Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

  [nieuws] EuroBike 2006 ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs



Geregistreerd op: 29-10-2001
Berichten: 7014

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2006 7:47 pm    Onderwerp: [nieuws] EuroBike 2006 Reageer met quote

Het eerste weekend van september is het traditie getrouw de tijd voor de EuroBike Messe, gehouden aan de Bodensee, in Zuid-Duitsland. In de maanden vooraf aan het nu begonnen beursseizoen hebben we voornamelijk op internet al redelijk wat mogen zien van wat ons te wachten staat voor het jaar 2007.

Zonder twijfel waren uiteraard de ogen voornamelijk gericht op de nieuwe XTR groep van Shimano. Voor velen was dit een eerste ‘live’ kennismaking met de nieuwe componenten van deze topgroep. Niet alleen op de stand van Shimano, maar ook op veel topmodellen van diverse merken was het nieuwe spul te bekijken en uit te proberen. Opvallend was echter dat velen de X.O onderdelen van SRAM vaak bóven de XTR groep plaatsen in hun gamma. Bij SRAM zelf maakten we kennis met de nieuwe Juicy Ultimate schijfremmen. Met schijven beginnend met een diameter van 140 millimeter, oplopend tot 185 millimeter, is deze nieuwe lichtgewicht schijfremset de nieuwe, race of cross country specifieke, lichtgewicht eyecatcher van Avid.



Op de stand van het Tsjechische RB (RaceBike) kwamen we een downhillfiets tegen voorzien van een eigen ontwikkelde ‘gearbox’. Bij een nadere inspectie viel het ons op dat het systeem erg veel gelijkenis vertoonde met de eerder in Nederland ontwikkelde PeteSpeed.



De trend die vorig jaar breed ingezet is, lijkt zich dit jaar te hebben voortgezet. Veel merken maken voor frames en onderdelen meer en meer gebruik van carbon. Zo presenteerde Cannondale de nieuwe Taurine hardtails en Rush modellen uit dit zwarte vezel materiaal. Voor het eerst in de geschiedenis wordt er afgeweken van het ‘made in the USA’-concept, aangezien Cannondale de frames laat bouwen in Azië.



Bij DT zien we een nieuwe telg in de line-up, in de vorm van een extreem lichte demper met carbon luchtkamer. Geen carbon, maar wel iets nieuws in de reeks naven van de dezelfde firma. Op basis van de bekende 240 navenset is er nu een versie die nóg lichter is, de 190 Ceramic. Deze naven zijn een doorontwikkeling van de 240 navenset en danken hun lage gewicht met name door het toepassen van ceramische lagers. Bij Specialized kwamen we de nieuwe Enduro modellen met carbon frames tegen en het meest opvallend; de door hun zelf ontwikkelde en gebouwde achterdempers en dubbel kroons voorvork.



We blijven even bij Specialized. Zij bestaan nu ruim 30 jaar en waren de eerste firma die op grote schaal productie mountainbikes op de markt zetten. De legendarische Stumpjumper van welleer is nieuw leven ingeblazen met een replica versie die akelig dicht bij het origineel uit de eind jaren ’70 komt. Het klassieker-hart in mij kan dit tot op zekere hoogte natuurlijk erg waarderen, maar het is jammer te zien dat men bij de afmontage kiest voor een nieuwe Shimano XT groep en Avid Shorty remmen, bedient door zeer low-budget remgrepen. Met net iets meer moeite en even veel geld hadden ze veel dichter bij het originele model kunnen komen, zonder in te leveren op de kwaliteit en functionaliteit.



Om bij het ‘ouderwetse’ te blijven vernoem ik de firma Brooks. Naast de nog steeds volgens oude traditie gebouwde lederen zadels, hebben ze nu ook een soort van modulair aan te passen handgreep op de markt gezet. De breedte van deze handgrepen zijn naar eigen smaak aan te passen door het wegnemen of toevoegen van extra lederen ringen. Deze ringen worden op hun beurt bij één gehouden door het toepassen van een drietal spaken en spaaknippels, erg inventief!



Genoeg gezever over nieuw-oud-spul. Het Spaanse Rotor liet ons een prototype zien van een eigen crankset met de uit eigen huis afkomstige Q-rings én hun nieuwe ‘outboard bearings’ voor de trapas. Anders dan bij de concurrentie voorziet Rotor één zijde van de trapas van zelfstellende lagers. Dit zou de levensduur van de complete lagerset ten goede komen, omdat frameoneffenheden geen effect meer hebben op de belasting van het lager. Vanuit Amerika waren de heren van Phil Wood overgevlogen met een kleine koffer vol CNC-juweeltjes. De ogenschijnlijk vrij eenvoudig uitziende producten van Phil Wood staan bekend om de extreme duurzaamheid en perfecte afwerking. Ze presenteerde op de EuroBike hun Spoke Machine. Een zeer doordacht, handbediend apparaat wat in één handbeweging een spaak inkort en voorziet van nieuwe schroefdraad. De kwaliteit van lagers staat centraal bij Phil Wood en daarom dat zij dan ook zijn in gesprongen op de nieuwe extern gelagerde trapassen van de grote firma’s. Phil Wood demonstreerde middels een aantal aluminium verloop busjes en andere hulp gereedschappen, hoe eenvoudig het is om bij bijvoorbeeld een Shimano trapas cup het originele lager te vervangen voor een exemplaar van Phil Wood. De levensduur van deze lagers zou vér voorbij de originele lagers liggen; ‘10.000 kilometer is geen uitzondering’, aldus de heren.

Ondanks de opkomst van de groot geschoeide 29er fietsen en de steeds sterker wordende vraag naar specifieke 29er onderdelen, viel het op dat er niet echt in overmaat veel voor deze doelgroep aanwezig was. Uiteraard wel bandenfabrikanten die met een 29er specifieke band uit komen, maar opvallend weinig merken die frames of vorken presenteerde. Bij Pace vonden we echter een carbon starre vork voor de grotere wielen, alsmede een geveerd model voorzien van 100 millimeter veerweg.

Anders dan voorgaande jaren was er dit jaar niet echt een product of ontwikkeling dat écht naar voren kwam als revolutionair of een nieuw gat in de markt blijkt te zijn. Of het moet uit de Duitse hoek van Fixie Inc. komen. Een bedrijf opgezet door twee vrienden uit de fietskoerier wereld, die werkelijk verpletterend mooie fietsen bouwen! De hier onder afgebeelde singelspeed cyclocrosser, was wat ons betreft zeker één van de hoogtepunten van de Eurobike dit jaar. De eerder genoemde trends van carbon en in zekere zin ook platvorm demping hebben zich zeker doorgezet, maar écht nieuwe ontwikkelingen hebben we niet echt aangetroffen op de EuroBike.



Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Coen de Jongh


Laatst aangepast door DeKerfs op Do Nov 15, 2007 7:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
zonoskar



Geregistreerd op: 24-11-2001
Berichten: 2600

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2006 9:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was op de Camelbak stand en zag.......

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Steelboy



Geregistreerd op: 9-7-2001
Berichten: 8100

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2006 9:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Meegenomen?! Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sven



Geregistreerd op: 15-5-2002
Berichten: 7658
Woonplaats: Sittard

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2006 10:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Relaxed... Erg leuk rapport, mooie samenvatting!

Ook mooie pic's, steelie..
_________________
http://www.velozine.nl | Fluxxxing the trails |
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS



Geregistreerd op: 4-10-2002
Berichten: 5522
Woonplaats: Alkmaar

BerichtGeplaatst: Di Sep 12, 2006 6:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Vertel hier eens wat meer over:



dusssssss©
_________________
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Steelboy



Geregistreerd op: 9-7-2001
Berichten: 8100

BerichtGeplaatst: Di Sep 12, 2006 7:04 am    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:
Vertel hier eens wat meer over:



dusssssss©


Das een fiets van een 'ouwe bekende' van Jeroen... stond op de Brooks stand... houten velgen, houten spatbordjes... neo-klassiek
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Gène



Geregistreerd op: 23-12-2001
Berichten: 2371

BerichtGeplaatst: Di Sep 12, 2006 2:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Komt specialized met een jubileum bike uit van de stumpjumper of hoe moet ik dat zien?

Heb je nog meer pic's, op ut internet is niets te vinden.

mzzl
Gène
_________________
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder


Geregistreerd op: 8-1-2002
Berichten: 7291
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di Sep 12, 2006 8:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja een stumpjumper met een frame als de eerste stumpjumper, super tof!!

Maar..

XT cranks met buitenboord lagers..
Cross remmetjes van Shimano..

Dat waren de delen die de bike compleet belachelijk maakten. Ik hoop dat de 'produktie' modellen op die punten aangepast zijn..

JJ
_________________
Singlespeed Central: Singlespeed, 29-ers and more!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Pino



Geregistreerd op: 8-8-2001
Berichten: 2472

BerichtGeplaatst: Di Sep 12, 2006 9:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad een zielig probeersel. Op dit forum zitten fraaiere Stumpjumpers.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Gène



Geregistreerd op: 23-12-2001
Berichten: 2371

BerichtGeplaatst: Wo Sep 13, 2006 4:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Rest mij alleen nog de vraag: komt hij uit in nederland of word het een onbereikbare limited oplage?

Tja JJ: tuurlijk je hebt gelijk over die buitenboord lagers en crossremmen, maar ja, mij zou het niet superveel intreseren, eerlijk gezegd vind ik die buitenboordlagers wel een goede innovatie. Die crossremmen laten natiirlijk te wensen over. Maar ik zou er niet moeilijk over doen om de fiets helemaal 2006(7) op te bouwen. Met (Avid) v-brakes, Sram X.O, starre harry, klasieke wielen, en wat mooie componenten.

Ik ben wel razend benieuwd!!!
mzzl
Gène
_________________
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
BLRacing



Geregistreerd op: 4-11-2001
Berichten: 2754
Woonplaats: Ergens in Utrecht

BerichtGeplaatst: Wo Sep 13, 2006 7:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:
Ja een stumpjumper met een frame als de eerste stumpjumper, super tof!!

Maar..

XT cranks met buitenboord lagers..
Cross remmetjes van Shimano..

Dat waren de delen die de bike compleet belachelijk maakten. Ik hoop dat de 'produktie' modellen op die punten aangepast zijn..

JJ

Je denkt zeker dat shimano gek is. Die gaan zeker geen oude trapasmodellen maken voor zoiets als een limited edition stumpy. Wees blij dat er nog buiscommandeurs op zitten. Aan de andere kant zijn die crossremmetjes wel vaag ja. Maar ik zou zeggen, kombineer het oude met het nieuwe goede spul.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
legion



Geregistreerd op: 12-9-2002
Berichten: 4264
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Do Sep 14, 2006 4:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wie zegt dat er shimano op moet? Er mogen best nieuwe onderdelen op, maar dan toch wel met enig gevoel voor historie etc etc
_________________
Bikepark Groningen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Forum powered by phpBB © 2000-2007 phpBB Group
© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact