Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Frame size tandem ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Tandem
Auteur Bericht
cvvracing

BerichtGeplaatst: Di Apr 13, 2004 9:13 pm    Onderwerp: Frame size tandem Reageer met quote

Hallo

Ik zou een Santos tandem willen aanschaffen maar het enige probleem waar ik nog mee zit is de framesize.

Ik meet zelf 1.70meter en de bijzitter 1.75meter

Voor mij zou de 18" voor vooraan perfect zijn maar de bijzitter heeft dan maar een 15" is dit niet wat klein ?
Hoe zit het met de bovenbuislengte bij tandem of beter gezegd de geometrie .
Welke framemaat zouden jullie me aanraden.

Alvast bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Di Apr 13, 2004 10:04 pm    Onderwerp: Re:Frame size tandem Reageer met quote

Ik zie die 15" (mits c-c) niet zoals een groot probleem. Eerder de lengte die de "bovenbuis" achteraan meet en de beenlengte van degene die achteraan zit....

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Tall Boy Bram

BerichtGeplaatst: Wo Apr 14, 2004 6:51 am    Onderwerp: Re:Frame size tandem Reageer met quote

Eén van de stelregels aangaande Tandemrijden is dat de zwaarste of de langste voorop zit. Meestal is de zwaartste ook de langste. Jij zou dus achter moeten.....

TB
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Wo Apr 14, 2004 7:38 am    Onderwerp: Re:Frame size tandem Reageer met quote

Hier de maten van de Santos tandems:

Zitbuis kaptein
Bovenbuis kaptein
Zitbuis stoker
Bovenbuis stoker
Bracketmaat
zadelpen maat
Voorderailleur maat

S / M 460, 550, 390, 730, 68, 31,4 ,TP-TS 34,9
M / L 510, 565, 440, 740, 68, 31,4 ,TP-TS 34,9
L / XL 560, 590, 490, 750, 68, 31,4 ,TP-TS 34,9

Die bovenbuis lengte van de Stoker slaat als je hem vergelijkt met een normale fiets natuurlijk helemaal nergens op, dus daar kun je niet zoveel uit afleiden. Santos heeft wel een test tandem staan in elke maat, dus je kunt altijd proberen.

Over de afwerking van het frame alleen maar lof, erg netjes. Wij hebben er nog niet echt mee gereden (alleen rongje om het huis..) , dus over hoe het rijdt kan ik nog niet zoveel zeggen. Als ze hem bij Santos niet vergeten op te sturen kan je LBS hem erg snel in huis hebben, want ze staan op voorraad!

Het hangt ook een beetje af van hoe diep de Stoker wil zitten. Met een zadelpen/stuurpen is er erg veel mogelijk qua zitpositie, maar als de stoker vrij rechtop wil zitten (zoals bij ons het geval is), moet de zadelpen wel hoog genoeg staan om de stoker stuurpen hoog genoeg te kunnen zetten.

De Stokerstuurpen die Santos kan leveren is vrij lang, dus voor een sportieve, diepe zit niet geschikt.

Ik heb nog geen foto van het eindresultaat, maar zo zag die van ons er uit voor de montage van de shifter..

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Pino

BerichtGeplaatst: Wo Apr 14, 2004 7:42 am    Onderwerp: Re:Frame size tandem Reageer met quote

Voor een MTB tandem zou je de kleinst mogelijke maat van zitbuis moeten hebben (op en afstappen moet voor over de bovenbuis), maar vooral letten op de lengte van de bovenbuizen.
Te krap op elkaar zitten is erg onprettig, dan klapt de de stoker telkens met de helm op de camelbak van de voorste.
Uitproberen dus. Ik meen dat Santos een medium maatje opgebouwd heeft. De fiets die vorig jaar in Arnhem reed heeft een een aardige middenmaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
cvvracing

BerichtGeplaatst: Wo Apr 14, 2004 7:25 pm    Onderwerp: Re:Frame size tandem Reageer met quote

alvast bedankt voor de goede reacties :d
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
dubbelop

BerichtGeplaatst: Wo Apr 14, 2004 11:45 pm    Onderwerp: Re:Frame size tandem Reageer met quote

Pino schreef:

Voor een MTB tandem zou je de kleinst mogelijke maat van zitbuis moeten hebben (op en afstappen moet voor over de bovenbuis), maar vooral letten op de lengte van de bovenbuizen.
Te krap op elkaar zitten is erg onprettig, dan klapt de de stoker telkens met de helm op de camelbak van de voorste.
Uitproberen dus. Ik meen dat Santos een medium maatje opgebouwd heeft. De fiets die vorig jaar in Arnhem reed heeft een een aardige middenmaat.

Zoals JJ ook al zegt: Santos heeft nu van elke maat een proefexemplaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
dubbelop

BerichtGeplaatst: Wo Apr 14, 2004 11:48 pm    Onderwerp: Re:Frame size tandem Reageer met quote

JJ schreef:

Het hangt ook een beetje af van hoe diep de Stoker wil zitten. Met een zadelpen/stuurpen is er erg veel mogelijk qua zitpositie, maar als de stoker vrij rechtop wil zitten (zoals bij ons het geval is), moet de zadelpen wel hoog genoeg staan om de stoker stuurpen hoog genoeg te kunnen zetten.

De Stokerstuurpen die Santos kan leveren is vrij lang, dus voor een sportieve, diepe zit niet geschikt.

Een andere oplossing, onder meer om wel diep te zitten: neem een standaard Ahead-stuurpen en monteer deze met een shim (pasbus) op de voorste zadelpen. Stuurpennen kosten weinig (misschien kun je er een paar lenen om uit te proberen) en nadat je de goede maat hebt gevonden, hoef je geen andere pen meer. Wij hebben dit zo opgelost en mijn stoker is zeer tevreden.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Tandem
Pagina 1 van 1

Ga naar: