Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[special] Cannondale Factory Tour & Ride 2006: Resumé ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Ma Dec 04, 2006 11:08 pm    Onderwerp: [special] Cannondale Factory Tour & Ride 2006: Resumé Reageer met quote

Oldenzaal, zondag 26 november. De plaats en de datum waarop een gezelschap uitgenodigde Dirty Pages leden een bijzonder daginvulling te wachten stond. Velen waren al zéér vroeg afgereisd naar het oosten van het land om zéker de eerste te zijn bij het uitdelen van een bak warme koffie. Alsof we terug naar school moesten, stonden de stoelen in de presentatieruimte mooi geordend klaar voor inleidend verhaaltje van onze gids voor vandaag; Jeroen Wiggers, verantwoordelijk voor de technische ondersteuning en marketing bij Cannondale Benelux.

Bij het doornemen van de huidige line-up en de specifieke verschillen van modellen voor Amerika en Europa viel het op dat er toch stiekem nog behoorlijk veel interesse bleek te zijn in het materiaal met dunne bandjes. Cannondale specifieke producten zoals de eigen System Integration crankstel en trapas-systemen en de Headshok vorken passeerden de revue. Vooral die laatste is een onderdeel waarmee Cannondale zich technologisch erg onderscheidt ten opzichte van de concurrenten.

Factory
Genoeg gepraat; tijd om eens rond te kijken. We dalen af de fabriek in. Direct bij binnenkomst via de centrale gang vallen we met onze neus in de boter. We worden omringt door rekken vol frames en vorken, pallets met onderdelen en werkbanken vol montagegereedschappen. Zeg maar een gemiddelde fietsenmaker in het dubbele kwadraat. Jeroen laat ons eerst een deel van het magazijn zien. Dat Cannondale in Europa de fietsen assembleert en ze niet compleet uit Amerika laat over komen heeft een aantal redenen. Allereerst is het gewoon eenvoudiger om losse frames uit Amerika in te voeren, vervoertechnisch én financieel. Een volledige fiets kost namelijk meer aan invoerbelasting dan een los frame. Daarnaast zijn er toch wel wat verschillen tussen Amerika en Europa in vraag op de markt. Dit varieert van afmontage tot kleurstellingen. Smaken verschillen nu eenmaal.

We lopen langs de ‘productiestraat’. De frames worden hier aan een bovenlooprail opgehangen en de fietsen worden zo stap voor stap opgebouwd. Logistiek vergt dit vrij veel van de organisatie, met name de planning. Delen zoals een stuurpen en stuur met shifters en remgrepen zijn voor te monteren, echter verschilt elk model fiets niet alleen in onderdelen, zo is bij elke verschillende maat een andere stuurpen en ook kabellengte nodig. Aan het einde van de straat worden de fietsen afgesteld en klaar gemaakt voor het verzenden naar de Cannondale dealer. Parallel aan deze lijn is er nog een mogelijkheid tot een ruime verdubbeling van de dagelijkse capaciteit van 200 fietsen. Zo kunnen er tijdens de pieken in een modeljaar ruim 500 fietsen per dag geassembleerd worden.

We lopen verder door de fabriek en komen in een uithoek een grote spuitcabine tegen. De teksten op diverse opgeplakte memo blaadjes verraden dat we écht in het Twentse beland zijn. In Oldenzaal beschikt Cannondale over een eigen spuitstraat waar men frames en vorken kan spuiten in geval van garantie of om een kleine transportschade te herstellen. Daarnaast is het voor elke bezitter van een Cannondale mogelijk om via de dealer zijn of haar fiets te laten herlakken in een kleur inclusief belettering naar keuze uit de afgelopen 3 seizoenen.

In een afgescheiden deel in de fabriek bevindt zich de service en garantie afdeling. Een méér dan voldoende uitgeruste werkplaats biedt de mogelijkheid tot het servicen van Headshok vorken, dempers en zelfs het nameten van frames. Achter een deur bevindt zich in een klein donker kamertje nog een schat aan onderdelen uit vervlogen tijden. Tot nog van ver in het verleden worden bijzondere onderdelen, schroefjes, toebehoren, en dergelijke bewaard om ook de uitzonderlijke garantie/service gevallen naar behoren af te kunnen werken.

Voordat de rondleiding ten einde komt, wordt ons in 'het museum' een aantal zéér unieke fietsen voorgeschoteld. Het klassieker hart in menig deelnemer, waaronder dat van mij begon hier toch wel wat sneller van te kloppen. Op een klein aantal vierkante meters stonden daar unieke modellen; van de downhill fiets van Myles Rockwell, tot de persoonlijke fietsen van Mario Cipollini en van één van de eerste downhill-Headshok vorken tot een uniek pre-productie studie model van de Jekyll. Bij elke fiets een verhaal, met name de wedstrijdrijders blijken toch wel rare mensen te zijn met unieke wensen. Cipollini wenst niets anders dan topmateriaal, logisch. Toch vreemd om dan te zien dat hij consequent op al zijn fietsen zadelpennen van 10 euro monteert, bijgeloof? Of Simoni die een dunnere onderbuis moest hebben in zijn racefiets, omdat het zicht op de dikke onderbuis van de CAAD9 frames hem afleidde…. Rare gasten, die wielrenners.

Terug naar de kantine. Op een groot scherm wordt een virtuele rondleiding van de Cannondale fabriek in Amerika vertoond. Wat opvalt is dat Cannondale vrijwel alles in eigen huis vervaardigd. Uniek is de manier waarop men de buizen inkort en vormt om het tot een frame constructie te vormen. Middels een geavanceerde lasersnijder worden buizen op maat gemaakt en voorzien van kleine uitstekende tapjes. Deze tapjes vallen in gaatjes van de buis waarmee de verbinding gemaakt moet worden. Zo valt een frame dus min of meer al als een puzzel in elkaar. Een aantal gekwalificeerde lassers maken het tot één geheel. Met enige regelmaat worden de lassers opnieuw ‘gekeurd’ door een frame wat ze gelast hebben in het testlaboratorium destructief te onderzoeken. Spulletjes kapot maken is namelijk niet alleen leuk, maar ook vooral leerzaam om je mensen én producten op een constante kwaliteit te houden.

Na afloop van de fabriekspresentatie wachtte ons een kompleet verzorgde lunch. Gastvrij… die Twentenaren! Brandstof voor het tweede deel van de dag, want we zijn niet afgereisd om alleen maar naar fietsen te kijken natuurlijk.

Ride
Tijd om naar de testlocatie te gaan. Net buiten Oldenzaal ligt er in het recreatiegebied ‘Het Hulsbeek’ een vaste route van 7 kilometer. Ideaal om de verschillende fietsen kort na elkaar uit te proberen. Het vooral technische rondje lag er op sommige plaatsen erg nat bij, wat het extra uitdagend maakte.

Op de parkeerplaats nabij het parcours kwamen uit de twee bussen van Cannondale niet bepaald de minste modellen te voorschijn. Naast de Rush en Scalpel waren er de huzarenstukjes zoals de nieuwe Rush Carbon, Taurine carbon hardtail. Na het uitkiezen van het gewenste testmateriaal en wat afstelwerk was het voor iedereen tijd om zich als een ware ‘producttester’ zich in het bos of het wielerparcours te begeven. Wielerparcours? Ja, Cannondale had óók een aantal racefietsen, zoals de nieuwe SystemSix en de Synapse, ter beschikking gesteld. Ooit een racefiets met Shimano Freeride pedalen gezien? Op een testevenement van Dirty Pages kan het allemaal. De herfstbladeren op het wielerparcours maakte het tot een verradelijke ronde. Tall Boy Bram zag dit als een uitdaging en liet zien dat met wat kunst en vliegwerk met een fiets met dunne banden en een gebogen stuur best goed te rijden is op een parcours waar nog nauwelijks asfalt te bekennen was (can you say cyclocross?). De tussentijds gearriveerde jongedames van Red Bull weerhielden menig stoere biker terug het bos in te gaan… immers een ‘blikje’ (naar) Red Bull is óók lekker….

De enige die dit alles écht langs zich heen liet gaan was Raynus (in het echte leven beter gekend als Rinus). Als een overenthousiaste hond stond hij te popelen om na het laagvliegen op een racefiets met schijnbaar een turbo, een Rush Carbon het veld in te gaan. Ondanks twee glijpartijen was zijn enthousiasme bij terugkomst er niet echt minder van geworden: “Rijd als een trein, stuurt als een mes, He-Le-Maal Geweldig, DoeMij DieMaar, dat wordt spareh”.

De reactie van Plons was kort: “Ik was zeer onder de indruk van de krentebollen”. Nietemin de testrijder die het minst het voorwiel benutte. Schijnbaar hebben Cannondale’s van huis uit óók een wheelie-knop. Tjeerd Govaert (Goofy2): “Persoonlijk was ik het meest in de Taurine geïnteresseerd en deze heeft me niet teleur gesteld. Wat een lekker licht en stijf karretje is dat. Ik blijf de Lefty echter een lelijk eendje vinden. Maar gelukkig ontwikkelde deze zich tijdens het fietsen in een mooie zwaan.”

Door de regenval op de dagen voorafgaande aan deze testdag waren er genoeg plassen om er in elk geval zeker van te zijn dat je níet schoon zou blijven. Ondanks de modder werden er na terugkomst op de parkeerplaats direct claims gelegd op de volgende te testen fietsen. Na verschillende rondes waren er op de besmeurde gezichten nog steeds brede grijnzen te herkennen. Men werd bevestigd in de ideeën die men had of juist aangenaam verrast over een bepaalde fiets. Maar misschien ook wel omdat het schoonmaken van het materiaal niet bij het arrangement was inbegrepen....

Time fly's....
Het langzaam ondergaan van de zon maakte mij bewust van de tijd. Als je het naar je zin hebt, vliegt de tijd en voor ik het door had, zat ik alweer in de auto terug naar huis. De reacties waren even zo uiteenlopend, als de smaak. Dat iedereen een leuke dag achter de rug had is een conclusie die volgens mij voor iedereen wel opging.

Namens Dirty Pages wil ik Jeroen Wiggers en Jens Haug van Cannondale bedanken om deze, normaal vrije zondag mogelijk te maken. Uiteraard ook dank aan de dames van Red Bull en de grote groep deelnemers voor het mogelijk maken van dit geslaagde evenement! Wordt vervolgd.....

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh

Laatst aangepast door DeKerfs op Do Nov 15, 2007 7:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
k@tze

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 11:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

...en nu wil ik foto's zien van die 4 krentebollen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Gène

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 12:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals gezegd, ook hier zorgde blaadjes voor veel problemen. Geen vertragingen zoals bij andere vervoersbedrijven in Nederland, maar ja leuk is anders. Daarom vond ik het jammer dat ik de Six niet volledig heb kunnen testen. Wat me wel opviel op de 10 meter normale weg, is dat die racefiets erg direct is en iedere trap raak aanvoelt.

Maar ja, ik durfde niet hard door bochten: bang dat ik op m'n plaat ging. Dus ik pakte maar eens een Mountainbike. De eerste die ik heb mogen ervaren was de Rush. Zelfs als ik daar nu aan terug denk krijg ik weer een Ruh, echt een heerlijke fiets. Enige afstelling is wel vereist. Zo moet de vering kloppen anders word hij te lui. De fiets gaf me een meer hardcore XC gevoel, minder wedstrijd en wat meer All mountain. Ik denk dat deze fiets zich uitermate fijn voelt in de alpen en de ardenne. Daar kun je pas echt de grenzen van deze fiets vinden. Die kon ik niet vinden in Oldenzaal. Ik heb mijn best gedaan door te jumpen en extra boomwortels, maar de fiets blijft heerlijk onder controle.

De Taurine is echt een wedtrijd fiets (vernoemd naar het stofje wat te vinden is in Red Bull??). Hij vraagt gewoon het uiterste van de berijder. Ook hier geld weer een goede afstelling van de vering, anders is daar geen lol aan. Als je de goede afstelling te pakken hebt is de Lefty een erg lekkere vork. De wendbaarheid van de fiets was dik in orde.

Qua afmontage waren beide fietsen dik in orde. De wielsets kwamen van Mavic, leuk maar niet mijn ding. Zelf zou ik niet snel voor zo'n wielset kiezen. Het bling gehalte van de nieuwe (te dure) Mavic Crossmax setje is wel weer dik in orde. De groepen kwamen van Shimano (Rush) en Sram (Taurine). Hoewel ik de "flippers" gewend ben van Shimano had ik minder moeite met de oldskool shifters op de Rush. De X.0 vroegen toch wel enige gewenning. Bij X.0 viel me dan wel de meer rake klik en schakeling op. Maar de Triggers konden me niet bekoren, dan maar de twisters. Och ja als dat alles is...

Tja en de krenten bollen waren gewoon goed.

mzzl
Gène
Raynus

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 12:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hoezo SMILE, dit is een CARBON RUSH nogmaals dank
Bicycle...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Faxmulder

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 1:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Weer mooi verhaal Jeroen!

Sweet!
mtberdaan

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 1:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

mooi Surprised
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 10:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Racefietsen heb ik gelijk maar links laten liggen, het blijft toch een nichtensport Angel...

Daaom maar gelijk het paradepaardje gepakt, de kanariegele Rush. De kleur is echt top, als je kleurenblind bent........, persoonlijk zou ik hem niet kiezen.
Rijgedrag viel mij alleszins mee, ik had een wipkip verwacht maar had toch sterk het gevoel dat de vering minder reageerde op trapinvloeden dan mijn Element Rolling smile
De lefty is een fijne vork, met losse handen rijden voelde vreemd en ging niet van harte, is dit altijd zo bij een Lefty of was dit incidenteel?

Daarna de Scalpel, een fiets die mij toch wel altijd kan bekoren qua looks. Rijgedrag vond ik superstrak, ik had alleen het gevoel dat hij meer bobde dan de Rush....(was ik de enige??) Toch zat ik op de Scalpel lekkerder dan op de Rush.

Daarna nog de plastic Rush "getest" en in tegenstelling tot Rinus, die een wereld van verschil merkte met de alu versie......, merkte ik geen ruk verschil zo op het eerste gevoel en op het tweede gevoel ook niet. Misschien ben ik wel te lomp wat dit betreft......wie zal het zeggen.

Al met al een geslaagd dagje, heerlijke krentenbollen, strak georganiseerd en uiteraard is het altijd leuk om een kijkje in de keuken te nemen.
Hamvraag is uiteraard: Koopt BOSS volgende keer een Cannondale?

Nee!

dusssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Jurriaan

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 8:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je door 4 krentenbollen al om bent om een Canniedale te kopen Cool
dan ben je een rocky ook niet waard.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: