Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

eerste keer freeriden ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Downhill / Freeride / Slopestyle
Auteur Bericht
Kjiratsiekoedel

BerichtGeplaatst: Do Jul 14, 2016 11:58 am    Onderwerp: eerste keer freeriden Reageer met quote

Afgelopen week heb ik met een vriend de Tour du Mont Blanc gefietst. Zwaar, maar mooi. We zijn ook twee keer een freeride track tegengekomen. Erg wennen, maar 't smaakt naar meer. Tot nu toe dus altijd aan XC gedaan en ik heb een paar vragen:

Waar:
Volgens mij hebben Winterberg/Willingen prima beginnerstracks om 't weer eens te proberen.
-Of is er ook iets dichter bij in Nederland? Ik woon in Utrecht.

Fiets:
Ik heb een Canyon Nerve 2014 29". Reba 100mm solo air (ga ik ombouwen naar 120mm). Veerweg achter 110mm. Mavic Crossmax wielen. Nobby Nic 2.35 voor & Rock Razor 2.35 achter, tubeless.
-Te doen op deze fiets? Of qua geometrie of gewoon lagering niet goed? Of kan ik beter een andere fiets huren?
-Ik begrijp dat ik beter flats & een kortere stuurpen (nu 120mm) erop kan zetten. Klopt dat?

Techniek:
Ik kan nog geen bunny hop, manual, etc... Volgens mij wel handig om te kunnen. Tips voor een clinic? Of hoe 't best aan te leren?

Kleding:
-protectie verplicht?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
JeroenSchlaman

BerichtGeplaatst: Do Jul 14, 2016 2:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Met de Nerve kom je in Winterberg best naar beneden, maar vraag niet hoe Smile
Zou je toch een meer gravity gerichte fiets aanraden. Dus minimaal 160mm veerweg en dus ook een andere geometrie. Die nerve heeft ruim 69 graden balhoofdhoek. De meeste Enduro fietsen tegenwoordig 66 en zelfs al minder. Dat daalt veel lekkerder af, is vergevigsgezinder en geeft dus meer vertrouwen. En het belangrijkst: je hebt veel meer fun!!

Daarnaast zijn dat soort fietsen gewoon gebouwd voor het zwaardere werk. De onderdelen zijn er voor gemaakt.
Ik zou gewoon een fiets gaan huren ter plekke. Je kunt kiezen uit diverse modellen van Enduro tot echte downhill bikes. Kan je ook een beetje kijken wat je fijn vind.

Flats vind ik zelf erg handig. Je zit niet vast dus een been uitsteken om te corrigeren is zo te doen.

Protectie in bikeparks. Ik raad als absoluut minimum full-face helm, kniebeschermers en handschoenen met lange vingers aan. Daarnaast een goeie stevige broek (GEEN lycra!!!). En de rest natuurlijk Smile
Vaak draag ik nog elleboogbeschermers en een compressievest met schouder en borst bescherming. Daarnaast nog een rugprotector mocht dat nodig zijn.
Ik heb alles los zodat ik kan combineren na gelang de situatie. Ik heb bijna allemaal softshell spul zodat het ook nog lekker zit als je omhoog fiets (enduro).
Kun je ook allemaal huren ter plekke!

Er zijn in Nederland diverse kleine bikeparks. Spaarnwoude en Groningen bijvoorbeeld. Daar kun je misschien eens heen. Daar kom je een heel eind met de Nerve.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Kjiratsiekoedel

BerichtGeplaatst: Do Jul 14, 2016 2:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Afdalen met mijn Nerve vond ik inderdaad niet erg fijn. Dat zal idd wel mede aan de balhoofdhoek en de veerweg liggen. Toch wel flinke verschillen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
JeroenSchlaman

BerichtGeplaatst: Do Jul 14, 2016 3:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, daarbij is afdalen natuurlijk ook een groot deel techniek. Maar juist met een meer gratvity gerichte fiets is er automatisch meer vertrouwen en kun je dus goed werken aan techniek. Een foutje resulteert minder snel in een crash en je kunt net wat verder (lees sneller) gaan waardoor je ook automatisch weer beter wordt.
WitteReus

BerichtGeplaatst: Ma Jul 18, 2016 9:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

25 juli gaan we met 3 man naar winterberg.
kom lekker ook. Dan kunnen we samen biken Arms wide open

http://wittereus.pinkbike.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Kjiratsiekoedel

BerichtGeplaatst: Ma Jul 18, 2016 11:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Thans! Ik moet dan alleen werken...
Naar boven
=Pashley=

BerichtGeplaatst: Di Jul 19, 2016 3:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

WitteReus schreef:
25 juli gaan we met 3 man naar winterberg.
kom lekker ook. Dan kunnen we samen biken Arms wide open

Ik wil wel proberen om er te zijn Very happy
WitteReus

BerichtGeplaatst: Do Jul 21, 2016 12:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gezellig Arms wide open
we zijn met 3 man.
ik heb een groene propain tyee enduro met blauw/witte helm.
Andere twee hebben een yt DH en zwarte nukeproof DH.
We komen in een zwarte citroen grand picasso met fietsdrager erop.
We proberen om 10.00uur daar te zijn.

Tot dan Cool

http://wittereus.pinkbike.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Downhill / Freeride / Slopestyle
Pagina 1 van 1

Ga naar: