castreren of te verbannen naar Siberië. Als randstedeling die zelf de bossen op zoekt in het weekend heb ik nooit, OOIT problemen gehad met de mensen die op of rond de Heuvelrug wonen, ongeacht waar ik fiets. Anderzijds zijn de mensen die wel commentaar hebben, spugen (op de MTB route nog wel), stokken in je wiel proberen te steken, e.d. allemaal randstedelijke debielen bij wie het ideaalbeeld van hun zondagmiddag met hond en het kind in de stroller verstoord wordt door een passende MTBer. Weg ermee, zeg ik.
[/scheldmodus]

Zo, dat lucht op. Maar serieus: is het niet tijd om hier eens werk van te gaan maken? Zoals een massale handtekeningenactie, de NTFU en KNWU (want ook wedstrijdrijders komen in het bos) en dergelijke instanties waar wij allen lid van zijn eens te porren dat zij voor ons op moeten komen?
Naar boven
Ruben
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Wo Sep 05, 2007 8:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

We zijn met een petitie bezig, even geduld nog.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Segunda3

BerichtGeplaatst: Wo Sep 05, 2007 8:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wictor schreef:
Zoals een massale handtekeningenactie, de NTFU en KNWU (want ook wedstrijdrijders komen in het bos) en dergelijke instanties waar wij allen lid van zijn eens te porren dat zij voor ons op moeten komen?

Misschien moeten we het omgekeerde doen en NTFU en KNWU eindelijk eens de rug toekeren... Van mij mogen die roadies de naam mountainbikers hebben en samen met hun toertochten en wedstrijden in hun kont steken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Jurriaan

BerichtGeplaatst: Wo Sep 05, 2007 9:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Triest, en zeker omdat staatsbosbeheer nu ook al mee gaat in het weren van mtb'ers.
En de moeite nemen voor onderhoud aan de route? nee ho maar.
De lol is er zo zagjes aan wel af. Telkens hetzelfde rondje verveeld. Buiten de gebruikelijke tijden fietsen blijft over, immers dan is Co en zijn vrienden er ook niet.
Lang leve Bakellende en het vermeerdere van de burocratie!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Xircuit

BerichtGeplaatst: Wo Sep 05, 2007 10:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ruben schreef:
We zijn met een petitie bezig, even geduld nog.

Thumbs up!

Belachelijk!
Brum.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 05, 2007 10:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk ook even bij onze buren: MTB-sport

De NTFU is schijnbaar met een Nederlandse tak van IMBA bezig, maar of dat er ooit van komt...
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2007 6:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Segunda3 schreef:
Misschien moeten we het omgekeerde doen en NTFU en KNWU eindelijk eens de rug toekeren... Van mij mogen die roadies de naam mountainbikers hebben en samen met hun toertochten en wedstrijden in hun kont steken.

Denk toch eens na... Het probleem is dat er onder mountainbikers te veel figuren als jij rond lopen. Iedereen voor zich en vooral niet organiseren. Dan weet je tenminste zeker dat je niet gehoord wordt.

Het probleem is de wandelaar en de organistaies die zich inzetten voor de wandelaar. Die hebben een lobby die voor dit soort onzin zorgt. Wij als mountainbikers moeten ook zo'n lobby hebben, alleen dan kunnen we iets bereiken.

Dus wordt lid van een club die is aangesloten bij de NTFU, of nog beter, zet jezelf in (georganiseerd!!) voor het openstellen of het openhouden van paden in ons geliefde bos.

Met schelden kom je er niet heb ik wel eens gemerkt...

JJ
partyboj

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2007 8:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Denk toch eens na... Het probleem is dat er onder mountainbikers te veel figuren als jij rond lopen. Iedereen voor zich en vooral niet organiseren. Dan weet je tenminste zeker dat je niet gehoord wordt.

Het probleem is de wandelaar en de organistaies die zich inzetten voor de wandelaar. Die hebben een lobby die voor dit soort onzin zorgt. Wij als mountainbikers moeten ook zo'n lobby hebben, alleen dan kunnen we iets bereiken.

Dus wordt lid van een club die is aangesloten bij de NTFU, of nog beter, zet jezelf in (georganiseerd!!) voor het openstellen of het openhouden van paden in ons geliefde bos.

Met schelden kom je er niet heb ik wel eens gemerkt...

Amen!
Naar boven
tank24

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2007 9:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

dus die bordjes met vrij wandelen en fietsen op wegen en paden zijn dan nu weg gehaald Confused zal vanavond es ff kijken

ik woon in overberg aan de route en die wordt er met de dag minder op dat klop idd, dus logisch dat ik af en toe een andere weg kies toch. als ik wandelaars tegekom groet ik altijd en minder ik me snelheid. En wat betreft Ko de boskabouter mocht hij mij ergens willen aanhouden zal ie goed moeten fietsen kunnen, met die korte pootjes en die baard

Gaat staatsbosbeheer dan nu ook de route onderhouden Confused
Naar boven
Segunda3

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2007 10:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:
Segunda3 schreef:

Ik zeg niet dat we ons niet moeten organiseren, ik heb alleen problemen met met name de manier waarop de NTFU onze belangen behartigd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Brum.

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2007 10:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Segunda3 schreef:
JJ schreef:
Segunda3 schreef:

Ik zeg niet dat we ons niet moeten organiseren, ik heb alleen problemen met met name de manier waarop de NTFU onze belangen behartigd.

Wát doen ze dan precies, en wat niet?
En waarom zou de NTFU de organisatie bij uitstek zijn om onze belangen te behartigen?
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2007 11:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Segunda3 schreef:

Dan zijn we het daar over eens. Ik denk dat juist de NTFU de juiste organisatie hiervoor is. Over hun toekomst plannenn zeggen ze:

Er staat de NTFU en mountainbikers in het algemeen nog veel werk te wachten. Ons imago kan en moet verbeterd worden, we zullen nog meer moeten samenwerken met terreinbeheerders en nadrukkelijker onze stem laten horen daar waar de belangen van mountainbikers ter discussie staan. Dit vergt tijd en vraagt om het nodige geduld.
Komend seizoen zal de NTFU zich dan ook inzetten om de dienstverlening op mountainbikegebied aan onze leden te verbeteren en zullen we een (internationale) samenwerkingsrelatie aangaan met de International Mountain Bicycling Association (IMBA).

Verder hebben ze op hun site de mogelijkheid paden en gebieden te registreren waar niet (meer) gefietst mag worden. Ze zijn er mee bezig en wij kunnen daarmee helpen door en lid te worden bij een Club die NTFU lid is en door ons te laten horen. En als we dat als DP doen (wat de drempel om iets te zeggen lager maakt) ben ik daar voor, wan tik denk dat ze met nummers zich hard kunnen maken bij een eigenaar en/of bestuurder.

JJ
BOSS

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2007 12:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:
Segunda3 schreef:

Dan zijn we het daar over eens. Ik denk dat juist de NTFU de juiste organisatie hiervoor is. Over hun toekomst plannenn zeggen ze:

Er staat de NTFU en mountainbikers in het algemeen nog veel werk te wachten. Ons imago kan en moet verbeterd worden, we zullen nog meer moeten samenwerken met terreinbeheerders en nadrukkelijker onze stem laten horen daar waar de belangen van mountainbikers ter discussie staan. Dit vergt tijd en vraagt om het nodige geduld.
Komend seizoen zal de NTFU zich dan ook inzetten om de dienstverlening op mountainbikegebied aan onze leden te verbeteren en zullen we een (internationale) samenwerkingsrelatie aangaan met de International Mountain Bicycling Association (IMBA).

Verder hebben ze op hun site de mogelijkheid paden en gebieden te registreren waar niet (meer) gefietst mag worden. Ze zijn er mee bezig en wij kunnen daarmee helpen door en lid te worden bij een Club die NTFU lid is en door ons te laten horen. En als we dat als DP doen (wat de drempel om iets te zeggen lager maakt) ben ik daar voor, wan tik denk dat ze met nummers zich hard kunnen maken bij een eigenaar en/of bestuurder.

JJ

zeggen is iets wezenlijks anders dan DOEN.
Deze tekst staat al ongeveer 2 jaar op hun site.
Lees mijn posts op MTB sport maar eens door.

dussssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Jurriaan

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2007 2:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Doen zoals de ruiters het al jaren geleden hebben gedaan.
Ons verenigen en geld generen.
Kijk eens op de Heuvelrug hoeveel nieuwe ruiterpaden er de afgelopen jaren zijn aangelegd en worden onderhouden. Uiteindelijk draait het om geld.

Op zich zijn er vrij veel mountainbikers 'verenigd' via de diverse fora, een gezamenlijke petitie opstellen welke ondertekend kan worden door de gebruikers van de diverse fora is wellicht een goede aanvulling op de petitie die DP aan het opstellen is!
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2007 2:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:

zeggen is iets wezenlijks anders dan DOEN.
Deze tekst staat al ongeveer 2 jaar op hun site.
Lees mijn posts op MTB sport maar eens door.

dussssss©

Klopt, maar ze zijn wel degelijk bezig, als ik de stukjes in de 'Fiets sport' (NTFU blaadje) mag geloven (OK, laatste editie weinig relevants).

En het kost gewoon tijd. Als je de stukken in de Dirt Rag leest hoeveel tijd zo een proces kost..

Maar je hebt gelijk, het zou allemaal wat sneller kunnen.

JJ

(Zegt iemand die tot nu toe totaal geen energie heeft gestoken in het open houden van bossen Embarassed )
willem12

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2007 3:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:

(Zegt iemand die tot nu toe totaal geen energie heeft gestoken in het open houden van bossen Embarassed )

..en die een NKSS parcours ontwerpt dat ons tussen wandelaars laat slalommen Cool

Ik doe mijn anti-nordic-walker-stokken-beschermers alvast aan. Whistle
Naar boven
Ironhorse Erik

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2007 5:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik fiets er nog maar 10 jaar naar volle tevredenheid en laat de vaste routes altijd links liggen
heeft weinig met mountainbiken te maken namenlijk
dus zo hebben we ons eigen netwerk aan paden en rijden we al jaren ca 100 - 120km per weekend.
we zijn in die 10 jaar slechts 1x een boswachter tegen gekomen.
ik ben benieuwd, ik ga zeker niet wegblijven.
en ik ga me ook zeker niet vereningen.
waar wij fietsen komt de boswachter echt niet
en als ie er wel komt nou dan bekeurd hij me maar
lekker belangrijk
ik heb 10 jaar zonder contributie gereden

over dat toegangsverbod, dat krijgen ze juridisch niet dichtgetimmerd.

E
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Ironhorse Erik

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2007 5:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

oh ja afgelopen week geen bord gezien trouwens.
zie dit als het afschrikbeleid rond de kwintelooien/veenendaal
hoor je ook niemand meer over
E
Naar boven
wictor

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2007 8:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@segunda: Realiseer je wel dat ook in de wedstrijd wereld er VEEL mensen zijn die in het bos komen, en graag die bossen zo veel mogelijk toegankelijk willen houden. De KNWU zal NOOIT haar mond voor ons open trekken tenzij de licentiehoudende MTBers dat eisen.

@BOSS: Zoals ik ook Huub op MTB-Sport had gemaild: als er meer mankracht nodig is bied ik me bij deze aan.
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Do Sep 06, 2007 9:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

willem12 schreef:
JJ schreef:

..en die een NKSS parcours ontwerpt dat ons tussen wandelaars laat slalommen Cool

Ontwerpen is te veel eer voor het gebruik van een vaste route...

JJ
bert

BerichtGeplaatst: Vr Sep 07, 2007 5:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Brum. schreef:
Kijk ook even bij onze buren: MTB-sport

De NTFU is schijnbaar met een Nederlandse tak van IMBA bezig, maar of dat er ooit van komt...

We zijn bezig samen met de NTFU en de fietsclubs uit de omgeving een heuvelrugberaad op te richten. Die petitie komt er ook aan. Hou ook de buren van mountainbike.nl en mtbsport.nl in goed in de gaten. Gedraag je in de tussentijd op de fiets alsof je voor het eerst bij je schoonfamilie op bezoek komt: rustig, beheerst en beleefd
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: