Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[nieuws] De volgende stap na Formule 1 technologie ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Wo Jun 06, 2007 7:04 pm    Onderwerp: [nieuws] De volgende stap na Formule 1 technologie Reageer met quote

Al sinds jaar en dag vinden we nieuwe producten of technieken terug in de fietsenbranche die direct of indirect te koppelen zijn aan het vooruitstrevende karakter van bijvoorbeeld de vliegtuigindustrie en de Formule 1. Puur marketing of ook échte verbeteringen? De links zijn er in elk geval. Net zoals bij Formule 1 is bij een mountainbike wedstrijd technische assistentie tegenwoordig toegestaan. Erg handig als je helaas lek rijdt. Niet meer ter plaatsen staan hannessen met luchtpatronen of een complete binnenband; door rennen tot de 'pit lane' en je complete wiel vervangen. Overmacht die je anders uit de koers had gehaald. Maar wat nu als we dit eens héél snel kunnen? Waarom er dan geen voordeel uit halen?

Dat moet Bart Brentjens gedacht hebben afgelopen zondag, tijdens de Benelux Cup in Oss. Bij de start vertrokken met redelijk lichtlopende banden met nog redelijk wat grip. Rijdend in de achtervolgende groep achter Sven Nijs, nam hij de gok. Eén klein gebaar naar zijn monteur was voldoende om iets in gang te zetten wat we tot dusver enkel nog maar kennen uit de gemotoriseerde sporten. Nog steeds op kop rijdend van de achtervolgende groep, rijdt Brentjens de volgende ronde de materiaalpost binnen; schakelt achter de ketting op het derde kransje van onderen, stapt af en wisselt zelf zijn achterwiel. Zijn monteur wisselt het voorwiel, beide voorzien van een nóg lichter lopende band. Nog geen krappe 16 seconde later staat hij weer op de pedalen!

Vervolgens rijdt hij in nog geen halve ronde zijn achterstand op de achtervolgende groep weer dicht. De reden van deze wissel? Met een meer geschiktere band voor het parcours zou je sneller moeten kunnen rijden. De ronde tijden scheelden in dit geval eigenlijk nauwelijks en bleven vrij constant tijdens de hele wedstrijd. Een gevoelskwestie wellicht?

Gevoelskwestie of niet, 16 seconde is erg, erg snel. Zeker bij veranderende weersomstandigheden zou men hier een groot voordeel ten opzichte van de tegenstanders kunnen behalen. Mountainbiken is een tactische sport en blijkt dus nog steeds te kunnen evolueren.

Na Formule 1 techniek dus nu ook Formule 1 tactiek?

Laatst aangepast door DeKerfs op Do Jun 07, 2007 6:07 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Erikje

BerichtGeplaatst: Wo Jun 06, 2007 7:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een sukkel,

als hij gewoon direct de goede keus had gemaakt had hij gewonnen... daar helpt geen monteur bij...

Erikje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Wo Jun 06, 2007 8:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

precies!

Ik las in de O2Bikers dat die Trek van Bart 10,3 kg weegt dat scheelt 2 kg(25%) met de lichtste fiets in het internationale peloton. Zelfs de Epic van Sauser is nog een kilo lichter.

Hij schrok zelf ook wel van dit gewicht stond er in de O2Bikers......zou hij dan niet weten wat zijn fiets weegt.......

Vervolg:
Lees ik Bart's column in Mountainbike Freak beweert hij doodleuk dat gewicht wel soort van belangrijk is maar dat sommige toch echt overdrijven.........

dussssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
BLRacing

BerichtGeplaatst: Wo Jun 06, 2007 8:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja en wat dan nog. Hij wint wel bijna alle wedstrijden in Nederland Very happy . En internationaal kan hij ook nog goed meekomen, en dat allemaal met zijn leeftijd, wat een niet te onderschatte handycap is. Hij heeft nu dus al een olympische nominatie in de wacht gesleept, plus nog een bronzen plak in 2004.

Gewicht is niet alles maar telt in deze tak van sport zeker wel een rol, helemaal als blijkt dat de fiets maarliefst 2 kilo vet teveel heeft. Een bandenwissel zoals deze is denk ik toch wel een beetje vergezocht maar je weet natuurlijk nooit precies wat de effecten zijn op de rondetijden. Iets wat in de motorsport gedaan wordt kan prima toepasbaar zijn in de mtb wereld. Testen en nog eens testen, daar wordt je niet slechter van denk ik. Moet je wel met resultaten komen en op de juiste manier interpreteren anders heb je er nog niks aan. Misschien maakt dat dat Brentjens wel tot de extra-klasse behoord want wie doet hem na? Blijft die 2 kilo toch vreemd vinden Rolling smile. Maar daar kunnen allerlei redenen aan ten grondslag liggen. Geen exotisch sponsormateriaal, of misschien voelt hij zich wat zekerder op een fiets met wat stabielere onderdelen. Ik heb het artikel niet gelezen dus verder maak ik daar geen woord over vuil.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Gène

BerichtGeplaatst: Do Jun 07, 2007 2:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:
Hij schrok zelf ook wel van dit gewicht stond er in de O2Bikers......zou hij dan niet weten wat zijn fiets weegt.......

dussssss©

Dit weet hij weldegelijk, ik stond ernaast toen zijn fiets voor tweede keer (schijnbaar) gewogen werd. Hij deed daar ook lacherig over, zo van moet dat nou.

Ik denk dat het hem wel interesseert, maar dat hij met standaard spullen wil/moet rijden. De Fox is al niet een van de lichtste vorken op de de markt, maar wel weer een stuk stijver dan een Sid. Overigens stond in dat zelfde artikel dat ze een switch maken geduurende het seizoen. Ze gaan met de Marzocchi Corsa rijden. Daar heb ik dan ook nog geen slecht woord over gehoord.

BLRacing schreef:
Hij heeft nu dus al een olympische nominatie in de wacht gesleept, plus nog een bronzen plak in 2004.

Vergeten we niet dat hij de eerste (!) gouden medaille winnaar was in 1996.

mzzl
Gène
wictor

BerichtGeplaatst: Vr Jun 08, 2007 7:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat Bart donders goed weet dat rolweerstand een stuk belangrijker is dan gewicht.

Wat ik echter niet begrijp is dat er geen dikke DSQ achter z'n naam stond. Voor zo ver ik de regels ken mag z'n mech namelijk niet helpen met wisselen, hooguit aangeven. Very happy
Naar boven
msxx

BerichtGeplaatst: Vr Jun 08, 2007 8:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wictor schreef:
Ik denk dat Bart donders goed weet dat rolweerstand een stuk belangrijker is dan gewicht.

Wat ik echter niet begrijp is dat er geen dikke DSQ achter z'n naam stond. Voor zo ver ik de regels ken mag z'n mech namelijk niet helpen met wisselen, hooguit aangeven. Very happy

Lees het artikel nog eens Wink

"Net zoals bij Formule 1 is bij een mountainbike wedstrijd technische assistentie tegenwoordig toegestaan. "

Wel leuk dat hij het probeert, maar of dit de manier is om te winnen..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: