Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Titanium bouten, waar te krijgen??? ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Onderdelen & accessoires Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Cubeman

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2004 7:18 pm    Onderwerp: Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Voor een van mijn bikes ben ik op zoek naar wat bouten en moeren van titanium.
Het gaat hier om iets grotere maten als:
M8 x 25
M8 x 35
M8 x 60

Ik heb hier nu nog RVS bouten voor in A2 kwaliteit maar wil graag wat gewicht besparen met titanium bouten.

Wie kan mij vertellen waar ik deze kan kopen???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Tall Boy Bram

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2004 7:24 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

frieke?
dekerf"s?

HZ paint in ....??? verkoopt alu maar ook titanium bouten voor de motorfiets. Die hebben dus ook de grotere maten,

www.hzpaint.com meen ik maar dat moet je anders via google maar eens bekijken...

TBB
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Oz

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2004 7:25 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Moosehead in Venlo heeft een enorme lading op voorraad van diverse titunium schroeven, etc. Of ze deze ook hebben weet ik niet maar bel ze gewoon ff.

Gr

Oz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2004 7:43 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Hier een site...

www.titan-concept.com

Al vraag ik me serieus af waar jij M8 bouten voor nodig hebt. Indien het klopt wat ik denk; laat het vooral achterwegen... (Demper bouten e.d.). Titanium is leuk op plekken waar niet al te hoge wissel belastingen voor komen, ergens anders is gewoon no-go. Daarnaast blijf je een probleem houden met het "seizen" van ti bouten in ti moeren of welk ander materiaal dan ook. Voorspanning van zulke bouten is heel anders dan bij staal en de treksterkte van de gehele verbinding komt niet in de buurt van een tradtionele stalen bout.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Cubeman

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2004 7:59 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Ik heb misschien plannen met een Storck Adrenalin Race frame dat ik heb liggen.
Ik zou de RVS bouten van verschillende draaipunten graag vervangen door ti bouten.
Het gaat hier om de bouiten van de draaipunten boven de uitvaleinden en de bouten van de bevestiging van de swinglink aan het frame en aan de staande achtervorken.
De bout van het hoofddraaipunt en de bouten van de bevestigingen van de demper wil ik wel RVS houden "just in case".

Storck maakt zelf een Alu boltkit, maar deze is slechts toegestaan tot 70kg rijdersgewicht.

Als ik er niet verstandig aan doe deze bouten te vervangen door ti hoor ik het natuurlijk graag!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2004 8:29 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Cubeman schreef:

Als ik er niet verstandig aan doe deze bouten te vervangen door ti hoor ik het natuurlijk graag!

Bij deze...

dat beetje gewicht dat je er mee bespaart is het potentiele gezeik niet waard, mijnsinziens... Storck zelf geeft ook niet voor niets een limiet aan.

Nogmaals; dat beetje wat je er mee wint, kan je veel makkelijker winnen in andere componenten....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Nixol

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2004 8:42 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Mail Luc eens van Hilset, deze heeft bijna alle maten liggen. http://www.hilset.be/index.htm

Verder kan je nog bij ingenieurtec kijken, deze verkopen ook aluminium boutjes. Op deze site staan gewoon de prijzen vermeld. http://www.ingenieurtec.de/

Dit word btw geen goedkoop projectje, een m8x25 boutje kost [glow=red,2,300]10 euro[/glow]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Cubeman

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2004 9:04 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Na het advies van Dekerf"s ben ik redelijk genezen geloof ik!
Hij is de man die het kan weten natuurlijk.

Ik wist ook wel dat Ti boutjes erg duur zijn, dus dat was niet het probleem geweest.

Als het zo"n risico is zal ik op andere plaatsen zoeken om gewicht te besparen!
Naar boven
BOSS

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2004 9:20 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Cubeman schreef:

Na het advies van Dekerf"s ben ik redelijk genezen geloof ik!
Hij is de man die het kan weten natuurlijk.

Ik wist ook wel dat Ti boutjes erg duur zijn, dus dat was niet het probleem geweest.

Als het zo"n risico is zal ik op andere plaatsen zoeken om gewicht te besparen!

Je kan beter eerst ff gaan schijten voordat je gaat fietsen, levert toch al snel 3 a 4 ons gewichtbesparing op en kost nix.

dusssss©
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Ninko

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2004 9:23 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

ach jah, je kan het titanium natuurlijk wel op andere plekken gebruiken he... remmen, derailleurs, cranks, bladboutjes, bidonhouderboutjes, zadelpenklem, etc etc...

Ninko
Naar boven
Hubert !

BerichtGeplaatst: Wo Jul 21, 2004 6:37 am    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

alu is op de meeste van bovengenoemde plekken ook wel afdoende, bespaar je nog meer ............. Surprised
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Bracket

BerichtGeplaatst: Do Jul 22, 2004 4:07 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Hey volgens dit stukje dat over carbon schroeven gaat is alu lichter dan titanium

Die neuste Entwicklung im Bereich High-End Leichtbau.
Dieses Material weist eine Zugfestigkeit von 300 N/mm² auf!
Das bedeutet das die Schrauben überall dort verwendet werden
können, wo auch Aluschrauben im Einsatz sind.
Das sind z.B. Umwerfer, Schaltwerk, Cantibefestigung
A-head Cap Klemmung usw.
Nicht für Vorbau, Lenker und Sattelklemmung verwenden!
[color=red]Die Schrauben wiegen im Schnitt 50% weniger als Alu und
70% weniger als Titan.[/color]Das Programm wird ständig erweitert,
bitte nachfragen oder auf der Homepage nachschauen
Naar boven
Cubeman

BerichtGeplaatst: Do Jul 22, 2004 6:48 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Dat kan wel wezen, maar die carbon bouten wil ik helemaal niet op zo"n plek toepassen.
Mij iets te riskant, komen best wel krachten op te staan waar ik carbon niet voor vertrouw!
Naar boven
Ninko

BerichtGeplaatst: Do Jul 22, 2004 7:05 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

een carbon bout??? hoe maken ze dat? en waar vind je die??

Ninko
Naar boven
Nixol

BerichtGeplaatst: Do Jul 22, 2004 7:36 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Bouten van carbon: http://www.b-t-p.de/BTP-English/products/components/components.html

Een pagina hoe dat ze die bouten maken, kan ik zo snel niet vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Ninko

BerichtGeplaatst: Do Jul 22, 2004 8:39 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

tis ook helaas btje onduidelijk plaatje... klinkt ook wel vaag... carbon bouten... hoe kun je nou matjes leggen in de vorm van een boutje :P :Smile

Ninko
Naar boven
janman

BerichtGeplaatst: Do Jul 22, 2004 9:09 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Tis toch echt waar die carbon bouten , maar tis meer gegoten kunststof versterkt met carbon of kevlar of zoiets. Licht ist wel , maar ook wel duuuuur. Maar zijn toch wel minder sterk van je mag ze niet zo vast aandraaien dan de gewone.
Naar boven
Tall Boy Bram

BerichtGeplaatst: Do Jul 22, 2004 9:58 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

ik heb ooit eens bij mijn laatste stage bij Freewiel BV (driewielfietsen voor gehandicapten) dergelijke bouten getest. Dat waren van die kunststof versterkte dingen.

Ik heb toen een testopstelling gebouwd (op stuurinrichting een motortje gezet die voor een continue aandrijving zorgde) en testen maar...!!!

Na welgeteld 3 seconden brak de eerste bout op het schroefdraad. Alle andere bouten gingen maximaal 4 seconden mee. De gewone stalen bouten bleven heel. Uur na uur na uur.

Resumé: afblijven dus van carbon/kunststof bouten! Tenminste als je ze wou toepassen op dynamisch belaste plekken. Een carbon/kunststof boutje om je bidonhouder vast te zetten lijkt me nog wel kunnen.

TBB
Naar boven
Bracket

BerichtGeplaatst: Vr Jul 23, 2004 5:21 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Dat staat ook in die pagina, je mag die carbon bouten niet toepassen op plekken als je zadelpenstrop en stuurpen stuur verbing, ze zijn meer voor je ahead cap en bijv. je barends vast te zetten
Naar boven
Jumping Hansje

BerichtGeplaatst: Wo Jul 28, 2004 11:59 am    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Je bar ends ?!?! Kun je als je pech hebt gelijk naar de tandarts nieuwe voortanden laten plaatsen. (en een nieuwe top cap) ;D Wat denk je dat er gebeurt als je net lekker aanzet en zo"n boutje geeft de geest. Plus dat als je een keer valt de bar end en dus ook het boutje wat daarin zit de klap opvangt en dat het boutje dan wel eens zou kunnen scheuren/ barsten/ breken. Als die dan nog heel is kan die alsnog later breken. Succes ermee en denk aan A: een goede ziektekostenverzekering en B: een goede levens/uitvaartverzekering.
Naar boven
Urnyke

BerichtGeplaatst: Do Jul 29, 2004 10:30 am    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Beste luitjes:

Het is vaak niet het materiaal dat je kiest maar het ontwerp dat je maakt

Glas is heel sterk maar heeft nihil (bijna geen) rek. Dus een klap laat het breken.

Bij die Carbon bouten is dat net zo; die ontwikkeling loopt nu al een jaar of 5. Bij mijn voormalige werkgever TNO (rubber en kunststof) werd daar aangewerkt en was er veel info te vinden. Carbon kan niet tegen kerven (=schroefdraad) dus daar komt breuk.

Ook merken als AX lighness en meer gebruiken carbon boutjes alleen voor Aheadkapje en bidonnen (want dat zijn geen dodelijke breuken)

En deKerf:
titanium is een fantasitsch contstructie materiaal. Hoge treksterkste, hoge rek en een vermoeiingssterkte (die wel lager kan zijn dan het meest hoogwaardige staal, maar hoe overgedimensioneerd gaan we tegenwoordig niet?)

Maar het ontwerp! Daar gaat het om. Verjongen (juist dunner maken! Zodat niet de breuk op de schroefdraad kan plaatsvinden. De verlenging (en het voorkomen dat de bout losloopt (denk aan spaken of de Tune snelspanners) komt dan niet op 1 plaats maar over een hele lengte

Zelf rij ik al 10 jaar ornd met titanium trapassen, pedaalassen (zelfgemaakt en nog dunner dan fabrikanten ze maken)

Even over de bouten hieronder:
De linkse is de originele stalen bout (6,6gr) Deze liep altijd los, het zadelging altijd kraken. Deze is vervangen door door zelfgemaakte titanium (3,2gr) met een 4mm inbus (7mm diep, dat is diep, maar scheelt gewicht) en het gedeelte van de schroefdraad dat niet wordt gebruikt heb ik weggehaald en net iets verder dan de kerndiameter (wordt de schroefdraad veel minderbelast)

De rechtse is een aluminium (minder dan 1/3 van de originele stalen bout.
Deze bout is ook onderdeel van de zadelpen en wordt alleen op afschuiving belast

kijk eens op http://www.bikeboosting.nl/index.php?lichtg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Urnyke

BerichtGeplaatst: Do Jul 29, 2004 10:55 am    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Oh ja ik ze;f heel veel titanium boutjes waar ik wel voor een schappelijke prijs (nog steeds veel geld) vanaf wil.

Ik kan ook zelf custom bouten maken (kei duur)

titanium is trouwens te kleuren dmv van verwarming (niet zelf doen bij echte belangrijke bouten)
Naar boven
Ninko

BerichtGeplaatst: Do Jul 29, 2004 9:13 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

urnyke... maak je die bouten echt allemaal zelf? Hoe maak je zo"n imbus kop erin?

Ninko
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Do Jul 29, 2004 10:07 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Ninko schreef:

urnyke... maak je die bouten echt allemaal zelf? Hoe maak je zo"n imbus kop erin?

Ninko

En dát is het geheim van de smid!! Wink Is niet zo moeilijk, maar je moet er maar net het gereedschap voor hebben. En dat gereedschap is alleen niet echt iets wat je bij elke ijzerwarenhandel kopen kunt....

(Gat boren en daarna met een zeskantig stuk hardmetaal of diamant het zeskant in het materiaal drukken. Het gat wordt dan iets grotere doordat de punten van die zeskant net buiten de cirkel vallen)
Naar boven
Urnyke

BerichtGeplaatst: Do Jul 29, 2004 11:20 pm    Onderwerp: Re:Titanium bouten, waar te krijgen??? Reageer met quote

Die maak zo als DeKerf zegt.,

Kost weinig kracht!

Je boort een gat vand e inbus maat: voor inbusmaat 5mm dus een gat van 5mm, dan boor je een gat van 0,5 diep met een diameter van 5/(0.5xwortel3)
Dit voor het centreren van de 6kantige doorn. In mijn geval een 6 kantige inbus die iets taps is zodat je hem makkelijk eruit kunt halen.

Dit doe ik allemaal op de draaibank zodat ik zeker weet dat het in het verlenge ligt.

Zal wel eens een foto maken van zo"n bitje. Dit kun je ook doen met een harde inbussleutel die je vlak maakt op een slijpsteen, werk goed bij alu, titanium weet ik niet!

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Onderdelen & accessoires Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: