Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

10 jaar niet gebiked: hoe wakker ik het vuur weer aan? ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Dirty Pages Café
Auteur Bericht
Mave

BerichtGeplaatst: Ma Jan 04, 2016 9:38 pm    Onderwerp: 10 jaar niet gebiked: hoe wakker ik het vuur weer aan? Reageer met quote

Right, na een periode van 10 jaar nul behoefte gehad te hebben aan biken, terwijl het de 10 jaar ervoor m'n hele leven beheerste, begint nu de kriebel (eindelijk) weer te komen. Langszaamaan poets ik het stof van m'n inmiddels klassieke bikes en rij voorzichtig wat rondjes in de buurt. Door tijd vergane fietskleding/helm/schoenen inmiddels vervangen door vers spul.
Maar hoe geef ik mezelf dat laatste zetje om er echt weer voor te gaan? Hoe wordt het smeulende kooltje weer een vuurtje?
Tips?!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sneeck

BerichtGeplaatst: Di Jan 05, 2016 6:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Door exact datgene te doen waardoor je destijds zo verslaafd was, dan komt het vanzelf weer terug Surprised
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Trapperd

BerichtGeplaatst: Vr Jan 08, 2016 11:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mocht er budget zijn misschien een nieuwe fiets, in 10 jaar is er best een en ander veranderd. Misschien de kans om eens een 29-er te proberen of een mooie 27,5 full suspension fiets waar alles mee kan )

Verder gewoon gaan fietsen dat verleer je nooit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
stunior

BerichtGeplaatst: Zo Jan 10, 2016 7:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Veel fietsen en met andere fanatieke mountainbikers mee gaan. Er zijn veel nieuwe en leuke trails ontstaan in de laatste 10 jaar.
Naar boven
=Pashley=

BerichtGeplaatst: Ma Jan 11, 2016 10:11 am    Onderwerp: Re: 10 jaar niet gebiked: hoe wakker ik het vuur weer aan? Reageer met quote

Mave schreef:

Maar hoe geef ik mezelf dat laatste zetje om er echt weer voor te gaan? Hoe wordt het smeulende kooltje weer een vuurtje?
Tips?!

Don't push it, of voor je het weet zet je je fiets weer aan de kant.

Als je wil rijden, rijd dan, heb je geen zin, sleur jezelf niet op de fiets maar rijd gewoon niet. Simple as that.
theritz

BerichtGeplaatst: Ma Jan 11, 2016 10:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Klinkt misschien stom maar ga gewoon voor de lol rijden. Geen druk. Geen doelen. Geen prestatiedrang. Geen 'ik wil vandaag 50km rijden op 22 gemiddeld' maar gewoon...gaan rijden. Dat heeft mij aan het rijden gekregen (nadat ik 37 jaar niet aan sport deed).
Wat wél leuk is: ergens heen rijden om te gaan bekijken, als je geïnteresseerd bent in geschiedenis of natuur is mountainbiken natuurlijk ideaal want je kan (bijna) overal naast komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
tomaz

BerichtGeplaatst: Za Mrt 12, 2016 3:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook 2 jaar niet gereden, maar nu heb ik er wel weer zin in. Ik denk dat je soms even wat moet afwisselen in je bezigheden. Ik werd ook een beetje moe van steeds maar weer dezelfde routes. Maar nu zal er wel een hoop verranderd zijn, en ben ik veel alweer vergeten.
Naar boven
Jurriaan

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2016 3:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Stel een doel.

De mtb route in Zeist is prachtig maar zonder conditie een afknapper. Stel jezelf als doel binnen 8 weken de route van Zeist wel te gaan rijden.
Tot die tijd is het uren maken op de fiets en bij voorkeur ook in de sportschool om je core-stability te verbeteren.
3x per week op de fiets is voor de conditie opbouw efficiënt. Of 2x in de week + 2x sportschool.

Start2bike kan een eerste stap zijn. Daar doen fietsers aan mee die ook beginnen met fietsen. Dit is er zowel voor wielrennen als mountainbiken. Plus punt is het feit dat je begint met gelijk gestemde.

Bedenk ook vooraf wat je doet als het slecht weer is. Regen, kou, veel wind. fiets je niet graag met slecht weer, zorg voor een alternatief.

Indien van toepassing, zorg dat het thuisfront je hernieuwde mountainbike carrière steunt. Je sportmomenten zijn heilig en worden gerespecteerd. Calamiteiten worden opgevangen door je partner.
Hetzelfde geldt voor een werkgever, geef aan dat je niet kan over werken op je sportavonden.
Vooraf dit soort zaken afdekken zorgt er voor dat je door je omgeving gesteund wordt. Dit werk motiverend.

Of een personal trainer nemen die elke week voor je deur staat om te gaan mountainbiken.

Veel succes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sneeck

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2016 5:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik nog graag zou willen aanraden, maar dit geldt voor iedereen eigenlijk, is een degelijke bike fitting. Dwz rij met je fiets in sport outfit naar een geschikte fietsenwinkel waar ze je fiets afstellen naar je lichaam. Het kan natuurlijk goed dat je door de jaren heen een voor jezelf prettige houding hebt gevonden. Stuurpenlengte/ rise of geen rise stuur/ zadelhoogte om een paar te noemen zijn de meeste cruciale, maar indien je met spd rijdt vergeet deze ook niet hier worden ook een hoop blessures mee gecreëerd. Een paar kleine veranderingen kunnen enorme impact hebben op het comfort, uithoudingsvermogen en verminderen van kans op blessures.

Een andere geniale uitvinding zijn de ondersteunende inlegzooltjes van specialized. Mocht je zoals ik met aangemeten steunzolen in je dagelijkse schoenen lopen dan zul je hier elke keer van genieten als je je fiets schoenen aantrekt. Ze zijn er in 3 versies, minimaal medium en max ondersteuning en een specialized dealer zal deze hebben alsmede een mat die door de warmte van je voet aangeeft welk type je nodig hebt. Voor mij de beste investering voor de minste kosten, mocht je ook racefietsen telt dit genot dubbel!

Hopelijk vind je jouw oude passie weer terug!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Dirty Pages Café
Pagina 1 van 1

Ga naar: