Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

amateur framebouwers ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
steelhead

BerichtGeplaatst: Ma Aug 21, 2006 7:39 pm    Onderwerp: amateur framebouwers Reageer met quote

Ik ben al een tijdje aan het bouwen en heb gemerkt dat er meer mensen geïnterreseerd zijn. Mij lijkt het leuk info uit te wisselen met andere amateur bouwers. En als deze er nog niet zijn, mensen te motiveren zelf de stap te wagen.

Het is lang niet zo spannend als het lijkt. En met de juste info en tips hoef je het wiel niet een tweede keer uit te vinden.

Misschien een eigen forum????

Caspar "coupe flambée" Drenth
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
steelhead

BerichtGeplaatst: Ma Aug 21, 2006 8:17 pm    Onderwerp: framebouw in Nederland Reageer met quote

In Nederland zijn er niet meer veel framebouwers over. Of dat komt door de goedkope "kwaliteit" frames die uit het verre oosten komen, door het dure handwerk, of het feit dat de gemiddelde Nederlander vakmanschap onderwaardeerd weet ik niet. Ik denk dat het een combie van meerdere factoren is.
Het is een feit dat er voor een framebouwer moeilijk een boterham te verdienen is. Als je al genoeg markt kunt vinden moet je of heel veel produceren voor een lage prijs of gewoon in het duurdere segment blijven. Of een bijverdienste hebben, maar dan heb je weer geen tijd om fietsen te bouwen.

Voor amateurs zijn er wel kansen genoeg. Ondanks dat de "profs" er vaak nogal mistisch over mogen doen, is en blijft de fiets een uiterst simpel werktuig. Niet echt "Rocket science". Het is goed te doen een redelijk frame op de keuken tafel te ontwerpen en in de schuur te bouwen. vergeet niet dat de oorsprong van onze prachtige sport precies daar ligt. Het verschil tussen een redelijk goed en een geweldig frame zit 'um wel in ervaring, materiaal en dure machines en gereedschappen. Maar er zijn mooie resultaten behaald in de bijgebouwtjes achter in de tuin.

De voldoening die het geeft op je eigen fiets een rondje te rijden kan alleen vergeleken worden met de eerste meters die je jaren geleden zonder zijwieltjes hebt gemaakt. Je gaat er gegarandeerd enige tijd mee bezig zijn en het resulataat zal veelal niet zo mooi zijn als je eerste visioenen, maar dat doet er niet toe. Ook in dit geval gaat het om de reis en niet om de bestemming.

Als je buurman een oud barrel tot klassieker kan omtoveren in zijn garage kun jij zeker een frame bouwen. Geloof me.

Caspar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
steelhead

BerichtGeplaatst: Ma Aug 21, 2006 8:18 pm    Onderwerp: welke materiaal Reageer met quote

Ondertussen ben ik het beu zelf mijn eigen posts te antwoorden, maar ik waag me er nog één keer aan.

Welk materiaal zouden jullie kiezen en waarom?

Caspar
Naar boven
ott

BerichtGeplaatst: Ma Aug 21, 2006 8:27 pm    Onderwerp: check Reageer met quote

Staal natuurlijk spreekt voor zich. Wink meneer steelhead
Maareh wat is de extra waarde van een frame van bijvoorbeeld jouw hand, Ik bedoel wat is de toegevoegde waarde van de extra euro`s Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Hilco

BerichtGeplaatst: Ma Aug 21, 2006 9:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het zou pas interessant zijn als je horizontale dropouts in een atb frame kon bakken.

Volgens mij is daar veel vraag naar.

Een frame op maat is maar voor een paar mensen te betalen.........
Naar boven
dré

BerichtGeplaatst: Ma Aug 21, 2006 9:37 pm    Onderwerp: Re: welke materiaal Reageer met quote

steelhead schreef:
Ondertussen ben ik het beu zelf mijn eigen posts te antwoorden, maar ik waag me er nog één keer aan.

Welk materiaal zouden jullie kiezen en waarom?

Caspar

staal natuurlijk, alu en Ti zijn moeilijker te lassen en van carbon moet je hengels van maken. Beetje hobbyen is leuk maar in zo,n frame gaat erg veel tijd zitten. Na je 20 ste frame gaat het waarschijnlijk pas een beetje lukken (en ben je minstens 2000 uur verder)

Als je tijd hebt dan heb je geen geld. Als je geld hebt heb geen tijd.

Maar...vooral doorgaan, het levert leuke plaatjes op
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Hubert !

BerichtGeplaatst: Ma Aug 21, 2006 10:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Superleuk initiatief Caspar!!
Wie loopt er niet met het idee rond dat jij reeds tot uitvoering hebt gebracht?!
Er zou bekeken moetn worden hoe eea in het vat gegoten zou kunnen worden. Het idee is in ieder geval erg tof!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Ma Aug 21, 2006 10:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik de ruimte zou hebben, was ik al lang aan het lassen geslagen. En gewoon met staal dus, niet al te moeilijk maken, hè?

Maar ja, studentenkamertje van 3x4m met een ietsiepietsie schuurtje om de fietsen te herbergen!!!

En nee, het zal mij toch niet lukken om iets BETERS te maken, maar wel ORGINELERS wat goed betaalbaar is door oude afgedankte frames te gebruiken!!! (tandems, driewielers, enz)
steelhead

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 5:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn eerste frame was niet te gebruiken. Mijn tweede rij ik nog steeds op. De overige 12 heb ik alle voor andere gemaakt.
Ik weet zeker als ik andere in de buurt had gehad die hadden kunnen adviseren / helpen dat de eerste al rijbaar was geweest. Het gaat er denk ik ook niet om dat je gelijk op een superfiets wegrijdt, maar dat het je eigen fiets is.

Ruimte is wel eeen beetje de issue bij de meeste. Maar ik heb eens gehoord dat er nog ergens in de Jordaan een winkel is waar ze ook af en toe nog wel eens iets bouwen in een kamertje van 1 bij 2.

Ik heb zelf zeker 8 jaar met het idee rondgelopen en pas toen ik iets door een framebouwer naar mijn idee wilde laten bouwen en hij mij op nette wijze vertelde dat ik Shit ideeën had heb ik besloten zelf iets te gaan doen. Nu heb ik spijt dat ik er niet jaren eerder mee begonnen ben.

Het is (achteraf gezien na je eerste frame) echt makkelijker als je dacht.

Caspar

p.s. Track drop outs aan je stalen raceframe bakken is een mooi begin. Stuurpennen en bagage rekjes zijn ook erg leuk om te bakken.
Naar boven
heppypeppy

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 7:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij hebben weinig mensen hier geen zin in door ontwetendheid; ze denken dat het te moeilijk is en ze kennen misschien de kick van iets helemaal zelf maken nog niet. Daarnaast is er natuurlijk de investering die toch wel erg groot is als het om even een keertje proberen gaat. Hierbij heb ik het over een lasapparaat en een mal bijvoorbeeld.
Hierom en natuurlijk vanwege de ophoping van kennis die overbodige koudwatervrees voorkomt, lijkt een framebouwerscollectief mij een goed idee.
Maar helaas, ik heb net een nieuwe fiets en mag voorlopig van mijzelf niet meer te veel geld in deze hobby steken. Maar het idee lijkt me geweldig en ik denk graag mee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 7:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, Dre slaat de spijker op zijn kop wat mij betreft.

Aan de andere kant spreekt het idee me natuurlijk erg aan.

Maar vertel eens, stel ik wil wat gaan bouwen, een stuurpen. Wat zijn dan de gereedschappen die ik moet hebben en natuurlijk de kosten van (2e hands) materiaal om iets te bouwen?

Ruimte is in mijn geval geen probleem, tijd wel helaas Sad

JJ
ott

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 8:16 am    Onderwerp: check Reageer met quote

Orginaliteit van het frame spreekt me erg aan Very happy
Maar ik kan / heb niet zoveel tijd om er in te investeren en ik denk dat meerdere met dat dillema zitten
Naar boven
steelhead

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 8:51 am    Onderwerp: benodigdheden en kosten Reageer met quote

Ik heb het mezelf niet makkelijk gemaakt en een beetje verkeken op wat nou echt nodig is. Voor een stuurpen bijvoorbeeld heb jeeen paar stukken metaal nodig om een mal te maken. (afval bij een staal bedrijf 10 euro).

Materiaal voor een stuurpen, is wat moeilijker te vinden. Maar ik schat 30 euro. Wellicht is er in GB meer te vinden.

Een lasapparaat moet je hebben, huren, lenen of misschien is er iemand op dit forum die zijn apparaat en werkbank en kennis een uurtje ter beschikking wil stellen.

Zoals je ziet gaat het meer om planning en creativiteit dan om bruut veel geld.

OK... een frame is meer regelen, maar ook te doen. Mijn eerste mal was van hout. En naar ik heb gehoort beginnnen de meeste bouwers met een mal van hout. Ik heb ook van een ervaren bouwer gehoort dat freehand (zonder mal) een frame bouwen, mogelijk is en als het je eerste frame zelf aan te raden. Daar wordt je erg handig en creatief van. Het laat je zien welke onderdeln van je frame precies om die plek moeten zitten en anderen minder van belang zijn.

Ik ben ervan overtuigt dat als je niet te bekrompen denkt, ervan overtuigt bent dat het kan en ervoor gaat, er heel veel mogelijk is. Zeker als we elkaar helpen.

Wij gaat de uitdaging aan?????

Caspar
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 9:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hey en bouw je frames met lugs of zonder?
het berucht mitteren van een buis is ook hiet iets om met je dremel te doen lijkt me (ook bij een stuurpen noodzakelijk). Of koop je daarvoor buizen op maat?

JJ
steelhead

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 9:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Met behulp van een paar vijlen van de Gamma (van Bahco zijn erg goed) Halfrond en een kleine rechthoekige. En een computerprogramma-tje genaamd tubemitter.exe (gratis downloaden) maak met enig geduld in het begin super mitters. Ik heb al een draaibank gekocht voor mitters maar gebruik deze nooit meer. na 5 frames kon ik sneller met de hand en op het oog een goeie mitter maken dan met de draaibank. Na enige frame heb je tubemitter ook niet meer nodig.

Caspar
Naar boven
zen_pebble

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 10:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dave Yates geeft een cursus framebouwen:

http://www.daveyatescycles.co.uk/

In no28 van Singletrack stond hier een artikel over. Het allemaal niet bijzonder goedkoop, maar je hebt wel je eigen custom frame gebouwd. Da's wel weer erg stoer =)
Naar boven
steelhead

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 11:07 am    Onderwerp: Dave and Debbie Reageer met quote

Ik ben bij Dave geweest in Maart. Ik was al enige tijd bezig en koesterde toen nog aspiraties om Pro te worden.

De cursus was in één woord geweldig. Ik was er samen met een Canadees, die nu trouwens bezig een merk over te nemen in Canada.

Dave is erg ervaren en heel geduldig en beschikt over erg veel gereedschap en tooling. En is trouwens ook niet een beetje pro "English Engineering".

Zijn vrouw Debbie heeft de hele week voor ons gekookt. Ik was een beetje huiverig voor English cooking, maar kan zeggen dat ik de hele week heerlijk heb gegeten. (Het tripje naar de local pub liep voor mij iets minder af.... maar daar hebben we het misschien ooit nog over)

Als het je iets lijkt zou ik zeggen de cursus bij Dave is een super kans om 1 frameset te bouwen.

Caspar
Naar boven
steelhead

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 11:09 am    Onderwerp: lugs of nie Reageer met quote

Oja.... Ik bouw beide. Lugs zijn makkelijker te "bakken", maar om het er mooi uit te laten zien moet je nogal wat cleanen (vijlen, stralen, schuren, etc...). Fillets (lugloos) zijn iets moeilijker, maar geven je veel meer vrijheid in je ontwerp.

Caspar
Naar boven
zen_pebble

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 11:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Cool =) Het artikel zag er inderdaad ook veelbelovend uit.

Het is alleen echt niets voor mij. Ben echt zeldaam onhandig, snap meestal wel wat ik moet doen, alleen de communicatie tussen mijn hoofd en handen verloopt zelden goed als ik iets in mijn handen heb wat lijkt op gereedschap. Een reden waarom mijn volgende fiets een singlespeed gaat worden is ook simpelweg dat ik kan minder dingen stuk kan maken.

Heb je toevallig foto's van een aantal frames die je hebt gebouwd? Ben benieuwd Smile
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 11:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hier is werk van Steelhead te zien (de vork):

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=28989
Muppet

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 12:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben er wel over aan het denken om het zelf eens te doen. Maar de vraag is hoe doe je dat met bottom brackets en balhoofd? Ik bedoel je moet toch schroefdraad in je bottom bracket gedraaid krijgen hoe krijg je dat voor elkaar dan? Balhoofd kun je natuurlijk kiezen voor een niet geintegreerd.

Een grote mal maken op een plaat multiplex lijkt me wel handig voor de eerste keer. Misschien moet ik er toch maar eens aan beginnen. Nu nog iemand met een co2 lasapparaat zien te vinden.

Hoe kom je eigenlijk aan kabelgeleiders? Ik neem aan dat je die kunt hardsolderen?
Naar boven
steelhead

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 2:06 pm    Onderwerp: supplies Reageer met quote

Veel supplies haal ik bij ceeway limited in GB.

Dit bedrijf leverd al 40+ jaar spullen aan framebouwers. Wereldwijd.

Op de website (framebuilding.com) kun je veel vinden, sterker nog alles vinden. Ze verkopen meer als op site aangegeven. Wel erg X-rated. Prijzen vallen mee, levering is snel. Ook kleine hoeveelheden.

Caspar
Naar boven
Muppet

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 2:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kun je niet eens wat foto's laten zien van je werk?
Naar boven
steelhead

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 3:21 pm    Onderwerp: foto's Reageer met quote

Als ik thuisbe zal ik wel wat posten. Hoe ging dat ookal weer? Welke site wordt er gebruikt om te linken?

Caspar
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2006 4:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

maak ff een account aan op http://www.photobucket.com, van daaruit kan je makkelijk foto's publiceren op het forum.
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 15, 16, 17  Volgende
Pagina 1 van 17

Ga naar: