Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[special] EuroBike 2007: SID 2008! ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Vr Aug 31, 2007 8:07 am    Onderwerp: [special] EuroBike 2007: SID 2008! Reageer met quote

Deels onverwacht werd de nieuwe RockShox SID op de eerste dag van de EuroBike 2007 officieel aan de pers voorgesteld. Na de eerste introductie van de SID 10 jaar geleden wilt RockShox met de nieuwe SID de vooroordelen die er over de vorige versies deels terecht en deels onterecht waren, voor goed laten verdwijnen. Het gepresenteerde model was uiteraard in de vertrouwde SID-blauwe kleur, maar er zullen ook andere kleuren voor de de overige modellen in de SID line up gebruikt gaan worden.

Met een geheel nieuw ontworpen onderpoot en het vergroten van de binnenpoten naar 32 millimeter is een torsiestijfheid behaald dat op een hoger niveau ligt dan de Reba World Cup van het voorbije jaar, bij ruim 100 gram minder gewicht dan deze zelfde vork. Opvallend is echter dat de nieuwe SID geen carbon kroon heeft, in tegenstelling tot deze Reba WC en zoals we die zagen bij de voorgaande SID generatie. De magnesium onderpoten zijn bij de lagerbussen extra verstevigd middels 'Power Bulges', verdikkingen die bij de het topmodel SID World Cup zelfs uit carbon zijn vervaardigd. De binnenpoten zijn enkele centimeters korter en alle interne delen zijn daarom ook korter uitgevoerd. Dit heeft een gunstig effect op het verlagen van het gewicht. Bijkomend voordeel is dat de demper korter kan worden uitgevoerd, zodat er minder olie gebruikt hoeft te worden. Minder olie = minder gewicht. Bovendien zijn alle interne delen verder naar boven geplaatst in de vork. De onderpoten zijn daarom nu hol aan de onderzijde om eveneens in de afslankkeur mee te kunnen doen.

Is de nieuwe SID enkel stijver dan de voorgaande versies? Nee, op dempingsgebied is er het nodige geupdate. En ook het beoogde toepassingsgebied is niet alleen meer 'race-only'. RockShox benadrukt tijdens de presentatie dat de vork door met name het verbeterde chassis en de uitgebreide instelbaarheid de vork inzetbaar maken voor een veel breder gebied.

De nieuwe SID krijgt beproefde techniek van onder andere de Reba's mee. De demping geschied middels een aangepaste Motion Control, welke in de nieuwe SID korter van bouw is. Om bij deze korte bouw toch de juiste veerkarakteristiek te krijgen, is deze nu uitgevoerd uit een kunstig vervaardigd stuk titanium buis.

Door het intern scheiden van de low en high speed compressie en rebound demping, is de vork veel fijner te tunen. RockShox wil met de SID een breder publiek bereiken en alle veranderingen onderstrepen dit streven. Zoals Greg Herbold tijdens de presentatie zei; 'not only for racing, but is also capable of some serious gnarly trail riding!'

De nieuwe SID is leverbaar vanaf februari 2008 en zal er in drie verschillende versies zijn, naar keuze met 80 of 100 millimeter veerweg:

SID Race; 1450 gram, Dual Air, Motion Control
SID Team; 1450 gram, Dual Air, Black Box Motion Control
SID World Cup; 1440 gram, Dual Air, Black Box Motion Control en carbon 'Power Bulges'

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh

Laatst aangepast door DeKerfs op Ma Sep 03, 2007 8:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Chmod

BerichtGeplaatst: Vr Aug 31, 2007 9:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Loeky

BerichtGeplaatst: Vr Aug 31, 2007 10:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

werd tijd dat die dingen een ander uiterlijk kregen, manmanman wat is die 'oude' versie leeeeeelijk!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
b-dirt

BerichtGeplaatst: Zo Sep 02, 2007 5:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

echt een geile vork
en beter dat het niet aleen race only meer is want ik vind het eng om er mee terijden maar miss wil ik nu wel sow vork ik rij ook iets extreemer xc dan aleen race
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
wictor

BerichtGeplaatst: Zo Sep 02, 2007 7:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

b-dirt schreef:
echt een geile vork
ik rij ook iets extreemer xc dan aleen race

Da's ook vooral een kwestie van wat we hier in de lage landen op XC parcoursjes voorgesteld krijgen. Wink

Ik las ergens dat de demping nu ook met shims ipv een ventieltje geregeld zou moeten worden. Alhoewel mijn Reba super werkt is m'n F80 op dempings gebied (Fox met shims, dus...) net ietsje beter. Goede zet van SRAM.
Naar boven
Steelboy

BerichtGeplaatst: Zo Sep 02, 2007 9:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wictor schreef:
Ik las ergens dat de demping nu ook met shims ipv een ventieltje geregeld zou moeten worden. Alhoewel mijn Reba super werkt is m'n F80 op dempings gebied (Fox met shims, dus...) net ietsje beter. Goede zet van SRAM.

High speed middels shims, low speed middels 'ventieltje' zover ik het verhaal nog kan herinneren...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Ma Sep 03, 2007 5:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Steelboy schreef:
wictor schreef:

High speed middels shims, low speed middels 'ventieltje' zover ik het verhaal nog kan herinneren...

Jep, waarbij het 'ventiel deel' instelbaar is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
wictor

BerichtGeplaatst: Ma Sep 03, 2007 7:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Idd. Het verschil tussen (smoor)ventiel en shimstack is ook het meest merkbaar bij hoge snelheid. Wel apart dat RS voor shims heeft gekozen, daar de kwaliteit van hun ventielen toch vrij hoog was (gezien de werking). Kwestie van uitgeëvolueerd zijn?
Naar boven
Fry

BerichtGeplaatst: Ma Sep 03, 2007 9:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

hij is wel ruim een kilo zwaarder dan zen voorganger Thumbs down
Serious gnarly trailriding? waarvoor hebben ze de reba dan??
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Ma Sep 03, 2007 9:27 am    Onderwerp: Reageer met quote

Fry schreef:

Een kilo....?

Hij is ook inzetbaar voor wat méér werk dan de voorgaande SID, breder inzetbaar dus. Dát is de boodschap die RS over wilt brengen met de introductie van de nieuwe SID. Daarbij is er een verschil tussen de SID en de Reba in de instelbaarheid/fine tuning van de nieuwe SID.
Naar boven
b-dirt

BerichtGeplaatst: Ma Sep 03, 2007 9:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

Fry schreef:

haha laat me niet lache dan was de voor ganger dus ongv 450 gram
dat kan echt niet Laughing
Naar boven
Fry

BerichtGeplaatst: Ma Sep 03, 2007 9:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

b-dirt schreef:
Fry schreef:

haha laat me niet lache dan was de voor ganger dus ongv 450 gram
dat kan echt niet Laughing

100 GRAM Angel...
Naar boven
TheBigLjeweetwel

BerichtGeplaatst: Ma Sep 03, 2007 5:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Loeky schreef:
werd tijd dat die dingen een ander uiterlijk kregen, manmanman wat is die 'oude' versie leeeeeelijk!!

nou Crying or Very sad .. maak hem lekker vlammend rood ofzo... als je er toch gnarly trail riding mee kan doen. En vervolgens gaan ze er vet mee jumpen enzo.. en krijgt RS er weer ene hoop terug Neutral omdat ze zeiden dat ze gnarly mee konden rijden. Rolling smile

hmm laat het lekker op xc houden, dan houden ze nog wat meer tijd over om andere vorken te bouwen, dan ze te herbouwen.. of te vervangen,

maar is wel leuk dat ie nou zo goed zou rijden dan. Want dat was niet altijd zo..
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Ma Sep 03, 2007 6:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gerg Herbold schreef:
'not only for racing, but is also capable of some serious gnarly trail riding!'

= dus geen big hit of extreme freeriding....
Naar boven
obi-wan-mtb

BerichtGeplaatst: Wo Sep 12, 2007 5:42 pm    Onderwerp: sid 2008 Reageer met quote

eh, ook voor v-remmen?

sjonge, voel me net een uitstervend ras met m'n xtr-v remmetjes!?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sven

BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2007 8:28 am    Onderwerp: Re: sid 2008 Reageer met quote

marcel-titus schreef:
eh, ook voor v-remmen?

sjonge, voel me net een uitstervend ras met m'n xtr-v remmetjes!?

De nieuwe SID world cup is enkel leverbaar in disc uitvoering en maakt gebruik van Postmount bevestiging. De race en team modellen hebben wel de optie om v-brakes te monteren.
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: