Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[special] Test: Cube LTD Team ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Steelboy

BerichtGeplaatst: Di Jul 11, 2006 7:45 pm    Onderwerp: [special] Test: Cube LTD Team Reageer met quote

Vroeger kocht je een mountainbike vanaf 1000 gulden. Volledig Shimano afgemonteerd en met een butted stalen frame. Vijftien jaar later lijkt het alsof door die jaren inflatie en de invoering van de euro er haast geen fatsoenlijke fiets meer te krijgen is onder 2000 euro. Mis...! Vergeten wordt daarbij vaak dat de komst van vering en schijfremmen een aanzienlijke vooruitgang zijn voor de mountainbike ten opzichte van vijftien jaar geleden. Deze zaken kosten uiteraard meer dan een stalen vork of cantilever remmen. Betekent dat echter dat je voor weinig geld tegenwoordig geen fatsoenlijke mountainbike meer kunt kopen?

Budget bike?
Dirty Pages ging de confrontatie aan en ging met een Cube LTD Team op pad. Een fiets van 1049,- euro met alles erop en eraan. Hayes HFX schijfremmen, Rock Shox Tora voorvork met Motion Control, een combinatie van Shimano Deore XT en Deore, Schwalbe Racing Ralph en Nobby Nic banden en FSA stuur, stuurpen en zadelpen. Het frame is matzwart met polished details in relief. Hetzelfde model is eveneens in Limoengroen verkrijgbaar.
Zou het fietsplezier met deze 'budget bike' minder zijn dan met de dure karretjes die we inmiddels gewend zijn en hoe budget is zo'n instap afmontage eigenlijk?

The Ride
Alle onderdelen kunnen een fiets nog zo goed doen ogen, pas als je echt met een fiets gaat rijden, merk je wat er wel en niet goed aan is. In het 'walhalla van Cube fietsen', de vaste route op de Amerongse berg, hebben we de Cube uitgelaten. In eerste instantie merk je nog dat de fiets wat zwaarder is dan een doorsnee cross-country fiets. Uiteraard is dit appels met peren vergelijken, want alle fietsen uit deze prijs categorie zullen rond het gewicht van de Cube zijn. Volgens de Cube website bedraagt het gewicht van deze fiets 12,3 kg. Als je eenmaal gewend bent aan de fiets vallen een aantal zaken gevoelsmatig op:
- De achterbrug lijkt kort - nameten leert dat deze inderdaad 5 millimeter korter is dan de gebruikelijke 425 mm voor hardtails. Het verschil merk je aan het net even wat makkelijker op het achterwiel kunnen trekken van de fiets, waardoor de fiets moto-style op zijn achterwiel door moeilijke secties heen getrokken kan worden. Daarentegen heb je wel last van een springerig gedrag van de achterkant tijdens korte klimmen met boomwortels of andere ongelijkmatigheden. Je hebt hierbij het gevoel dat de fiets bij ieder obstakel van de grond af gekatapulteerd wordt. Dit komt niet ten goede aan de tractie noch aan het comfort.
- De korte achterbrug gecombineerd met de redelijke korte bouw van het frame versterken het springerige gedrag. Dezelfde korte bouw maakt de fiets ook enigzins onrustig in langzame technische passages. Op snelheid heeft de fiets nergens last van, behalve dat het stuurgedrag iets minder direct zou mogen. Waar je heen stuurt gaat de fiets namelijk direct heen. Hierdoor is de fiets vrij makkelijk in een bocht van lijn te veranderen.
- De fiets is voorzien van een riser-bar, maar eerlijk gezegd zien wij het nut er niet van in: het stuur is niet veel breder dan een plat stuurtje en ook niet minder gebogen. De riser verhoogt daardoor alleen de handpositie, wat evengoed met een extra spacer onder de stuurpen opgelost kan worden.
- De Rock Shox Tora voorvork was eigenlijk de verrassing van de testfiets. Met de verwachting dat de Tora aan zou voelen als een oude Rock Shox Judy TT werd het bos ingereden, maar zelfs op on-Nederlandse rondjes als in Groesbeek gaf de vork geen krimp. Wat je de Cube ook onder zijn wielen gooide, de vork slikte het allemaal en slechts in de details kun je het verschil merken met de grote broer van de Tora, de Rock Shox Reba.
De fiets is redelijk allround, waardoor je met upgrades ook nog jaren vooruit kunt. Met een wat lichtere afmontage is deze fiets dan ook prima inzetbaar als wedstrijdfiets. Dat neemt echter niet weg dat de afmontage van de Cube te wensen over laat. Integendeel! Niet een keer hebben we gemopperd over de afmontage. het schakelen verliep vlekkeloos, de remmen zijn een van de betere die je kunt treffen en zoals gezegd, de Rock Shox Tora voorvork is ons enorm meegevallen!

Conclusie
Voor fietsers die een goede mountainbike willen hebben, is dit een echte no-brainer: voor de 1049,- euro die deze Cube kost, koop je ontzettend veel fietsplezier! Er zit geen enkel onderdeel op de fiets, wat niet goed genoeg zou zijn om echt mee te mountainbiken. Met de Hayes schijfremmen is de fiets uitgerust voor het echte mountainbike werk, de Rock Shox Tora heeft zich in de test kranig geweerd en zal menigeen verrassen en met de rest van de onderdelen (Deore, XT, FSA) is gewoonweg niets mis.
Als iedereen voor een value for money fiets zou kiezen, dan zou iedereen op deze Cube rondrijden!

Met dank aan: One Way Bike

Foto's en tekst: Coen de Jongh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
free-rider

BerichtGeplaatst: Ma Jul 17, 2006 5:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Frame and fork - Double-thickness 6061 aluminium.
- Racing, sloping geometry.
- 1.65kg in size L. This new racing frame, with reinforced diagonal and bottom tubes, is responsive and light. The angles give a perfect compromise between performance and control in descents: 70.5°/72.5°
Suspension - Fork: Manitou Axel Platinum 100mm.
- Compression blocking. With this fork you can adjust the bounce, compression, and blocking. The inversed ring improves stiffness.
Transmission - Crankset: Truvativ Blaze Power Spline 22 x 32x 44.
- Shimano Deore front derailleur.
- Shimano LX rear derailleur.
- SRAM ESP 5.0 11 x 32 9 speed cassette. With 27 speeds you will always find the right cog. We decided to go for reliability: Shimano, SRAM, Truvativ, leading brands for maximum accuracy and reliability.The Power Spline crankset is tough and solid.
Seating - Rockrider Sport 600/640mm raised handlebars.
- Rockrider 6° stem by JD.
- Rockrider 29.8mm seatpost by JD.
- New Fi’zik Nisene Sport saddle.
- Wellgo 823 WPD automatic pedals. The oversize handlebars and stem provide resistance and weight savings. The higher riding position gives you more control and comfort without compromising performance. The new Nisene saddle is light and comfortable.
Wheels - Rockrider disc 32 hole rims by Rigida.
- Hutchinson Bulldog 2.10 tyres.
- JT D041/D142 hubs.
- Mach1 2mm stainless steel spokes. Lightweight and solid rims. A choice that saves weight where it matters most. The bearings hubs are sealed.
Braking - Hayes HFX Nine 160mm hydraulic disc brakes. The Hayes HFX Nine brakes are just as easy to set as mechanical brakes, and offer the low-maintenance of hydraulic brakes. The callipers provide powerful and progressive double piston braking with 160mm rotors.
Weight 12,9 kg (L size).
Size M/L/XL

wat een onzin artikel deze kan je al kopen voor
699,00 euro bij decathlon ArenA

Frame and fork - Double-thickness 6061 aluminium
- Sloping racing frame
- 1,650kg in size L New frame with reinforced diagonal tube and chainstays. Competition frame; responsive and lightweight.
The angles give a perfect compromise between performance and control in descents: 70.5°/72.5°
Suspension - Fork: Rock Shox Reba Race Pop Loc Remote 100mm Stiff for better steering accuracy. This lightweight fork is fully adjustable (bounce, hardness, blocking), to better adapt to your riding style.
Pop-lock block handlebar.
Transmission - Truvativ Firex Team 22x32x44 crankset
- Shimano LX Dual Control shifters
- Shimano Deore LX front derailleur
- Shimano XT rear derailleur
- Shimano LX 11x32 9 speed cassette 2-part crankset with oversize bearings; stiff, lightweight, and reliable.
Dual Control Shimano LX shifters are ergonomic and reliable. You can shift speeds and brake at the same time with just two fingers.
Seating - Rockrider Comp rise oversize handlebar
- Rockrider oversize 6° stem
- Rockrider Comp 29.8 seatpost
- Fi’zik Nisene saddle
- Shimano M520 clipless pedals
- TH Intellaset Pro headset The oversize handlebar and stem provide maximum stiffness, and their dimensions mean better control of the bike.
The graphics on the position elements (saddle post, handlebar, and stem) can help you find the right setting, and stick to it.
Shimano 520 clipless pedals are just as happy on dry ground as in the mud.
Wheels - Mavic XM317 disc rims
- Hutchinson Bulldog 2.10 tyres Formula disk DC91/DC32 hubs Mavic eyelet rims: for tougher wheels. Sealed bearing hubs,
Braking - Shimano LX hydraulic disc Progressive, powerful, and light.
Weight 11,7 kg (L size).
Size S/M/L/XL

en deze voor 999,00
dus er zijn fatsoenlijker MTB`s voor dat geld te koop

mzzzl
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
free-rider

BerichtGeplaatst: Ma Jul 17, 2006 5:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

de laatste is lichter afgemonteerd, met betere onderdelen
en komt met 5 jaar garantie op frame en twee jaar garantie op de onderdelen uiteraard is natuurlijke slijtage uitgesloten van garantie

dus heren van de DP
eerst even objectief rondkijken
want vooral de tweede fiets is true value for money
den dan zou iedereen op een decathlon fiets rondrijden en no cube !!!!!!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
wictor

BerichtGeplaatst: Ma Jul 17, 2006 6:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Surprised

Hoe kan je objectief rondkijken? 't Is een kwestie van op de fiets zitten en er mee rijden. Misschien heeft is die Decathlon wel lichter omdat het frame absurd licht is. Misschien is 'ie daarom zo flexy dat er niet mee te rijden is. Misschien is de geomterie bagger...............

Dat weet je niet tot de heren van DP er mee hebben gereden en een vergelijking kunnen trekken met andere fietsen. Gezien de jaren ervaring die de test crew hier hebben lijkt me dat ze een redelijk weloverwogen oordeel hebben gemaakt over de Cube, gelet op zowel de cijfertjes als hun tijd in het zadel met dat ding.

Voordat je iemand afze*kt (want zo komt het IMHO over): even wat minder kort door de bocht als het kan. Als we toch mierenne*kerig gaan doen: wat maakt 0,6 kg gewicht uit? En kijk maarv eens goed naar de specs van de twee fietsen. De Cube scoort bij de naven beduidend beter, en ik zou gokken dat menig mens liever FSA spullekes op z'n fiets heeft dan Decathlon Rockrider onderdelen.

Kortom: wees blij dat iemand de moeite doet hier, en niet twee A4tjes met specs naast elkaar legt en op papier besluit wat beter is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Steelboy

BerichtGeplaatst: Ma Jul 17, 2006 7:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank Wictor!

Ik vind het idd appels met peren vergelijken. Allicht zijn er goedkopere fietsen te krijgen dan de geteste Cube, wil dat zeggen dat deze ineens geen value for money meer is...

Met een Decathlon heb ik nog niet gereden, echter, ik trek ook nergens de vergelijking!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
msxx

BerichtGeplaatst: Ma Jul 17, 2006 7:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@Wictor: Amen

Steelboy, keep up the good work! Het was weer leuk om te lezen dat ik voor niets veel geld uitgeef aan frame en onderdelen Wink
Mooie foto's ook
Naar boven
Nami

BerichtGeplaatst: Ma Jul 17, 2006 8:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Met dank aan One Way Bike? Ik dacht dat die gestopt waren?! Laatst belde ik ze op m.b.t. levering en ze zeiden dat ze alles naar B2B hadden verplaatst...
Maar wel mooie fiets verder.. Smile
Naar boven
free-rider

BerichtGeplaatst: Ma Jul 17, 2006 9:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hallo lees de inleiding
"Vroeger kocht je een mountainbike vanaf 1000 gulden. Volledig Shimano afgemonteerd en met een butted stalen frame. Vijftien jaar later lijkt het alsof door die jaren inflatie en de invoering van de euro er haast geen fatsoenlijke fiets meer te krijgen is onder 2000 euro. Mis...! Vergeten wordt daarbij vaak dat de komst van vering en schijfremmen een aanzienlijke vooruitgang zijn voor de mountainbike ten opzichte van vijftien jaar geleden. Deze zaken kosten uiteraard meer dan een stalen vork of cantilever remmen. Betekent dat echter dat je voor weinig geld tegenwoordig geen fatsoenlijke mountainbike meer kunt kopen? "

en we hebben het over een "fatsoenlijke" mountainbike
en dan laat ik een alternatief zien van 699 euro
en dan krijg ik dit zo over me heen

wie is er nou kort door de bocht !!!!!!
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Ma Jul 17, 2006 9:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk alternatief voor een 700-euro-bike, free-rider, maar je was wel degelijk aan het vergelijken met die cube en beweerde zelfs dat de DP-testers niet goed bezig waren!!!
free-rider

BerichtGeplaatst: Ma Jul 17, 2006 9:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

en nog een citaat

"Als iedereen voor een value for money fiets zou kiezen, dan zou iedereen op deze Cube rondrijden! "

je kan deze conclusie niet trekken als je objectief bent !!!!
niet op deze manier, en dan mag je best commentaar hebben op de heren van de DP het zijn geen heillige.

kijk ze doen absoluut goed werk en ik absoluut fan maar op het forum is er veel commentaar op andere bladen dat ze niet objectief zijn enz enz
nou dit vind ik ook geen goed oordeel

je kan dat niet zegen op deze manier !!! er wordt veel waarde gehecht
aan dit soort uitspraken dus realiseer je dat dan ook

en ik vind dat dat gewoon gezegd mag worden en wou en wil op deze manier iets aan de kaak stellen. misschien was het een beetje bot
maar ja je moet wel je verantwoordelijkheden weten
als schrijver van een artikel....
Steelboy

BerichtGeplaatst: Ma Jul 17, 2006 9:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

free-rider schreef:
de heren van de DP het zijn geen heillige

Gelukkig maar... Wink
Naar boven
free-rider

BerichtGeplaatst: Ma Jul 17, 2006 9:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

en dan is dit ook nog een reactie van
ik citeer

steelboy

"Dank Wictor!

Ik vind het idd appels met peren vergelijken. Allicht zijn er goedkopere fietsen te krijgen dan de geteste Cube, wil dat zeggen dat deze ineens geen value for money meer is...

Met een Decathlon heb ik nog niet gereden, echter, ik trek ook nergens de vergelijking! ?

& dit staat in het artikel
en ik citeer

"Uiteraard is dit appels met peren vergelijken, want alle fietsen uit deze prijs categorie zullen rond het gewicht van de Cube zijn. "

zo en nu ben ik er klaar mee !!!!

en voor dat ik iedereen over me heen krijg
dit is gewoon positieve kritiek opbouwend bedoeld
wictor

BerichtGeplaatst: Ma Jul 17, 2006 10:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, allicht kwam het niet zo positief over, vandaar de reacties.

Arms wide open
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Steelboy

BerichtGeplaatst: Ma Jul 17, 2006 10:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

free-rider schreef:

dit is gewoon positieve kritiek opbouwend bedoeld

En dat wordt altijd gewaardeerd!
Naar boven
Erikje

BerichtGeplaatst: Di Jul 18, 2006 7:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan wel wat met wat Free-rider vindt.... met name de laatste zin in de test lijkt (!) wat be-voor-oor-deeld. Maar dat zie ik meer in de zinsopbouw dan in de mening van de schrijver. Dus als je het zwart-wit leest is er maar 1 goede budget bike (BTW wát is budget? 1000 Euro is 2200 guldens... mijn eerste bike kostte 999 guldens, vol Alivio Giant), als je wat grijzer leest, wat wellicht de bedoeling is, is dit een hele goede instapper zonder enig probleem.

Wat ik niet met Free-rider eens ben is de direct aanvallende manier van kritiek leveren. Dat kostte hem in dit topic waarschijnlijk wat good-will.

Erikje
Naar boven
Steelboy

BerichtGeplaatst: Di Jul 18, 2006 7:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

Objectief vs Subjectief

Als je een test publiceerd, kom je er niet onderuit om subjectief te zijn. Met objectieve feiten kom je slechts uit op een opsomming van droge feitjes, daar zit vast niemand op te wachten, toch Smile
Wat iedereen wil weten is hoe is het gevoel (emotioneel. rijeigenschappen) bij de fiets. Derhalve krijg je automatisch een mening van een rijder over hoe hij of zij vind dat de fiets aanvoelt.
Een mening is echter té subjectief als uitspraken op niets gebaseerd zijn, bijvoorbeeld als de schijver de fiets 'niet mooi' vind. Pas dan ga je mijns inziens een grens over tussen subjectief aangeven hoe een fiets aanvoelt en wat je er onbevooroordeeld zelf van vind...

De slotzin moet ook in dat perspectief gelezen worden. Er had ook kunnen staan: Als ik nu voor een value for money fiets zou kiezen, dan zou ik wellicht deze Cube kiezen!

[overigens wil ik zeker niet het laatste woord, noch gelijk halen!]
Naar boven
SHIFT 00

BerichtGeplaatst: Di Jul 18, 2006 5:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Decathlon is misschien wel een sportsupermarkt voor velen, maar op een Cube rijden is ook niet echt meer origineel te noemen these days... Smile En hoeveel Cubes doen er mee met de Tour? Rolling smile Als je nog eens je mening over prijs/kwaliteit wilt herzien mag je best een fietsje lenen hoor... Ben wel benieuwd of je dat "Bonjour" gevoel in emotie kunt verwoorden. Smile Dat je het gevoelig op plaat kan vastleggen geloof ik wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Di Jul 18, 2006 6:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ga eens terug naar Decatsnol als je wat hebt met je fiets.
Ga voor de gein eens advies vragen bij Decathol.

Ik ben absoluut géén Cube fan maar kan je vertellen dat als je problemen heb met je Cube dat het sneller en beter word opgelost dan met zo'n Decatlon fiets.De keren dat ik bij de Decatlon ben geweest was er niemand,echt niemand die tekst en uitleg kon geven over de fietsen.
Echt zwaar slecht!
Met Cube dealers heb ik andere ervaringen,die staan gelukkig wel ergens voor!

@Steelboy: Goeie tekst,vooral doorgaan!
SHIFT 00

BerichtGeplaatst: Di Jul 18, 2006 8:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gelukkig ben jij niet de doorsnee klant. Smile

En ik denk dat de service en garantiebepalingen een stukje ruimer en makkelijker zijn dan bij kleinere fietsenwinkels die alles via de importeur moeten spelen. Decathlon doet alleen eigen merken en is daardoor veel efficiënter met dit soort zaken. Er lopen daar trouwens genoeg mensen rond die wel veel te vertellen hebben. Misschien bad luck dat jij die niet kon vinden?

Maar als je meer van het urban/dirt/dh/freeride rijden bent hoef je voor een fiets niet echt naar Decathlon inderdaad. Hoewel die Freeride fiets niet eens zo gek is... (vorig(?) jaar werd een belg die monteur is bij Decathlon daarop kampioen DH)

Maarre, wat voor Mini heb je? Ik ben altijd opzoek naar goede Mini's...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Di Jul 18, 2006 9:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

SHIFT 00 schreef:
Maarre, wat voor Mini heb je? Ik ben altijd opzoek naar goede Mini's...

PM maar als je echt intresse hebt! Wink
TjokkePrii

BerichtGeplaatst: Wo Jul 19, 2006 6:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het TUIG schreef:
Ga eens terug naar Decatsnol als je wat hebt met je fiets.
Ga voor de gein eens advies vragen bij Decathol.

Ik ben absoluut géén Cube fan maar kan je vertellen dat als je problemen heb met je Cube dat het sneller en beter word opgelost dan met zo'n Decatlon fiets.De keren dat ik bij de Decatlon ben geweest was er niemand,echt niemand die tekst en uitleg kon geven over de fietsen.
Echt zwaar slecht!
Met Cube dealers heb ik andere ervaringen,die staan gelukkig wel ergens voor!

@Steelboy: Goeie tekst,vooral doorgaan!

Dus jij betaalt liever een paar honderd euro meer voor wat advies wat je zelf zonder enige moeite kan achterhalen zolang je maar google.nl in je adresbalk kan tiepen ?
Over als je wat met je fiets hebt moet je (voel je niet aangevallen) niet zeuren want dat is meestal echt wel goed geregeld. Ik heb zelf een aantal Deca fietsen en er is bij mij ook zomaar iets stuk gegaan. Wordt gewoon heel mooi voor me opgelost. Misschien heb je gewoon een beetje de verkeerde houding als je daar die grote SportSupermarkt binnenloopt Surprised
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Steelboy

BerichtGeplaatst: Wo Jul 19, 2006 7:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

Maar goed, het ging hier over een Cube...

on topic maar weer!
Naar boven
free-rider

BerichtGeplaatst: Wo Jul 19, 2006 3:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

heeft iemand deze cube eigelijk en wat zijn de ervaringen of rijd alleen steelboy ermee ?????? Wink Wink Wink
wictor

BerichtGeplaatst: Do Jul 20, 2006 7:05 am    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk, en daar beginnen we weer.

Kunnen we niet alle niet-Cube gerelateerde posts in één nieuw topic gooien!?
Naar boven
Steelboy

BerichtGeplaatst: Do Jul 20, 2006 7:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Post is opgeschoond, fietsindustrie discussie en wie waar inkoopt per container verplaatst naar Cafe...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: