Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[nieuws] XTR 2007; de laatste details bekend ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Ma Jun 19, 2006 9:20 pm    Onderwerp: [nieuws] XTR 2007; de laatste details bekend Reageer met quote

Sinds eind maart, begin april, zijn er redelijk wat foto’s verschenen van de nieuwe Shimano XTR onderdelen voor 2007. Op diverse wedstrijden waren de nieuwe onderdelen zelfs al ‘life’ door het publiek uit te proberen. Dat nog niet alles definitief was blijkt uit het feit dat Shimano nu pas officiele foto’s vrij heeft gegeven van de cranks en de voorderailleurs. Daarmee zijn nu de details voor de complete groep voor het nieuwe jaar bekend.

Crankset
Eén van het meest in het oog springende onderdeel van de groep is zonder twijfel het geheel nieuw ontworpen crankstel. Zoals het voorgaande model zien we ook hier de Hollowtech II technologie terug. Nu echter met dat verschil dat de lagers handmatig kunnen worden afgesteld. Dit zou de duurzaamheid ten goede komen, aangezien de voorgaande versie last kon hebben van de afwijkende inbouwmaten van diverse frames. Met het nastellen van de lagers zou dit niet meer voor moeten komen. Het gewicht van de gehele set inclusief de trapaslagers blijft op slechts 776 gram steken.

Door gebruik te maken van een unieke combinatie van carbon fiber en titanium zouden de slijtageproblemen van de huidige generatie middelste tandwielen voor goed voorbij zijn. Het buitenste tandwiel is 50% stijver, waardoor de schakelprecisie verhoogd wordt en door een speciale vernikkelde toplaag eveneens slijtvaster. Opvallend is het ‘terug gaan’ naar een iet wat meer standaard manier van bladmontage via een 4-armige spiderconstructie.

De nieuwe crankarmen zijn hol gesmeed uit aluminium. De afwerking is uiteraard op topniveau waarbij het gebruik van de XTR grijze kleur gecombineerd met de gepolijste voorkant van de crankarmen de set een bijzondere verschijning maakt. De huidige crankarmen verloor snel kleur door het schuren van de schoenen. Met deze nieuwe afwerking zouden de cranks langer mooi blijven.

Er bestaat keuze uit twee verschillende combinaties vertandingen: 44-32-24T en 44-32-22T. Daarnaast een keuze uit maar liefst 7 verschillende cranklengten: 165/167,5/170/172,5/175/177,5 en 180 millimeter.

Voorderailleurs
Voor 2007 zullen er drie verschillende typen voorderailleurs in de groep worden opgenomen. Alle drie de modellen zullen bredere scharnierpunten hebben, om zo meer stijfheid aan de constructie te geven. De stelschroeven verplaatst om het afstellen gemakkelijker te maken. Naast een Top-Swing en Down-Swing model met een multi-functionele klemband voor verschillende diameter zitbuizen, zal er ook een E-type voorderailleur in het programma blijven voor de montage middels de trapas. De nieuwe Down-Swing M971 voorderailleur zal ook de ‘X’ design trend volgen zoals we die ook al zagen bij de rem/schakelgrepen. De nieuwe voorderailleurs zijn lichtgewichten die afhankelijk van het model, tussen de 125 gram en 148 gram zullen gaan wegen

Laatst aangepast door DeKerfs op Do Nov 15, 2007 7:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
kooz

BerichtGeplaatst: Ma Jun 19, 2006 9:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

het crankstel is echt ubervet geworden!..
goed bezig shimano!

kooz
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sven

BerichtGeplaatst: Ma Jun 19, 2006 9:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

IRL ziet er het er erg goed uit, beter zelfs dan de pré-shots.

Ben toch weer overgehaald dat ze nog mooie cranksetjes kunnen bouwen!
dubbelop

BerichtGeplaatst: Ma Jun 19, 2006 10:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ziet er allemaal prachtig uit, maar ik hoorde vandaag dat de steek van de tandwielen wederom anders wordt. Dat doet Shimano uiteraard om TA, BBB enzovoorts wind uit de zeilen te nemen maar je wordt er toch wel een beetje simpel van Crying or Very sad En dan gaan de prijzen ook nog eens met 14% omhoog. Bedankt, Shimano. En good luck voor SRAM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sven

BerichtGeplaatst: Ma Jun 19, 2006 10:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Das weer een ander verhaal, dat maakt de uitwisselbaarheid dan ook weer stukken minder.

Wanneer zou SRAM met een volledige groep op de markt kunnen komen?
msxx

BerichtGeplaatst: Ma Jun 19, 2006 10:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sven schreef:
Das weer een ander verhaal, dat maakt de uitwisselbaarheid dan ook weer stukken minder.

Trutativ - Sram = zelfde bedrijf? Op zich kunnen ze volgens mij al met een volledige groep komen, zeker met Avid erbij
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sven

BerichtGeplaatst: Ma Jun 19, 2006 10:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Daarom juist... Juist vanwege Truvativ stelde ik deze vraag. Vraag me alleen af of alles dan een nieuwe naam krijgt...
zonoskar

BerichtGeplaatst: Ma Jun 19, 2006 11:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe lang zal het duren voordat TA, Truvativ, FSA enzo de nieuwe steek hebben overgenomen? Geen jaaaaaren, dus da's geen probleem lijkt me. Maar die XTR cranks zien er wel zeer mooi uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Di Jun 20, 2006 6:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

zonoskar schreef:
Hoe lang zal het duren voordat TA, Truvativ, FSA enzo de nieuwe steek hebben overgenomen? Geen jaaaaaren, dus da's geen probleem lijkt me. Maar die XTR cranks zien er wel zeer mooi uit.

Voordat de eerste Shimano bladen versleten zijn heeft TA al bladen schat ik.
Verder ziet het crankstel er stukken beterr uit dan de vorige editie, godzijdank.

dussssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Di Jun 20, 2006 7:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:

Maar denk eens aan al die LBS-en, die nu weer een extra steek op voorraad moeten hebben. Wat schiet je er toch mee op??

JJ
Cubeman

BerichtGeplaatst: Di Jun 20, 2006 10:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

Met al die wijzigingen die het onderling uitwisselen alleen maar moeilijker maken en dan ook nog die 14% prijsstijging begin ik steeds meet anti-Shimano sentiment te voelen Crying or Very sad
Ik zie het iig niet meer als vanzelfsprekende keuze als er een Shimano onderdeel aan vervanging toe is!

Mensen klagen veel dat SRAM XO aardig aan de prijs is, maar als nu ook Shimano met z'n nieuwe XTR al die kant op gaat.....
Ik denk dat ik nog maar een poosje met m'n good old vierkante Tune AC38 en Race Face I-Beam Turbine's rond blijf rijden Cool
legion

BerichtGeplaatst: Di Jun 20, 2006 3:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sven schreef:
Daarom juist... Juist vanwege Truvativ stelde ik deze vraag. Vraag me alleen af of alles dan een nieuwe naam krijgt...

SRAM hééft dus al (over)complete groepen. Dat niet alles het zelfde merknaampje heeft boeit toch niet? Maakt het alleen wat eenvoudiger om een fiets met een X.O. der. en een goedkoop cranksetje aan de man te brengen misschien.
Giesbro

BerichtGeplaatst: Di Jun 20, 2006 6:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind de crancks er niet uitzien. Maarja ik ben nog nooit een fan geweest van Shimano.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Wytze

BerichtGeplaatst: Do Jun 22, 2006 12:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sven schreef:

Ze komen toch al met een complete groep, maar dan race! daar
staat wel al Sram op de cranks.
Ik snap wel dat ze geen haast maken met overal groot sram op
te zetten vind persoonlijk namen als RockShox, Avid, Truvativ
mooier dan de merknaam Sram..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Do Jun 22, 2006 12:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:
BOSS schreef:

Maar denk eens aan al die LBS-en, die nu weer een extra steek op voorraad moeten hebben. Wat schiet je er toch mee op??

JJ

Extra?

of ze nou Shimano of TA op voorraad hebben, 1 moeten ze er zowiezo op voorraad hebben...dan maar TA lijkt mij.

dusssssss©
blizzard

BerichtGeplaatst: Ma Jun 26, 2006 10:30 am    Onderwerp: Q-waarde Reageer met quote

Ik vind het cranckstel wel mooi basic. Maar wat is de Q-waarde. Dat is toch wel het grootste probleem van moderne cranckstellen.
Mijn '95 er LX is in ieder geval lekker smal.
cyclopedia

BerichtGeplaatst: Ma Jul 24, 2006 12:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Edit: reclame op het forum is niet toegestaan, ook niet in foto's.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: