Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[nieuws] Rotor S1 stuurpen ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Ma Jul 16, 2007 6:56 pm    Onderwerp: [nieuws] Rotor S1 stuurpen Reageer met quote

'Lichtgewicht, stijf en duurzaam' - dat zijn de sleutelwoorden die Spaanse firma Rotor, vooral bekend van de eigenzinnige crankstellen en ovale tandwielen, gebruikt om hun nieuwste product te omschrijven. De S1 stuurpen is de eerste stuurpen die de firma aanbiedt en men wil ook bij dit product het innovatieve karakter van de firma laten blijken. Het meest bijzondere aan de stuurpen is het gebruik van de speciale bouten volgens het door Rotor gepatenteerde DTT ontwerp.

DTT staat voor 'Double Thread Technology', wat vrij vertaald er op neer komt dat men een bout gebruikt, met twee typen schroefdraad. Door de toepassing een verschillende draadspoed op één bout, kan de bout nog steeds gebruikt worden als klemelement, zonder dat men een boutkop nodig heeft om de klemkracht op de stuurpen over te brengen. De krachten worden meer gelijkmatig verdeelt, waardoor de constructie rond de bout minimalistischer kan worden uitgevoerd. Bijkomend voordeel is het lagere aanhaalmoment wat nodig is om eenzelfde klemkracht met een traditionele bout te verkrijgen. Ook hierdoor kan de constructie verlicht worden zonder te niet te doen aan de totale sterkte van de stuurpen.

De totale gewichtsbesparing maakt dat de stuurpen slechts een gewicht van 99 gram heeft bij een lengte van 90 millimeter. De Rotor S1 stuurpen komt medio juli beschikbaar in een 'Road' en 'MTB' versie voor oversized sturen (31,8 millimeter) in lengtes van 90 tot 130 millimeter en met omkeerbare hoek van 7,5º. Adviesverkoopprijs: 115 Euro.

Bron: rotorbike.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
me

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2007 9:05 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nu nog een DH versie! Surprised
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2007 10:01 am    Onderwerp: Re: Rotor S1 stuurpen Reageer met quote

Interessant concept wel... Creatieve lui. Kent iemand hier nog meer voorbeelden van? (Dat Rotor dit gepatenteert heeft zegt me nog niet zo heel veel)

DeKerf's schreef:
Bijkomend voordeel is het lagere aanhaalmoment wat nodig is om eenzelfde klemkracht met een traditionele bout te verkrijgen. Ook hierdoor kan de constructie verlicht worden zonder te niet te doen aan de totale sterkte van de stuurpen.

Wat bedoel je hier precies met klemkracht? Klemkracht van het systeem, dus de totale frictie tussen het ingeklemde (stuur of vorkbuis) en de klem, of de frictie tussen bout en stuurpen, die er voor zorgt dat die bout niet lostrilt. Dat laatste kan ik me heel goed iets bij voorstellen, maar die eerste zie ik nog niet helemaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Ruben
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2007 11:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ziet er goed uit, vooral de verzonken boutjes, wel jammer dat deze alleen in een hoek van 7,5 graden verkrijgbaar is, naar mijn idee een beetje veel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Djamgils

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2007 2:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

1 de klemkracht om ervoor te zorgen dat je stuurpen niet slipt is niet afhankelijk van de vormgeving van de bout lijkt mij.

2 aanhaalmoment is toch een direct gevolg van de frictie tussen de bout en schroefdraad

3 om je aanhaalmoment omlaag te brengen moet je je frictie verlagen.

Als die 3 dingen kloppen dan lijkt het mij meer op een marketing en ik wil anders zijn verhaal.
Ik zou niet weten hoe het boutsysteem de frictie verlaagt.

Kan het ook helemaal mis hebben met deze redenering hoor, heb de theorie van klemverbindingen niet bij me.
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2007 3:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De kop van een bout genereerd frictie op het vlak waar hij tegen aan ligt. Deze wrijving zorgt dat het aanhaalmoment oploopt. Dat lijkt Rotor met dit ontwerp te hebben omzeilt. De wrijving per gang draad van het schroefdaad-deel zou wel lager moeten zijn dan de vlakte druk die boutkop zou genereren, anders gaat het verhaaltje van het lagere aanhaalmoment inderdaad niet op. Op de stuurpen staat een aanhaalmoment van 2 Nm, wat vrij laag is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Djamgils

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2007 5:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

idd was de vlaktedruk van de bout en de daarbij behorende wrijving vergeten.
Urnyke

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2007 5:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De wrijving onder de boutkop is ongeveer gelijk aan de wrijving op de schroefdraadflanken.
Dus bij dit principe de helft van de wrijving.

MAAR bij een normale M6 bout (spoed 1 mm) is de klemming "verdunning" bij 1 omwenteling 1mm! Nu is de verdunning (ik neem aan dat het M5 (spoed 0.8mm) en M6 is) bij 1 omwenteling 0,2mm (1 - 0,8 )

Oftwel je hebt een veel minder aanhaalmoment nodig!

(Ik snap niet dat er nooit smeercondities bij worden gegeven:
smeren met MolybdeenDisulfide (wrijving 0.05) of niet smeren (0.25) scheelt in aanhaalmoment (om gelijk trekkracht te krijgen) een factor 2.5!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Hubert !

BerichtGeplaatst: Wo Jul 18, 2007 5:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Urnyke,

Heb jij, als meer dan gemiddeld technische onderlegde, een mening over dit concept?

Wat denk je er van?

Het concept ziet er meer high-end uit dan de 'ouderwetse' Wink titanium stuurpen waar jij op je Seven mee rijdt. Is de mogelijkheid tot custom de enige reden dat jij met de ti nok rijdt. Je schrijft zelf iets over duurzaamheid, maar je gebruikt op andere kritische punten wel alu als materiaal, sommige delen jaaaaren oud ....

Enlighten me / us please.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Urnyke

BerichtGeplaatst: Wo Jul 18, 2007 11:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb liever dat mijn crank breekt dan dat een stuurpen breekt: vandaar een titanium exemplaar.

Carbon stuur is ook vervangen door Seven Titanium exemplaar (ps heb er 2 binnen gekregen dus heb er nog 1 van 62 cm en 11 graden gebogen over)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
TIthomas

BerichtGeplaatst: Za Jul 21, 2007 8:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

hoe t precies werkt weet ik niet, maar ik weet wel dat hij mooi is....heb m in mijn handen gehad bij Bikeplanet in Haarlem (eerste en enige winkel die m heeft liggen???) en ik was erg onder de indruk!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
phill_rotorman

BerichtGeplaatst: Di Sep 11, 2007 10:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

Urnyke schreef:
Ik heb liever dat mijn crank breekt dan dat een stuurpen breekt: vandaar een titanium exemplaar.

Carbon stuur is ook vervangen door Seven Titanium exemplaar (ps heb er 2 binnen gekregen dus heb er nog 1 van 62 cm en 11 graden gebogen over)

Dan zou ik wel zeker zijn dat de stuurpen die ik koop, de zwaarste vermoeingstest heeft kunnen doorstaan wat er is met een topscore (EFBe***)... hé? De S1 heeft dat doorstaan?? en ook de topscore gekregen??? Ja Ja Ja.

Heeft die titanium stuurpen van je dat wel gehaald?

Wel link om een product te gaan kopen met als gedachte, "ok, ik koop toch die crank waar ik aan twijfel omdat ik het zo mooi/licht/wat dan ook vind, want als het kapotgaat is dat ok, misschien krijg ik maar 30 hechtingen"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
phill_rotorman

BerichtGeplaatst: Di Sep 11, 2007 2:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="phill_rotorman"]
Urnyke schreef:

Dan zou ik wel zeker zijn dat de stuurpen die ik koop, de zwaarste vermoeingstest heeft kunnen doorstaan wat er is met een topscore (EFBe***)... hé? De S1 heeft dat doorstaan?? en ook de topscore gekregen??? Ja Ja Ja. De gewonnen gewicht rond de boutjes betekent dat we materieel waar het nodig was, kon houden. De S1 had 90 gram, misschine wel minder, kunnen zijn maar dan ook zo slap als spaghetti. Dat slaat negens op. Wij kozen om het 99 gram te maken en oer stijf + oer betrouwbaar. Dit is geen slappe hap.

MBT de dubbele draad, het lagere aanhalmoment komt doordat de bout 2 spoeden heeft. Het werkt als volgt: als je een spoed van 0,5mm in de klemplaatje zet en een van 1,0mm in de lichtaam van de stuur zet, zal de bout ,5mm per omwenteling de klemplaatje ingaan en 1,0mm de lichaam in. Zo bereik je het effekt dat de plaatje de stuur met 0,5mm nadert per omwentling.

met de echte spoeden die wij hebben toegepast wordt de klemkracht bij aanhaalmoment vergroot, waardoor je met lage aanhaal toch een zeer grote klemkracht bereikt.

(edit: post is gewizigd, opmerking over de "ik heb liever dat mijn crnak breekt dan een stuurpen" en dat dat een linke instelling lijkt - dat van, dingen kopen om ze te laten breken)
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Di Sep 11, 2007 2:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Phill,

wie verdeeld Rotor in NL?
Komen er nog meer modellen/variaties in hoek?

Bedankt,

JJ
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Di Sep 11, 2007 2:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:
Phill,

Bedankt,

JJ

Verdeler; Codagex.
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Di Sep 11, 2007 3:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Das mooi, thanks!

JJ
phill_rotorman

BerichtGeplaatst: Wo Sep 12, 2007 8:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:
Phill,

Bedankt,

JJ

Er komen wel meer nodellen met andere hoeken, maar we hebben geen vaste lanceringsdatum. We zijn momenteel een paar opties aan het overwegen.

En zoals dekerf al zei: Codagex. Bel ze maar op en vraag wanneer ze stock hebben.
Naar boven
phill_rotorman

BerichtGeplaatst: Vr Feb 01, 2008 4:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:
Phill,

Bedankt,

JJ

intussen Magura geworden....
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: