Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[spotlight] Gravity Dropper ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Vr Apr 27, 2007 8:32 pm    Onderwerp: [spotlight] Gravity Dropper Reageer met quote

We schrijven begin maart als Coen (Steelboy) en ik (Jeroen) op een verdwaalde zaterdag afreizen naar het zuiden des lands om daar, net over de grens in België een toer te maken met Plons. Er wordt ons een 'cross country a la Plons'-rondje beloofd. Hmm, okee dan toch maar de full suspension mee. Er van uitgaande dat dat voldoende zou moeten zijn, nemen we de gok en laten de body protector dit maal toch maar thuis.

Rijden met Plons gaat altijd gepaard met verhalen. Soms veel, soms weinig en soms ook waar gebeurd. Bij aankomst op de afgesproken startplaats zijn zijn eerste woorden "Ik heb mij nu iets aangeschaft!". Verbaasd kijken we naar zijn zadelpen en we zien iets wat lijkt op een verend exemplaar. "Dit is dé uitvinding...!" vervolgd hij. Al na de eerste kilometers van de toer werd ons vrij snel duidelijk dat dit inderdaad wel bijzondere zadelpen was en vroegen we hem de pen eens nader toe te lichten.

Gravity Dropper - door Plons

Een paar jaar geleden zag ik dat de winnaar van de Downieville Classic (een marathon DH in de USA) een "rare" zadelpen had. Ik dacht bij mezelf "Waarom rijdt die gek nu met een verende zadelpen als hij 15 centimeter veerweg heeft?" Wat bleek: Hij was één van de eerste gebruikers van de Gravity Dropper zadelpennen: een systeem waarmee je vanaf je stuur je zadel kunt laten zakken en terug op de originele hoogte kunt laten komen. Ik dacht toen al: dat moet ik hebben!

Helaas pindakaas, na wat intens speurwerk bleek dat deze zadelpen maar 7.5 centimeter zakte en ik vond dat te weinig.... Een paar jaar later zie ik een test waarin een 10 centimeter Gravity Dropper werd getest en dacht ik weer: dat moet ik hebben! Maar het duurde nog een jaar voor dat ik er eentje bestelde, want ik was ervan overtuigd dat 10 centimeter nog te weinig was.

Plonsio Style
Rob Akkermans vertelde me dat hij er zonder problemen eentje kon krijgen, mits betaling.... want zo zijn ze in Holland, dus werd er snel eentje door mij besteld. Levering gebeurde uiterst snel, de montage nog sneller.

Een Gravity Dropper is voorzien van een duidelijke handleiding die het monteren zelfs voor deze Belg met dyslexie gemakkelijk maakt. En dan de handel maar snel even proberen: een druk op de schakelaar en... er gebeurt niks! 'Netjes!' dacht ik zo bij mijzelf. Het duurde even vooraleer ik het doorhad: je moet namelijk het zadel een beetje ontlasten, de schakelaar in duwen en hopsakee, daar ga je dan naar beneden. Een duidelijk klik geluid geeft aan dat hij vergrendeld is. Terug naar originele hoogte? Je duwt met je 'poep' op het zadel terwijl je de schakelaar induwt en hopsakee; de inwendige veer zorgt ervoor dat het zadel terug op normale hoogte staat. Piece of chocolade met nootjes cake.

Mooi, dat lijkt goed te werken. Echter wat mij wel direct uitermate ergerde was het feit dat de zadel een heel klein beetje speling had. Het zadel kan door de speling in de geleiding van de pen namelijk lichtjes verdraaien, ik hoopte dat het zou meevallen eenmaal ik aan het fietsen was.

Test ride
Zo fier als een gieter, ik het bos in, we zouden het snel weten! Helaas pindakaas was ik weeral vergeten dat je het zadel moet ontlasten om hem naar onder te krijgen, dus ik maar als een dwaas duwen op die schakelaar: dat zadel bleef gewoon stug staan! "Dat is minder..." dacht ik, maar ik was al uitermate blij dat ik TOTAAL geen last had van de speling van de zadel. Na een tijdje viel mijn Frank (Belgen lopen geestelijk nog steeds achter... ) en toen ik het door had dat ik mijn vette kont moest oplichten werkte de pen perfect.

Eerlijksheids halve moet ik er bij vertellen dat ik na één fietsbeurt de spanning van de magneet en de veer moest bij tunen, op zich super easy dankzij de handleiding. Sinds toen heb ik geen last meer gehad van een weigering.

Cool
Ik had het vrij snel door: de Gravity Dropper is na de uitvinding van SPD en (werkende) schijfremmen DE uitvinding van de laatste 10 jaar! Dit is iets wat ik al jaren zocht! Waarom? Wel, de zadelpen is DE oplossing voor mensen die graag technische tochten maken. Iedereen weet ondertussen wel hoe veel gemakkelijker een hindernis wordt als je de zadel lager kan zetten. Je zwaartepunt verlaagt, je hebt geen last van een zadel in je buik, je kan veel meer naar achter leunen.... allemaal super voordelen. Ideaal voor enduro-isten met andere woorden, maar ik persoonlijk vind dat iedereen er voordeel mee heeft. Zelfs mensen die gewoon xc toertochten rijden en xc wedstrijden!

Iedereen weet dat wij nogal Plonsiaanse toertochten maken. Voor de meeste mensen zijn onze xc-tochten extreme freeride gevallen, maar ook wij rijden regelmatig over "sissy-ass xc" paden. Door de snelheid van het systeem kun je dus heel snel je zadel lager en hoger zetten en dat heeft zo zijn voordelen vanaf het moment dat het pad omlaag gaat. Bochten gaan sneller, veel meer vertrouwen en eventuele verrassingen kunnen gemakkelijker worden opgevangen.

Een mooi voorbeeldje: onze klassieke "downhill" in onze achtertuin, die we ondertussen al 18 jaar rijden, was 6 seconden sneller met de zadelpen lager. We spreken hier over een downhill van 1 minuut die wij normaal gezien VOL pakken met de zadelpen op normale hoogte. Dan weet je eigenlijk al genoeg!

Zo maak je vrienden
Het mooiste van heel het verhaal is dat je op eender welke rit, dingen gaat doen die je ervoor niet deed zonder de zadelpen omlaag te zetten of erger nog, of door af te stappen. Je kunt hindernissen nemen waar je vrienden die achter je rijden zich de pleuris verschieten! Dropje meenemen waarvoor je vroeger eerste afstapte om de zadel lager te zetten: green light en vooral brown light voor degene die achter je aankomen. Een omgewaaide boom waar je vroeger niet durfde over uit bunnyhoppen omdat hij net iets te hoog was, hopsakee; no problem! Zelfs over de boom uitrijden gaat veel gemakkelijker. Een bergaf lopend singletrackje met scherpen bochten, stenen, wortels: voor jou veel minder een probleem (en vooral veel meer plezier!), die achter je aan rijdt denkt je te volgen maar is al snel aan het treehuggen.

Besluit
Allemaal zo een Gravity Dropper kopen! Het fietsplezier voor ELKE mountainbiker wordt veel groter, ook al weegt deze zadelpen met een totaal gewicht van circa 450 gram voor de complete set inclusief de hendel op het stuur en de kabel, een stuk meer dan een normale zadelpen. Veel mensen vinden de prijs van circa 250 euro aan de hoge kant, maar bezie het als volgt: een normale goede zadelpen kost je zowiezo 100 euro. Dus moet je 150 euro meer spenderen: neem het aan van een 'expert', na de aankoop van de zadelpen weet je het zeker: dat zijn de beste 150 euro die je ooit besteedde aan je bike!

Tekst & foto's: Plons
Met dank aan: Bike Boutique Rob Akkermans

Meer informatie: Gravity Dropper.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Mech

BerichtGeplaatst: Vr Apr 27, 2007 9:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Allee plonske, is die erook voor m'ne tuffer? Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
legion

BerichtGeplaatst: Vr Apr 27, 2007 9:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heel leuk speelgoed, maar veel te duur helaas. Wat voor diameter is het trouwens? 27.2?
ELVIS

BerichtGeplaatst: Vr Apr 27, 2007 10:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

is dit een verlate 1 april grap ? dan kan ik er nog wel om lachen, maar 250 euro voor een zadelpen met speling, sorry.

Stel nou dat het systeem weigert, kan je de pen dan ook handmatig omhoog laten komen. ? Lijkt me heel vervelend als je ergens in de Alps rijdt en je hebt nog effe te rijden.

Laatst aangepast door ELVIS op Vr Apr 27, 2007 10:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Vr Apr 27, 2007 10:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

legion schreef:
Heel leuk speelgoed, maar veel te duur helaas. Wat voor diameter is het trouwens? 27.2?

Ze zijn er in drie maten; 26.8, 27.0 en 27.2 millimeter.
Christiaan

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 12:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

legion schreef:

Wat is duur?

Als je op je bakkes gaat omdat je zadel te hoog staat in een technische afdaling, en je deukt je Ti frame, dan zou je willen dat je had geinvesteerd in die zadelpen.........
Naar boven
legion

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 7:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Christiaan schreef:

Wat is duur?

Als je op je bakkes gaat omdat je zadel te hoog staat in een technische afdaling, en je deukt je Ti frame, dan zou je willen dat je had geinvesteerd in die zadelpen.........

Ti frames zijn duur.
wictor

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 7:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Niks is te duur. Het is allemaal relatief, en een kwestie van hoe veel geld je hobby je waard is. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
TheBigLjeweetwel

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 7:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Christiaan schreef:
legion schreef:

Wat is duur?

Gewoon afstappen en je zadel omlaag doen doormiddel van de quickrelease of een inbussleutel gebruiken. Kan ook heel goed, en bespaart je 250 euro voor zo'n zadelpen. Arms wide open Rolling smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
alain

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 8:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik me nu afvraag,
is die 10cm nu genoeg?

Ik zit zelf al een tijdje te dromen van een gravity dropper of een speedball,
maar twijfel dus ook of die 10cm genoeg is.
Naar boven
cHoc

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 8:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

TheBigLjeweetwel schreef:
Christiaan schreef:
legion schreef:

Wat is duur?

Gewoon afstappen en je zadel omlaag doen doormiddel van de quickrelease of een inbussleutel gebruiken. Kan ook heel goed, en bespaart je 250 euro voor zo'n zadelpen. Arms wide open Rolling smile

En hoeveel mensen zie je dat (regelmatig) doen onderweg......
cHoc

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 8:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

alain schreef:
Wat ik me nu afvraag,
is die 10cm nu genoeg?

10cm is al heel wat.
verlaag anders zelf eens je zadelpen die je nu hebt naar een punt dat je hem verlaagt wilt hebben, en meet het verschil eens, ik denk niet dat hij dan veel lager dan 10cm zit.
alain

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 8:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

euh, als ik 'm manueel laat zakken kom ik meestal toch op een cm of 13 / 14 uit.
zo snugger ben ik nog wel om dat eens uit te meten Angel...
Naar boven
Gène

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 3:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind dat de geboden diameters een beetje mager is, als de diameter van je frame dus groter dan 27.2 is, zul je gebruik moeten maken van shims. Dat is volgens mij toch niet echt ideaal.

Bestaat er trouwens ook zo'n zadelpen met de bediening op de pen. Zo heb je een cleaner uiterlijk en een zorg minder van een kabel naar je stuur met daarop aangesloten een extra hendel.

Nhja, hoe dan ook, best een leuk ding. Dat het ding 250,- euro kost is trouwens geen punt. Hoeveel mensen kopen welniet Tune snelspanners van 100.- ut paar? IK!!

mzzl
Gène
Plons

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 4:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ELVIS schreef:
is dit een verlate 1 april grap ? dan kan ik er nog wel om lachen, maar 250 euro voor een zadelpen met speling, sorry.

Stel nou dat het systeem weigert, kan je de pen dan ook handmatig omhoog laten komen. ? Lijkt me heel vervelend als je ergens in de Alps rijdt en je hebt nog effe te rijden.

Systeem zal niet snel weigeren, is weinig mechanisch aan, stel dat het toch zo is, gewoon de zadel tussen je benen klemmen en naar boven trekken en hopsakee klaar is kees.

Ik was vergeten te vermelden dat de speling TOTAAL niet merkbaar is tijdens het rijden, beter nog, ik ben gestopt, om te zien of er nog speling op zat en dat was het geval, maar niet gevoelt tijdens het rijden.
Plons

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 4:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

alain schreef:
Wat ik me nu afvraag,
is die 10cm nu genoeg?

10 cm is perfecto mundo, ik ben gekend dat ik mijn zadel heel laag zet voor mijn plonswerk, en deze is perfect nu.
Brum.

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 4:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Welke hebben jullie trouwens getest?
Hoeveel drop en standen?

Verder is de http://www.allmountainpost.com/ ook wel een leuke optie...
Naar boven
didadunlop

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 8:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ja ik zag in Zweden er ook iemand mee rijden. Lijkt mij ideaal. Ik doe nu ook voor een paar bomen mijn zadel lager zetten en das toch veel werk.

Alleen die prijs.. tssss..
Brum.

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 9:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

didadunlop schreef:
ja ik zag in Zweden er ook iemand mee rijden. Lijkt mij ideaal. Ik doe nu ook voor een paar bomen mijn zadel lager zetten en das toch veel werk.

Alleen die prijs.. tssss..

Met een 29" is dat toch totaal overbodig?

Of toch niet..? Evil

Maar zo'n ding lijkt me ook wel interessant, heb er een paar weken geleden nog met Rob over zitten ouwehoeren, alleen we kregen het ding niet aan de praat zonder een aars+zadel erop. Alleen die prijs, tjsa. Er is een optie wat geld scheelt, maar gewoon bij Rob kopen die hap!!
Naar boven
les alpes

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 10:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vouilloz heeft ook een Gravity Dropper gebruikt op de mega. Zegt genoeg!
Naar boven
Santa Cruz

BerichtGeplaatst: Zo Apr 29, 2007 4:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

les alpes schreef:
Vouilloz heeft ook een Gravity Dropper gebruikt op de mega. Zegt genoeg!

dus wat goed is voor Vouilloz is goed voor iedereen? Hmm, beetje vreemde conclusie die je daar trekt.
Naar boven
Santa Cruz

BerichtGeplaatst: Zo Apr 29, 2007 4:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gène schreef:
Ik vind dat de geboden diameters een beetje mager is, als de diameter van je frame dus groter dan 27.2 is, zul je gebruik moeten maken van shims. Dat is volgens mij toch niet echt ideaal.

Bestaat er trouwens ook zo'n zadelpen met de bediening op de pen. Zo heb je een cleaner uiterlijk en een zorg minder van een kabel naar je stuur met daarop aangesloten een extra hendel.

Nhja, hoe dan ook, best een leuk ding. Dat het ding 250,- euro kost is trouwens geen punt. Hoeveel mensen kopen welniet Tune snelspanners van 100.- ut paar? IK!!

mzzl
Gène

die bestaat. Kijk hier maar eens: http://www.maverickbike.com/cms_images/file_17.pdf
Naar boven
Hubert !

BerichtGeplaatst: Zo Apr 29, 2007 9:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gène schreef:

Maverick heeft eenzelfde soort zadelpen met bediening op de pen zelf. Persoonlijk zou ik dergelijke schakelaars, net als voorvork L.O., liever op m'n stuur hebben zitten.

De prijs? Ik vind die wel goed te praten, je kunt er echt iets extra's mee, dat kun je van een hoop upgrade's op fietsgebied niet zeggen.

Onderstaande fiets heeft ook een Gravity Dropper, dat maakt van deze starre fiets een veel polivalenter apparaat, ondanks het gebrek aan vering. Cool ding!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Plons

BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2007 9:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat zo een zadelpen juist SUPER veel voordelen bied op een 29" (zeker als je weet dat ik nu dit weekend op een gewone zadelpen heb gereden en er al dadelijk ééntje heb bijbesteld).

29" = hoger : dus lager zadelpen = handiger bij technische bedoelingen
Faxmulder

BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2007 10:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie er zeker t nut wel van in.

Aangezien vrij lang ben en dus met een lange zadelpen rij. Kan ik me zeker inzien dat t erg makkelijk is.

Aangezien ik tegenwoordig op wat technischere stukken aant rijden ben ik al aant kijken wat t moet gaan kosten om hem in huis te halen.

Zeker t overwegen waard.
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: