Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[spotlight] 1st Priority Sample: XT 2008 Shadow derailleur! ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Steelboy

BerichtGeplaatst: Za Jul 07, 2007 10:38 pm    Onderwerp: [spotlight] 1st Priority Sample: XT 2008 Shadow derailleur! Reageer met quote

Deze week lag er een pakketje van Shimano in de brievenbus met sticker '1st Priority Sample'! In het pakket de nieuwe XT Shadow derailleur en de nieuwe shifters uit de XT groep en de opdracht voor Dirty Pages om er een oordeel over te vellen.

Getriggerd door de nieuwe schakeltechniek van Shimano en met name de compleet nieuw Shadow achterderailleur hadden we na de pressrelease richting Shimano Europe al aangegeven heel erg benieuwd te zijn hoe dit in de praktijk zou werken. Dat komt goed uit dus: het is vakantie, mooi weer (ahum) en lekker lang licht zodat we ruim te tijd hebben om de nieuwe componenten onze kritische testen te laten doorstaan.

Direct de spullen monteren dan maar, want het schijnt dit weekend goed weer te worden! De eerste indruk van de derailleur is dat deze er wat complex uitziet en minder elegant is afgewerkt dan bijvoorbeeld een XO. De shifters zien er in het zwart misschien net iets te Deore achtig uit, maar ogen aanmerkelijk dunner en subtieler dan de vorige versies. Het schakelen zelf voelt nog directer aan dan we van Shimano gewend zijn. De schakelaars voelen iets minder 'crisp' aan als we ze vergelijken met de tegenhanger van SRAM. De kleine afschakel hendel heeft in tegenstelling tot de grote wel een ferme 'klik', maar de veer in de shifter zou wat meer tegendruk mogen hebben, zodat er een duidelijker gevoel met de shifter is.
De beweging van de derailleur oogt in eerste instantie vreemd, omdat de kabel nu aan een soort verlengstuk bevestigd is. De schakelbeweging van de derailleur ziet er echter bijzonder strak uit en dit vertaald zich ook naar de schakelsnelheid. Zittend op de fiets zie je de achterderailleur niet uitsteken voorbij de dropout, zo oordelend zullen we ons om de kwetsbaarheid van de derailleur dus geen zorgen hoeven maken. Morgen op naar Malmedy voor een eerste rij-indruk, de weken erna zullen we nog uitvoerig testrijden met de derailleur en shifters en hiervan uitgebreid verslag uitbrengen!

Laatst aangepast door Steelboy op Wo Nov 14, 2007 8:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
didadunlop

BerichtGeplaatst: Zo Jul 08, 2007 8:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Getriggerd door de nieuwe schakeltechniek van Shimano en met name de compleet nieuw Shadow achterderailleur hadden we na de pressrelease richting Shimano Europe al aangegeven heel erg benieuwd te zijn hoe dit in de praktijk zou werken.

Goede woordspeling Steelboy:D
kooz

BerichtGeplaatst: Zo Jul 08, 2007 9:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

nice, al vind ik vooral de cranks er alivio-achtig uitzien..
(dit baseer ik niet op een plaatje, we hebben ze al in de winkel op een fiets)

kooz
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Xircuit

BerichtGeplaatst: Zo Jul 08, 2007 10:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het er niet uit zien, in tegenstelling tot de XTR. Maar ja, ben benieuwd naar de bevindingen.
tist

BerichtGeplaatst: Zo Jul 08, 2007 11:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Xircuit schreef:
Ik vind het er niet uit zien, in tegenstelling tot de XTR. Maar ja, ben benieuwd naar de bevindingen.

Mja is smaak, ik vind de nieuwe xtr cranks echt niet zoo mooi, maar deze xt shadow vind ik wel vet!

Mvg TiSt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
bart-fmx

BerichtGeplaatst: Ma Jul 09, 2007 2:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Xircuit schreef:

Volkomen met je eens. Heel jammer van shimano.
BLRacing

BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 4:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het carbon van shimano xtr anders ook niet echt overtuigend overkomen. Op de foto's die ik nu gezien heb is het meer een decal of een sram-like spuitgiet onderdeel zoals je dat vroeger wel eens zag bij sram.
Kijk maar naar de vezel overgangen, klopt niks van Very happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Irmo

BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 5:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ach ja, looks is 1, werking is 2. En de werking van deze XT is STUKKEN strakker dan die van de oude...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
bart-fmx

BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 9:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zou dan ook wel tijd worden vergelijken met de x.o en x.9 liep shimano op het gebied van STRAK schakelen toch wel veel achter. Of ze dit ook wouden veranderen? Mwah blijkbaar beginnen ze toch in te zien dat ze zullen moeten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: