Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[special] Test: Cube HPC Elite ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Steelboy

BerichtGeplaatst: Za Jul 14, 2007 2:20 pm    Onderwerp: [special] Test: Cube HPC Elite Reageer met quote

Oktober 2006, Bikemotion Utrecht. Nog ietwat suf van een avondje stappen in Stairway to Heaven, loop ik voor openingstijd even snel een rondje over de beursvloer. Na een dag eerder voornamelijk al pratend door gekomen te zijn, geeft dit moment me even de tijd te kijken wat nu de echte nieuwtjes zijn. Plotseling blijft mijn blik hangen bij een carbonnen Cube. Terwijl de heren op de stand proberen met een sterke kop koffie de ergste slaap te verdrijven, kijk ik met enige verbazing naar de details van de fiets, geen kopie van andere merken, maar dit keer eigen details: de dropouts, het derailleurpadje en ook de kleurstelling: verfrissend maar niet te opvallend!

Zes maanden later, een email in mijn inbox: "Coen, ik heb een HPC Elite voor je staan, volledig XTR, waar kan ik em heensturen?" De eerder ingeplande testfiets komt nu mijn kant op! Met een complete XTR disc groep, Crossmax SLR wielen en Syntace carbon componenten mag ik niet klagen. Al het moois zal echter nooit verhullen hoe de fiets daarwerkelijk fietst, tijd dus voor enkele ritten.

De parkeerplaatsindruk
Op het gebruikelijke 'parkeerplaatsrondje' vallen al direct een aantal eigenschappen van de Cube op: de fiets is ontzettend licht (9,2 kg), hoe kan het ook anders met een dergelijke afmontage, reageert heel direct en stuurt ontzettend scherp! Op naar het bos: de indrukken worden verder bevestigd. Door de naar mijn idee relatief korte bovenbuis (573 mm) en daardoor korte wielbasis voelt de fiets heel erg wendbaar, de kleinste stuurbeweging resulteert al in een koersverandering. De fiets rijdt daardoor voor mijn gevoel pas echt lekker als je vol gas geeft! Accelereren gaat door de sportieve houding, het smalle stuurtje en het lichte gewicht als vanzelf. De kick die je op deze fiets krijgt als je met een vaartje van 35 km/h over een karrespoor rijdt is enorm. Wauw, wat kan hard fietsen leuk zijn! Opvallend daarbij is dat het frame blijkbaar dusdanig geconstrueerd is dat je bij aanzetten de energie direct naar de wielen voelt gaan, maar trillingen van de ondergrond ontzettend worden goed gefilterd. Het is geen gevoel alsof je met een zachtere band rijdt, ook geen gevoel van een verende zadelpen. Absorberen van irritante hoogfrequentere trillingen, dat is de juiste omschrijving voor de eigenschap van het frame.

Vijf uur singletracks
"Shitman, ik heb nu een partij singletracks rond mijn huis gevonden". Onder die belofte neem ik de Cube mee voor een uiteindelijk 5 uur durende XC toer in de Genkse bossen, onder leiding van Dirty Pages' opa Plons. De wendbaarheid, of beter de relatief korte bovenbuis, wordt ook door onze Belgische vrienden direct opgemerkt aan de fiets... Wellicht had ik op een 20" in plaats van de geteste 18" versie beter gepast...
Op de beloofde singletracks voelt de fiets nog steeds heel wendbaar, maar wellicht net een tikje te nerveus. Een 100 mm vork waardoor de balhoofdhoek iets flauwer wordt en de wielbasis wat langer, zou misschien net het verschil kunnen zijn tussen een net te nerveuze fiets en een fiets die heel neutraal de bochten doorstuurt. Helaas had ik ten tijde van de test geen 100 mm vork rondslingeren, die ik hier even voor kon gebruiken. Op afdalingen, waar je normaal gesproken het nerveuze stuurgedrag versterkt merkt, had ik niet echt veel last ervan. Door de korte bouw kun je namelijk ook vrij makkelijk je gewicht verplaatsten van voor naar achter op de fiets, zodat je alsnog relatief ver achter je voorwiel kunt zitten. Bij een langere fiets, denk aan een Gary Fisher of een Cannondale, zit je typisch meer in de fiets door de lange wielbasis. Een gewichtsverplaatsing, heeft dan een merkbaar kleinere invloed.
Klimmen ging wel weer als vanouds! Na een tijdlang voornamelijk met singlespeeds en full-suspension fietsen te hebben gereden, is zo'n lichte XC fiets een echte verademing. De direct aanvoelende achterkant zet daarbij alle trapenergie om in voorwaartse beweging.

De banden op de fiets, Schwalbe Racing Ralph in Cube design (met witte biezen aan de zijkanten), ik kan er niet echt aan wennen... De achterband is prima en ze lopen ook behoorlijk licht, maar zodra je een bocht instuurd, heeft met name de voorband niet de 'bite' die je zou willen hebben. Ze voelden wat sketchy op hardere ondergrond en voelen daardoor enigzins onbetrouwbaar aan. Alleen met een voetje los, kan ik enigzins met vertrouwen met deze band op volle snelheid door bochten sturen.

De verder gebruikte componenten van voornamelijk Syntace zijn gewoon goed en licht!

De XTR-disc groep die op de testfiets zat beviel... erg goed! Voorheen vond ik de dual-control shifters wel ok, maar de nieuwste generatie is gewoon echt goed! De remhendel heeft nu een duidelijke losbreek klik in schakelrichting, waardoor de remmen meer solide aanvoelen dan de vorige generatie. Het schakelen voelde na 5 minuten wennen aan de rapidrise achterderailleur vrij snel vertrouwd. De slag van de hendel is wel groot naar mijn gevoel. Een kleinere slag zou voornamelijk voor de racers een goede verbetering zijn, aangezien het schakelen dan nog sneller en intuitiever wordt.

Conclusie
Met een prijs van 4399 euro koop je met de Cube HPC Elite een fiets die compleet af is. In de geteste afmontage is de Cube een juweeltje. Mooi om te zien, licht en met alleen maar goede onderdelen erop! Het frame is naar mijn mening voorzien van enkele subtiele details die hem tot een Cube maken.
De fiets rijdt ontzettend lekker, is comfortabel, direct en wendbaar. Je hebt het gevoel op een racer te zitten met haast het comfort van een toerfiets, doordat de korte bovenbuis en wielbasis de fiets redelijk nerveus maken, terwijl het ontwerp van het frame en de gebruikte buizen voldoende comfort verzorgen. Deze schijnbare tegenstelling (toerachtig vs racer) is naar mijn mening een hele duidelijke karaktereigenschap van deze Cube.
De korte zit is iets heel persoonlijks: ik heb liever een wat langere fiets, dan een fiets die je heel makkelijk de bocht omgooit. Als dat je ding is, hoef je niet veel verder te zoeken, dan zit je bij dit merk gebeiteld. Vanuit die optiek is de fiets een pure racemachine, aangezien iedere onoplettendheid afgestraft wordt. Een scherpe fiets voor scherpe rijders!

Tekst en foto's: Coen de Jongh

Met dank aan: www.cube.eu

Laatst aangepast door Steelboy op Wo Nov 14, 2007 8:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Fast

BerichtGeplaatst: Ma Jul 16, 2007 11:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Goede review, ook leuk om te zien dat een merk wat eerst naamt opbouwt door gewoon dozen te schuiven er nu toch een wat eigen draai aan probeert te geven.
BLRacing

BerichtGeplaatst: Ma Jul 16, 2007 3:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dozen schuiven Confused . Misschien dat het merk waar je niet echt direct emoties van krijgt maar het zijn geen internet handelaren zoals Canyon. Ik heb zelf ook een grijze muis Cube Elite SC. Prima fietsje hoor alleen niet echt slooping in 22" Very happy . De opvolger van mijn frame vind ik er zeer gelikt uitzien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Fast

BerichtGeplaatst: Ma Jul 16, 2007 4:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een groot deel van de huidige fietsfabrikanten is in mijn ogen dozenschuiver.
Het superspeciale Gazelle carbonnen raceframe van een paar jaar geleden (voor hun zoveel jarig bestaan) was ook niet meer dan een in Taiwan of zo gekocht frame met hun logo er op.
Bijvoorbeeld bij:
http://www.kinesis.com.tw/
BLRacing

BerichtGeplaatst: Ma Jul 16, 2007 9:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Acha merendeel is het bijna allemaal wat uit oost azië komt he. Zelfs een rocky mountain kan tegenwoordig uit taiwan komen. Eigenlijk boeit het mij geen eens Very happy . Als de prijs goed is en het rijd lekker en het ziet er allemaal netjes uit, waarom niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Rubenio

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 12:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het is een oud topic maar ik heb toch deze vraag :
Waar kun je die schwalbe banden in cube design kopen/bestellen????
Ik kan er niets over vinden...

Grtz.
Ruben
Naar boven
Steelboy

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 9:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

Rubenio schreef:
Het is een oud topic maar ik heb toch deze vraag :
Waar kun je die schwalbe banden in cube design kopen/bestellen????

Informeer eens bij een Cube dealer, wellicht kan die er heeel misschien aan komen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Rubenio

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 11:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begrijp de sarcastische reactie maar er zit hier in de buurt niet een lbs die vooral cube's in assortiment heeft en online kon ik ook zo snel niets vinden.
Ik zoek naar iets richting B2B o.i.d.
Naar boven
Steelboy

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 11:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

Rubenio schreef:
Ik begrijp de sarcastische reactie maar er zit hier in de buurt niet een lbs die vooral cube's in assortiment heeft en online kon ik ook zo snel niets vinden.
Ik zoek naar iets richting B2B o.i.d.

Het was van mij absoluut geen sarcasme! Schwalbe maakt de banden alleen voor Cube. De beste mogelijkheid is dan een dealer dit wel een setje banden van een fiets af wil halen voor je. B2B kun je sowieso erover mailen, aangezien die altijd veel doen met Cube...
Naar boven
Rubenio

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 12:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

oh, ik snapte even niet in welke context ik je reactie moest plaatsen, die banden zijn dus echt zeldzaam...
Ik heb er iig al een pb''tje over gehad en zal zelf ook even b2b e.d. mailen.
Maar als iemand ze op internet nog per ongeluk tegenkomt , laat het weten!

Grtz.
Ruben
Naar boven
legion

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2007 2:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je ervaring met Racing Ralphs? Ik geloof dat ze onlangs (?) vernieuwd zijn, misschien dat daarmee eea verbeterd is, maar bestel ze aub niet omwille van de kleur. Vergeleken met de relatief lage investering zijn banden misschien wel het belangrijkste onderdeel van je bike en ik onderschrijf de mening van onze stalen knaap helemaal, goeie achterband, maar te weinig bite in de bochten.

Een gewaarschuwd man telt voor 2!
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: